HET MX-12 Instellingen-topic

In het eerste menu (dus wat je kunt selecteren door de twee linker knopjes in te drukken en dan pas je zender aan te zetten) moet je de juiste stickmode invoeren. Als die op 1 of 3 staat gaat de rechter knuppel als gas werken, dus helemaal naar onder is gas dicht, helemaal naar voren is gas open.

Hoi PH-AHJ,

dat heb ik inmiddels goed ingesteld, maar de servo staat dan constant naar L gedraaid, en bereikt z'n middenstand pas als ik de gashendel in de middenstand zet. Zo zend de zender toch een constant signaal uit naar de servo ? :oops:

Ik dacht dat ik soms nog een andere instelling moest doen :?: Weet je zeker dat dit zo goed is :?:
Bedankt voor je reactie.

Gr,
Menno

Zoals je het nu beschrijft, is het voor het gaskanaal prima :)
De zender zend constand de positie van de sticks door naar de ontvanger, welke aan de hand van die uitslagen, de servo's bedient.

Hallo,

als ik de servo-omkeer functie instel, geldt dat dan alleen voor het betreffende model of voor alle modellen in het geheugen ?

Bij een van mijn modellen zit een servo voor de ailerons andersom gemonteerd, waardoor ik deze functie moet gebruiken. Maar voor de andere modellen MOET dit niet !

Ik heb al wel in de handleiding gevonden hoe ik het moet instellen, alleen ik kom er niet uit of dit dan voor alle modellen geld. of niet.

:bye:
Menno

Instellingen die je pleegt zijn altijd alleen voor het model waarmee je op dat moment werkt. Als je dus een van de kanalen reverst, geldt het alleen voor dat kanaal van dat model.

OK, bedankt. :D

Ik moet zeggen dat de handleiding niet echt heel duidelijk is daarin. Maar met wat hulp van mede modelbouwers kom je er weer uit ... :mrgreen:

:bye:
Menno

Hey klein vraagje...

Ik krijg de dual rate niet aan de praat, ik heb alle kanalen op 75% expo staan en de d/r switch staat ingesteld op com elev als ik dan naar die monitor ga (met die balkjes) en ik geef volle uitslagen dan komt dat tot +- 3kwart van dat balkje.
Maar als ik dan de com elev omschakel blijft dat gewoon staan.

alvast bedankt

Dan heb je waarschijnlijk voor beide standen van de elev schakelaar dezelfde instellingen staan.

Ga naar het [D/R&EXP] menu. Met de ELEV schakelaar bovenin staat er bijv AIL POS 0 met bijbehorende EXP en D/R max uitslag. Stel deze in voor bijv kleine uitslagen. Als je de ELEV schakelaar nu omhaalt krijg je AILE POS 1 te zien. Hier kan je nu andere (bijv grote) uitslagen en bijbehorende expo instellen. Doe dit ook voor ELEV en RUDD. Je zou nu voor beide standen van de ELEV schakelaar andere uitslagen en evt andere expo moeten zien. Om maximale uitslagen te verkrijgen moet natuurlijk bij een van de D/R instellingen 100% of meer staan. Een grote hoeveelheid expo zou niet van invloed moeten zijn op de uiteindelijke maximale uitslag, dit zorgt alleen maar voor een niet-lineaire reactie op de knuppels.

Wat is je ingestelde vleugelmodel? Ik kan me voorstellen dat als je flaperons of elevons gebruikt je niet de maximale uitslagen krijgt met alleen aileron of alleen elevator input (weet het niet zeker).

Thanks het is nu gelukt.

En voor degenen die moeite hebben met het opgooien van vliegtuigen is dit mss een oplossing:
--------------------------------------------------------
[mx1] THR-> ELE

OFFSET 0
-40% 0%

SW AILE D/R
--------------------------------------------------------

Het mixt de throttl met hoogte dit geeft je meer tijd om met de werphand naar elevator te gaan
en als je dan in de lucht bent gewoon schakelaar overhalen(eigenlijk enkel handig bij mode 2)

Let er wel op dat je die 40% naar een uitslag moet veranderen die past bij jouw toestel (bij mij easystar)

Heeft hier iemand een idee welke kabel/zender mogelijk zijn om een leerling/trainer combinatie met de MX-12 op te bouwen?

Dat zendertje-doorgeven-op-t-veld wordt mij te lastig.

Ik weet dat het in ieder geval goed werkt met een andere MX-12. Als kabel heb je een simpele mono- of stereokabel nodig, kosten een paar euro.
Op de master zender is het hele model geprogrammeerd. Bij trainer type vul je in PI.LINK. Op de leerling-zender kun je gewoon een leeg modelgeheugen pakken waar je trainer type op PI.LINK + SLAVE zet. Als je op de master zender nu de TRAINER knop indrukt kan de leerling sturen. Op deze manier wordt alleen de stand van de knuppels doorgegeven aan de master zender. De leerling kan dus niet trimmen of met andere switches (flap / gear / d/r) werken. De master zender moet aanstaan, de leerling zender hoeft niet aan te staan. Deze gaat vanzelf aan als de kabel wordt ingeplugd, switch blijft dus uit.
Als je de leerling ook alle switches wilt laten bedienen moet het model op beide zenders (gelijk) geprogrammeerd zijn. De exacte instellingen weet ik dan niet, nog geen ervaring mee.

Of dit ook met ander zenders dan de MX-12 werkt weet ik niet.

De trims die de leerlingzender heeft staan werken wel degelijk. Dus van tevoren even gelijk zetten met die van de leraarzender....Zo heb ik bijna m,n S90 verspild. gastrim stond anders en de motor sloeg daardoor af toen ik het gas dicht deed.

Beste Steffe,
Ik voel me niet geroepen om een beschrijving te geven met plaatjes zoals rikdragonfly heeft gemaakt (prachtig, maar wat een werk), ik voel me wel geroepen je te helpen. Ik zal je aangeven waar de instellingen af moeten wijken van het standaard vliegtuig-model.

- Vliegtuig met 2 rolroeren:
In de systeemmodus (zender aanzetten met DOWN+SELECT ingedrukt) moet bij het menu [WING TYPE] de optie FLAPERON ON staan. Hierdoor worden voor de rolroeren 2 kanalen gemaakt ipv standaard maar 1 kanaal. De kanaal indeling is nu als volgt:
  • 1 Gas
    2 rolroer rechts
    3 hoogteroer
    4 richtingroer
    5 ongebruikt
    6 rolroer links
Je kan de rolroeren nu ook tegelijk dezelfde kant op laten uitslaan (als flaps dus). Als je dit niet wilt zul je nog wat moeten wijzigen: in de systeemmodus bij het menu [SWITCH SEL] staat standaard FLAP LEFT SW, dit laat je zo staan. De flaps worden nu bediend met de switch links achterop de zender. In de functiemodus (zender staat aan in de standaardmodus, dan DOWN+SELECT drukken) in het menu [FLAP SYSTEM] zet je de waarde bij FLAP op 0%. Nu kun je niet meer per ongeluk de rolroeren beide naar beneden uit laten slaan.

- Vliegtuig met 2 hoogteroer servo's:
De hiervoor beschreven instellingen kunnen allemaal blijven bestaan. We gaan het ongebruikte kanaal 5 gebruiken om de tweede hoogteroerservo mee aan te sturen.
Kanaal 5 wordt normaal gebruikt voor een landingsgestel of andere extra functies. We gaan eerst zorgen dat de normale bediening van kanaal 5 (de switch rechts achterop de zender) niet meer werkt. Dit doe je door in de systeemmodus bij het menu [SWITCH SEL] het volgende in te stellen: GEAR INHIBIT. Nu heeft de rechterswitch geen invloed meer op kanaal 5. Nu ga je in de functiemodus een mixer maken. Dit moet er als volgt uit gaan zien:
[MX1] ELE -> GEA
ON OFFSET 0
100% 100%
SW ALWAYS ON

Nu krijg je op kanaal 5 hetzelfde signaal als op kanaal 3. De kanaalindeling wordt dan als volgt:
  • 1 Gas
    2 rolroer rechts
    3 hoogteroer 1
    4 richtingroer
    5 hoogteroer 2
    6 rolroer links
Mochten er nog vragen zijn horen we het van je.
Groeten, Raymond

Een vraagje....

Mijn funtana wordt aangestuurd door twee hoogteroerservo's....Ik heb er eentje op GEAR gezet en vervolgens 100% meegemixed met Elevator en dat werkt prima.
Nu wil ik een klein percentage hoogteroer meemixen met rudder om het naar de buik draaien met meslant vliegen tegen te gaan.
Als ik dat doe reageert echter alleen mijn 'linkerhoogteroer", de mix naar gear reageert hier blijkbaar niet op....Iemand een idee hoe ik dat kan instellen?

Je hebt 4 vrije mixers. Een maken RUD > ELE en een RUD > GEA, zelfde percentages. Hou je nog steeds twee mixers over.

:oops: ....Dat zou inderdaad heel goed kunnen werken.......had ik zelf ook kunnen verzinnen...Thnx! meteen ff proberen 8)

Back