Horten XL electro van LCtech

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Dopieman, 2 dec 2022.

1. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Huh... wat is Den? Vlaams? :koud:

2. Frederik S

Frederik S

Lid geworden:
    26 okt 2018
    Is eigenlijk grenen in het Frans Pin

3. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Natuurlijk...

4. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Das inderdaad een behoorlijke stapel hout! Toen ik met dit model begon (dec 22) was er nog balsaschaarste. Mijn lokale modelbouw winkel heeft maanden lang de schappen met balsa leeg gehad. Nu is de situatie wel weer wat beter. Voorlopig kan ik nog uit eigen voorraad putten!

5. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    En gelijk ook maar even een update van de bouwplank. Ik ben bijna klaar met de webplaten van de 2e vleugel.
    FDB7137A-6F83-4203-B901-D600F45DC74F.jpeg 1041A1A6-11DE-44AD-A7B9-990666096ACB.jpeg

Eric R, ISOLA2, Thedo en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Ik heb de linker vleugel van de plank genomen zodat ik de neuslijst kan schuren.
    Dit is natuurlijk de uitgelezen kans om te checken of ik echt een rechter en een linker vleugel heb gemaakt! :D
    A12351ED-0B24-498A-96E7-C522F36E35B8.jpeg

7. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Gaaf ding! Ben benieuwd hoe die zweeft straks. Als "goed" dan moet ik er misschien toch ooit aan geloven...

Dopieman vindt dit leuk.
  8. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Praat me er niet van...

DirkSchipper, Frederik S en Dopieman vinden dit leuk.
  9. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Even een tussenstand. De bovenbeplanking aangebracht op de linker vleugel. Bij de wortel heeft de vleugel een kromming in twee richtingen (hol in langs richting) . Dit vraagt wel wat passen en meten om de beplanking naadloos aan te brengen. Het is daarom ook onmogelijk om de beplanking in een geheel aan te brengen. Ik maak het balsa aan de buitenkant vochtig. Hierdoor neemt het al vanzelf een kromming aan. Dit is wel prettig omdat ik vrij hard en stijf balsa aan de wortel gebruik (40 gram)
    85613B30-F784-4EA7-8456-B8167C0A9106.jpeg

Laatst bewerkt: 19 nov 2023
    Frederik S en jve vinden dit leuk.
  10. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Een volgende stap is de servos aanbrengen. Maar zoals ik al eerder bericht had wil ik de servos onder een indekking aanbrengen. Hierdoor kan ik ze later vervangen zonder de folie kapot te snijden. Ook moet de drijfstang van de roeren door de afdekking gevoerd worden ipv door de folie. Om het zicht op het mooie vleugel binnenwerk te behouden wil ik echter niet te veel indekking aan brengen. Daarom maar even creatief met een schaats aan de slag geweest!
    DA4B0271-6C4D-4A6E-9403-49065C23C8D3.jpeg

Johannes59, Frederik S, pompebled en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Ik laat de servo- indekking nog even rusten. In plaats daarvan heb ik de vleugel van de bouwplank genomen, omgekeerd en de vleugel pas gemaakt op de mallen. Met elastieken en gewichten wordt de vleugel in de juiste vorm gedrukt.
    93F61E72-6208-4E90-942A-3FC045744F4C.jpeg D64B1B3E-32FB-465D-9613-E3831B9F451A.jpeg

Frederik S, jve, Johannes59 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Misschien een detail maar wellicht interessant voor diegene die ook deze Horten (willen) bouwen.
    De wortel sectie (rib 1,2 en 3) heeft een tamelijk sterke curve in de achterlijst. Het viel mij al op dat de vleugel getordeerd was want de spanten 2 en 3 stonden niet meer met hun voetjes op de bouwplank. De ontwerper heeft dit ook voorzien en heeft daarom onder elke rib een contramal geplaatst. De vleugel kan nu keurig in de juiste vorm gedrukt worden. Om te voorkomen dat de achterlijst later weer terug buigt heb ik extra webplaten aangebracht. Hoop dat de foto duidelijk is.
    125B7652-3042-4E2C-93D2-96A5BFB4FA8C.jpeg

Laatst bewerkt: 28 nov 2023
    jve en Johannes59 vinden dit leuk.
  13. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Dan een vraag aan diegene die de Franse taal machtig is. Op het FB Horten XL forum zijn recentelijk een groot aantal bouwfoto’s gepost. Deze foto’s laten zien dat de hoofdligger is uitgevoerd met dubbele web platen. Ik heb vervolgens gevraagd wat hiervoor de overwegingen zijn geweest. (In het engels) Maar helaas is google translate kennelijk niet in staat om een fatsoenlijke vertaling te leveren met tot gevolg dat men niet begrijpt wat ik vraag. Dus wie kan een correcte vertaling geven van mijn vraag?
    35F3A5AA-525F-4FF7-9917-79E18D78404B.jpeg

Laatst bewerkt: 28 nov 2023
  14. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Probleem is natuurlijk dat "web platen" zich slecht laat vertalen, zeker door Google en ik heb ook geen idee. Als je een foto laat zien waarop het goed te zien is, zou ik het misschien kunnen omschrijven.
    Bedoel je met dubbel dat er aan voor- en achterkant van de ligger een plaat gelijmd zit? Dit komt veel voor, maakt de ligger torsiestijver.

15. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    pont à longeron ?
    of, pont à longeron caissonné?

16. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Inderdaad aan voor en achterkant! Is natuurlijk altijd weer net wat stijver maar de bouwtekeningen laat eenzijdige beplating zien.

17. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Ga ik gewoon proberen! Kijken of de boodschap overkomt!!:koud:

lecraM vindt dit leuk.
  18. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    ok idd, ja vergat nog te zeggen dat ik zelf geen Frans spreek en niet zeker weet of het echt goed Frans is

Dopieman vindt dit leuk.
  19. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik spreek redelijk Frans, maar heb nog nooit in het Frans over modelbouw gepraat... (aerodynamica, dat zou nog gaan).

Die dubbele webbing lijkt me over het algemeen iets voor een toestel zonder D-tube. Dit toestel heeft die wel (en is helemaal flink ingedekt), dus vind ik het wel logisch als de tekening enkele webbing aangeeft. Is ook allemaal extra gewicht.

Dopieman vindt dit leuk.
  20. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Ik heb op FB gereageerd en uitgelegd wat jij bedoelt (double coffrage du longeron).

Dopieman, Rick NL en jve vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina