Hr ms o-1

Discussie in 'Duikboten' gestart door FreekS, 17 okt 2013.

1. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Dit weekend de voor- en achterstukken gemaakt uit vurenhout; gevormd met een bandschuurmachine. Voor de enige torpedobuis van de boot heb ik een stukje ingefreesd, waar later de karakteristieke kap voor komt. In het achterschip een 6mm gat geboord voor de schroefaskoker.

Ook heb ik de vorm van de spanten met een latje gecontroleerd en waar nodig gecorrigeerd. De latjes worden een voor een gemaakt en naar voren en achter smaller gemaakt met een klein schaafje. Tenslotte worden ze na een paar uur weken in water gekromt ingeklemd zodat straks de spanningen op de romp niet te hoog worden .

De bouwplank is een beetje provisorisch - ik denk dat mijn spanten stijf genoeg gemonteerd zijn.

Groeten

Freek

Laatst bewerkt: 16 nov 2013
  2. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Kleine update: het gaat langzamer dan ik dacht!

6 planken gemonteerd (1 weer verwijdert omdat de spanning te hoog werd). De rompvorm is niet moeilijk - en ik leer er een hoop van.

Freek

3. Rob Landsbergen

Rob Landsbergen

Lid geworden:
    28 okt 2005
    Freek, ik zou die latjes eerst in vorm rollen voordat je ze aanbrengt. Dat neemt heel veel interne spanning weg; zowel bij de latjes als bij jouzelf ;)

Het natmaken van latjes is wel een (vroeger) veelgebruikte manier, maar daarom nog niet de beste....

Rob

4. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Eén cent? Nounou, poehpoeh, het kan niet op zeg! ;)

Nee, dan 1628! Toen had men nog ondernemersgeest en legde men gewoon een GOUDEN dukaat op de kiel, onder de grote mast van de Batavia...
    Dát waren nog eens tijden!

5. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Toen was er waarschijnlijk nog geen crisis
    mvg
    Frederik

6. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Hoi Freek,

Wat je ook kunt doen is telkens een latje op 12 uur, 3, 6, en 9 uur er tegenaan lijmen. Dan verdeel je de spanning en blijven je spantringen in lijn liggen. Vervolgens tegen elk van die 'beginlatjes' er één afwisselend links en rechts tegenaan leggen en zo de romp dicht maken. Bij boeg en heck kom je zo ook aan een mooie overloop, ergens zul je latjes moeten inkorten ivm het spits lopen van de vorm.

Heren financieel experts, Freek bouwt op schaal. Ook financieel .. :rolleyes:

7. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Bedankt voor de reacties,

Ik krom de plankjes nu wat meer en probeer het rollen van de plankjes. Het lijkt allemaal wel goed te gaan, de kiel van de boot lijkt rechtvte blijven wegens de verstevigingen die ik aangebracht heb.

Bouwen op financiële schaal? Ik hoop het niet want de Nederlandse regering heeft 430.000 gulden voor de o-1 betaald - in 1905! Op 1:32 moet ik daar niet aan denken!

En die cent, mag dan wel geen dukaat zijn maar hij is wel netjes gepoetst hoor!!

Freek

8. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Freek, laat ze maar zeuren. Dit is voor het eerst dat ik zie dat deze traditie ook in een model wordt toegepast. Alleen op dat punt al heb je straks een unieke boot! :yes:

9. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    En je schip gaat nooit failliet!;)

10. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Bedankt voor de harde kern van volgers!

De boot is nu driekwart dicht en is recht gebleven! Nu een beetje piekeren hoe ik dat laatste stelkunde dicht krijg als de lijmklemmen er niet meer bij kunnen... Misschien toch eens met (gedeeltelijk) secondenlijm proberen?
    Ook is de bajonetring van Norbert aangekomen - keurig per post met prima handleiding en in enkele dagen.

Maar eerst de boot dicht en dan schuren en met epoxy behandelen.

Groeten Freek

11. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo freek
    ik zou voor spelden gaan om de romp volledig dicht te krijgen
    en welke baionet diameter heb je besteld bij norbert want ik heb er 3 besteld en ze zouden niet meer verkrijgbaar zijn ?????

gr raf

12. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    RAF,

Ik heb de 88mm buitendiameter besteld.
    Ik zal de spelden gaan proberen!

freek

13. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo freek

niet recht maar schuin in de plank steken
    ik heb eens spelden voorzien van een plankje
    na het indrukken van de speld kon ik het plankje naar beneden schuiven om zo de druk op de plank te zetten
    maar het was toen wel met balsa hout dat ik de beplanking gedaan had
    spelden van kantwerk zijn de beste om te gebruiken want die zijn net iets dikker dan gewone

gr raf

14. MDBG

MDBG

Lid geworden:
    10 feb 2005
    Raf,
    als je een bajonet nodig hebt weet ik misschien nog wel een adres voor je.

Hein

15. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Hallo allemaal

De boot is dicht en de voor- en achterkanten zijn geschuurd zodat de latjes mooi op de hek en boeg aansluiten. Nog veel schuurwerk te doen, ik denk dat ik eerst maar met een schuurmachientje ga werken. Ik wacht nu ook op het glasweefsel en epoxy en dan moet ik eens gaan lezen en denken hoe dat weefsel goed aan te brengen is zonder de boot aan de bouwstandaard te lijmen!

Ondertussen ben ik ook begonnen de opbouw te tekenen - op 1.5 en 0.8 mm berkentriplex.gewicht van de boot ia nu 450 gram dus kilo's lood nodig wat mooi tussen de spanten kan.

Freek

16. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Hoi Freek,

Ik zou de buitenkant even grof schuren om de echt scherpe hoekjes van de latjes er af te halen. Dan alles stofvrij zuigen met de stofzuiger en vervolgens in de lamineer-epoxy zetten. nog niet met glasvezeldoek erbij. Dat trekt de epoxy mooi tussen de latjes en heb je de hele romp meteen solide verlijmd. Dan lichtjes schuren en dan weer lamineren, nu met glasvezeldoek. Ik heb er twee lagen doek over gedaan, met tussentijds laten uitharden en licht schuren.

Bij de Walrus heb ik een M8 draadeind door de romp gestoken door een gaatje in de boeg, en door het gat voor de schroefas. Dan kon ik heb vrij ophangen en was hij rond te draaien, en redelijk makkelijk te lamineren. Je zou ook alleen een stang in het schroefasgat kunnen steken en een dikke spijker in de boeg tikken. Het overblijvende gat is makkelijk met wat epoxy later af te werken.

Ziet er al mooi strak uit, die houten sigaar! Weet je wat straks de meeste pijn gaat doen? Hem doorzagen om de bajonet er in te kunnen zetten ... ;-)

17. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Bedankt Lex,

Wanneer ga je dan plamuren? Ik heb een of twee latjes die iets te diep liggen bijvoorbeeld. Of dekt het doek dat allemaal af?
    Ik zou denken:
    Grof schuren
    Impregneren zonder doek
    Dan nogmaals met doek (2 maal)? Moet dat in een keer helemaal rondom de boot, en het doek (ik heb 80 g/m²) inknipping om het te vormen?
    Dan met epoxy plamuur schuren en plamuren maar niet door de deklaag heen komen?

Ik lees hier en daar over "nat in nat". Maar als ik het goed begrijp is dat voor een doek op houten romp niet zo belangrijk?

Dank voor het advies,

Freek

18. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Hallo,

Zoals Lex adviseerde eerst grof geschuurd en drie lagen epoxy, waarvan twee met keperweefsel. Daarna met epoxyplamuur begonnen, en heb daar nu twee lagen van aangebracht met behoorlijk schuren ertussen en erna. Dat spul wordt erg hard en het spul wordt dan ook zwaar wanneer je te lang wacht!

Tegelijk om ook de fijne motoriek aan het werk te houden begonnen met de toren, een prachtig hoedje wat voor het onderzeedienst gebouw in Den Helder staat.
    Van 1.5 mm triplex wat spanten gemaakt en toen met 0.8 mm triplex bekleed. Ik heb wat verbindingsgaten gemaakt zodat de lucht er straks uit kan

19. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Hallo allemaal,

Eerste weekend van de kerstvacantie natuurlijk meteen griep, nog wel naar de musical Jesus Christ Superstar geweest maar verder rustig bouwen.

Ik heb spanten voor de deksectie gemaakt en de toren verder afgemaakt. De vorm van de boot wordt langzaam zichtbaar. Het blokje hout op de punt was in het origineel een omhoog draaiende torpedodeur. Die kan ik met zo'n kleine boot toch niet functioneel maken.

Freek

20. Eric Dijkstra

Eric Dijkstra

Lid geworden:
    18 feb 2007
    Mooi gedaan Freek, blijf je bouwverslag volgen..........

Groetjes,
    Eric

Deel Deze Pagina