Hoe zo veel mogelijk zelf opgewekte stroom gebruiken?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Bertus, 14 mei 2024.

1. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Het beroerde is straks dat je met je warmtepomp gestraft wordt.
    Als je in de zomer moet betalen en in de winter weer ga ik als dat financieel goedkoper is weer op gas stoken.
    Ik heb gelukkig beide.
    Als je nu weet waar ze naar toe willen zou ik een accu kunnen overwegen maar zonder normaal beleid kan je geen plannen maken helaas.
    Overigens zou de netbeheerder voor de meter bij iedereen 1 of 2 kw accu mieten plaatsen.
    Dan kunnen zei er mee doen wat ze willen en is het net niet meer overbelast.
    Maar ze willen natuurlijk geld van de overheid en ons het laten betalen maar dit is een stuk politiek wat we maar beter kunnen laten rusten.
    Maar een thuisaccu lijkt mij wel een optie om wat pieken op te kunnen vangen.

2. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Als je daar graag mee experimenteert moet je dat vooral doen, kan een leuk leer traject zijn.
    Ik koop dergelijke regelcircuitjes kant en klaar, het zelf experimenteren blijft zo zeer beperkt.
    Mijn creaties staan vaak helemaal alleen op de prairie in een kastje of in een gebouwtje, als daar iets met de techniek gebeurd en het is niet afdoende beveiligd, fikt het hele kastje of gebouwtje af voordat ook maar iemand iets in de gaten heeft.

Om weer een beetje on topic te gaan, de meeste hebben niets met van de kleine off-grid installaties.
    Terwijl als je met een thuisbatterij gaat stoeien, dan is het wel handig om te weten hoe dat wordt gedimensioneerd.
    En dan is het ook handig om te weten waar de subsidie zit en wat de voorwaarden zijn om daarvoor in aanmerking te komen.
    Wat dan nog eens niet wil zeggen dat je met een accu met subsidie beter af bent dan met eentje zonder.
    Alles valt en staat om wat kost het opwekken en bewaren van 1kWh.
    Als dat duurder is dan uit het net trekken, begin er dan niet aan.
    En als de terugverdientijd, voordat je de aanschafkosten hebt terug verdient, langer is dan 5 jaar, begin er dan niet aan.

lecraM vindt dit leuk.
  3. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    het is wel een punt idd een "ongedefinieerde staat" van een controller. ik heb dit nu ook onder controle "kan" niet meer misgaan (famous last words).
    mijn spul is klein maar groot genoeg dat het in een oogwenk al kapot kan zijn. zoiets geldt ook wel voor bijv. mobiel laders enz. af en toe gaat dat mis.
    in de begin dagen dat ik ermee begon iets zelf proberen te laten functioneren, keek ik vaak op deze site https://romanblack.com/smps/smps.htm
    veel ideeen, methodes zelf toegepast op mijn eigen dingetjes. zelf vermoed ik dat er aan te zien is dat ik deze site had gezien.
    ik heb wel, de "inductor stroom detectie" anders, ander component bij, en de transistor schakelt zelf harder. ook heb ik een "state machine" aansturing of modulator,
    welke wacht tot de spoelstroom bijna 0 is voor de transistor weer inschakelt. (zero current switching - moment). dan als de spoel een bepaalde stroomsterkte bereikt,
    gaat er een trigger die die transistor heel snel abrupt uitschakelt. dit zijn punten die ik zelf "verbeterd" heb. ik moet nog meer verbeteren, totaal verbeteren.
    ik heb die site er vaak bij gehad tijdens de experimenten. inspiratie iig.
    de belangrijkste motivatie voor deze zelfbouw is wel de marge om iets over te houden voor de led. "flea power" laten uitkomen.
    hier lukt het soms ook niet, even "startkabel" erbij leggen, heb een adapter die geeft ongeveer 1,5V die sluit ik dan even aan de accu. laadstroom enz kan mooi.

ja er is bijna sprake van "solar" en "hobby solar". dat verschil is aan het ontstaan. vele mensen houden liever de kosten bij, anderen echt de theorie en wat er aan het gebeuren is.

ik zou eigenlijk hiervoor ook meer opslag moeten hebben. heb nu 10 dagen, 240 uur.
    2 nimh eneloop parallel. had al eens gezien dat de led ~20 mA uit die cellen trekt.
    een bepaald veelvoud ervan dan lukt het ook met de energie die over is in de zomer, om zeker de winter door te komen.

Laatst bewerkt: 1 jun 2024
  4. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Hoe weet je of een accu rendabel is?
    In de zomer heb ik 80% zon over en in de winter 80% te kort wat direct gebruik betreft.
    In de winter gebruik ik 600 kWh en in de zomer 200 kWh in de maand.
    Wie kan en wil voor mij een reken voorbeeld maken met de huidige situatie en ook zonder salderen?

5. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Als je binnen 2 jaar de investering van de accu er uit hebt.
    Dat je dan alsnog na het beëindigen van het salderen, in de winter energie uit het net moet kopen is een ander verhaal.

Een realistisch rekenvoorbeeld zoals moi dat toepast bij off-grid en grid-connect installaties mwha.
    Geef mij eens je huidige Wpiek vermogen van je panelen en of ze wel of niet optimaal in de zon richting zijn geplaatst en onder welke hoek.
    Dan heb ik wat getalletjes om de computer aan het werk te zetten.
    Je locatie wordt daar ook in verwerkt, maar die zie ik al in je profiel staan.
    En dan is het even aan mij tot hoever ik je in de calculatie / werkvoorbereiding keuken laat kijken.

Laatst bewerkt: 1 jun 2024
  6. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik ben benieuwd.
    Natuurlijk snap ik dat ik van het net afhankelijk blijf.
    Ik heb 2 sets zonnepanelen.
    1500 wp 0 graden dus vlak (in de winter last van schaduw na de middag)
    3000 wp op het zuidwesten 40 graden en geen schaduw.
    Wekken gemiddeld zo rond de 4400 kWh bij elkaar op.
    Zelf dacht ik altijd als salderen stopt koop ik geen accu maar meer panelen.
    Dan krijg ik geld voor de overtollige stroom die ik dan s'winters wel weer duurder terug koop maar dat doe ik dan van de overtollige kWh's
    Ik heb nu trouwens rond de 800 kWh over waar ik altijd het gas ( voor het douchen) mee betaalde maar die tijd is aardig over nu.

7. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Het is een complex gebeuren en niemand weet wat de overheid en de energiemaatschappijen nog meer aan bokkensprongen gaan uithalen.

In jou situatie, zomer verbruik 200kW per maand en winter verbruik 600kW per maand.
    Opbrengst panelen op jaarbasis 4400kW, waarvan 3600kW in de woning wordt verbruikt, de overige 800kW zijn inkomsten om aardgas voor terug te kopen.

Statistisch gezien, wordt 1/3 van de opgewekte PV energie direct gebruikt, de rest in dit geval op jaarbasis, zo'n 3000kW wordt terug geleverd aan het net.
    Het zou fijn zijn als je die 3000kWh ten gelde kunt maken.

Om in de winterperiode geen energie vanuit het net in te hoeven kopen, zoals je het nu hebt met salderen, heb je een 5x hogere PV opbrengst nodig.
    De gemiddelde dagopbrengst in december bedraagt 4,4kW terwijl de woning 20kW vraagt en dat gecombineerd met een stevige grote thuis accu.

Het zomer verbruik is ongeveer 6,6kW per dag, de panelen kunnen op zo'n dag gemiddeld 19kW per dag aan energie opleveren.
    Een eenvoudig rekensom 19/4.5=4,2 wil zeggen, dat gedurende zo'n 4 uur de panelen het Wpiek vermogen leveren.

Stopt het salderen, schaf dan een thuis accu aan met zo'n 5kW capaciteit, om in de zomermaanden, als het donker is nog wat energie in huis te hebben.

Enphase komt met nieuwe firmware, waarbij het terugleveren aan het net beter is te regelen of zelfs helemaal is uit te schakelen en dat in combinatie met of zonder een thuis accu.
    Andere leveranciers zullen ook wel met dit soort dingen komen.

De spulletjes van Victron, kunnen dit al langer, waarbij het ook mogelijk is om uit de accu terug te leveren aan het net.
    De meest ultiem regeling bij een thuis accu is, dat de accu wordt geladen door de eigen opbrengst, waar nodig dit aangevuld wordt uit het net maar met een dynamisch contract, zo dat de externe vulling tegen een zo laag mogelijk uurprijs plaats vind.
    Wat op een dag zelf niet direct nodig is in de woning, dit weer terug leveren aan het net, tot een bepaalde ondergrens omdat er na een dag een nacht komt met een volgende ochtend, waar de zon nog niet schijnt.

Als je een warmtepomp hebt, dan zou ik die zeker niet via dat systeem voeden, net zoals een airco die in de winter veelvuldig gebruikt wordt als verwarming.
    En heb je een 1 of 3 fase installatie, voor je het weet heb je 3 inverters nodig, voor elke fase 1.

Ik zou in eerste instantie gaan voor een 5kW thuis accu en dat later upgraden naar een 10kW.
    Terugverdientijd ligt ergens tussen de 2 en 6 jaar.
    één van de belangrijkste factoren hiervan is, hoe goedkoop kun je aan de spulletjes komen.

één van de informatie bronnen (ff klikken) PHOTOVOLTAIC GEOGRAPHICAL INFORMATION SYSTEM.

De factor (vorig jaar 840, dit jaar 900) vermenigvuldig met het Wpiek vermogen van de PV installatie geeft als uitkomst, een ongeveer jaaropbrengst.

8. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Ik moet een beetje terugkomen op mijn woorden.:oops:
    Bij energie zuinige diepvriezen zou ik dat nu na nader inzicht niet doen, dus is het energie label C of D, het spulletje 24/7 aan laten staan.

9. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Meest energie efficiëntste oplossing is het PV overschot via een water/water warmtepomp in een geboorde warmtebuffer opslaan, en hier 's winters je huis mee verwarmen.
    Niet goedkoop, geen idee wat de terugverdientijd is, maar lijkt wel toekomstbestendig.

10. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Nou ik denk eerder dat zout verwarming beter is.
    In de winter doe je water bij het zout dit wordt warm waar je je huis mee verwarmt en in de zomer droog je het zout weer.

Hobbyist

Bedankt voor je uitleg.
    Feitelijk gebruik ik nu 25 procent direct dus daar is nog wat te winnen en ik gebruik 1 fase.
    De warmtepomp gebruikt op vol vermogen maar 1 kw in het voor en najaar wil ik dus op alleen overdag verwarmen zetten.
    Met een accu wacht ik nog voor er meer duidelijkheid is van de overheid.

11. hastalafisher

hastalafisher

Lid geworden:
    22 jul 2012
    Een accu is wel meer rendabel als je variabele stroomprijs hebt en in de zomer s nachts zou terugleveren.
    Maar welke regels er over 2 jaar geleden weet niemand, mogelijk is het kabinet dan alweer gevallen.

12. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Maar als je een water/water warmtepomp met geboorde buffer wilt, bel je de installateur, en staat er een mooie installatie van bijvoorbeeld Daalderop.
    Die verwarmt in de winter, en koelt in de zomer. Waarbij het koelend effect vrijwel niets kost.
    Veel nieuwbouwhuizen worden er standaard mee uitgerust.

Als je diezelfde installateur vraagt om een warmtebuffer van kaliumcarbonaat, staat hij je denk ik raar aan te kijken.
    Er kleven ook nog wel wat nadelen aan het principe.
    https://www.wattisduurzaam.nl/39434...zoutbatterij-is-niet-de-heilige-warmte-graal/

13. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik snap wat je bedoelt maar tot dit jaar had ik een negatieve energie rekening.
    Dit jaar betaal ik 10 euro per maand.
    Zoals ik al eerder aangaf ik doe het tegenwoordig puur voor mijn portemonnee.
    Ik probeer zuinig met het milieu om te gaan maar wat er ons allemaal wijs gemaakt geloof ik nog geen 10 procent van.

Om nu dus voor een rijtjeshuis een put te gaan laten boren haal ik er nooit uit.
    Voor alleen het verwarmen van mijn huis gebruik ik 1500 kWh.
    Zonder zonnepanelen zou me dat zo'n 500 euro per haar kosten.
    Als ik daar 30 procent gelijk van mijn zonnepanelen zou kunnen gebruiken zou het me nog zo'n 350 euro kosten.
    Een pelletkachel zou dan nog een optie kunnen zijn.
    Dat apparaat heb ik al voor mijn tuinhuisje en staat zo binnen met 1 gat door de muur.
    Om een lang verhaal kort te maken.
    Sinds kort zijn we alvast om te oefenen begonnen om de was enz. te doen als er stroom over is.
    Zo gauw er meer bekent wordt, bekijk ik wat dan voor mij het beste is.
    Met de kennis van nu is een 5 kw accu denk ik het voordeligst.
    Wordt de warmtepomp duurder dan gas ga ik weer gas stoken (voordeel van hybride) of een pelletkachel.
    Alle spullen heb ik gelukkig al meer dan dubbel terug verdient en heeft dus nu al veel meer rendement opgeleverd dan om het spaarbankboekje;)
    Oja en ik wil uitzoeken wat er gebeurd als ik mijn cv ketel uit zet of de warmtepomp dan nog werkt.
    Als dat zo is kan ik met een 15 liter boiler uit om te douchen en zou ik van het gas af kunnen.
    Nu kan ik dus nog alle kanten uit.

14. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Maar met een 5 kWh accu doe je natuurlijk net niks.
    Jij wekt op een zomerse dag zomaar 32kWh op, dus die accu zit gelijk vol. En 's nachts verbruik je het niet.
    En in de winter is 5kWh genoeg om misschien een halve dag door te komen, maar wordt de accu nauwelijks bijgeladen, omdat je geen stroom over hebt.

15. hastalafisher

hastalafisher

Lid geworden:
    22 jul 2012
    Zeker staat de installateur zo op de stoep. Kost zomaar 30 k dus dat is de moeite. beter dan CV ketel installeren voor 2k.

Maar wanneer verdien je deze warmtepomp dan terug? ik denk dat een 5kwh accu sneller is terugverdient dan een warmtepomp + bron.

16. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Dat valt denk ik mee je hoeft minder rekening met de zon te houden.
    In het voor en najaar zou de warmtepomp er de nacht mee door kunnen.
    Wij gebruiken maar weinig energie dan heb je dus ook niet zo'n grote accu nodig.
    Althans zo denk ik er nu over.

17. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Hoe verdien je die accu terug dan, als je er praktisch geen nut van hebt?
    Momenteel lijkt de enige oplossing het handelen met die accu op de onbalansmarkt, met onzekere opbrengst, een abonnement, en afhankelijkheid van 1 energieleverancier.

18. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    In dit draadje kun je zien wat hij mij aan gegevens heeft aangereikt.
    Zijn installatie kan op een goede zomerse dag, zo'n 19kWh aan energie opwekken.
    Dat is dus 19kWh in partjes verdeeld over de hele zonnige dag.

Het wordt vaak onderschat, in de nacht staan best wel wat apparaten aan, koelkast, diepvries, warmwatertappunt, wekker, elektronica van de warmtepomp, nachtlampje, internet modem enz.

upload_2024-6-5_15-33-27.png

In de winter is er per dag zo'n 20kWh aan energie nodig, dat houd in dat tie in theorie 15,5kW aan panelen bij moet plaatsen en zo'n 15kWh aan accu capaciteit om dat in de winter de daglicht periode veel korter is dan in de zomer.

Voordat je het weet heb je met al die panelen en grote accu's een off-grid installatie die met een paar dagen bewolking, na een dag leeg is.
    Dan heb je een dure investering die niet werkt.

Het is balanceren tussen wat is reëel en prijstechnisch verantwoord, wat zijn de kosten om 1kWh op te wekken t.o.v. de investering.

Laatst bewerkt: 5 jun 2024
  19. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Met zonnepanelen en handelen op de onbalansmarkt verdien je dat terug.
    En natuurlijk de spulletjes goedkoop inkopen.

Als je accu's gaat laden met energie uit de onbalansmarkt, om het op een later moment weer terug te leveren is dat vaak niet rendabel.

Vandaag hadden we van 13:00 tot 15:00 een uurprijs van 2,5 cent, exclusief de energiebelasting, zou dat vandaag weer terug geleverd worden om 21:00, dan is het uur tarief 17 cent.
    De enige die hier dan de vruchten van plukt is de overheid met de energiebelasting.

Ik heb al vele jaren een dynamisch contract en weet hoe het spelletje werkt. dan is het bijna elke dag wel een keer happy hour.

20. hastalafisher

hastalafisher

Lid geworden:
    22 jul 2012
    Er zit een aanname in de post waardoor je het idd niet terugverdient. namelijk dat je er praktisch geen nut van hebt.

Naast piekdagen zijn er ook andere dagen met een meer gemiddeld karakter. Het kan 's ochtends zonnig zijn en 's avonds de warmtepomp aan + nachtstroom gebruik. Dan is 5 kwh al een leuke hoeveelheid.

Een accu zal je in <10 jaar terugverdienen verwacht ik, zag al hierboven dat het sneller kan.
    maar warmtepomp + bron heeft een terugverdientijd van ca 25 jaar.

wel belangrijk is dat een accu ook zo ongeveer 12 jaar meegaat en dan op is.
    een warmtepomp gaat maar 15 jaar mee.

de bron heeft een veel langere levensduur maar dan moet hij in balans zijn anders bevriest de bodem en dan sta je met koud water en slecht rendement een huis te verwarmen. Dan heb je weer andere kosten voor regeneratie.
    hybride warmtepomp is daarom wat minder risico.

Deel Deze Pagina