het Walkera 4#3 verzameltopic

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Junglemaxx, 6 okt 2007.

1. styreta

styreta

Lid geworden:
    29 jul 2008
    tsjah. Datzelfde motortje op volle toeren bij de 4g3 is wel eng hoor. Bij de 4#3b zal het inderdaad niet bijster veel uitmaken. Misschien om de neus in de wind te houden.

2. Karel

Karel

Lid geworden:
    26 dec 2007
    De clou bij hooveren in andere standen dan tail-in is dat je steeds moet denken vanuit de richting waar de neus naar wijst (alsof je zelf in het toestel zit) en daar vervolgens je correcties uit afleiden. Als je dit consequent volhoudt zul je merken dat het na verloop van tijd opeens veel beter gaat.
    Zelf vindt ik nose-in niet zo moeilijk. Dat zal wel komen vanwege de ervaring met modelvliegtuigen, waar je bij het inzetten van de landing altijd het toestel naar je toe laat vliegen. Ik vind zelf side-in het lastigst. Een goede oefening is om het toestel heel langzame draaibeweging van 360 graden te laten maken en dan proberen op 1 plek te blijven. Als je de draai naar rechts maakt zal je steeds iets achteruit moeten trekken, bij een draai naar links moet je iets naar voren duwen.

Voordat je hieraan begint eerst beginnen met kwartslagen, dwz. eerst tail-in, dan 90 graden naar links, even side-in hooveren, vervolgens 90 graden naar links tot nose-in, even vasthouden, daarna weer 90 graden verder dan even side in met de neus naar rechts en tenslotte weer doordraaien naar tail-in.

Veel oefenen tot je het helemaal beheerst!
    Als je de genoemde manoeuvres onder de knie hebt kan je in een kleine ruimte de meest uiteenlopende rondjes vliegen.

Succes,
    Karel

Laatst bewerkt: 14 mei 2009
  3. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Karel..........je hebt helemaal gelijk.Toppie.
    Guy..............jij hebt nu dus exact hetzelfde meegemaakt als ik met mijn HM4#3BV2.
    Na afstellen vliegt de mijne ook al een tijdje rete strak.
    Bijna niet te geloven hoe stabiel dit toestel kan vliegen.
    Vlieg er gewoon mee rond in de woonkamer.
    Jullie willen niet geloven hoe blij ik ben dat die staart zo strak is en blijft.
    Heerlijke heli.
    1 van mijn beste aankopen ooit.
    Vr Gr E
    PS; tot op heden zie ik nog geen verschil tussen de 15C en 20C Lipo packs.
    Dat is dus positief.

4. jaapV

jaapV

Lid geworden:
    31 jul 2008
    Ja die G lijkt op een omgekeerde grastrimmer hoewel hij kan inverted;).En als die staartmotortjes dat kunnen bijhouden dan zou ik me geen zorgen maken over de wat rustiger 4#3b staart.

5. jaapV

jaapV

Lid geworden:
    31 jul 2008
    Probleem van de korte flighttime is opgelost bij de G.Het was een kapotte speedcontroller.Toch vreemd dat deze heli nu net zo lang vliegt met de zelve lipo als in de 4#3b.Het gaat er bij de G 3 keer heftiger aan toe en toch vliegt hij net zo lang als de 4#3b.Het is dezelfde motor en electonica alleen de gear ratio is anders.Zou een 20c lipo in deze heli nog beter presteren?Zit er erg veel verschil tussen 10c en 20c? Kan iemand daarin advies geven.De 4#3b is nu grounded omdat de speedcontrol is gedoneerd aan de G

Laatst bewerkt: 16 mei 2009
  6. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Ik merk eerlijk gezegd geen verschil tussen de 10C en 20C; ik heb sowiezo een probleempje met de vliegtijden. Na een paar minuten zakt de zaak in elkaar, maar in de lipo krijg ik dan niet meer dan 100 - 200 mah (hooguit). Dit duidt er i.m.h.o. op dat het stroomverbruik ok is, maar dat na verloop van tijd iets mechanisch gaat tegenwerken, waardoor het motortje (ik heb de standaard brushless) het niet meer trekt.

Na veel zoeken heb ik een oplossingsrichting in de vorm van het motortje smeren. Met teflonspray (PTFE) heb ik kortstondig hele goede resultaten gehaald; o.a. een vlucht van bijna 10 minuten op de originele Walkera 10C lipo. Snel daarna werd het allemaal weer minder; ik denk dat PTFE niet ideaal is voor glijlagers en ben nu aan het testen met naaimachineolie. Ik zit nu aan de 5 minuten goed vliegen; de lader zal straks uitwijzen wat ik er ik heb gestopt.
    Ik houd jullie op de hoogte.

Overigens: verhalen over het vervangen van een regelaar zit ik niet op te wachten; dat creeert alleen maar onzekerheid. Ik had nl. graag gelijk die betere brushless motor besteld bij Terence als ik zeker had geweten dat het bij mij aan het motortje ligt. Dat ding kost 35 dollar, dus dan wil ik wel zeker weten dat het daaraan ligt en niet ook bij mij aan de regelaar. Zou graag eens de regelaar van iemand anders proberen op mijn heli;-)

7. jaapV

jaapV

Lid geworden:
    31 jul 2008
    Nee nee Dennis maak je geen zorgen!Dit verhaal over de speedcontroller was duidelijk bij mij.Vliegtijd 4-5 min en raar toerengedrag in de BR motor.De motor begon te varieren in toeren en verloor kracht.ik dacht ook aan een mechanisch probleem in de eerste instantie maar met de speedcontroller van de 4#3b was het probleem opgelost.Electronica gaat wel eens kapot toch.Jammer dat het verschil tussen 10 en 20 c lipos niet zoveel uitmaakt.Dan blijf ik bij deze lipos ik ben best tevreden eigenlijk zo.Ja smeren help wel heb ik ook ondervonden maar op de motor heb ik dat nog nooit gedaan wel de lagers en de gears.Gr jaap

8. jaapV

jaapV

Lid geworden:
    31 jul 2008
    speedcontroller is gelukkig niet zo duur 12 euro

9. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Dennis.........ik merkte het verschil tussen die 10C en andere Lipo packs ook niet echt op, maar merkte wel dat na meerdere cyclussen laden, de 10C Lipo packs na enkele minuten vliegen sneller buiten adem waren ten opzichte van de 15 en 20C Lipo packs.
    Het verschil in geven van vermogen tussen de 15C en 20C packs is mijn inziens verwaarloosbaar.
    Heb tusentijds al zoveel malen gevlogen met beidde packs,en ik zie nog steeds geen verschil.
    Maar ik ben er nog niet klaar mee.
    Heb vandaag in China 2 soorten Lipo packs besteld.
    - 3.7V 450Mah 20C
    - 3.7V 600Mah 20C

Die van 450Mah wegen rond de 11 gram en die van 600Mah wegen rond de 14gram.
    Een 3.7V 400Mah 15C waarmee ik al langer vlieg weegt rond de 11.5 gram, dus het zou allebei moeten kunnen straks.
    Hoop ze volgende week binnen te krijgen.Even de draden erop solderen en uittesten.
    Hou jullie ervan op de hoogte.
    Ik vlieg tegenwoordig met mijn 15C en 20C Lipo packs 6 minuten en er gaat dan krap 270Mah in terug na het laden ervan.
    Ben erg benieuwd wat die andere Lipo packs straks gaan doen qua vliegtijd en vlieggedrag.
    Vr Gr Erwin

10. soul

soul Guest

3 lipos tegelijk laden met ultramat 16

Ik probeer via de bij de accu's bijgeleverde balanceplug 3 lipo packs tegelijk te laden. Mijn lipos zijn 400 mah en 20C

Ik heb een ultramat 16.

Ik kan volgens mij maar 2 dingen instellen:
    1. de laadstroom
    2. de capaciteit van de lipo

Klopt het dan als ik het volgende ingeef:
    1. 1,2 A
    2. 1200 mah (3x 400mah)

En hij beeindigd neem ik aan automatsich en waar geeft hij aan wat er in de lipos is teruggestopt ?

Bedankt.

gr,
    Bart

Laatst bewerkt door een moderator: 18 mei 2009
  11. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Je kan de laadspanning in principe op 3 x 400 = 1200 mah zetten. Ik merk echter wel dat het verbruik nog wisselt (dat motorprobleem dat ik nog aan het uitzoeken ben) en ik vraag mij af of een balancer onderlinge verschillen van zo maar 100 mah per lipo in een uurtje corrigeert.
    Het is een goed plan en ik heb de spullen er ook voor klaar liggen. Voor mij echter voorlopig nog even niet zo laden, want ik wil nu nog exact weten wat er per lipo in gaat.

12. soul

soul Guest

Hij komt nu met de mededeling error contact break, duid op losse contacten ergens. Hang er een nieuwe 7,4 v lipo aan de balance ingang zelfde verhaal.

Laadt deze lader soms niet over de balanceeringang in het algemeen ?

hoe laad je dan walkera accutjes met alleen maar 1 aansluiting op de accu met een ultramat ?

13. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Ik wel ja, Soul.
    Ik laadt die Lipo accu's per stuk per lader.
    Lijkt mij het beste toch?

14. soul

soul Guest

snap je reaktie niet ? heb jij een ultramat ? en hoe laadt jij dan deze walkera lipos ?

15. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Ik heb de 14; laden moet altijd minimaal over de gewone aansluiting en kan dus niet alleen over de balanceerkabel.

Dat kabeltje met aan de ene kant 3 x Mini-T plug en aan de andere kant 1 (contra) is dus niet voldoende; je zal op de buitenste plus en de aarde een draadje moeten bijsolderen en dat aan de lader moeten hangen.

Denk ik; want ik heb het nog niet getest;-)

p.s. contact error kan ook je zekering zijn

16. soul

soul Guest

Heb deze vraag ook hier gesteld en kreeg een duidelijk antwoord, balanceren is niet nodig want hij ziet het als 1 accucel.
    Dus moet via verloopkabeltje direct op de ultramat ingang.

[83117] ultramat-14plus-ziet-de-lipo-niet

Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  17. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Natuurlijk ziet ie het als 1 cel (1 lipo, zal je wel bedoelen), maar je wilt echt zo niet laden. Dat je een pack, bestaande uit losse cellen, een paar keer zonder te balanceren laadt is acceptabel. Echter, je gaat nu packs gecombineerd laden die ab-so-luut niet precies evenveel ontladen zijn. Ik ben het al een tijdje aan het registreren; tussen de packs die ik heb zit soms 50 mah verschil qua bijladen. Ga je dat tegelijk aan 1 kabeltje hangen krijgt de ene lipo te weinig en de andere te veel (en da's veel slechter voor je lipo en gevaarlijk!).

Het mooie van dat balanceerkabeltje is dat je door te balanceren wel veilig 3 packs in 1 keer kan laden. Je moet het kabeltje dan ook alleen op die manier gebruiken en niet de ene kant direct op de "bananenkant" zetten!

Kortom: niet doen wat jij hierboven beschrijft!
    Dan maar 1 voor 1 laden of zorgen dat je kabeltje kan balanceren!

Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  18. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Soul............excuus voor mijn wat te kort door de bocht reactie.
    Ik bedoelde te zeggen dat men gewoon het beste die 3.7V Lipo's per stuk kunnen opladen dmv een computer lader.
    Ik laadt mijn 3.7V Lipo packs op dmv een Graupner Ultramat 10 acculader.
    Als je zo'n 1 cel Lipo pack gewoon per stuk oplaadt dan hoef je niets te balanceren.dat moge duidelijk zijn.
    Ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal waarom men zulke Lipo cellen graag per 3 stuks of meer wil opladen.
    Met wat geduld is het zonder ingewikkelde processen goed te doen als men de cellen per stuk oplaadt.
    Vr Gr Erwin

19. jaapV

jaapV

Lid geworden:
    31 jul 2008
    Ha ha het is meer een lipo laden draadje geworden hier:(.Ik dacht dat dat in de electronica rubriek hoorde;)

20. soul

soul Guest

Ja maar dit is lipospecifiek voor de walkera 4#3B batterijtjes dus een beetje in 2 werelden zoals elkehokje altijd te klein is om iets in te stoppen.

Deel Deze Pagina