Peter Den
PH-SAM
Toch aangemoedigd door enige reacties in een ander draadje alhier een kort betoog en een korte toelichting over mijn positie hierin;
Van 1960 tot 1972 was ik een toegewijde en fanatieke wedstrijdvlieger, voornamelijk F1B.
(Ja inderdaad, voor sommigen de liever te vergetende prehistorie, door anderen dan toch weer wel de golden age of free-flight genoemd).
Na die tijd volgde ik de ontwikkeling nog wel op een afstandje, maar pas in 2005 herstarte ik mijn actieve modelbouwleven (RC, tja je moet wat).
Ik was toen wel verbaasd om op het forum onder vrije vlucht (toch nog steeds mijn eerste liefje) nauwelijks iets over het wedstrijdvliegen aan te treffen en dat vind ik jammer.
De obstakels van het moderne vv wedstrijdvliegen zijn genoegzaam bekend; weinig glamour t.o.v. het door de commercie aan de hand genomen RC vliegen, moeilijk en weinig beschikbare grote terreinen en de ogenschijnlijk grote afstand tussen beginnende belangstellende en de technische status quo van de wereldkampioenschapsklassen.
Daarboven ook nog eens de, in mijn ogen absurde, prijskaartjes voor dit soort modellen.
Toch denk ik dat er nog wel interessante mogelijkheden zijn om als vv geïnteresseerde iets mee te pikken van het vv wedstrijdvliegen.
De meeste entries hier op het vv forum gaan over kleinschalige rubbermotor (schaal)modellen of nostalgische vv modellen van voor 1955 (en het rc ombouwen daarvan).
Met nadruk, daar is niets tegen: de ontegenzeggelijke charme van deze niche is een weldaad tegenover de stoere en als maar makkelijker rc tendens.
Hier wil ik echter dus aanmoedigen om je eens te verdiepen in de wedstrijdklassen en modellen vanaf midden jaren '50 tot eind jaren 60'.
Waarom deze periode: de modellen ondergaan in deze periode een transitie in constructief en prestatie opzicht maar zijn toch nog heel toegankelijk.
Het nabouwen of je laten inspireren door deze generatie kan je opleveren dat er toch een wereldje open gaat van modellen die opmerkelijk beter presteren dan wat sommigen gewend zijn en openen ook de weg naar thermiekvliegen en meer kennis hierover.
Ik zou met name een lans willen breken voor de klassen F1h (A1), F1g (Coupe d'hiver) en de oude Chuck-glider rules.
Het geeft toch wat meer richting om binnen klassen te bouwen en deze modellen zijn nog steeds redelijk eenvoudig, met beperkte kosten en niet al te hoge pretenties te maken.
Ook is al gewezen op het belangrijke educatieve potentieel van vrije vlucht modellen en deze in het bijzonder.
Het zou zomaar kunnen dat, wellicht ook met wat regelaanpassing, je hier heel speels ''old school'' wedstrijdjes mee kunt vliegen, al is het maar onderling, die toch bijzonder interessant kunnen zijn, die minder grote terreinen nodig hebben en veel toegankelijker zijn dan de huidige ''state of the art'' topklassen.
Regelgeving: (als hier op het forum echt belangstelling voor blijkt te zijn wil ik me daar wel bij bv de KNVvL hard voor maken): regeltjes lijken altijd een irritante belemmering maar kunnen hier nu juist de deur openen.
Suggesties en ter discussie;
Zelfbouw verplicht.
Geen bedieningen van stuurvlakken die niet direct aan de basisfunctionaliteit gekoppeld zijn behalve een thermiekremsysteem; dus geen timer- of elektronisch geprogrammeerde/gestuurde functies.
Zweef (A1): een open starre starthaak zonder bewegende delen, alleen tripfunctie voor timer en bochtenroer toegestaan.
Rubber (coupe'd'hiver): geen gekochte propellers , geen automatisch verstelbare spoed, geen sturing d.m.v. timers of elektronica (hoogstens sturing gebaseerd op rubbertorsie wellicht)
Chuck: geen SAL of DLG launches, beperkte afmetingen (6dm2 max.?).
Algeheel: max op 2 minuten (door lagere aanvangsprestaties kan je dan met een kleiner veld uit)
En zo valt er nog wel wat te verzinnen en te evolueren, dit alles gericht op puur en simpel vliegen met eenvoudige middelen.
Ik zou dan de KNVvL willen uitnodigen om de vrije vlucht wedstrijden open te zetten voor deze te herdefiniëren, limited klassen en dat ook voor (nog) niet leden te doen: zoveel extra werk hoeft dat niet te zijn en als het aanslaat is dit ook voor de KNVvL van grote propagandistische waarde.
Voor diegenen die dat zien zitten levert dat op: leuke gezellige en leerzame wedstrijdjes en ook een direct contact met de ''grote'' klassen, wat op zijn minst interessant is.
Recapitulerend: laat jullie eens uitdagen en inspireren door deze kleine, nog bestaande klassen.
Je zult verbaasd zijn hoeveel ouwe knarren hier op het forum je met raad en daad bij willen staan.
Een hele goede inspiratiebron heb ik overigens altijd al de yearbooks van Frank Zaic gevonden: nog wel eens te scoren op Ebay.
Ik stel dan ook een Frank Zaic Model Aeronautic Yearbook 1964/1965 ter beschikking aan de eerste die a) het op prijs stelt en b) hier op het forum een succesvol bouw en vliegdraadje van een A1 of Coupe'd'Hiver neerzet.
Ik ben altijd bereid tot meer toelichting en hoop op commentaar.
(En gasten uit Genk: mijn hoop is een beetje op jullie gericht!)
Van 1960 tot 1972 was ik een toegewijde en fanatieke wedstrijdvlieger, voornamelijk F1B.
(Ja inderdaad, voor sommigen de liever te vergetende prehistorie, door anderen dan toch weer wel de golden age of free-flight genoemd).
Na die tijd volgde ik de ontwikkeling nog wel op een afstandje, maar pas in 2005 herstarte ik mijn actieve modelbouwleven (RC, tja je moet wat).
Ik was toen wel verbaasd om op het forum onder vrije vlucht (toch nog steeds mijn eerste liefje) nauwelijks iets over het wedstrijdvliegen aan te treffen en dat vind ik jammer.
De obstakels van het moderne vv wedstrijdvliegen zijn genoegzaam bekend; weinig glamour t.o.v. het door de commercie aan de hand genomen RC vliegen, moeilijk en weinig beschikbare grote terreinen en de ogenschijnlijk grote afstand tussen beginnende belangstellende en de technische status quo van de wereldkampioenschapsklassen.
Daarboven ook nog eens de, in mijn ogen absurde, prijskaartjes voor dit soort modellen.
Toch denk ik dat er nog wel interessante mogelijkheden zijn om als vv geïnteresseerde iets mee te pikken van het vv wedstrijdvliegen.
De meeste entries hier op het vv forum gaan over kleinschalige rubbermotor (schaal)modellen of nostalgische vv modellen van voor 1955 (en het rc ombouwen daarvan).
Met nadruk, daar is niets tegen: de ontegenzeggelijke charme van deze niche is een weldaad tegenover de stoere en als maar makkelijker rc tendens.
Hier wil ik echter dus aanmoedigen om je eens te verdiepen in de wedstrijdklassen en modellen vanaf midden jaren '50 tot eind jaren 60'.
Waarom deze periode: de modellen ondergaan in deze periode een transitie in constructief en prestatie opzicht maar zijn toch nog heel toegankelijk.
Het nabouwen of je laten inspireren door deze generatie kan je opleveren dat er toch een wereldje open gaat van modellen die opmerkelijk beter presteren dan wat sommigen gewend zijn en openen ook de weg naar thermiekvliegen en meer kennis hierover.
Ik zou met name een lans willen breken voor de klassen F1h (A1), F1g (Coupe d'hiver) en de oude Chuck-glider rules.
Het geeft toch wat meer richting om binnen klassen te bouwen en deze modellen zijn nog steeds redelijk eenvoudig, met beperkte kosten en niet al te hoge pretenties te maken.
Ook is al gewezen op het belangrijke educatieve potentieel van vrije vlucht modellen en deze in het bijzonder.
Het zou zomaar kunnen dat, wellicht ook met wat regelaanpassing, je hier heel speels ''old school'' wedstrijdjes mee kunt vliegen, al is het maar onderling, die toch bijzonder interessant kunnen zijn, die minder grote terreinen nodig hebben en veel toegankelijker zijn dan de huidige ''state of the art'' topklassen.
Regelgeving: (als hier op het forum echt belangstelling voor blijkt te zijn wil ik me daar wel bij bv de KNVvL hard voor maken): regeltjes lijken altijd een irritante belemmering maar kunnen hier nu juist de deur openen.
Suggesties en ter discussie;
Zelfbouw verplicht.
Geen bedieningen van stuurvlakken die niet direct aan de basisfunctionaliteit gekoppeld zijn behalve een thermiekremsysteem; dus geen timer- of elektronisch geprogrammeerde/gestuurde functies.
Zweef (A1): een open starre starthaak zonder bewegende delen, alleen tripfunctie voor timer en bochtenroer toegestaan.
Rubber (coupe'd'hiver): geen gekochte propellers , geen automatisch verstelbare spoed, geen sturing d.m.v. timers of elektronica (hoogstens sturing gebaseerd op rubbertorsie wellicht)
Chuck: geen SAL of DLG launches, beperkte afmetingen (6dm2 max.?).
Algeheel: max op 2 minuten (door lagere aanvangsprestaties kan je dan met een kleiner veld uit)
En zo valt er nog wel wat te verzinnen en te evolueren, dit alles gericht op puur en simpel vliegen met eenvoudige middelen.
Ik zou dan de KNVvL willen uitnodigen om de vrije vlucht wedstrijden open te zetten voor deze te herdefiniëren, limited klassen en dat ook voor (nog) niet leden te doen: zoveel extra werk hoeft dat niet te zijn en als het aanslaat is dit ook voor de KNVvL van grote propagandistische waarde.
Voor diegenen die dat zien zitten levert dat op: leuke gezellige en leerzame wedstrijdjes en ook een direct contact met de ''grote'' klassen, wat op zijn minst interessant is.
Recapitulerend: laat jullie eens uitdagen en inspireren door deze kleine, nog bestaande klassen.
Je zult verbaasd zijn hoeveel ouwe knarren hier op het forum je met raad en daad bij willen staan.
Een hele goede inspiratiebron heb ik overigens altijd al de yearbooks van Frank Zaic gevonden: nog wel eens te scoren op Ebay.
Ik stel dan ook een Frank Zaic Model Aeronautic Yearbook 1964/1965 ter beschikking aan de eerste die a) het op prijs stelt en b) hier op het forum een succesvol bouw en vliegdraadje van een A1 of Coupe'd'Hiver neerzet.
Ik ben altijd bereid tot meer toelichting en hoop op commentaar.
(En gasten uit Genk: mijn hoop is een beetje op jullie gericht!)