het posten in tekoop forums gaat niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
'Wie de baas is'??
Wat heeft dat er in godsnaam mee te maken?

Er is helemaal geen discussie over wie de baas is. Ik zeg (tegen die baas) alleen dat ik het een waardeloze zaak vind.
Het voelt als fluisteren. En je moet nu volledig blind bieden, omdat je geen enkele informatie hebt over animo of huidig bod.

Ik vind (te) veel berichten in dit draadje voorbeelden van typisch Nederlands gedrag.
Misschien moet het forum, net als Wikipedia, ook maar eens 24uur op zwart. En dan is ook meteen duidelijk wie de baas is.

En dan is ook meteen duidelijk wie de baas is.

Forum valt en staat met de gebruikers hoor. De "baas" is nooit gedwongen geweest om een forum te starten en te onderhouden.. Dat is een vrijwillige keuze geweest. De "baas" en de mods kunnen er ook voor kiezen om het gewoon niet te doen. Forum op zwart en dan heeft het team nooit meer stress. Kies je er echter voor om wel een forum te runnen dan heb je te maken met gebruikers. En moet er sprake zijn van consensus. Tís geen 1 richtingsverkeer ;)

Ik heb het niet over fatsoenlijk je mening/ervaring geven, daar is niets op tegen. Genoeg mensen, waaronder jij, die dat wel gedaan hebben.

Dat klopt Ron. Maar volgens mij zijn we het best eens over de meeste zaken. Wat ik niet leuk vind is dat de crew als argument in de slachtofferrol wordt geduwd. Dit forum bestaat volgens mij sinds eind 2004 (??). Lang dus. Waarschijnlijk begonnen als een aardigheid en nu opeens 22.000 gebruikers. Dan kun je de gebruikers niet meer negeren. Je kunt dan ook niet meer roepen dat het teveel werk is en geld kost. Want dan moet je er namelijk gewoon mee stoppen. Lijkt me simpel. Wil je wel door moet je dat samen met de gebruikers doen.

En moet er sprake zijn van consensus. Tís geen 1 richtingsverkeer ;)
21895 leden en de keuzes zijn "wel kunnen reageren" of "niet kunnen reageren" in het te-koop-forum. Hoe verwacht je daar in vredesnaam consensus over te kunnen bereiken?

Ja, natuurlijk zitten er nadelen aan dat je niet meer kunt reageren. Maar ook voordelen. Je kunt wel heel hard blijven roepen dat er nadelen aan zitten maar dat weet en snapt iedereen. De vraag is of die nadelen opwegen tegen de voordelen. Dus reageer eens op de voordelen die genoemd worden en haal die met geldige argumenten onderuit, dan kun je wat bereiken. Maar dat doet hier niemand. En zo kabbelen we lekker voort.

Toevallig valt het mij pas sinds vanmiddag op dat je niet meer in de verkoopsectie kan reply'en.

Ik vind het echt waardeloos.
Typisch nederlands gedrag: alles aan banden leggen, alles verbieden.
Typisch nederlands gedrag is ook:
Zeiken over de prijs: "In China is het goedkoper!"
Zeiken over de staat van het aangeboden spul: "Ik zie daar een kras... En jij durft daar de hoofdprijs voor te vragen?"
Zeiken over het produkt in het algemeen zonder een serieus gegadigde te zijn: "Tja, ik begrijp wel dat je 'm te koop zet... Waardeloos prul. Zal ik zelf nooit kopen!"

En laat dat nou net de reden zijn geweest om deze maatregel te nemen...

Forum valt en staat met de gebruikers hoor. De "baas" is nooit gedwongen geweest om een forum te starten en te onderhouden.. Dat is een vrijwillige keuze geweest. De "baas" en de mods kunnen er ook voor kiezen om het gewoon niet te doen. Forum op zwart en dan heeft het team nooit meer stress. Kies je er echter voor om wel een forum te runnen dan heb je te maken met gebruikers. En moet er sprake zijn van consensus. Tís geen 1 richtingsverkeer ;)

Het is inderdaad geen éénrichtingsverkeer, dat is hier vaak genoeg bewezen. Op het moment dat duidelijk is dat er iets niet of naar ontevredenheid werkt, wordt het teruggedraaid. Je doet nu voorkomen alsof dit forum door een stelletje machtwellustelingen word onderhouden en gerund. Dat is niet zo. Maar de beheerder en het modteam gaan niet bij elk piepje van een paar gebruikers (tel je even in dit topic wie er ontevreden is over deze maatregel? Hoeveel procent van het totale aantal gebruikers is dat?) meteen op stel en sprong alles terugdraaien. Geef hen tijd, bekijk de verkooptopics die nu overzichtelijker zijn en zie het een tijdje aan. That's all.
Start er anders een poll over, dan krijg je harde cijfers. De mogelijkheid is er...

Dan kun je de gebruikers niet meer negeren.

HALLO!!!! Er zijn nogal wat gebruikers die vreselijk blij zijn met deze verandering. Jij brengt het alsof niemand het er mee eens is en het tóch is doorgedrukt. Dat klopt dus van geen kanten. De roep om iets te doen aan het vreselijke off-topic geleuter, afbranden van vraagprijzen en doorlopen kicken van topics, dat is iets wat al heel lang door héél veel gebruikers als zeer storend werd ervaren. En dat is bij deze eindelijk niet meer genegeerd.

@PH_AJH Ik heb mijn voorstellen al eerder gegeven. Dat komt neer op passief modden. Dus de topicstarter is vrij in z'n verkoop topic en de anderen moeten via PB reageren. Dat is mijn mening ;)

@Roel Ik denk helemaal niet dat er sprake is van machtswellustelingen hoor. Ik heb eerder het idee dat het forum vanaf 2004 zo enorm gegroeid is dat het nu bijna niet meer te doen is als vrijwilliger. Er zijn technische problemen (database errors). Er zijn mods die moe worden van het gezeur. Volkomen terecht denk ik. En een enorm leden bestand. Dat moet je denk ik oplossen. Anders is het runnen van dit forum geen plezier meer maar een juk. Ik heb al eerder aangegeven dat ik bij de techniek wil helpen. Maar dat is aan de crew. Als dat op orde is heb je al een stukje rust.

HALLO!!!! Er zijn nogal wat gebruikers die vreselijk blij zijn met deze verandering.

Joh, niet zo boos. Ik geef alleen maar mijn mening ;) Volgens mij zijn er net zoveel voor als tegen en de andere 21780 leden zal het worst wezen :mrgreen:

Waarom is men toch zo bang voor wat 'kritische' posts ('in china is het goedkoper') in een verkoopdraadje?
Als men dat loslaat, hoef je ook geen dagtaak te hebben aan het moderaten.

Bij RCgroups kunnen ze het ook.

@Chow, het forum bestaat al 10 jaar!!!

@all the rest.

Back to basic: wij gebruikers hebben hier een fantastisch forum,
Het kost ons helemaal niets..........
Een schat aan informatie..............
Mogelijkheden voor jouw specifieke hoekje(s) van de hobby......
Maar alleen een paar spelregels waar je aan moet houden.
Voor het grootste gedeelte van de gebruikers hier geen probleem, wij weten hoe we ons moeten gedragen en anderen in hun waarde te laten.
Helaas is de tendens op internet geworden dat iedereen over alles zijn of haar mening moet (kunnen) spuien.
Het liefst zonder enige kennis van zaken of de moeite er voor te nemen waarom er soms regels scherper gesteld moeten worden.
Ja, dan zullen we (gewone gebruikers) soms wat hinder van die verscherpte regels moeten ondervinden, maar alleen omdat een zeer kleine groep zich niet aan (on)afgesproken regels en normen en waarden kan houden. Eerder heb ik het woord al laten vallen: RESPECT.

Kom op, de moderatoren zijn geen kinderoppas !! Als gebruiker van een forum moet jezelf ook nadenken over wat je schrijft. De moderatoren zijn ook maar vrijwilligers die hun vrije tijd hier aan opofferen. En op een gegeven moment is de maat vol!.
De verkoopforums nieuwe stijl bevallen mij zeer goed.
Een ander forum wat ik ook regelmatig volg is in de verkoopforums nog veel stricter, RC-Network. Daar moet je veel meer informatie in het draadje zetten. Terecht in mijn ogen. Zo zou ik het liefst ook hier zien, maar omdat niet iedereen die mening is toegedaan, pas ik mij aan aan de mening en voorkeuren van anderen.
Een forum maak je met elkaar!
Dus ook eigen verantwoordelijkheid nemen, en soms een stapje terug doen ook al ben je het er zelf niet mee eens. Er kunnen namelijk dingen aan ten grondslag liggen die jezelf niet kent.

Hans, een echte vriend van het MODELBOUWFORUM !

Ja, dan zullen we (gewone gebruikers) soms wat hinder van die verscherpte regels moeten ondervinden, maar alleen omdat een zeer kleine groep zich niet aan (on)afgesproken regels en normen en waarden kan houden. Eerder heb ik het woord al laten vallen: RESPECT.

Klopt. Ik ben het volledige met je eens. Maar dan was het verkoopgedeelte niks vergeleken met wat ik af en toe in "normale" topics tegenkom. De manier waarop men daar soms te keer gaat lusten de honden geen brood van. Doe daar dan eerst wat aan zou ik denken..

Ik kan je anders ook best vertellen dat ik om die reden dus vrijwel alleen in maar een beperkt aantal topics actief ben. De toon die men regelmatig denkt aan te kunnen slaan bevalt me niks. Voor technische vragen ben ik dus uitgeweken naar rcgroups waar men wel normaal op je vraag reageerd en hier hou ik het vooralsnog op wat slow chat..

Ik vind het nieuwe beleid van het verkoop gedeelte wel goed, ok je moet je afvragen als er bieden staat dat de verkoper eerlijk is en niet de prijs opdrijft maar ja dat kun je via marktplaats ook doen en een beetje vertrouwen moet ook nog kunnen en als je het idee hebt dat de prijs te hoog word laat je het object toch gaan.

Waarom wil je eigenlijk reageren in een verkoop topic de vraag of opmerking kun je toch ook via PB doen lijkt me, zo doet iedereen dat op marktplaats toch ook dan mail je ook je vraag en als er een telnr bij staat bel je even. Op Marktplaats kun je ook geen reactie bij een advertentie plaatsen! Ook het onnodig uppen is weg en andere vreemde en niet gerelateerde opmerkingen die helemaal niets met het te verkopen object te maken hebben zijn er niet meer.

Ik kijk ook regelmatig op rc-network.de het gaat een beetje op dezelfde manier als nu hier, wat ik daar weer een voordeel vind is dat bijna elke dag de bezem erdoor gaat en de verkochte artikelen in het archief verdwijnen als topic starter mag je daar nog wel posten en heb je een paar uur om je advertentie te wijzigen, hier kun je 'm te alle tijden wijzigen.

Ik vind het een vooruitgang dus lekker houden zo.

ik ben blijkbaar wat traag van begrip want ik zie dit nu pas.

wat was me opgevallen, het aantal "nieuwe berichten", dus de manier hoe ik het forum volg, was de laatste tijd een pak minder. Ik dacht al dat het stil was op het forum, maar nu weet ik dat het meerendeel van de berichten in het verkoopsgedeelte ging.

Dit vind ik opzich wel jammer, want soms mis je wel eens wat en nu ga ik dat nooit nog terugvinden want ik kijk nooit gericht in een te koop onderdeel.
Dus als er vroeger al eens op gereageerd werd, werd het alzo toch nog opgemerkt.

Wat leren we hieruit, wil je iets kopen, kijk dan gericht in het te koop topic. Gelegenheidskopers vallen nu wel weg. Dus de kans op iets te verkopen wordt iets kleiner.

waarom wordt de kans op te verkopen kleiner?
Je kans wordt juist eerlijker.. Niet de gene met de grootste mond staat nu in de spotlight maar degene die zijn advertentie het beste voor elkaar heeft.

mensen met heel weinig info gaan dus ook minder verkopen.
mensen die de tijd nemen voor hun advertentie gaan meer verkopen.

Om even een stand van zaken te geven zoals ik het nu ervaar.

Het aantal kwalijke posts is aanzienlijk verminderd. Nog wel een aantal ivm dubbel posten van advertenties maar dat begint af te nemen. De marktmeesters verwijderen de nieuwste posts en sturen de betreffende user een pb met uitleg (standaard tekst). Ook de pb's nemen af van mensen die vragen waarom ze niet meer kunnen posten (en niet lezen maar dat terzijde). Ik verwijs ze meestal naar de helpdesk en mededelingen.

Een gebruiker heeft inmiddels een ban van een week aan zijn broek ivm het herhaaldelijk overtreden van de regels door te blijven dubbelposten en daarbij nog een grote mond tegen een van de marktmeesters hebben ook. Staat ook in het mededelingentopic met banverklaring.

Natuurlijk is het nog wel beter te krijgen maar je moet het ook de tijd geven om iedereen te laten wennen. Een stuk terug werd de optie gegeven door iemand om "vrienden van het forum" wel reactiemogelijkheid te geven. Is een heel leuke en voegt ook wat toe aan de mogelijkheden. Of het technisch ook uitvoerbaar is weet ik niet maar gaan we zeker inbrengen.

Voor de "klagers", ik vind zelf kritiek een waardevol iets, zeker opbouwende en of meedenkend zoals hierboven genoemd. En ja, ergens anders is het misschien beter maar elk nadeel heb ze voordeel heb ik ooit eens iemand horen roepen :).

Wat ik heel prettig vind is dat er meer aandacht gegeven kan worden aan andere dingen ipv gebruikers in het gareel proberen te houden in de verkooptopics. Mensen die zeggen dat het allemaal wel meeviel keken daar of onvoldoende of alles was dan reeds gewist en leek het weer normaal. Er kwamen heel veel kwalijke berichten binnen over prijsdiscussies, mensen die openbaar voor oplichter worden uitgemaakt zonder aanleiding en noem maar op. Het blijft op zo'n moment niet bij verwijderen maar ook de gebruiker aanspreken. Dat bleef meestal niet bij één pb omdat ze het er meestal niet mee eens waren om het maar eens zacht uit te drukken. Simpel om dan maar te roepen dan je ze een ban moet geven maar dat is niet het eerste wat je wilt.

Voorlopig gaan we het zo even aankijken en indien aanpassingen mogelijk zijn en Robert deze ook wil doorvoeren zou dat misschien best kunnen. Een groot deel van het customizen is dat je bij een update van de software de meeste dingen allemaal weer opnieuw moet inregelen. Je wilt dit dus zoveel mogelijk beperken om bij een migratie niet voor onverwachte problemen te komen.

Maar, dit topic wordt ook door ons gevolgd, in ieder geval door mij. (zeker weten dat ik alle reacties in dit topic gelezen heb ;))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back