het Walkera 4#3 verzameltopic

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Junglemaxx, 6 okt 2007.

1. fuelflow

fuelflow

Lid geworden:
    18 dec 2006
    Hoi Paul,

Fijn te horen dat jij ook succes hebt met Deans. Dat ook jij nog met je 'oude' LiPo's vliegt verbaast me eigenlijk niet echt. Naast twee nieuwe gebruik ik nog steeds de eerste twee accu's van afgelopen zomer en ben er eigenlijk best tevreden over. Alles met de originele lader geladen. Ik kijk wel altijd of ze niet langer dan 45min aan de lader hangen. Geen enkele LiPo heeft langer dan mischien 10min. op de lader gezeten nadat het groene ledje oplichtte. Sinds het begin is die tijd nog hetzelfde trouwens.

Je hebt inderdaad gelijk dat hoe zwaarder de heli hoe groter de massatraagheid en dus meer kans op schade. Goed opgemerkt dat de benodigde hogere rotorspeed voor extra slijtage zorgt. Deze benodigde speed zal tenslotte ook meer vermogen vragen.
    Testers zoals Erwin welke vliegtijden en verbruik bijhouden gaan uiteindelijk een punt vinden (vliegtijd versus gewicht/soort LiPo) waar het gunstig is voor een zwaarder model LiPo te kiezen.
    Technisch gezien is het goed mogelijk dat boven een bepaald gewicht een zwaardere LiPo voor een hoger rendement zorgt, voor ons vertaald in vliegtijd. Maar dan gaan we wel erg ver als het in een grafiek met parabolen gezet wordt. Iemand? ghi

Groeten en fijne (race) zondag,

Danny

2. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Hoi danny.......ook jij hebt helemaal gelijk.
    Heerlijk dat deze hobby zoveel raakvlakken kent en helemaal omdat we met nagenoeg dezelfde machine vliegen.
    Het is denk ik toch een kwestie van zaakjes uittesten.
    Alleen daarmee kunnen we er met z'n allen achterkomen wat nu werkt en of het bij iemand past die het zo wel of niet wenst te hebben.
    Vind het wel mooi dat deze heli zo veelzijdig is in zijn kunnen.
    Zo kiest Paul het liefst voor een lichte heli, en ik voor een zo zwaar mogelijke om dan toch maar iets meer 'body' te hebben voor als ik ermee buiten vlieg.
    Want dan telt elke gram echt mee hoor.Mar dat weten jullie ook wel.
    Uiteraard zitten er limieten aan.Maar die grens zoek ik graag op.
    Kwestie van steeds een stapje meer en er dan net onder blijven zodra de limiet bereikt is.
    Heerlijk.
    Wat een hobby.
    Vr Gr Erwin

3. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Hoi Erwin en Danny,

Erwin, je postje zette me toch aan het denken. Ik heb tussen de brushless-ombouw en de micro-deans-ombouw niet zo heel veel gevlogen met de heli. Ten eerste omdat die niet heel lekker vloog met die zwiepende staart en door familie-omstandigheden had ik ook weinig tijd om te vliegen.

Maar zou het kunnen dat bij jouw de 10C lipo's sneller de geest geven omdat de piekstromen, bij vol gas geven, boven de 10C (is 4Ah) uitkomen??? Heeft iemand wel eens gemeten wat de piekstroom bij vol gas is icm de BL-hoofdmotor en de micro-deans (want deze kunnen dus blijkbaar hogere stromen verwerken).....

Groeten,

Paul

4. fuelflow

fuelflow

Lid geworden:
    18 dec 2006
    Paul, ik heb nog wel enkele setje Deans liggen. Nog anderhalfuur vóór de race en ik ga meteen even een meetkabeltje maken! Later meer...

Groet

5. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Hoi Paul.Om te beginnen hoop ik dat je dit mooie seizoen nog veel tijd krijgt en mogelijkheden om te vliegen met je HM4#3B.De heli is het echt waard om heerlijk mee rond te vliegen.
    Wat betreft die 10C Lipo packs.Dat mag ik toch wel even verduidelijken.
    Helemaal in het begin toen ik de heli net had, had ik er slechts 2 stuks Lipo packs bij van 10C elk.
    Ik bestelde wel direkt andere Lipo packs, maar vloog vele vluchtjes met die 10C Lipo packs.
    Laadde ze ook altijd op dmv de standaard walkera lader.
    En ja..........ik haalde ze er NIET binnen 10 minuten af.Maar vraag me af of dat nu werkelijk uitmaakt.
    Ik vermoed dat zelfs bij die cheap walkera lader er toch een soort van automatische afslag in moet zitten.
    Dus de Lipo's na volgeladen te zijn langer aan de lader laten zitten maakt volgens mij niets uit voor de levensduur van de Lipo.
    Affijn..........na zo'n krappe 50 tal vluchtjes te hebben gemaakt met die 10C Lipo packs, nam de kracht waarneembaar af.
    Kon er op het laatst nog maar 4 minuten goed mee vliegen.
    Toen ben ik dus overgestapt naar minimaal 15C Lipo packs (die het nog super doen trouwens) en altijd laden dmv mijn computer lader op maximaal 0.2C

Paul..........ik ben geen elektronika man.Sorry.
    Weet zeer weinig van spanningen af en kan het ook niet meten.
    Ik kan je dus helaas niet vertellen waarom mijn 10C lipo packs toenertijd zo vlot na krap 50 cyclussen al de geest gaven.
    Oja, de heli was toen nog helemaal origineel.Dus woog krap 50 gram.
    Dit gedoe was voor mij een hoofdreden om energie te steken en uit testen welk Lipo pack straks het beste werkt voor mijn Heli.
    Maar ik ben iemand die de zaken uittest in de praktijk.
    Ik meet dus nooit wat en koop datgene met iets verstand erbij en een boel goed gevoel.
    Dat test ik het uitvoerig.Schrijf alles op om de info bij te houden en dan na een bepaalde tijd trek ik daar mijn positieve of negatieve conclusie uit.
    Ik heb hier fijne ervaringen mee.
    Maarja........ er zijn meer manieren.
    Vr Gr Erwin

6. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Ik hoop dat je rustig de tijd hebt genomen voor dat kabeltje want het was de meest zaaddodende race sinds jaren...

7. fuelflow

fuelflow

Lid geworden:
    18 dec 2006
    Voltage peaks

Zo, vanmiddag even wat gemeten aan de telg. Foto's gemaakt van hetgeen ik interessant vond en daarna F1 geloerd. Nu is het tijd om te posten.

Ik heb vier LiPo's gemeten welke in met stocklader heb geladen. Allen op dezelfde manier. Ongeveer drie kwartier laden en daarna van de lader genomen. Twee accu'tjes zijn van afgelopen zomer en hebben minstens 100 laadcycli gehad. Twee anderen zijn pas enkele weken in gebruik.

Na het opladen meten alle accu's hetzelfde... 4,18V onbelast. Ook wanneer aangesloten op de heli welke gepaired is in rust 4,18V. Dit is bij een verbruik van 0,08mA!
    In hover bij een volle accu gemeten rond de 3,88V. Na vijf minuten door de kamer vliegen iets gezakt tot 3.54V.

Voor wat betreft de stroompieken kan ik het volgende vaststellen.
    Zodra de heli met de TX is gepaird loopt er in rust een stroom van 80mA.

Als ik de swashknuppel heen en weer beweeg zodat beide servo's behoorlijk rondtollen verbruikt ze al 200mA. (0,2Ampére)

Bij een volle LiPo is de hoogste piekstroom tijdens volgas geven maximaal 3,04Amp wat na enkele seconden afneemt naar 2,95Amp.

Na vijf minuten door de kamer vliegen meet ik volgas nog altijd 2,85Amp.

Ik had voor vandaag geen idee wat de startstroom zou zijn. Al met al is een ampére of drie toch best hoog. En nu ik dit weet moet ik zeggen dat de draadjes vanaf de stekkertjes naar de ESC ook aan de dunne kant zijn. En dus een aangeknepen Losi-stekkertje niet echt veel zekerheid biedt om deze stroom te verwerken. Zeker niet indien je pech hebt en er iets niet lekker vastgeknepen zit...

Mensen, fijne avond en de groetjes,

Danny

8. fuelflow

fuelflow

Lid geworden:
    18 dec 2006
    Hhaha, jahoor...Ik heb de tijd genomen. Echt spannend was inderdaad het niet nee. Zeker niet na de pitstop van RAI.
    Je moet natuurlijk wel en boel de ruimte geven om af te koelen als je op een bank zit hé? ;-)
    Het kabeltje was snel gemaakt. Alleen om een fotootje ervan te maken was even lastig. Nice to know overigens is dat ik die groene (speaker) kabel een meter had gemaakt en daarmee nog redelijk doch slingerend kon hoveren, haha. Totdat de heck stilsloeg bij een landing. Toen dacht ik pas dat ik het even anders moest gaan aanpakken. Een derde hand erbij gevraagd dus.

9. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Hoi Danny,

Goed werk. De piekstroom blijft dus ruim binnen de 10C, dus dat kan de lipo niet schaden.

Grappig die foto's... je rotorbladen en paddles zijn op de 2e en 3e foto doorzichtig. Ik dacht eerst aan een hele snelle sluitertijd waardoor de bladen stilstaan, maar blijkbaar is dat niet zo.

Greoeten,

Paul

10. fuelflow

fuelflow

Lid geworden:
    18 dec 2006
    En of die rotorblaadjes draaiden! Ik heb idd een wat snellere tijd gebruikt maar wilde inflitsen voor een mooiere kijk op de Fluke. Ik denk dat juist in deze stand de bladen het best reflecteren in de flister. Hierdoor duidelijker zichtbaar zijn dezelfde stand en lijken stil te staan. Wel bij elke foto het blauwe blad aan de voorzijde...

11. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Zomaar ff wat vluchtjes gelogd
    Beetje houtje-touwtje met stopwatch en daarna kijken wat ik er in moest stoppen
    Ik zit dus ook rond de 3 amp maximaal, echter wel gemiddeld!

Lipo minutes mah in average amp
    6 20C 3 138 2,76
    5 20C 3,5 167 2,86
    4 20C 4 196 2,94
    3 10C 5,5 259 2,83
    1 10C 9 342 2,28
    1 10C 5 222 2,66
    2 10C 4 172 2,58
    6 20C 6 286 2,86
    5 20C 5 186 2,23
    4 20C 6 262 2,62
    3 10C 5,5 225 2,45
    2 10C 3,5 172 2,95
    1 10C 3,5 148 2,54
    6 20C 2,5 109 2,62
    5 20C 6 311 3,11
    4 20C 5 248 2,98
    3 10C 2 75 ! 2,25

12. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    oh ja: als jullie gebind hebben, maakt die heli dan ook continu zo'n hoog pieptoontje?

13. Karel

Karel

Lid geworden:
    26 dec 2007
    Ik heb de procedure voor solderen van Losi-T connectors ook gepost op het RC-Groups Forum 4#3a+b draadje onder de naam CharlieNL.

Ik ben benieuwd wat daar de reacties zijn.

Karel

14. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Ja,
    Dat is normaal, ze doen het allemaal.

Groeten,

Paul

15. jaapV

jaapV

Lid geworden:
    31 jul 2008
    Het nasolderen van de T connectors heb ik inmiddels ook gedaan.Duidelijk verschil waargenomen!De prestaties zijn verbeterd.Goede tip.

16. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Das mooi Jaap!!
    Dan hebben we op het huidige moment dus HM4#3B's vliegen die zijn voorzien van de standaard stekker(versoldeerd), de Micro Deans en de mijne met JST stekkers.
    Nu maar eens kijken hoe zich dat op den lange termijn gaat verhouden.
    Mede omdat met elke Lipo pack wissel het stekkertje die van de regelaar komt wordt 'belast'.
    We gaan dit monitoren mannen!!
    Vr Gr Erwin

17. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Stekkertjes zijn binnen!
    Er ligt hier een mannetje in huis van bijna 6 maanden, dus geen idee wanneer deze pappa aan solderen toekomt ;-)

18. jaapV

jaapV

Lid geworden:
    31 jul 2008
    Dennis als je die kleine nu een picoozje geeft krijg jij tijd om je stekkertjes te solderen :D

19. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Ik heb in Dortmund al een pluche reddingshelicopter voor hem gekocht;-)

20. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Neem je tijd ervoor om het goed te solderen Dennis.
    Maak er geen haastwerk van.
    Het seizoen begint pas net, dus je hebt nog zat tijd.
    Ik sta te met volle ongeduld te wachten op mijn Lipo packs uit China.
    Wil ze zo graag uitttesten op mijn HM4#3B.
    Gr E

Deel Deze Pagina