het Walkera 4#3 verzameltopic

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Junglemaxx, 6 okt 2007.

1. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Positief is wel dat ze snel de vraag uit de markt volgen
    Ben benieuwd wanneer ze met een brushless 5G6 komen...

2. Karel

Karel

Lid geworden:
    26 dec 2007
    Paul,

Dat is nu precies de reden dat ik nog steeds geen brushless ombouw heb verricht. Ik wacht tot de dubbel brushless van Walkera normaal leverbaar is (via Terence) en bestel er dan een complete barebone bij. Je weet dan zeker dat alle onderdelen goed op elkaar zijn afgestemd. Voorlopig blijf ik vliegen met de brushed versie. Die vliegt nog steeds lekker. Ik ga beginnen aan de ombouw van de losi connectors naar de micro-deans. Zodra ik daarmee gevlogen heb zal ik de resultaten laten weten.
    Inmiddels heb ik ook 2,5 mm aluminium buis bemachtigd. Een staartboom gemaakt van deze buis is zelfs nog een fractie lichter dan de carbon staartboom. Deze buis (Graupner art. nr. 751.6) is te bestellen bij Lynx modelbouw te Velserbroek. Artikelomschrijving: Aluminium-Rohr 2,5/2,1 Ma10, hun artikelnummer 124-682. Buis van 2,5 mm is moeilijk verkrijgbaar, de meeste winkels verkopen alleen 2,0 en 3,0 mm. De aluminium moffen zijn bij deze buis uiteraard overbodig.

Karel

3. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Toch ook even mijn mening ventileren............
    Zo'n HM4#3B helemaal brushless.............geeft dat nou echt meerwaarde met het vliegen?
    Ik heb bijna 300 vluchtjes gemaakt met mijn HM4#3BV2.
    In totaal 2 stuks van die staart motortjes vervangen.
    Die motortjes kosten bina geen drol.Werken perfect en mijn heli vliegt er super strak mee.
    Eerlijk gezegd vind ik het wel best zo.
    Voor mij minimaal een Brushless hofdmotor erop(ivm ook buiten willen vliegen en dan net iets meer vermogen voorhanden ten opzichte van een borstel motor) en 2.4ghz aansturing.Dan vliegt het ook al zeer goed.
    Affijn..............al die keuzes.......
    Vr Gr Erwin

4. Karel

Karel

Lid geworden:
    26 dec 2007
    Erwin,

De reden dat ik een BL staart wel belangrijk vind is, dat je de brushed staartmotor niet zo maar even vervangt als je bijv. in een hal aan het vliegen bent. Je moet dan een werktafel en een soldeerstation bij je hebben. Je weet nooit van tevoren wanneer een brushed motor er mee ophoudt. De hoofdmotor kan wel heel gemakkelijk worden uitgewisseld.

Een reserve 4#3b heli is natuurlijk ook een optie.

Karel

5. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Hoi Karel.Oke, daarin geef ik je helemaal gelijk.
    Dat zal absoluut een voordeel zijn ten opzichte van een nog niet brushless tail.
    Maar ik doelde meer op het vlieggedrag tussen beidde varianten.
    Zal het nou zo beter vliegen met een brushless tail erop?
    Ik kan me namelijk niet indenken dat een HM4#3B zoals ik em heb in de variant brushless hoofdmotor/brushed staart motor qua vlieggedrag veel zal verschillen met die aankomende fabrieksaf complete brushless HM4#3B.
    Ben ook erg benieuwd wat dat straks gaat kosten en wanneer ze het toestel op de markt zetten ter verkoop.
    Denk eerlijk gezegd dat ik me dan niet kan bedwingen om er eentje bij te halen.
    Als het minstens net zo goed vliegt als de mijne, dan zou ik dat zekers graag uit willen proberen.
    Vr GR Erwin.
    PS: iemand van jullie toevallig al zicht op het feit wanneer die complete Brushless HM4#3B wordt geleverd?

6. jaapV

jaapV

Lid geworden:
    31 jul 2008
    Ja je portomonee word steeds lichter ;) maar vergeet ook niet dat het helitje steeds zwaarder word qua gewicht. Er komt weer een speedcontol bij .Dat gaat natuurlijk weer vliegtijd kosten.En waar moet je alles laten in dat kleine cabinetje:)Gr jaap

7. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Ik merk al duidelijk verschil tussen met en zonder canopy vliegen; kan je nagaan wat die paar gram uitmaakt

Ik heb zo mijn twijfels bij die brushless staartmotor; het is ook een stukje marketing (een mens moet wat te kiezen hebben) en ik weet 100% zeker dat ie niet beter vliegt.
    Enige voordeel (is al gepost hierboven) is de duurzaamheid. In de praktijk blijkt echter dat de staartmotor, mits niet onder spanning geblokkeerd, behoorlijk duurzaam; Erwin heeft al honderden vluchten gemaakt en de ene die ik gesloopt heb kwam door mijzelf met uitnemen omdat een draadje opnieuw gesoldeerd moest worden.

8. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Inderdaad...........marketing was dus het woord waar ik niet op kon komen.
    Maar ben het helemaal eens met Dennis.
    Wij zijn met z'n allen gelukkig wel in de positie om over onze HM4#3B te kunnen zeggen wat het toestel nu werkelijk kan in het dagelijks werk met vliegen.
    Daarvoor hebben we met z'n allen al wel genoeg vlieguren gemaakt met deze kleine hommel.
    Maar eerlijk gezegd ben ik wel reuze benieuwd wat die HM4#3B double brushless straks gaat kosten.
    Want dat extra gewicht kan namelijk gemakkelijk gecompenseerd worden met 3.7V 600MaH 20C Lipo's die ik ook al gezien heb.
    Zelfs 800Mah 20C is voorhanden.
    Ik wacht het af.
    Kwestie van tijd voordat het toestel in Holland wordt aangeboden.
    Vr Gr Erwin

9. styreta

styreta

Lid geworden:
    29 jul 2008
    in Juni schijnt het spul in Hong Kong voor handen te zijn. Knal daar een maand op en dan moet het toch ook echt wel hier te krijgen zijn.

Men is vooral enthousiast over de staart ESC. Als die te gebruiken is met de grotere 2,9g outrunner brushless motortjes word het een stuk goedkoper om full brushless te gaan. Nu is er alleen de Flea ESC en die is toch snel 50 dollar.

10. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Kijk..........dat is goed bericht.
    Wilde zowiezo er al een tweede HM4#3B bijhalen..........maar ga nu geduld opbrengen voor straks die double brushless.
    Dat lijkt mij de moeite waard van het wachten erop.
    Ik ging uit van een wachttijd van maximaal 3 maanden, maar zo te horen ligt 2 maanden eerder binnen bereik.
    Dat geduld heb ik makkelijk.
    Spannend.
    Vr Gr E

11. guy5927

guy5927

Lid geworden:
    14 apr 2004
    Heb de 4G3 doorverkocht en kon me vervolgens niet bedwingen om de 4#3b v2 brushless barebone vanTerence aan te schaffen ( wk2401 heb ik al van mijn 5g6 ) ...

WAT EEN HEERLIJK KLEIN DINGETJE !!! .... hier voel ik me echt reuzeblij mee ... tonnen fun !:p

12. styreta

styreta

Lid geworden:
    29 jul 2008
    brushless barebone maar met ontvanger?
    Barebone = frame. Geen motor, servos, etc.
    Was dus een heli zonder ontvanger, beetje ARF? :p

13. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Dat dacht ik!!
    Even een vraagje voor diegene die al langer met een HM4#3B vliegen:
    Wat zijn jullie ervaringen met het Nose in hooveren met de HM4#3B?
    Graag jullie bevindingen.
    Ben er erg benieuwd naar.
    Ik vraag jullie dit omdat ik sinds afgelopen week veel aan het oefenen ben met Nose in hooveren met mijn HM4#3BV2.
    Dors het nog niet in mijn woonkamer te doen, maar op het werk in de grote hal is de speling veel ruimer.
    Het gaat me tot nu toe redelijk af mag ik zeggen.Maar helemaal in het begin was het echt drama.
    Lijkt wel alsof mijn hersens gefrituurd worden op het moment van Nose in hooveren.
    Vraag me dus af hoe jullie dit ervaren.
    Vr Gr Erwin.

14. Karel

Karel

Lid geworden:
    26 dec 2007
    proebleem met losi-T connectors

Hallo allemaal,

Ik denk dat ik de oorzaak van het verschil tussen micro deans en losi-T connectors heb gevonden!

Micro deans moet altijd aan de draden worden gesoldeerd. Losi-T connectors worden meestal (door Walkera altijd) op de draad geknepen. Dit levert bij verschillende metaalsoorten bijna altijd een overgangsweerstand op. Dit verklaart ook het verschil tussen 2 nieuwe lipo's.

Micro deans zie ik voorlopig van af. Er zit een risico aan dat je per ongeluk twee lipo's met elkaar verbindt, waarbij plus van de een met de min van de andere wordt verbonden. Explosiegevaar!

Nu kan je bij een losi-T connector het pennetje heel gemakkelijk eruit halen door met een pincetpunt in het gaatje te drukken, waar een borglipje zit en even aan de draad te trekken. Vervolgens kan je een heel klein soldeerpuntje maken daar waar de draad is vastgeknepen. Niet teveel, want dan loopt ook de voorkant van het pennetje vol met soldeer en kan je het pennetje niet meer terugklikken. Soldeerstation met zeer fijne punt en heel dun tinsoldeer vereist. Let op, dit moet heel voorzichtig worden uitgevoerd!
    Bij een lipo steeds 1 draad tegelijk doen, om sluiting te vermijden.

Ik heb dit soldeerklusje zojuist uitgevoerd met de connector op de heli en één van mijn lipo's. De testvlucht was verbazingwekkend. Zeer strakke staart en blijkbaar ook meer vermogen.

Als ik al mijn lipo's op deze manier heb nagesoldeerd en wat meer vluchten heb gemaakt kom ik uitvoerig op dit onderwerp terug.

Groeten,

Karel

15. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    interesting...

sluit ook wel aan bij de conclusies op RCGroups...
    JST-plugjes zijn overigens ook een optie ter vervanging van de Losi-connectors

16. soul

soul Guest

Kreeg mailtje van Ehirobo mischien iets voor een 4#3B verslaafde zoals jij :)
    http://www.ehirobo.com/shop/product_info.php?currency=EUR&products_id=7557

Laatst bewerkt door een moderator: 14 mei 2009
  17. guy5927

guy5927

Lid geworden:
    14 apr 2004
    Ehirobo is goedkoop, maar Terence is doorgaans nog nét dat ietsje billiger ...

in ieder geval : na mijn pot weer in de originele positie te hebben gezet ( dacht dat het een EXT pot was zoals bij de 4G3 ) en dan nog eeen ietsje méér CCW gedraaid te hebben, humt de kleine nu ON TIEG LIJK stabiel in een heel kleine radius rond mij hoofd :-D ... NIETS van ongewenste bewegingen in de staart ....de 4g3 was continu stress, deze is héérlijk ontspannen vliegen ... ik zie to-taal niet in wat een brushless tail hier voor meerwaarde kan komen zorgen ... voor de 4g3 however is de BL tail een MUST ....

18. jaapV

jaapV

Lid geworden:
    31 jul 2008
    Totaal mee eens!Die brushed staartmotortjes zijn prima bij de 4#3b en gezien de prijs kun je er wel 10 kopen ben je goedkoper uit dan een brushless setje.De G kan idd wel wat meer power in de staart hebben hoewel het te doen is.Ik baal alleen van van de flight time van de G die zakt na 6 min in elkaar.Ik kan dan nog zeker 2 min vliegen met die lipo uit de G in de 4#3b.:confused:Gr jaap

19. styreta

styreta

Lid geworden:
    29 jul 2008
    Brushed motor is 5 euro, upgrade setje zal zon 25-30 zijn. Dat zijn 6 van die motortjes. Zekere dat zijn heel wat vluchtjes, maar als die BL meer vermogen heeft zal dat wel lekkerder vliegen.

Komt alleen weer die ontvanger bij >.<

20. jaapV

jaapV

Lid geworden:
    31 jul 2008
    Yep Sty 12 motortjes dus;).Maar die brushed motoren kunnen bij de 4#3b het staartje makkelijk bijhouden gezien de lage headspeed.

Deel Deze Pagina