het Walkera 4#3 verzameltopic

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Junglemaxx, 6 okt 2007.

1. jaapV

jaapV

Lid geworden:
    31 jul 2008
    Hoi Er Ik denk dat je je ongeduld een beetje moet intomen.Pakketje open lipo in de heli en vliegen maar:D.Dat zal niet gaan.Je zal ook eerst met je soldeerbout aan de gang moeten om je nieuwe lipo van een JST stekker te voorzien.Gr jaap

Laatst bewerkt: 26 mei 2009
  2. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Ha ha ha ha ha inderdaad Jaap............je hebt gelijk.
    Dat extra geduld zal ik ook nog moeten opbrengen.
    Hoop ze echt deze week voor de pinksterdagen binnen te krijgen.
    Ben er potdorie achtergekomen, dat mijn 20C Lipo packs slechter presteren dan mijn 15C Lipo packs.
    Zal allemaal wel met kwaliteit te maken hebben.
    Vr GR Erwin

3. jaapV

jaapV

Lid geworden:
    31 jul 2008
    Vergeet niet dat 15C packs naarmate ze ouder worden er qua prestaties niet op achteruit hoeven te gaan.Ze hebben meer cyclussen achter de rug en hebben geen vlieg angst;).Tis maar net hoe je met ze om gaat.

4. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Erwin: stop je soldeerbout anders alvast in het stopcontact; dat scheelt straks weer een paar tellen

Inmiddels heb ik 1 vlucht op Microdeans gemaakt; ziet er goed uit!
    Alleen is de staart nu juist wat onrustiger, dus daar moet ik even naar kijken. Het trimmen van de staart lijkt kritischer, maar verlopen doet ie niet...

Laatst bewerkt: 26 mei 2009
  5. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Hoi Dennis,

Heb ik ook, is ook wel te verklaren denk ik.

Je zal ook gemerkt hebben dat de heli veel feller op het gas reageert dan met de oude stekkers. De hoofdmotor pakt dus de input (meer gas) die jij aan de heli geeft, sneller op aangezien er nu (door de deans) meer amperes voorhanden zijn. Het geven van een beetje extra gas, levert kortstondig een stroompiek op; die stroompiek kan nu wel geleverd worden door de betere stroomdoorvoer van de deans.

Hetzelfde verhaal geldt natuurlijk ook voor de hekmotor, die reageert ook sneller op toerenveranderingen door de gyro, of door jouw stickinput. Daardoor lijkt ie wat onrustiger, dan in de oude situatie, maar in feite reageert die staart nu precies zoals het zou moeten.

Ik denk dat het zwiepende gedrag met de oude stekkers als volgt te verklaren is: de gyro constateerde een lichte verdraaiing van de staart en voerde meer spanning naar de hekmotor. De hekmotor reageerde hier te traag op, de gyro constateerde dat en voerde nog meer spanning naar de hekmotor. Gevolg: een staart die te ver doorzwiept....

Groeten,

Paul

6. jaapV

jaapV

Lid geworden:
    31 jul 2008
    Hoi Dennis. zon mannetje geef je toch niet geen pluche helitje.Die moet je wat ruigers geven daar groeit zijn zelfvertrouwen van.Gr jaap

7. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Dat mannetje is 6 maanden oud, over arrogantie gesproken............

8. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Komt goed; hij is bijna 6 maanden oud en die pluche heli is eigenlijk vanaf 3 jaar, dus best al ruig;-)

9. jaapV

jaapV

Lid geworden:
    31 jul 2008
    Oei rustig maar Paul.hou je heck in de gaten.Bedoelde het goed :D.Dennis boven de drie jaar is perfect voor 6 maanden.:D

10. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Jaap en Paul.............lief zijn voor elkaar jongens!!
    Sneren is echt niet nodig op op dit HM4#3B Topic hoor.
    We bedoelen het allemaal echt goed.
    Uiteindelijk hebben we allemaal 1 doel voor ogen..........onze HM4#3B's zo super strak mogelijk te laten doen vliegen.
    Laten we dan niet te snel oververhit raken van te korte door de bocht opmerkingen van elkaar.
    Zonde van onze energie.
    Richt dat soort energie maar op het perfectioneren van onze HM4#3B's.
    Dennis.........kwestie van tijd voordat je zoon gaat vliegen met heli's hoor.
    Ze benne er rap bij tegenwoordig.
    Dus dat belooft nog wat.
    Ik hoop dat je je staart bij kunt stellen met die schroef op de ontvanger.
    Want het zou mooi zijn als je met die Micro Deans een nog strakkere staart krijgt dan dat ik al heb met die Brushed Staart motor en JST Stekkers.
    Ik voel een pakket aankomen vandaag.
    Hoop dat de Lipo's erbij zitten voor miene HM4#3B.
    Vr Gr Erwin.

11. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Jongens............vandaag de Lipo's binnen gekregen voor mijn HM4#3BV2.
    Moet de zaken nog wat verder uittesten, maar voor nu ben ik wel tevreden.
    Daarom een relaas hierover later.Wil geen voorbarige conclusies trekken naar zaken die ik nog niet helemaal heb kunnen uitspitten.
    Ik zet hier wat te koop neer.
    Weet dat dat eigenlijk in het Topic 'te koop' zou moeten, maar omdat wij hier allemaal HM4#3B piloten zijn, lijkt me dit direkter voor diegene die interesse hebben.
    Ik heb een aantal gloednieuwe ongebruikte Lipo packs te koop voor de HM4#3B.
    Ik doe ze weg omdat ik toch verder wil gaan met Lipo packs die een hogere Mah bezitten.
    Mede omdat ik best wel van elke gelegenheid met windstil weer gebruik maak om buiten te vliegen met mijn HM4#3BV2 en er met rondvliegen toch meer stroom door de heli verbruikt wordt dan met alleen maar hooveren binnen.
    Ook het binnen vliegen in de grote hal op het werk doe ik regelmatig met mijn HM4#3BV2 en dan knalt de heli qua vliegen er ook wel lustig op los.
    Vandaar mijn overstap naar andere Lipo packs.
    Ik heb dus te koop staan: 17 stuks nieuwe ongebruikte 3.7V 400Mah 20C Lipo packs.(2 weken geleden gekocht) en 3 stuks nieuwe ongebruikte 3.7V 400Mah 15C Lipo packs.
    Ze mogen weg voor 2.50 euro per stuk!!
    Verzendkosten zijn voor de koper.Maar het kan allemaal wel in een bubbeltjes envelope verstuurd worden.
    Om er helemaal zeker van te zijn mogen ze ook allemaal in 1 keer weg maar dan worden verzonden in een doos.(dan komen ze helemaal veilig en ongeschonden aan)
    Voor alle 20 Lipo packs vraag ik dan als ze per doos in 1 keer worden verzonden 50 euro.
    De 6.20 euro verzendkosten neem ik dan wel voor mijn rekening.
    Een ieder die al langer met de HM4#3B vliegt weten wel wat deze Lipo packs kosten.
    Een beetje Webshop verkoopt een 3.7V 400Mah 10C Lipo pack al voor rond de 4 euro ex verzendkosten.Let wel...........dat zijn dan 10C Lipo packs!!!
    Dus tel maar uit je winst.
    Iemand interesse? Stuur maar een PB.
    Antwoord krijg je zowiezo.

12. fuelflow

fuelflow

Lid geworden:
    18 dec 2006
    Hoi Erwin,

Zou het niet prettiger zijn dit on topic te houden en deze post inderdaad onder het kopje Te Koop hier op het forum. Daarna in een van je volgende verhalen een linkje hiernaartoe plaatsen.

Groet,

Danny

13. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Inderdaad Danny! Dat zou ook kunnen.
    Niet aan gedacht op het moment van schrijven.
    Affijn, het zou alsnog kunnen.
    Ik laat dit wel staan en wacht wel op reacties.
    Vr Gr E

14. fuelflow

fuelflow

Lid geworden:
    18 dec 2006
    Daarmee spreek je het bovenste een beetje tegen, Erwin... Je hebt er wel aan gedacht maar het maakt je niet veel meer uit. Resumé, je weet dat het niet zo hoort maar doet het toch. Het is mij duidelijk, gewoon laten staan.

15. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Hoi Dennis,

Inmiddels al iets aan je nerveuzere staart gedaan ??? Ben benieuwd of je iets hebt kunnen vinden wat hem minder nerveus maakt.

Op zich vind ik hem lekker vliegen zo, maar als er iets aan te veranderen is wil ik daar ook wel eens mee experimenteren.

Groeten,

Paul

16. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Hoi Paul. Het is een beetje druk in huize Z, dus ik ben er nog niet aan toegekomen. Zodra ik iets weet, dan post ik het.

17. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Zo; al mijn 6 lipotjes zijn omgesoldeerd en de originele lader ook maar gelijk gedaan.
    Een testvluchtje met de oudste 10C-lipo is veelbelovend; ik heb echt "punch" tot het laatste milliampje
    De staart doet het goed; in principe rustig, alleen is de trim/afstelling wat kritischer, dus daar gaan we nog even naar kijken...

18. fuelflow

fuelflow

Lid geworden:
    18 dec 2006
    Geweldig te horen dat je ook tevreden bent met je Deans! Ik ben benieuwd hoe het je afgaat de gevoeligheid v/d staart aan te pakken. Misschien wel met het stelpotje in de RX.

Keep the blue side up!

Danny

19. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Daar ga ik ook als eerste zoeken. De staart is op zich strak als je van de controlls afblijft, alleen heel kietelig bij input; mag wel wat softer

Echt ongelovelijk wat een paar stekkertjes uitmaakt en het doet je ook wel beseffen dat er toch gewoon serieus stroom door zo'n kleine heli loopt!

20. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Hoi luitjes,

Vanavond eens een uurtje met het stelschroefje op de Rx bezig geweest. Ik krijg geen goed beeld wat het schroefje eigenlijk doet, steeds "10 minuten" met de klok mee gedraaid. Ik zie wel ander gedrag van de staart tijdens het vliegen, maar ik kan er niet echt een lijn in ontdekken. Je zou verwachten dat bij elk stapje van 10 miniuten bepaald gedrag steeds sterker wordt, of juist minder sterk, maar dat is niet zo.

Ik heb het platte kantje nu op 10 over half staan (grote wijzer van de klok) en dat voelt het lekkerst aan. De gyro doet dan maximaal zijn werk, is mijn indruk.

Het best is het verschil in de standen van de stelschroef merkbaar als je op een gladde ondergrond, pirouetjes gaat draaien naar links of naar rechts; gewoon volledige stickuitslag naar links of rechts en heli aan de grond houden. Als je dan de linkerstick laat terugspringen naar de neutraalstand, dan moet de gyro de staart onmiddelijk stilzetten. Bij mij doet die dat het beste in de stand 10 over half. In alle andere standen draait de staart nog een stuk door, hoeveel is dan afhankelijk van de gekozen stand. Het meest draat ie door in de stand 10 over het hele uur, dus 180 graden verder dan dat ik em nu heb staan.

Dennis, ik ben benieuwd hoe het jou vergaat met dit experiment en of je dezelfde ervaring hebt als ik.

Iets anders waar ik achter kwam: volgens mij zit er in de ESC een voorziening die voorkomt dat je de lipo te ver leeg trekt. Ik was mijn pirouetjes aan het draaien met steeds een andere stand van de stelschroef, de lipo was niet helemaal vers, daar had ik al een vluchtje mee gemaakt van 5 minuten. Met de heli draaiend aan de grond merk je natuurlijk weinig van vermogensverlies wanneer de lipo leegraakt, maar ineens hield ie op met draaien en reageerde totaal niet meer op de gasstick en de swash deed ook niets meer. Even opnieuw gebind, heli reageerde weer maar viel na 3 seconden weer stil. Volle lipo eraan en vliegen weer. In mijn Piccooz zat ook een dergelijke voorziening, die stopte ook als de lipo leeg raakte; op zich voor zo'n ding begrijpelijk. Het is toch speelgoed en die kinderen vliegen anders natuurlijk de lipo tot op de bodem leeg en dan is ie dus stuk....

Ben benieuwd of een van jullie hier al tegenaan gelopen is. Het is natuurlijk een leuke voorziening die je lipo spaart, maar je moet niet buiten op 4 meter hoogte vliegen boven het asfalt of stenen en die ESC snijdt je stroom af....... dat wordt dan toch een harde klap. Ik was er nog niet eerder achter gekomen, aangezien ik bij het minste spoortje van vermogensverlies, de heli aan de grond zet en een verse lipo pak.

Groeten,

Paul

Laatst bewerkt: 30 mei 2009

Deel Deze Pagina