Hoe aluminium spiraal op maat te buigen?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Alex Talsma, 7 jun 2023.

  1. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.493
    Locatie:
    Noord Brabant
    Laat ik ook maar eens een duit in het zakje gooien.
    Als de regelaar ook watergekoeld wordt en deze qua leidingwerk in verbinding staat met de te maken spiraal om de motor, dan zou ik de spiraal van aluminium maken.
    het kleiner wikkelen staat in bericht #15 uitgelegd.

    Wat ik wel zou doen is na elke vaardag het koelsysteem met zoet water doorspoelen met b.v. zo'n dingetje.

    200cc.jpg


    Qua warmte geleidende pasta, ga daar spaarzaam mee om.
    Dat spul is bedoeld om micro poriën op te vullen tussen warmte geleidende materialen die strak op elkaar zitten.
    Niet om zichtbare gaten en spleten te vullen, dan werkt het spulletje eerder isolerend.
     
    Potter vindt dit leuk.
  2. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank voor je uiteenzetting. Erg leerzaam. De binnenmaat van de spiraal is 3mm. Conserveren met tectyl of iets anders wordt een hele uitdaging. De buis zal zo maar verstopt zitten.
     
    Potter vindt dit leuk.
  3. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat idee van die spuit om het leeg te blazen / door te spoelen vind ik briljant!
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mijn vraag? Wat wil je met het model?
    Speedboat deep V? Of een waterverplaatser?
    Wordt je motor te warm, staat de motor niet goed op rendement.

    Zou je motor dat wel staan, heb je geen waterkoeling nodig.
    Motor zet je op rendement met een reductiekast en grotere prop of hogere spoed.

    Een binnenloper brushless zoals de Diamond, zal beter te koelen zijn dan een Mabuchi borstelmotor.
    Die laatste komt neer op een vorm van symptoombestrijding. Bij een rendement van 35 tot 45%. De rest us warmte om een ei te koken.


    Coaten van de buis, hoe dan te weten of dat overal even goed is gecoat?
    Tectyl zou ik niet nemen, bij warmte wordt dat sneller stroperig, en zal de doorvoer ook remmen, en er blijft zooi aan plakken. Stof en vuil, alles kit er aan vast…

    Lak, aluminium is slecht te lakken, en de oxidelaag maakt het vetter… dus dat wordt troep binnenin. Verder verminderd de warmtegeleiding, maar zwart is dat de juiste kleur.

    In de industrie werden stalen buizen wel gecoat met PVC om chemisch bestendig te worden. PVC vloeibaar, een bal in de pijp, en perslucht. Ik heb dat in de praktijk gezien in een fabriek.

    Makkelijk te buigen buis? Denk ik aan remleidingen. Meen dat er zelfs rvs bestond.
    Koper geleid warmte uitstekend.
    Koper werd ook ingezet om scheepshuiden van de Britse Navy te beschermen. Tegen aangroei van zeeleven. Daardoor waren de schepen sneller dan de Fransen.

    Soms ontdekt men nog wel eens een wrak.
    Het hout is vergaan, maar het koper ligt er na 300 jaar rondom, onbegroeid, en behoorlijk in takt omheen.

    Die keer dat je vaart, zal een modelleven lang volhouden. Verder is doorblazen met een stoot perslucht al voldoende. Wellicht daarna een scheut olijfolie er door… voor tegen de dissonantie…

    Heb nog leuke verhalen uit de Roerganger midden 70er, hoe elektrospeed te winnen.
    Dat was zonder enige vorm van waterkoeling.
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2023
    ozy en Potter vinden dit leuk.
  5. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Leeuwarden
    Wat ik met model wil? Deze zomer spelen in de golven van de Noordzee. Beetje snel tegen de golven op kunnen. Geen records verbreken.

    Misschien is een koeling ook wel helemaal niet nodig bij deze brushless setup. Maar de water in- en uitlaat zitten al in de romp. Ik heb deze spiraal (maar ook een passend koelpocket) en dacht ik maak dat werkend. Leuke afwisseling naast mijn modelvliegtuigbouw.

    Zou je ook eens hier willen kijken naar mijn schroef vraag?

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/hulp-gevraagd-bij-schroefkeuze-rc-surfer.285745/
     
    Potter en MicropropSport vinden dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mijn Robbe Fl8 liep op een gegeven moment 20kmh.
    7A per motor. 50 mm schroef. Spoed 1,6, reductie 3:1 a 3,3:1 afhankelijk van de gearbox die ik toen teste.
    Model voer op 13,6 volt bij volle accu. Mabuchi 550, meen blokker wattage 80W. Zo uit mijn hoofd.
    Twee motoren klonken als Makita powertool, midden op de Hoornsemeer. Door de hoge stromen zat er met de NiMH’s, Panasonic 3600 sub-C, 10C geen uur volgas in. Maar wel effe stevige leut.
    Herrie is op een schaalmodel geen feest. Maar zo op zee met een zooiboot geen issue. Herrie is zelfs beter.
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Leeuwarden
    :beer: Ik ga binnenkort proefvaren en meten hier in het haventje. Dan gaan we het beleven.

    Met blokkeerwattage bedoel je het moment dat je de boot volgas geeft en dan tegenhoudt?
     
    Potter vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.789
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit is incorrect. Twee materialen van verschillende valentie, ondergedompeld in een electrolyt, maar verder electrisch geïsoleerd van elkaar, vergaan slechts hééééél langzaam, want er is maar EEN geleider (het electrolyt) en dus geen gesloten stroomkring. Een batterij of accu blijft in principe ook vol als er geen verbruiker is die de stroomkring sluit. Natuurlijk is er altijd wel enige "zelfontlading" en dus corrosie, maar die is maar heel gering. Zinkanodes ter bescherming werken totaal niet, als ze niet electrisch geleidend met het te beschermen materiaal verbonden zijn.

    Pas als er een tweede verbinding is tussen de twee metalen, zodat er een stroomkring is, DAN gaat het hard. Hééél hard.

    Om je een idee te geven, want wij hebben dit kortelings bij mijn baas meegemaakt: Onbehandeld staal in contact met water, deed er bijna 15 jaar over om zo slecht te worden dat de constructie afgekeurd werd. Uiteraard doet dunwandig aluminium er minder lang over dan staal van 10 strepen dik, maar toch.
    Die aluminium lampen waar ik het eerder over had, die zijn volcontinue aan de elementen blootgesteld. Correct gemonteerd gaan ze ongeveer 3 a 4 jaar mee. Verkeerd gemonteerd tussen de 4 weken en de 4 maanden.
     
    Potter en MicropropSport vinden dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De motor piekt een maximum wattage als je deze volledig blokkerd/remt, voordat het een flitslampje wordt, met de voeding aangesloten, en uiteraard uit een bron die alle amperes kan leveren.
    Het is een berekend vermogen.
    Maar je kunt een motor op zo 'remmen', dat ie in een optimum werkt. Overwint de waterweerstanden, en de verliezen op de schroefas. En manifesteerd zich in een zekere snelheid en een vaarduur...

    Dat gevraagde vermogen zal niet in het maximum van het hoogste wattage komen.

    Je kunt het 'remmen' goed bestuderen in eCalc.ch. Een virtuele rembank voor elektromotoren.
    En door te spelen met propellers. En ga je opvoeren in waardes, dan zal je de motor in de rode gevarenzones kunnen brengen.

    Een 1400 Watt brushles verbuikt dat vermogen, als je de as stil zet met de voeding er op.
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2023
    Potter vindt dit leuk.
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.724
    Locatie:
    Woerden
    Helaas maar dat klopt niet. Het opgegeven vermogen en het vermogen bij een geblokkeerde motor zijn echt twee heel verschillende dingen!
    Het opgegeven vermogen van een motor is het vermogen dat de motor opneemt wanneer de maximaal toelaatbare stroom door de motor loopt.
    Wanneer je een motor blokkeert gaat de kortsluitstroom lopen die vele malen hoger is dan de maximaal toelaatbare stroom.

    Bij een webwinkel vond ik een 1510W motor. De maximaal toelaatbare stroom is 60A. Dan zal de maximaal toelaatbare spanning waarmee de motor mag werken 1510 / 60 = 25,2V zijn.
    Blokkeer je de motor dan zal en veel meer dan 60A gaan lopen. Stel de inwendige weerstand van de accu is 32mOhm (=0,032 Ohm). Alle draden samen hebben een weerstand van 40mOhm. De motor weerstand is 31mOhm en de regelaar heeft een weerstand van 12mOhm. Alles opgeteld is dat 115mOhm. Als je de motor blokkeert zal er dus 25,2V / 0,115Ohm = 220A gaan lopen!!!! Vooropgesteld dat de accu dat kan leveren natuurlijk.
    Dat komt overeen met 5522W. Je kan wel stellen dat zo iets ruimschoots te veel is.

    Nog een punt is dat het vermogen en de stroom "vaste" punten zijn. Normaal gesproken moet je daar niet overheen gaan. Kortstondig kan het meestal wel maar langdurig zal zo goed als altijd problemen geven.
    De motor van mijn voorbeeld mag gebruikt worden met accu's tot en met 10 LiPo cellen. De spanning van die accu zal nominaal 37V zijn. Dat is duidelijk meer dan de 25,2V van hierboven. Ga je de motor dan toch tot 60A belasten dan kom je boven het maximale vermogen uit. De motor zal dan 37 x 60 = 2220W moeten verwerken. Dat zal kortstondig goed kunnen gaan maar de motor zal flink heet worden.
    Wil je dan toch binnen veilige grenzen blijven dan zal de maximale stroom 1510 / 37 = 41A zijn. Dat zal de motor volgens de fabrikant constant vol moeten kunnen houden.
     
    Potter en MicropropSport vinden dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat is een veeeeeeel betere uitleg Ernst!
    Ik ging altijd uit van flitslampjes.
    Verkeerde afslag op het VWO genomen… zucht… shame on me!!!

    Borstelmotoren kun je zonder problemen op overspanning zetten.
    Werd ook gedaan bij de boten bouwers in de jaren 70’
    6v Monoperms op 10 of 12v.
    Maar… dan hing er een reductiekast aan.
    Er moest een zekering tussen. Blokkeren en het was rook. HMBC voorzitter had alle Marx motoren doorgemeten, en in grafiek gezet, en men kon er zich een voordeel mee doen.

    Maar… de motor kon op 72% rendement worden gezet. En zo kon een piep klein bootje van 1 meter langer varen op een stapeltje Deac accus van 1.000mA maar met reductiekastje en nagenoeg schaalschroef.

    De 8 Watt bleef 8 Watt. En de 2 mm dunne asjes snorden onverslijtbaar de hogere toeren.
    Alleen ompolen, voor en achteruit… te brusk… sloeg de collector los van het anker… diverse moeten repareren…

    Hier ook modelboten. Brushless draaien op overspanning. 3S motoren op 13,6v, 4 cellen LifePo4. Fractioneel. Maar blijven ver uit de buurt van hoge ampere pieken. Draaien toeren, en draaien op aanloopstroom aan Amperes. Onder belasting, voluit… amper meer. Niets wordt warm, en het model vaart bijkans 3x de schaalsnelheid.
    Vaartijd vraagt zo om hangmatten… en koffie om weer niet in slaap te vallen.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2023
    Potter vindt dit leuk.
  12. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Je hebt gelijk, bij een niet gesloten kring, geïsoleerd.
    Maar waarom als het vochtig wordt, treedt er aantasting op.
    Misschien is de kring door het vocht wel gesloten.
    Overigens vele stalen damwanden van haven kades hebben een opgedrukte kathodische bescherming.
     
    Potter en MicropropSport vinden dit leuk.
  13. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.372
    Locatie:
    Zwolle
    Misschien een domme vraag, maar hoe monteerde u die lampen?
    Want met bouten krijgt u toch alsnog contact tussen de schroefdraad van de bout en het schip en het aluminium van de lamp waar de bout door heen gaat?
    Of zaten hier bussen tussen, of met pasta monteren?
     
    Potter vindt dit leuk.
  14. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Ik pluk even een stukje uit het betoog van Bert,
    De bouten stonden dus door het nylon volledig electrisch los van de lamp.
     
    Potter vindt dit leuk.
  15. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.372
    Locatie:
    Zwolle
    Ah, sorry, ik had alleen de ringen gelezen en niet de bussen.
    Dank u!
     
    Jinny en Potter vinden dit leuk.
  16. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    Iets over isolatie

    Recht boren #1426

    Alles voor modelbouw,
    Willum
     

Deel Deze Pagina