Het Schipperscafe deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat een klootzakken zijn het toch om te trekken met zo'n veter terwijl die boot nog ruim een meter droog ligt.

hijsoogjes uit de verschansing getrokken?

Maken ze die sleepkabels tegenwoordig van 4e rangs materialen of zijn het gewoon van die klunzen? Lijkt wel alsof bij elke berging tegenwoordig minimaal 1 sleepkabel moet sneuvelen...

Maken ze die sleepkabels tegenwoordig van 4e rangs materialen of zijn het gewoon van die klunzen? ..

Even de juiste info gebruiken. Kabels zijn niet gebroken, maar de bolders waaraan ze vast gemaakt waren.
Ik denk toch ook weer onder invloed van de tijdsdruk. Normaal gesproken zou ik zeggen: las een paar goede verbindingen aan een stevige ondergrond.

Maar normaal gesproken moeten bolders natuurlijk ook veel kunnen hebben. Die zitten toch ook altijd aan spanten verankerd.

4e rangs materialen

Buiten in de hobbysector (bouwmarkten etc) bestaan er geen 2e, 3e of 4e rangs materialen. Er zijn wel materialen met verschillende specificaties, waardoor het ene materiaal sterker is dan het andere. Maar je hebt nu eenmaal niet altijd het sterkste materiaal nodig, en verder geeft een verhoogde sterkte meestal slechtere eigenschappen op andere gebieden (bijvoorbeeld slechter vervormbaar, dikwijls minder goed lasbaar en bros).

Het is niet voor niets dat het vak "materiaalkeuze" in de opleiding tot materiaalkundig ingenieur waaraan ik een 20-tal jaren heb bijgedragen, een sleutelvak in de opleiding was.

Wie zegt dat de bolders losgekomen zijn Ad?

Zouden ze niet meer weten wat een " schip een broek aantrekken" is?
Of is het toch allemaal " uren schrijven" en er dus zo lang mogelijk over zien te doen zonder duidelijk tijd rekken (dan moet je wel wat fout doen, als het niet in één keer mag lukken)

Zit hier HP te kijken, wat een K** zender is dat zeg.
film 17m41s
reclame 8m38s
film 18m15s
reclame 8m24s
film 16m24s
reclame 8m45s

ik kan me herinneren dat filmdelen nog 23 m duurden en reclame niet meer was dan 6m

Gelukkig van de HDD, dus vooruitspoelen en klaar.

en een putje graven rond de boot is dat geen optie???
gracht je en zo graven dat de boot er in zakt
dan een geul graven met laag tij en bij hoog tij beginnen te trekken
eens je die zooi in beweging hebt schuift hij wel bij hoog tij verder over het zand
maar ja dat zal wel te eenvoudig zijn mijn gedacht

gr raf

en een putje graven rond de boot is dat geen optie???
gracht je en zo graven dat de boot er in zakt
dan een geul graven met laag tij en bij hoog tij beginnen te trekken
eens je die zooi in beweging hebt schuift hij wel bij hoog tij verder over het zand
maar ja dat zal wel te eenvoudig zijn mijn gedacht

gr raf

zal niet mee vallen raf ligt aan de dijk niet op het strand

ha ja had ik nog niet gezien
dan een iets zwaardere graaf machine hahahaha
in dijken leggen zijn jullie wel goed
of meteen slopen die oude rommel is ook nog een optie
gr raf

Buiten in de hobbysector (bouwmarkten etc) bestaan er geen 2e, 3e of 4e rangs materialen. Er zijn wel materialen met verschillende specificaties, waardoor het ene materiaal sterker is dan het andere. Maar je hebt nu eenmaal niet altijd het sterkste materiaal nodig, en verder geeft een verhoogde sterkte meestal slechtere eigenschappen op andere gebieden (bijvoorbeeld slechter vervormbaar, dikwijls minder goed lasbaar en bros).

Het is niet voor niets dat het vak "materiaalkeuze" in de opleiding tot materiaalkundig ingenieur waaraan ik een 20-tal jaren heb bijgedragen, een sleutelvak in de opleiding was.

Maar wat als een leverancier hier en daar wat water bij de wijn doet, waardoor het eindproduct net iets minder is dan de specificaties? De crisis maakt bedrijven "inventief", ik heb ook al 80 grams papier gezien dat bij weging eerder 75 grams was. Of ze zetten er geen gewicht meer op, maar alleen "high quality copy paper" wat totaal niets zegt over de eigenschappen.

Maar het hoeft niet aan het materiaal te liggen, gehaast werken kan ook de oorzaak zijn, of misschien te weinig ervaren mensen aanwezig om alles in goede banen te leiden.

Maar wat als een leverancier hier en daar wat water bij de wijn doet, waardoor het eindproduct net iets minder is dan de specificaties?

Dat houdt hij niet lang vol, of je moet echt over frauderen gaan praten.
Als ik bijvoorbeeld de verenfabriek van mijn schoonzus neem, die heeft een ISO 9001 certificaat voor kwaliteitsborging. Zij mag uitsluitend materiaal betrekken van toeleveranciers die dat ook hebben. Als ik door de fabriek loop en een bos verenstaaldraad aanwijs dan heeft ze met een paar muisklikken het certificaat van de batch waaruit die bos komt, met de waarden qua sterkte en andere eigenschappen die aan monsters zijn gemeten.
Natuurlijk kan er geknoeid worden, maar je loopt dan wel grote risico's. Audits zijn onaangekondigd, en als er dan iets niet klopt heb je een hoop uit te leggen.

In China hebben ze minder moeite daarmee, en voordat het opvalt ben je een tijd verder. Maar het kan ook gewoon onkunde zijn, of pech, maar dan is er wel veel pech de laatste tijd.

Heb het gelezen.

Kabelbreuk was het zeker niet, dan hoor je alleen "twang"
nu zag je ook onderdelen door de lucht vliegen op die video's.

Raf, op dat zwarte deel waar die trekker met gele kar op staat ligt die boot:

dat spoel je niet even weg.

m1ezjs3a9q9r.jpg

w620.dd576.jpg

Kotter-met-publiek-door-Dave-van-Hattem-524x350.jpg

w380.007f9.jpg

whahahaha, ja juist gelezen:oops:

maar zal wel een halve Nederlander zijn denk ik LOL

heb trouwens vandaag nog op de maas een sloep gezien met de naam "ss Zuiderkruis"

gr Brecht

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back