HJEJLEN billing boats

voor het volgende project, de andere moet natuurlijk eerst klaar zijn, de volgende vraag.
ik wil beide schoepenraderen apart laten draaien.
ik dacht aan wormwielen.
heb alleen geen idee welke verhouding je zou moeten nemen.
motoren worden wel met een regelaar bediend.
een andere mogelijkheid zou zijn micromotoren maar weet niet of deze krachtig genoeg zijn.
wat ik wel heb opgezocht is de omwentelingssnelheid, bij de voormalige kapitein Kok was het 42 omwentelingen.
hoor graag wat andere meningen.
groet Piet

Dag Piet, en gewone tandwielen? Grote op de as van het rad en een kleine op de motor, zo heb ik een Glasgow en Lady Jane onafhankelijk laten draaien. Ben benieuwd naar de bouw

Piet,
Misschien dat Dyon nog kan achterhalen hoeveel toeren de raderen van zijn Glasgow maakten. Hoeveel toeren de echte raderen maakten is moeilijk om te zetten naar een model. Zag recentelijk de gegevens van de Oscar Huber, een oude radersleepboot op de Rijn. Wel de draaisnelheid van de raderen (33/min. Helaas geen diameter en daardoor ook geen omtrek. Denk dat je de omtrek uit moet zetten op de snelheid en dan wat slip (verlies) in moet calculeren. De Hjejlen heeft een romplengte van 85 cm. Stel dat de waterlijnlengte 80 cm is, dan kom je op een rompsnelheid van 4 km/uur. Stel dat de raderen in doorsnee 10 cm zijn, dan is de omtrek 31,4 cm. Bij 1 omw/sec legt het wiel dan 1,13 km/uur af. Om aan de 4 km/uur te komen moet het wiel per sec. 3,5 omwentelingen/sec. maken. Per minuut is dat 210. Dan heb ik nog geen rekening gehouden met de slip. Geen idee of je hier iets aan hebt, maar zo zou ik het berekenen. Voor de overbrenging zou ik kiezen voor riemen of rubbers op een pulley. Dat is geruislozer dan tandwielen en gemakkelijker om zo nodig een andere overbrengingsverhouding te maken. Deel de rompsnelheid door de omtrek van het scheprad en dat getal door 60, dan heb je het aantal omwentelingen per minuut. (400.000 cm : 31,4 cm : 60 = 212) Rekenvoorbeeld is met een raddiameter van 10 cm. Succes ermee! Gr. Klaas.

Klaas daar zeg je wat, dat weet ik eigenlijk niet want er zaten natuurlijk gewoon regelaars aan de motoren het toerental werd bepaald door de stand van de knuppels. Maar met het meest realistische vaarbeeld gok ik bij de glasgow nog geen 200 rpm

In mijn rekenvoorbeeld heb ik getallen gebruikt om aan de rompsnelheid te komen. De schaalsnelheid is een stuk lager. Daar is wel een formule voor, maar het lukt me niet om zo'n excel bestand te plaatsen. Gr. Klaas.

het is nog een gedachtengang omdat ik niet precies weet wat de ruimte op die plek is.
dus zodra ik dat weet gaat het bepalen van de aandrijving ook beter.
groet Piet

Maar als je op de tekening de diameter van het rad kunt meten Piet, dan is daar ook een toerental uit te destilleren. Gr. Klaas.

Kijk maar eens Piet. Heb net in Excel de schaalsnelheid uitgerekend. Men geeft 8 knopen op en in schaal 1:33 komt daar 2,5 km/uur uit.
Mocht je de Excel berekening/formule willen hebben stuur dan even per conversatie je email-adres. Zat net even op het scherm naar de tekening van het model te kijken en kom op een raddiameter van 73,5 mm uit. Dus 3/4 van het rekenvoorbeeld. Met die 212 omw./min. zou dat resulteren in 3 km/uur. Met wat verliezen haal je de schaalsnelheid dan nog wel. Gr. Klaas.

Klaas de omtrek van het schoepenrad is volgens de grote tekening 7,5cm..
maar als je uitkomt kun je dan geen micromotoren gebruiken, want echt kracht hoeven de schoepen niet te leveren.
groet Piet

Klaas de omtrek van het schoepenrad is volgens de grote tekening 7,5cm..
maar als je uitkomt kun je dan geen micromotoren gebruiken, want echt kracht hoeven de schoepen niet te leveren.
groet Piet

Best een goed idee, heb ik toen ook overwogen. Ik bleef alleen steken op de snelheid van die motortjes.
Ik had toen die motortjes met vertraging op het oog die ze ook wel voor radars en ankerlieren gebruiken.

De doorsnede is 7,5 cm Piet! Voor de omtrek vermenigvuldig je dat met 3,14. Je zou deze motortjes kunnen nemen met 300 omw./min. De rekensom wordt dan: 7,5 x 3,14 x 60 x 200 = 2,82 km/uur. De motortjes kunnen 300 toeren maken, dus dat moet dan lukken. Neem dan 2 exemplaren met een enkele uitgang. Kijk even hoe je ze bestelt. Bij één geen verzendkosten. Bij twee komt er iets van 3,73 bij. Gr. Klaas.

Back