Hout vs schuim

Die Shark is leuk, model van Look van Jet en Speedmodels en volgens mij is het zijn eigen model geweest.
Als de Nova een RX-21 FR is dan is het zeker zijn eigen model geweest.
Als de Novarossi het nog goed doet dan kan dat model wel de 250 halen.
Helaas heeft ie een gasschuif, met een open venturi kan er nog meer uitgehaald worden.
Maar ik denk dat hij nog een cockpitkap mist, mijn Shark had een cockpitkap.

GJ

• Like
Reactions: Cnn
met een open venturi kan er nog meer uitgehaald worden.
Dat kan met een gasschuif ook hoor... venturi is niet per definitie sneller, alleen maar "vaak sneller" in verband met dat een carburateur selectie vaak een compromis is tussen vermogen en gasrespons.

• Like
Er is mij verteld dat als de gasschuif er niet zit er meer lucht doorheen kan, dus ook meer brandstof dus meer vermogen of hoger toerental.
Die echte speedkisten vlogen ze met ducted fan motoren zonder gasklep, om die reden.
Enige probleem was het starten, en dat je naast een volgas draaiende prop staat.
Ooit een keer zo'n ding van Nico Quint weg moeten gooien, doodeng, daar zat een 15cc motor op die onder handen genomen was door Ron Ton.
En een open uitlaat, snerpen als een gek.

GJ

Vleugel tippen zijn eraf gezaagd. Was dat de normale gang van zaken GJ?

De verkoper zei dat de vorige eigenaar dit had gedaan ivm hogere snelheden. Ik vond dat lastig te geloven gezien de afwerking.

Motor haal ik er tzt even uit. Dan even demonteren, even frituren in de G12. Zodra ik meer weet ook even op zoek naar spares op ebay.

Ik vermoedt inderdaad ook dat er een cockpit in een vorig leven heeft opgezeten.

16151068330031663312656995250525.jpg

Laatst bewerkt:
Er is mij verteld dat als de gasschuif er niet zit er meer lucht doorheen kan, dus ook meer brandstof dus meer vermogen of hoger toerental.
Die echte speedkisten vlogen ze met ducted fan motoren zonder gasklep, om die reden.
Nou... het is MAKKELIJKER om een grote luchtinlaat te creëren die ook nog eens goed werkt, als je die hele regelbende (stationairsproeier en dergelijke) er niet bij hebt.
Maar mogelijk is het zeker. Het loont alleen de moeite niet, als het verder voor je recordpoging geen bijdrage levert. Dus niemand heeft het ooit gedaan...

Maar als je (ik noem maar iets) 100 mm2 doorstroom-opening hebt, met een goede aanzuigkelk, vormgeving en luchtgeleiding, dan doet het er verder weinig toe of dat daar nog een gasklep bij tussen zit of niet.
Ik heb wel eens inlaatkanalen gepolijst om meer lucht in een motor te krijgen, en dat werkte alleen maar averechts, omdat de oppervlakte ruwheid bijdroeg aan de verdamping van de brandstof, en de slechtere verdamping meer verlies opleverde dan dat de extra lucht aan winst gaf.

• Like
Klopt, een kennis van me zat in de autosport en tuning.
Toen ik vroeg waarom ie de inlaten niet polijste zei hij ook, dan mengt het minder goed.
Dus de inlaten waren redelijk ruw en de uitlaatkant was wel gepolijst.

GJ

Ruig afgezaagd... of dat meer winst geeft?

Carb zonder venturi? Zie je soms bij OPS. Carb achterop. Uitlaat achterop.
Carb komt dan ‘overeen’ met lijnbesturing.
Kijk je naar carbs met een rotor, dan zie je rotatie maar ook stand verschuiving. De sproeiernaald of buis beweegd mee.
Gaf Brutus al aan. Mengsel midden gebied. Voor benzine heeft Brutus die zijwaartse lucht brandstofmix met waarneming en testen aangepast.

Dat de rotor zich zijdelings beweegt is geen vaste prik.

Denk aan de complexere OS carburareurs op helies of vliegtuigmotoren waar die verdeling te regelen is.

De schuifcarburateur... het voordeel zie ik nog niet geheel.

Je hebt een bij een vliegend model een haakse overbrenging nodig.

Webra heeft de beroemde Dynamix waarbij bij met abrubt openen een extra toefje brandstof wordt mee gegeven voor betere pick up.

Dan de OPS. Toerenmotor. Daar zit dan denk ik het geheim... je vliegt bijkans slechts voluit, meer op toeren dan op koppel van een grote prop, en is het middengebied niet zo heel relevant, zal het door de ‘kleine’ prop zich niet verslikken in het mengsel.

Dan heb ik nog een paar Graumpner HB carburateurs... met rubber machetten om de gasschuif. Tegen valse lucht. Op deze zit ook een hevelsysteem om de gasschuif te regelen, de gaskabel aan te kunnen sluiten.
Redelijk complex en gaat ook iets stroef. Deze zijn bedoeld voor op HB 61 motoren. Kamzuigerbrommer, ring. Dat zijn nu niet echt hoge toeren motoren?

Met CNN had ik het laatst over modelbrandstof auto’s. Novarossi heeft inzet venturi’s in diverse maten. Daarmee kan je middelen tussen koppel en toeren.

Met auto’s rijdt je geen half gas, altijddurende met gaspieken in korte shots en uithalen. Bursts. Meeste van de motoren bedient door schuif carburateurs. Aansluiting ervan is anders dan bij een vliegtuig naar de servo, en hebben det extra heveltje dan ook niet.

Ik maar zo wel wat plaatjes.

Eigenlijk hoort dit hele stuk bij brandstofmotoren... haha

• Like
Bij brandstof modelauto's wil je wel dat ie lekker naar halfgas en verder gaat, het vermogen is veel te hoog om met dotten gas te geven, dan kan je geen snelle rondetijden zetten.
Sommige bochten ga je met halfgas door en dan kan je door met gas te spelen onder en overstuur creeren, tenminste, zo reden we met de Serpents, ook 4WD.
Vroeger met de brommers was het eerste wat je deed een grotere carburateur erop, dan een snellere uitlaat en pas daarna ging je een andere cilinder erop zetten of zelf wat aan de poorten veranderen.

GJ

Nou vooral of het door de GJ genoemde vlieger is gedaan. Of door de verkoper waar ik hem van had. Je kijkt nu letterlijk tegen het schuim aan. Schuim wat hard gaat op een brandstof kistje is natuurlijk hilarisch maar dat terzijde..

Hoog toerig vermogen minste weerstand.

Maar de snelheid haal je uit het inlaat traject bij een te grote doorvoer. Koppel ben je kwijt. Hele studies gaan er bij het ontwikkelen van airboxen bij cross motoren aan vooraf.

Dat geldt ook voor carb inserts. Een neveneffect is dat je ook langer met een tank kan rijden. Tegenwoordig word er erg gekeken naar het verbuik. Hoeveel minuten je met een tankje doet zijn belangrijke punten voor wedstrijdrijders wanneer ze een nieuwe motor kopen. Insert beperkt de luchtdoorlaat, dus minder brandstof nodig.
Ook track afhankelijk.

@Roelof hier op het forum doet veel aan tuning van auto/nitro motoren. Die kan geheid het ea uitleggen. Ik ben maar een recreatieve rijder. Niet op banen. Niet echt mijn ding.

Paar keer bij de Real 80 geweest met mijn serpent 966 met een 6s Tekin combo. Had hem gekocht van Martin Zevenhoven. Maar ging me veel te snel. Was gewoon niet mee te rijden. Althans door mij niet. Er was die dag een Duitse rijder, die had nog 2 rondjes met mijn auto gestuurd en was helemaal verkocht. Hij reed zelf een brandstof serpent 977.

Klopt, een kennis van me zat in de autosport en tuning.
Toen ik vroeg waarom ie de inlaten niet polijste zei hij ook, dan mengt het minder goed.
Dus de inlaten waren redelijk ruw en de uitlaatkant was wel gepolijst.

GJ

De meningen zijn heel erg verdeeld, het verschil is niet merkbaar. Vooral de Amerikanen zijn gefixeerd op het visuele en denken dat polijsten alleen al een verbetering geeft naast alle andere visuele aanpassingen terwijl de meeste prestatiewinsten puur uit het (amper zichtbare) aanpassen van krukas- en poorttiming komt. MAG tuned is daartegen een fan van alles ruw maken en behandeld de cilinderbus en de drijfstang dan ook met een zandstraler.
Ik zelf als ik aan een motor dremel zorg ervoor dat het er netjes uit ziet maar polijst niets. Polijsten of ruw maken is zonde van de tijd voor de winst dat het (niet) geeft

Maar de snelheid haal je uit het inlaat traject bij een te grote doorvoer. Koppel ben je kwijt. Hele studies gaan er bij het ontwikkelen van airboxen bij cross motoren aan vooraf.

Dat geldt ook voor carb inserts. Een neveneffect is dat je ook langer met een tank kan rijden. Tegenwoordig word er erg gekeken naar het verbuik. Hoeveel minuten je met een tankje doet zijn belangrijke punten voor wedstrijdrijders wanneer ze een nieuwe motor kopen. Insert beperkt de luchtdoorlaat, dus minder brandstof nodig.
Ook track afhankelijk.

@Roelof hier op het forum doet veel aan tuning van auto/nitro motoren. Die kan geheid het ea uitleggen. Ik ben maar een recreatieve rijder. Niet op banen. Niet echt mijn ding.

Ik weet dat Murnan (Amerikaanse nitro motor tuner) als eerste de krukas doorlaat opboort hierdoor kan hij meer vermogen opwekken. Rob Metkemeijer heeft ook een pylon racer motor waar hij het hoofdlager van de krukas in de krukas heeft geïntegreerd waardoor de doorvoer nor groter gemaakt is. Maar de vraag blijft of de winst het door de grotere doorvoer komt of de grotere volume van het ondercarter. Met een carburateur van max 9mm bij een automotor is er de vraag of een doorlaat van 9.5~10mm nog wel naar 11 opgeboort dient te worden.

Venturies worden inderdaad meer gebruikt voor de zuinigheid. Vaak zie je mooie gevormde alu inserts of we hebben zelfs ook ovale venturies gezien maar heel eerlijk merk je weinig aan de karakteristiek en als ik 9mm wil rijden rij ik vaak zonder een venturi. Het verbruik is verklaarbaar. Het gaat om de perfecte mengverhouding van lucht en brandstof voor de maximale "bang". kan je meer lucht toevoeren moet je ook meer brandstof toevoeren om die maximale "bang" te krijgen.

Maar het tunen van een motor voor duidelijk meer prestaties is in de hoofdzaak alleen het aanpassen van timingen. Het ronder maken van hoekjes, "teardrops" toevoegen aan de buitenrant van de poort en eventueel een 2e en 3e turboscoop in de krukas toevoegen zijn maar hele kleine dingetjes die vooral op de hogere toeren de nodige effect geven om ook de brandstof sneller omhoog in de cilinder te krijgen, op de lagere toeren merk je hooguit dat de motor wat stabieler loopt en iets sneller op het gas reageert.

Dat is toch niet zo moeilijk, blokje balsa van een een cm of 5 breed, leuk model erin zagen, even schuren en klaar.
Ik zet tips altijd vast met pennetjes, dus een pennetje van hout (sateprikker) in het hout lijmen en dat ook in het schuim vastlijmen.
Dan waaien ze er niet af, stukken sterker dan stomp erop verlijmen.

GJ

Die moet je dan eerst maken[emoji39]

Wat een pessimistische opmerking Bas hahaha.

GJ, Ja dat moet ik eens gaan bekijken. Zitten her en der ook breuken in de beplanking. Eerst de motor bekijken. Als die in levensvatbare staat is dan de rest aanpakken. Dit vind ik namelijk wel een gaaf kistje. Zal prachtig janken tijdens het vliegen.

De E hawk 1500 hotliner vloog wel grappig.

Zat weinig gang in. Wel snel op hoogte. Eenmaal op hoogte kon je vervolgens langzaam naar beneden dwarrelen. Niet erg spannend verder.

Bleef maar door zweven. Flapperons mixen helpt wel mee de volgende keer denk ik.

De funman maar een vreemd kistje. Erg wiebelig. Vloog verder wel goed. Bij beide kistjes het na 2 accu's het voor gezien gehouden. Was ook erg koud. Geen gevoel meer in mijn vingers.

Laatst bewerkt:
Back