Iemand ervaring Revo 3.3 ombouwen naar brushless?

Hmm, dat is raar, de meeste motoren zijn 4 Pole motoren dacht ik?
Ik heb geen ervaring met Hobbyking ESC's dus daar zou iemand anders u over moeten informeren, maar ik vind het wel raar..

Meestal zitten er wel stekkers op de motor en ESC, maar het kunnen wel verschillende maten zijn.
Ik zou een pakje 5,5mm bullets oid mee bestellen voor de zekerheid.

De ESC sluit je inderdaad aan op de ontvanger, die geeft de ontvanger, en dus de servo ook, stroom.

De meeste binnenlopers zijn van oudsher 2 - polig , langzaam aan worden het steeds meer 4-polige motoren of in enkele gevallen 6 - polig. Hobbyking heeft motoren met zowel 2 , 4 als 6 Polen , dat is dus iets om in de specificaties of discussies ff goed terug te lezen.

Ook of een bepaalde regelaar met 4 Polen of meer overweg kan is iets om rekening mee te houden.
Als voorbeeld even de 200A HV boot regelaar van Hobbyking , die dus NIET overweg kan/kon met 4-polige motoren omdat de software daarvan niet klopte en zodoende voor heel wat gesneuvelde regelaars zorgde.

Ff goed lezen en kijken dus ;)

Heb het uiteindelijk dus toch doorgezet. Het begin is gemaakt.
Motormount is gemonteerd en gearbox is vervangen door een andere die al was aangepast voor deze conversie. Thanks to Klamath :-)

Nu motor en regelaar bestellen.
Waarschijnlijk Turnigy 2100KV en Turnigy 160A (de laatste twijfel ik nog aan).

De Hobbyking 150A regelaar kan prima overweg met de Turnigy 2100kV 4-pole motor. Waar heb je de informatie vandaan dat dit niet zou gaan? Gewoon benieuwd :)

Wat Klamath ook al zei, een electo setup heeft 100% koppel vanaf 0 toeren. De voorwielen gaan dus veel sneller de lucht in. Ik kan inderdaad de punch instellen.

Daarnaast is het aan te bevelen om de slipkoppeling op het hoofdtandwiel niet te strak te zetten, zodat deze de harde klappen op kan vangen.

De acceleratie blijft veel directer en sneller. Dat is juist een pluspunt van een electro setup :)

De slipper moet je inderdaad zo instellen dat als je de 4 wielen tegen houdt, je hem net (met redelijk wat kracht) kunt verdraaien. dan vangt die de klappen op zoals het moet, maar bij (hard) optrekken zou de slipper normaal niet moeten doorslippen. dan kan die onder het rijden namelijk erg warm worden omdat die teveel slipt. :) Dat ding is er alleen voor om doodsklappen op de aandrijving op te vangen, niet om het koppel van de motor te begrenzen. (als de aandrijving het koppel niet kan hebben, moet je dan de punch control hoger zetten. )

zou sowieso met een redelijk hoge setting beginnen. Kijken of het mooi rijdt, of dat het wel iets meer 'bite' op het gas mag hebben. als dat wel mag, kun je hem altijd iets lager zetten. :)

Wat ik ermee wil zeggen is dat de afstelling van de regelaar minstens net zo belangrijk is als de afstelling van de slipper. :) Denk wel dat je hier veel plezier mee gaat hebben.

full

Even een update.

De motor en regelaar zijn gemonteerd. Heb een pinion in bestelling staan.
Op de plaats van het blauwe plaatje voor de motor wil ik de ontvangerbox plaatsen (staat ook in bestelling).

Daarna blijft het monteren van de kabels over volgens mij.
Ik heb zelf geprobeerd 4mm goudstekkers te solderen (HXT 4mm) maar dat valt zwaar tegen. Ik denk dat ik dat iemand anders laat doen. Ook de kabels van de motor naar de regelaar moet ik nog verlengen en dus solderen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Persoonlijk vind ik goudstekkers erg fijn, alleen wel wat groter dan 4mm, 5,5mm of iets dergelijks.

Ik zou de regelaar direct voor de motor zetten. dan hoeft je de motorkabels niet te verlengen. ook kun je de kabels vast bundelen aan de rolkooi zodat deze niet tussen de tandwielen kunnen komen. Plus dat de regelaar dan wat lager komt te zitten, deze is namelijk wel wat zwaarder dan de ontvanger, welke ik op de plek zou zetten waar je de regelaar nu hebt. (kom je ook makkelijker uit met de servo kabels en regelaar kabel naa rde ontvanger toe. Ziet er in ieder geval al goed uit. :)

Ik gebruik zelf alleen traxxas stekkers in al m'n auto's. zijn niet de goedkoopste stekkers, maar ze zijn wel erg goed.

Ik zou de regelaar direct voor de motor zetten. dan hoeft je de motorkabels niet te verlengen. ook kun je de kabels vast bundelen aan de rolkooi zodat deze niet tussen de tandwielen kunnen komen. Plus dat de regelaar dan wat lager komt te zitten, deze is namelijk wel wat zwaarder dan de ontvanger, welke ik op de plek zou zetten waar je de regelaar nu hebt. (kom je ook makkelijker uit met de servo kabels en regelaar kabel naa rde ontvanger toe. Ziet er in ieder geval al goed uit. :)

Ik gebruik zelf alleen traxxas stekkers in al m'n auto's. zijn niet de goedkoopste stekkers, maar ze zijn wel erg goed.
De regelaar voor de motor kan alleen als ik hem op zijn zij plaats. Ik weet niet of dat mag maar het zou misschien kunnen. Maar zoals op de foto's te zien is, de motorkabels zijn redelijk kort en ook in dat geval moet ik ze verlengen. De kabels zijn ook redelijk stug dus zelfs als ik de regelaar langs de motor plaats, boven de achterveren, zijn de kabels helaas te kort denk ik.

Regelaar op de zijkant plaatsen is geen probleem. :)
Ik zou de motor gewoon aansluiten (zitten de stekkers al wel aan de motorkabels? ) en dan kijken hoe je kunt uitkomen met de kabels.
Het liefst wil je die kabels namelijk niet verlengen. of misschien de regelaar boven de achterschokbrekers plaatsen.

Regelaar op de zijkant plaatsen is geen probleem. :)
Ik zou de motor gewoon aansluiten (zitten de stekkers al wel aan de motorkabels? ) en dan kijken hoe je kunt uitkomen met de kabels.
Het liefst wil je die kabels namelijk niet verlengen. of misschien de regelaar boven de achterschokbrekers plaatsen.
Regelaar bovenop de achterschokbrekers is een mogelijkheid, misschien zelfs zonder de kabels te verlengen, dat ga ik eerst maar proberen dan. Kan de ontvanger nog steeds op de plaats waar de regelaar nu zit. Dan komt hij alleen wel hoger als nu het geval is!
Stekkers zitten al aan de motorkabels ja.

Even voor de zekerheid, als u andere stekkers op de motor wil of iets dergelijks, knip deze dan niet af!
Maar soldeer ze los, als de kabels stug zijn is de kans groot dat het onderdelen van de windingen zijn, en als u die afknipt worden de windingen anders, waardoor de motor heter kan worden, of slecht gaat presteren.

Even voor de zekerheid, als u andere stekkers op de motor wil of iets dergelijks, knip deze dan niet af!
Maar soldeer ze los, als de kabels stug zijn is de kans groot dat het onderdelen van de windingen zijn, en als u die afknipt worden de windingen anders, waardoor de motor heter kan worden, of slecht gaat presteren.
Tegen mij hoef je geen u te zeggen hoor ;)
De kabels aan de motor laat ik sowieso zitten. Als ik ze ga verlengen doe ik dat met connectors. Of is dat ook niet goed?

Oh, sorry :)

Verlengen kan inderdaad prima met connectors, dat doe ik zelf ook, en dat werkt perfect.

Helaas, per ongeluk verkeerde pinion besteld. Asgat 3,17mm ipv 5mm.
En een paar onderdelen niet voorradig denk. Levering duurt lang helaas.

Nog een vraag over de standaard zenderset met ontvanger en optidrive.
Ik ga alles op de motor doen: vooruit, remmen en achteruit.
De sensor voor het schakelen en de servo's voor gas en schakelen zijn dus ook vervallen.
Kan ik de optidrive nu nog gebruiken (als failsafe)? Of werkt dat dan niet meer?

de optidrive zal niet meer werken denk ik. Ik zou er sowieso niets onnodigs/extra tussen laten zitten.
Ik neem aan dat je een 2.4GHz zender hebt (originele die bij de Revo zat? )
Deze heeft ook al een failsafe namelijk. als je de zender uit zou zetten bijv, gaan de servo's in dezelfde stand staan als deze stonden op het moment van binden.

Back