Hoeveel gewicht toevoegen aan Easystar 2

Hallo allemaal. Ik heb een Easystar 2 als vakantievliegtuig en ben bezig met het goed afstellen van het zwaartepunt. Ik vlieg met een 3s 2200 lipo.
Ik heb inmiddels al 40 gram lood voorin het toestel geplakt en de lipo zover mogelijk naar voren maar het toestel “pompt” nog steeds. Wel veel minder dan zonder lood maar toch.
Ik vraag mij af of ik wellicht nog meer lood toe moet voegen of de oplossing wellicht ergens anders moet zoeken. Wie heeft er een idee. Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Ik had hem ook als vakantie model, geen lood en 3s 2200 zo ver mogelijk voor in de neus . Check even of de staart niet krom is.

Hallo allemaal. Ik heb een Easystar 2 als vakantievliegtuig en ben bezig met het goed afstellen van het zwaartepunt. Ik vlieg met een 3s 2200 lipo.
Ik heb inmiddels al 40 gram lood voorin het toestel geplakt en de lipo zover mogelijk naar voren maar het toestel “pompt” nog steeds. Wel veel minder dan zonder lood maar toch.
Ik vraag mij af of ik wellicht nog meer lood toe moet voegen of de oplossing wellicht ergens anders moet zoeken. Wie heeft er een idee. Bij voorbaat dank voor het meedenken.
Meer lood voorin VEROORZAAKT juist het pompen. Het model steekt daardoor bij snelheidsverlies de neus TEVEEL naar beneden, het pikt daardoor te snel en te veel snelheid op, trekt de neus weer omhoog, maar omdat het TE veel snelheid heeft, komt de neus te ver omhoog, verliesty het alle snelheid, en daardoor dipt de neus alleen maar weer NOG sneller, een zichzelf versterkend effect.

het is wat tijdrovend, maar: iedere vlucht die neus 10 gram lichter maken. Zo snel mogelijk als veilig doenlijk is, het toestel met het hoogteroer trimmen voor de laagst mogelijk horizontale snelheid (dus trimmen tot het model met licht motorvermogen in een rechte lin horizontaal vliegt, en dan de motor uitzetten. De bedoeling is, dat het model dan uit zichzelf in een geleidelijke daalvlucht zonder neiging tot dolfijnen overgaat.
Krijg je toch weer dit dolfijnen of pompen, dan moet er NOG meer gewicht uit de neus, danwel de accu naar achteren.

Je zult er nog versteld van staan, HOE VEEL gewicht er uit die neus kan...

het zwaartepunt is opgegeven, en zou ergens op de vleugel moeten staan.
meestal midden op de hoofd spar van de vleugel.

binnen, zonder wind testen of hij, terwijl je met je vingers op de hoofdspar het ding ondersteunt, het ding een tikkie neus omlaag gaat hangen.
heel erg is niet goed. achterover ook niet.

verder erg kritisch zijn op speling.
flex in stabilo
speling in de aansturing
servo's, of ze wel correct werken

het lijkt RTF, en simpel en zo gedaan...
maar juist die dingen hebben meestal een tikkie liefde nodig voor ze goed vliegen.

Bij zowel een voorlijk als achterlijk zwaartepunt gaat een zwever pompen
Als hij op het hoogste punt knikt is hij achterlijk.
Is de bocht boven flauw is hij te voorlijk

Bij zowel een voorlijk als achterlijk zwaartepunt gaat een zwever pompen
Nou... Dat durf ik wel een beetje tegen te spreken. Bij een achterlijk zwaartepunt valt ie achterover en dwarrelt ie naar beneden, want de neiging om de neus naar beneden te steken bij snelheidsverlies is er niet.

Hallo allemaal
Ik begrijp van jullie dat het eigenlijk (bijna) niet nodig moet zijn om lood toe te voegen om het CG van mijn Easystar uit te balanceren.
Ik ben dus weer van voorafgaan begonnen. De 3s lipo zonder lood nagenoeg voorin gelegd en afgaande op het aangegeven CG getest. De neus helt dan licht voorover dus dat lijkt ok.
Als ik het toestel zo de lucht in gooi, gebeurt er van alles wat je niet wilt. Hij schiet omhoog en duikt vervolgens weer naar beneden. Ook gaat hij soms hangen om vervolgens naar de zijkant weg te vallen. Ook reageert het toestel soms te scherp op de ailerons en een andere keer is het bijna niet mogelijk om een bocht in te zetten. Het kost dus erg veel moeite om in de lucht te blijven en van een gecontroleerde vlucht is geen sprake. Hebben jullie wellicht nog advies wat ik kan doen om eea onder controle te krijgen, bvd voor jullie reactie.

Je schrijft "ook reageert het toestel soms te scherp op de ailerons"... Een Easystar hééft (origineel) geen ailerons. Over welk toestel gaat dit??
Een foto is een goed idee.

Laatst bewerkt:
klinkt als een schuim gerelateerd probleem.
wantrouw alles.

controleer:
- Speling in het stabilo (veel van die dingen zit het stabilo los.... krijg je ook rare gedragingen van)
mag je best een beetje kracht op zetten, in de lucht wordt het ook mishandeld
regelmatig zit daar een groot probleem...

- speling aansturing
ook daar zit nog wel eens serieuze speling. of wegknikken van geleidekabels
krijg je ook oncontroleerbaar gedrag van.

- aileron ene keer scherp, andere keer niks
wantrouw alles... gaan de servo's wel heen en weer als hij bijna niet reageert?
bij een beetje kracht op de vlakken, blijft alles dan werken?

je meld dat hij soms gaat "hangen"
kan het heel misschien zijn dat je op dat punt 0 controle meer hebt?
misschien een ontvanger die uit gaat, en zich reset, in fail safe blijft hangen?
toestel aan, gas een tik aan, zet de zender eens uit (wel kist vast houden..)
wat hij doet als de zender uit gaat, is zijn fail safe instelling. als dat toevallig iets elevator op is, en gas vasthouden, zit daar je probleem..

De 3s lipo zonder lood nagenoeg voorin gelegd en afgaande op het aangegeven CG getest. De neus helt dan licht voorover dus dat lijkt ok.
De fabrikant schrijft over de Easystar 2 het volgende m.b.t het uit balanceren:
(Naar het Nederlands vertaalt).

40. Uitbalanceren van het zwaartepunt
Om stabiele vliegeigenschappen te bereiken, moet uw EasyStar II – net als elk ander vliegtuig – in evenwicht zijn op een specifiek punt. Monteer uw model volledig vliegklaar en plaats de aandrijfaccu.

Het zwaartepunt wordt ongeveer 5 mm vanaf de achterrand van de ligger afdekking gemarkeerd en ingesteld. Deze instelling komt overeen met ongeveer 78 mm vanaf de voorrand van de vleugel, gemeten aan de romp.

Ondersteun het model op dit punt met uw vingers; het toestel moet dan horizontaal in evenwicht blijven. Door de aandrijfaccu te verschuiven, kunt u dit evenwicht corrigeren. Zodra de juiste positie is gevonden, markeert u deze in de romp, zodat de accu altijd op exact dezelfde plek geplaatst wordt.

Als ik het toestel zo de lucht in gooi, gebeurt er van alles wat je niet wilt. Hij schiet omhoog en duikt vervolgens weer naar beneden.
Zit de accu wel vast met b.v. klittenband of een riempje zo dat tie tussen start en landing op zijn plek blijft liggen?

zon ding heb ik jaren geleden ook gehad, de omhoog gebogen vleugeltips eraf snijden sterkere motor erin, glassen met 25 grams en glitsa parketlak en je hebt een geweldig leuk funding :yes:

Bij de EasyStar van een clublid had de staart van de romp een lichte buiging omhoog.
Dat gaf ook soortgelijk gedrag met een correct zwaartepunt.
Vandaar mijn opmerking: Wantrouw alles....
soms zijn ze krom, soms zit er wat los
alles hoort gewoon netjes recht te zijn..

goede tips al! dit gedrag leren aflezen, ligt niet voor de hand maar is ook niet heel moeilijk te leren.
als het zwaartepunt op de goede plek is, en de kist nog steeds hevig omhoog gaat na het starten, kan idd de romp het probleem zijn.
dit is nog niet erg, als je het hoogteroer weer een klein beetje "laag" trimt. zoveel, dat het verschil in (instel) hoek, weer ongeveer klopt.
dan vliegt het weer prima (als voor de rest alles nog wel klopt qua schuim).
als de romp inderdaad een beetje omhoog gebogen is, en je corrigeert dan met meer gewicht in de neus, dan is er nog niet echt goede verbetering. een bepaald vlieggedrag heeft meestal een combinatie van instellingen te maken, of, een instelling heeft effect op meerdere aspecten
(trim, stabiliteit). ook kan een vliegtuig rustig zweven, met verschillende combinaties van bijvoorbeeld zwaartepunt en instelhoek/trim.
het verschil is dan te zien als er wat turbulentie is of als men intensief stuurt.

geef de moed niet op als het gedrag onduidelijk is, het kan altijd nog goed komen.
jouw kist goed krijgen, is juist erg leerzaam. en lonend.
voor mij is juist het afstellen, een groot deel van de hobby. inzichten ontwikkelen en toepassen. delen.
ik heb een schuim kist, met carbon stripjes, liggers, die houden de kist in vorm door de jaren. (kennelijk, na hoeveel jaar ik die al heb, 7 jaar?)

Back