het Walkera 4#3 verzameltopic

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Junglemaxx, 6 okt 2007.

1. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Dennis, ook ik heb de main blades zo staan.
    Dat lijkt mij het beste.
    Dat werkte vroeger op mijn HM004 ook het beste.
    Zeker niet te strak.............maar ook niet te los.
    net lekker zeg maar.
    Gr E

2. styreta

styreta

Lid geworden:
    29 jul 2008
    strak genoeg zodat bij de eerste toeren de blades niet in het rondte vliegen, los genoeg zodat ze wel de centrifugale krachten benutten voor de balans als het zaakje op gang is.

3. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Ik heb de mainblades ook zo staan als jullie ze zetten.

Zojuist 3 lipo's leeggevlogen met het nodige succes en een paar vraagtekens:

lipo #1: 20C / 400 mah, 4,5 minuten tot ik niet meer kon stijgen
    lipo #2: 20C / 400 mah, 7 minuten tot ik niet meer kon stijgen

lipo #3: 10C / 400 mah, 5,5 minuten tot ik niet meer kon stijgen

die laatste is verrassend, want de laatste 2 weken heb ik amper kunnen vliegen met die 10C lipo's; ik dacht dat die dingen naar de filestijne waren, maar kennelijk was er toch wat anders aan de hand
    het verschil tussen de 20C lipo's zou kunnen komen doordat mogelijk die eerste echt nog helemaal niet gebruikt was en die andere al een paar testvluchtjes heeft gemaakt; controleren kan ik dit niet

voorzichtig denk ik dat dat drupje olie op de lagertjes van de hoofdmotor een hoop goeds heeft gedaan

wat ik er bij heb geladen per lipo zal ik morgen aan deze post toevoegen

4. styreta

styreta

Lid geworden:
    29 jul 2008
    Toerental beetje leuk toegenomen met die dubbele piekspanning?

5. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    je bedoeld het verschil tussen 10C en 20C?
    eigenlijk merk ik ALS je vliegt in de huidige situatie geen verschil wat dat betreft
    wel lijkt de heli wat rustiger in de lucht met de 20C-lipo's omdat alle componentjes gewoon makkelijker de stroom kunnen krijgen die ze nodig hebben

6. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    lipo #1: 20C / 400 mah, 4,5 minuten tot ik niet meer kon stijgen
    bijgeladen: 211 mah > 2,81 amp / 7C gemiddelde belasting
    deze lipo is slecht of moet nog op gang komen

7. fuelflow

fuelflow

Lid geworden:
    18 dec 2006
    Bij een FP is het verloop van toerental in relatie tot hoeveelheid lift vrijwel linear. De dragformule even niet meegerekend ;-). Bij hovering is dit lift=gewicht. Dus toerental is even hoog bij gelijk gewicht in hover. No matter welke krachtbron.

Maar Styreta, dit wist jij... Jij hebt het vast over toenemende ROC bij deze 20C?

Groeten,
    Danny

8. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Dennis, wat vreemd dat jij dit meemaakt met je Lipo's.Zelfs met nieuwe Lipo packs.
    Sorry indien ik dit vraag, maar weet je zeker dat je het motor pinon NIET al te vast hebt staan op het hoofdtandwiel?
    Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je dit inderdaad hebt, maar zeg dat omdat ik merkte dat nadat ik het frame van mijn HM4#3B laatst had vervangen waarbij dus alle componenten van de heli van het oude frame over moesten naar het nieuwe frame, ik waarschijnlijk toen het motor pinion te vast erop had staan op het hoofdtandwiel.Tenminste vaster dan wat het nadien is.
    Dat verschil merkte ik vooral in geluid wat de heli nu produceert.
    Ik denk namelijk dat dit de enige oorzaak kan zijn voor het vreemde Lipo gedrag bij jouw heli.
    Wat ik afgelopen avond wel merkte is dat meerdere Lipo packs die ik heb van 20C, slechter presteren dan de 15C Lipo packs waarmee ik ook vlieg.
    Het Lipo pack van Xtreme, de 500Mah 15C Lipo die presteerd eigenlijk nog steeds het beste van allemaal.
    Maar dat pack koste ook het duurste van allemaal.
    Vr Gr Erwin

9. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Hoi Erwin,

Ik ben van mening dat het vooralsnog aan het smeren van het motortje heeft gelegen en niet zo zeer aan het strak staan van maingear. Het kost mij al grote moeite om de motor uberhaubt (te) dicht op het grote tandwiel te plaatsen en de eerste keer dat ik de motor versteld heb was NA het smeren van de motor; toen had ik dus al 2 weken last van dit probleem.
    Ik heb wel een paar rare "landingen" gemaakt tijdens de vakantie enkele weken geleden, maar ik kan mij niet voorstellen dat daardoor de maingear strakker kwam te zitten; alles draaide ook gewoon netjes rond.

Helaas is vanmorgen bij ons in huis een zekering gesprongen (verder niets aan de hand - misschien wat stof in het stopcontact) en de lader zat op de zelfde groep. Ik weet nou niet hoeveel mah in dat pack is geladen waarmee ik 7 minuten heb gevlogen ;-)

groetjes,
    Dennis

Laatst bewerkt: 10 mei 2009
  10. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Oke Dennis, je bent duidelijk.
    Kon het me ook al niet voorstellen namelijk.
    De brushless hoofdmotor die ik er vanaf het begin heb inzitten doet vooralsnog zijn werk naar behoren.
    Zelfs na de aanvaring met het vijverwater van laatst.
    Wel heb ik er voor gezord dat de speling tussen motor pinion en Hoofdtandwiel nu echt super optimaal is.
    Niet te strak en zeker niet te los.
    Dennis, wist je dat er verschillende soorten Brushless hoofdmotoren zijn voor onze HM4#3B?
    Er bestaat zelfs een turbo motor van.Maar die behoeft dan wel een brushless staart erbij.
    Maar er zijn ook Brushless hoofd motor varianten, die dat niet behoeven, maar wel net iets anders zijn dan de Walkera stock Brushless hoofdmotor.
    Misschien een idee voor jouw indien je straks nog niet helemaal tevreden bent over de motor die je er nu in hebt zitten.Neem aan dat dat dezelfde is als die ik ook heb.
    Misschien betreft het een maandag morgen Chinese rakkert.
    Ook het spelen met verschillende motor pinions is misschien een optie.
    Het kan van 14/18 en 20 tands.
    Dus genoeg speelruimte om te proberen.
    Oke, tot later.
    Gr Erwin

11. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Ik weet het Erwin; Chinese Jade (Terence) heeft zelfs een buitenlopert voor de hoofdmotor die (naar hij stelt) efficienter is dan de originele brushless motor. Kost wel een hoop knaken.

En ondertussen: schiet mij maar lek! ik heb vanmorgen dik 9 minuten op een 10C-lipo (zegge: tien ceeeee...) gevlogen...
    Ben wel toe aan een nieuwe canopy; ik landde op de tafel, maar schoot er net van af
    Ik de tuin vliegen is inmiddels ook geintroduceerd. Viel erg mee zo tussen de schuttingen; ik had veel slechter verwacht. Wel heb je soms alle power nodig om in de lucht te blijven als de wind er vat op krijgt, om vervolgens weer als een raket te stijgen ;-)

12. styreta

styreta

Lid geworden:
    29 jul 2008
    Ik bedoelde inderdaad het acceleratieverschil tussen 10 en 20c op de brushless. Aanvankelijk had ik ook een langere uitleg, maar dat vond ik zo neerbuigend dat ik het anders neer heb gezet :p

Zal zeker helpen in de wind.

13. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Inderdaad vreemd Dennis.
    Dat vliegen buiten heeft mijn voorkeur nu.
    Vooral s'avonds en dan met windstil weer op het grasveld buiten voor.
    Voor deze heli van dit formaat dan een immense ruimte.
    Ben veel Nose in aan het oefenen nu.
    De heli behoeft inderdaad geen wind.Het blijft een FP heli en dat is toch wat na-eilen betreft aansturing ervan.
    Met een Cp heli is alles stukken direkter.
    Maar het FP heeft wel zijn charmes.
    Tot later.
    Gr Erwin

14. styreta

styreta

Lid geworden:
    29 jul 2008
  15. jaapV

jaapV

Lid geworden:
    31 jul 2008
    Ahh ook weer een nieuwe ontvanger nodig zie ik.Het word toch wel prijzig zo.:?

16. styreta

styreta

Lid geworden:
    29 jul 2008
    yup, ik gok zo'n 30+ ontvanger, 30+ ESC en Motor... loopt idd weer lekker op

17. fuelflow

fuelflow

Lid geworden:
    18 dec 2006
    Dus dít is voor Walkera de oplossing tegen het gekwispel van de staart bij enkele van de door ons omgebouwde brushless type's? [​IMG]

18. styreta

styreta

Lid geworden:
    29 jul 2008
    posts op RCgroups zijn niet echt enthousiast. Het staart ontwerd lijkt gejat te zijn van die Mario die custom landing skids etc maakt, en de 2g brushless motor schijnt niet echt afdoenden te zijn. Je kunt beter een 2,9g brushless met ESC op je oude ontvanger zetten.

19. soul

soul Guest

Lijkt wel of ze bij Walkera sneller ontwerpen dan ze testen kunnen

20. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Ja, ja, ja,

Nou als je dat allemaal als upgrade (dus eerst brushless hoofdmotor met nieuwe Rx en daarna brushed tail met weer een nieuwe Rx) op je originele 4#3b hebt gezet, dan heb je intussen eenzelfde bedrag uitgeven als wat drie originele brushed 4#3b kosten.

En dan denk ik dat die "oude" originele, brushed versie, nog steeds het lekkerst vliegt.

Ik laat me niet gek maken.....

Groeten,

Paul

Deel Deze Pagina