HET MX-12 Instellingen-topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door sietse, 1 mei 2007.

1. Jerros

Jerros

Lid geworden:
    10 sep 2008
    Ok???

kun je iets specifieker zijn?
    Ik bedoel je hebt:

TAVEL ADJUST
    SUB TRIM

maar travel rate kom ik niet tegen.

Groeten,

Laatst bewerkt: 15 mrt 2010
  2. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

klopt, ik bedoelde TRAVEL ADJUST, daarme kan je de uitslag van de servo in twee richtingen vergoten of beperken.

BTW: hier heb je een linkje naar de (engelstalige) handlieiding.

Grtz,
    Menno

3. Jan scholten

Jan scholten

Lid geworden:
    8 sep 2002
    dat werkt niet..

ik heb namelijk de gehele weg van de servo nodig:
    voorbeeld, als ik de servo voor een arm op een knuppel zet is het rustpunt van de servo niet het midden punt maar een eindpunt.
    voorheen was de linkerknuppel de linker arm en de rechterknuppel de rechterarm. met een elastiekje hield ik de sticks zover mogelijk naar elkaar toe.

dat wil ik nu graag op een knuppel hebben.

4. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Een parachutist... Ik vlieg nu veel met mijn parapentjes, bijna hetzelfde toch?
    Ik zie niet helemaal wat je bedoelt met die zin over het eindpunt.
    Wat ik heb is Mode 2 met Elevon. Dan heb je op de rechterknuppel in een soort V-mix beide armen. Dus stick naar voren is armen omhoog, stick naar je toe is armen omlaag, en stick links en rechts is dus armen tegenovergesteld van elkaar.
    Op de linker stik heb ik dan een speedsysteem om de instelhoek te veranderen en daarbij heb ik ook nog de Elev (hoogteroer) functie meegemixt. Dus als ik de linker knuppel naar voren druk, gaat het speedsysteem sneller, maar ook gaan beide armpjes omhoog.

Gekke vraag, maar kan je het misschien NOG duidelijker uitleggen? (of laten zien in een filmpje?)
    Hier zie je bv enkel de werking van mijn speedsysteem een beetje in combinatie met de armpjes die ietsje up moeten om de vleugel strak te houden.

@Jerros,
    Bij Travel adjust kan je idd de uitslagen naar beide kanten instellen. bv naar Aile gaan. stuur je met de knuppel naar links, dan kan je de uitslag naar links bijstellen, stuur je naar rechts, kan je de uitslag naar rechts bijstellen.
    NL handleiding staat trouwens in de 1e post van dit topic: het-mx-12-instellingen-topic

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. tommatador

tommatador

Lid geworden:
    24 sep 2005
    bereik?

ik heb net de maiden van mijn yak achter de rug, die ging vlotjes en de yak vloog echt stabiel maar plots dook ie naar beneden, gelukkig snel herpakt...dan vloog ie plots naar links, dan eens naar rechts, niet veel maar zo af en toe een rare beweging

ik ging ervan uit dat het aan de yak lag maar toen ik 5min later met de edge vloog net hetzelfde...af en toe een trekje....dus kan het maar aan mijn zender liggen denk ik dan...? mijn voltage stond op 9.8V

heeft iemand hetzelfde al meegemaakt? ligt het daadwerkelijk aan mijn mx12 en zoja, kan ik er iets aan doen?

6. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Misschien iemand in de buurt die per ongeluk op dezelfde frequentie vloog?
    9.8 met Nimh moet voldoende zijn en alsnog. De zender doet het of hij doet het niet. Volgens mij kan hij het niet "een beetje" doen door gebrek aan spanning.

Schroef de zender eens open en controleer of de aansluiting van de antenne nog helemaal goed vast zit en contact maakt en of er nergens een draadje los hangt ofzo.
    Probeer ook even op een ander tijdstip of een andere dag nog een keer te vliegen. Als je het de volgende dag niet hebt, kan het heel goed een stoorzender zijn natuurlijk.

7. tommatador

tommatador

Lid geworden:
    24 sep 2005
    ja misschien een stoorzender maar ik was alleen op het strand...
    het was wel de eerste keer dat ik dit meemaakte

8. Jan scholten

Jan scholten

Lid geworden:
    8 sep 2002
    @Sietze,

een parapent is toch CG bestuurd? een parachutistje is bestuurd met de armen. in ruststand staan de armen omhoog en de servo's in de uiterste stand.(knuppel in de hoek) en bij maximaal sturen of remmen staan de armen helemaal omlaag, ander uiterste stand van de servo.(knuppel in de andere hoek). en deze beweging wil ik nu eigenlijk behouden maar dan met sturen van de knuppel vanuit het midden naar de hoek. halve travel van de knuppel moet toch volledige weg van servo sturen.

9. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Ik denk dat je met een Delta in je hoofd zit Jan!
    Je kan met een echte parapente prima links/rechts met evenwicht sturen en zo stuur ik ook mijn allerkleinste modelletjes: cXiXOWEByu4[/media] - Indoor Paramoteur
    De grotere die ik nu maak sturen echter hetzelfde als ik ook in het echt doe en dat verschilt dus vrij weinig met een parachutist: UzGzzr4IGRc[/media] - Hirondelle Scheveningen 19-01-2010

Wat jij nu wil kan volgens mij niet. Je kan de servoweg wel flink vergroten enzo, maar nooit exact de hele weg gebruiken terwijl je maar vanaf het midden je knuppel beweegt.
    Als ik mijn knuppel in het midden heb, staan de armpjes net wat omhoog. Zo vliegt hij ietsjes aangeremd. Knuppel naar voren is handjes hoog, dus remmen helemaal los, knuppel naar je toe is helemaal doorremmen.
    Als je dus met alleen het knuppelgedeelte van mid naar je toe zo veel mogelijk uitslag wil, dan moet je Dual rate op 125% zetten, Travel adjust naar boven op 0 en naar beneden op max. Daarna de subtrim zo ver mogelijk naar boven.
    Op die manier heb je volgens mij de maximale uitslag die je standaard met de MX12 kan halen voor jouw stuurmanier.

halve travel van de knuppel moet toch volledige weg van servo sturen.
    Dat kan dus volgens mij niet zonder extra aanpassingen aan de servo ofzo.

edit: En doe maar Sietse (met 2x S dus ;) ),

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. Jan scholten

Jan scholten

Lid geworden:
    8 sep 2002
    het is gelukt, acro model en 2 mixers.

mixer een is gas naar flaps en de tweede is aileron naar aileron.

als ik nu de gas knuppel bedien gaan beide armen gelijk omlaag en bij de rolroer knuppel in het midden staan de armen omhoog(servo op einde)

fijn zenderke.. ik wilde het nog wel wegdoen..

11. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    hahaha, prachtig!

Ik had idd hetzelfde... Heb ook een MX16, maar ik merk dat ik nu voornamelijk weer de MX12 gebruik... Wilde ik ook eigenlijk weg doen, maar dat gaat mooi niet door, die blijft voor altijd :).

12. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

ik bezit zowel een MX-12 als een MX-16, maar ben het gedeeltelijk met jullie eens.

De MX-12 is iets intuitiever te programmeren, en niet te vergeten ... unbeatable als het gaat om prijs / prestatieverhouding.

Maar als je je verdiept in de MX-16 dan is dat toch echt wel een NOG completere zender. Programmeren gaat iets minder vanzelf, heb wat vaker de handleiding nodig. Maar ik heb zeker niet de neiging terug te grijpen op de MX-12.

Wat enorm handig is bij de MX-16 is dat je elke functie aan een willekeurige schakelaar kan toewijzen.

Verder vind ik de diverse timer-functies een groot voordeel tov MX-12.

Blijft als een paal boven water dat de MX-12 een geweldig fijne zender is :thumbsup:

Grtz,
    Menno

13. marcel73

marcel73

Lid geworden:
    7 sep 2007
    Sorry nu ben ik wel heel blond,
    Hoe kom ik nu in het Dual rate menu. kan zijn en dat zal ook wel zo zijn dat ik helemaal verkeerd kijk.
    Help Help,

Dank

Laatst bewerkt: 27 mrt 2010
  14. Jan scholten

Jan scholten

Lid geworden:
    8 sep 2002
    dat is d/r of exp en dan wisselen..

15. marcel73

marcel73

Lid geworden:
    7 sep 2007
    Het is gelukt,
    Dank en snap meteen meer waar de instellingen voor dienen op de zender.
    ooit begrijp ik het wel hahaha

16. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Is het trouwens moeilijk om de mx12 te voorzien van verlichting? En dan bedoel ik het scherm :)

Zou dat veel stroom trekken?

Heb gezocht, maar voor mx12 niet gevonden, wel andere zenders, maar mx12 heeft weer een omvormer nodig ofzo? (en der wordt weer geroepen dat die storing kan opleveren?)
    Google helpt me ook al niet...

17. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    dat zou wel gaaf zijn; als je wat weet, zou je het dan hier willen posten??

18. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Uiteraard!

Voor de tipgevers, ik zou graag ook een soort "draaiknop" aan de zijkant van de zender erin bouwen, dat je de helderheid van je verlichting kan regelen, en als je hem helemaal naar beneden draait (zeg maar) dan voel je een klik, en is de verlichting uit.

net als walki-talkies van vroeger het volume knopje hadden zeg maar...

ben zelf niet zo heel handig met uitzoeken :p

Laatst bewerkt: 2 apr 2010
  19. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

kijk even in het te koop gedeelte, daar biedt iemand backlight aan voor een Spektrum DX7.

Deze zender toont erg veel overeenkomsten met een MX-12/MX-16, wellicht dat het ook geschikt is voor deze zenders ...

Succes !

Grtz,
    Menno

20. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Voor de blingbling is het misschien wel mooi, maar eerlijk gezegd heb ik nooit problemen om het schermpje te zien. Of vlieg je veel s'nachts? haha.

Deel Deze Pagina