Vandaag dus de race bij Hotwheels in Deventer. Ik ben er om half acht en in tegenstelling tot alle vorige keren is het nog niet erg druk. Snel uitpakken en met de M-06 de baan op. Alles doet het, dus ook een paar rondjes met de TT-01. Ook die doet het. Dan terug naar de pits, motoren ophalen bij Michael en inbouwen maar. Even de juiste snoeren aan de nieuwe motor voor de M gesoldeerd en dan is de boel er klaar voor. Braaf naar de briefing, en dan wachten op de eerste heat. Helaas zit ik in de laatste heat van de Top Stock en in de eerste van de M-Chassis klasse, dus ik kan niet baaninzetten. Gelukkig hebben meer mensen dat probleem en ik heb een stoort los-vaste afspraak met iemand die twee andere klassen rijdt om elkaars baaninzetverantwoordelijkheid over te nemen. Dan blijkt dat we ook voor iedere heat, dus tijdens de vorige, ook de accu’s moeten laten testen op overspanning. Dat gaat dus ook niet lukken. Lastig, maar we helpen elkaar. Dan blijkt dat ik niet tussen de heats de transponder van de auto’s mag wisselen. Hmmm, gaat lekker zo, ik heb maar één transponder en ik heb gisteren een mooi snelwisselsysteem gemaakt. Gelukkig kan ik van de organisatie een transponder lenen, die gaat in de M. Mijn eigen transponder blijft in de TT. Even een vriendelijk verzoek aan de organisatie van komende evenementen; bij de vorige races had de organisatie zo gepland dat mensen die in twee klassen reden, daar voldoende tijd tussen hadden, voor zover mogelijk. Uiteraard lukt dat niet altijd en kan je de indeling van de finales niet veranderen, maar het leek er nu op alsof niemand er naar gekeken had.
De eerste heat met de TT gaat redelijk, ik rijd op versleten banden die ik wel heb schoongemaakt maar niet gesmeerd. Geen speciale uitstapjes, vijftien rondjes gereden.
De eerste heat met de M gaat ook redelijk. De auto is flink onderstuurd en ik kom er wel mee rond, maar hard gaat het niet. Ik rijd nu met M-grips met harde inserts voor, en S-grips met zachte inserts achter. Andere banden proberen de volgende heat. Dertien rondjes gereden.
Vlak voor de start van de tweede heat met de TT schakel ik de auto aan, en blijkt er een storing te zijn. Ik rommel wat met de bedrading en stekkers, maar het helpt niet. Er is iets mis. Ik breng de auto terug naar de pits en start dus niet. Balen… Ik laat de auto even staan, eerst met de M sturen.
De tweede heat met de M probeer ik met S-grips met zachte inserts achter en S-grips met harde inserts voor. Dat heeft wel resultaat, het onderstuur is weg en de auto is ineens ontzettend overstuurd. Deze heat gaat nog veel slechter. Ik sta meer achterstevoren dan met de neus in de juiste richting. Dit is niet de oplossing! Twaalf rondjes gereden.
Dan sleutelen aan de TT. Na wat puzzelen, component voor component uitsluiten, blijkt dat de stuurservo de storing veroorzaakt. Ik denk dat er gisteren toch vocht in gekomen is of zo. Gelukkig heb ik nog een andere servo bij me, en met wat sleutelen zit hij op zijn plek, net op tijd voor de derde heat.
De derde heat met de TT gaat ietsje beter dan de eerste, maar niet veel. Ik kan me ook niet concentreren. Gelukkig blijft de boel wel heel, weet vijftien rondjes gereden.
De derde heat met de M gaat ietsje beter. Met de S-grips met zachte inserts voor en S-grips met harde inserts achter, dus omgekeerd als in de tweede heat, heb ik nog wel overstuur maar het is beter beheersbaar. Misschien is rondom S met zachte inserts nog beter, maar die heb ik niet. Hier moet ik gewoon mee leren rijden. Soms lukt dat ook… Veertien rondjes gereden.
De eerste finale met de TT gaat redelijk, één keertje op het dak bij een domme inhaalpoging. Maar bij het inhalen van een achterblijver raak ik de binnenkant-muur bij het opkomen van het rechte eind. Het linker achterwiel is eraf. De baaninzetter seint dat het over en uit is, dus ik zet de zender maar uit en wacht tot het einde van de finale. Ik rijd maar 10 ronden. Dan haal ik de auto op, en de achterwielas blijkt gewoon dwars doormidden gebroken te zijn. Balen! Ik heb ook geen reserve. Na de heat krijg ik hulp van diverse mederijders en met behulp van andere onderdelen maken we de auto toch weer rijdbaar. Maar ohjee, tijdens het sleutelen zie ik ineens de finale starten waar ik met de M in dien te rijden. Ik grijp snel de auto en de zender, accu laten checken en nog de baan op. Ik lig dan al vier ronden achter. Stom, hè? Na tien rondjes is het al weer klaar.
Dan de grote finale met de TT. Ineens lukt het me om me te concentreren, en te kijken waar ik op de baan rijd. Dat klinkt raar, maar tot nu toe keek ik en reageerde ik. Nu praat ik tegen mezelf (dank, Harry) en vertel waar ik heen moet. Nu remmen, kort rond deze, dan breed uitkomen, krap langs de volgende curb, etc. Ik heb het al eerder geprobeerd, maar nu lukte het een beetje. Het viel sommigen zelfs op dat ik deze finale voor mij doen best strak reed. En dat zien we ook in het resultaat. Het is wel de C finale, maar ik start als negende en finish als tweede. Eén echter crash, rondgeduwd door een ander, maar verder voor mijn doen heel constant. Ik ben blij! 21 rondjes!
De grote finale met de M gaat niet zo lekker, ik leer wel maar maak veel fouten. Het is echt heel anders. Ik word laatste in deze finale.
Ik weet niet waar ik met de TT geïndigd ben, mooi zal het niet wezen. Met de M ben ik gewoon laatste geworden, dat is niet zo moeilijk te zien. De auto heeft wel potentieel, maar makkelijk is hij zeker niet.
Wellicht dat ik het verslag binnenkort nog even aanpas / opfleur, maar nu staat er in ieder geval wat en heb ik alles uit mijn kop.
Hugo