ik zoek een multifunctionele fun auto 1:10 of 1:8

Je hebt xl-5 regelaars die waterdicht zijn en die niet waterdicht zijn.

De blauwe zijn waterdicht en de gele niet.
 
Inderdaad... 1/16 vind ik persoonlijk echt te klein...
1/10 is de limiet, kan ik nog goed mee leven, 1/8 zou ideaal zijn...

Ik heb mij nog niet gespecialiseerd in deze materie, maar heb de indruk dat er nog gaten in de markt zijn...

Mijn ideaalbeeld is een model dat lijkt op FG of HPI Baja, maar dan 1/8 of 1/10 en vooral getuned op fun factor:
1. Betaalbaar
2. Coole looks (niet teveel LEXAN bodyshell) eerder rugged looks met functionele rollcage
3. Regen, plassen, sneeuw en modder resistent (zwembad resistent hoeft niet ;-)
4. Brushless motor power

Maar zo een model bestaat niet heb ik nu al de indruk...

Op zich is er volgens mij idd ook geen enkele auto die binnen je eisen pakket valt. Ben het zeer zeker eens met het eerder genoemd onderhoud. Een auto kan electronisch redelijk waterdicht gemaakt worden, de Traxxas auto's zijn daar erg goed in vanuit de fabriek. Maar water sloopt vooral je lagers, je zult regelmatig flink onderhoud moeten plegen om te blijven rijden. Schoon en vooral droog maken na iedere rit is een must.
Slash 4x4 is een erg leuke auto, maar heeft zeker niet de looks die je zoekt. rollcage op 1:10 en 1:8 zie je niet zoveel, maar denk dat je meer in de richting van een buggy of truggy zoekt gezien de vergelijking met een 5B.

Maar een 1:8 buggy/truggy, van een leuke kwaliteit is denk ik boven je budget. Bv een Kyosho MP9e of Mugen MBX6(t) zit toch gauw richting de 800+ euro compleet. Alternatief zou bv de Kyosho Inferno VE (~425 RTR) kunnen zijn, of zoals ikzelf ook rij de Vorza (599 RTR), maar daar zul je wel 'wat' werk moeten insteken om ze 'waterproof' te krijgen.

Maatje kleiner 1:10 zou ook kunnen, bv een Kyosho DBX of vergelijkbaar.

Brushless zou ik altijd doen, te snel is het niet gauw, kleiner vertanden of minder cellen rijden kan altijd. En tis nog altijd je eigen vinger die de snelheid bepaald. Brushless is zo goed als onderhoudsvrij (al moet je ook daar oppassen met water, ookal weer voor de lagers), zeker vergeleken met brushed.

Je zegt betaalbaar, maar wat voor budget heb je ?
 
Ik ben een tijdje geleden begonnen met exact de zelfde eisen als de TS. Ik zie zo de weg die ik gegaan ben weer voor me. Een paar dingen die ik geleerd heb:

-Waterdicht bestaat idd niet. Ook Traxxas "waterproof" spul is dat niet.
Als je iets waterdicht wil hebben moet je dat zelf doen. Er zijn diverse technieken voor die je op het www wel kan vinden . o.a. URC (theJang) heeft er een duidelijk filmpje over. Je kan electronica verzamelen die redelijk waterdicht is en dan is iedere auto waterdicht
-Hitec servo's zijn bij mijn weten waterdicht (de mijne iig wel) net als de Traxxas servo's, Castle ESC is niet waterdicht maar kan er wel goed tegen, net als de Traxxas VXL3S. Dat de Castle ESC niet "waterproof" heet komt omdat de ventilator dat niet is maar de electronica heeft intern wel een kitbehandeling gehad. Als je een fan op de VXL3S zet is ie ook niet meer waterdicht (as ie het al was) omdat de fan er niet tegen kan. Dat filmpje dat een Slash het zwembad inrijdt ken ik ook. Nou, doe het maar eens. Je receiverbak loopt vol (is alleen spatwaterdicht) de motor loopt vol en de ESC ook. Bovendien gaat al het koekijzer roesten, met name de turnbuckles. Je kan die wel weer vervangen door alumminum of titanium versies. Ik kan je de partnrs wel geven voor de alu turnbuckles die op de Slash 4x4 passen (o.a. Rustler en Slash 2WD)
-Geen enekele auto is bulletproof. Als je geen schade wil rijden moet je 'm in de kast laten staan. Zodra je in zand gaat rijden dan krijg je slijtage. Nat zand blijft vast kleven, droog zand kruipt overal tussen. Een compressor is een must. Als je alles schoon hebt gespoten alles lekker met WD40 inspuiten om het vocht te verdrijven. Het schoonspuiten met compressor is ook een techniek want je moet goed uitkijken dat je de zooi niet juist overal inspuit. Dus zoveel mogelijk van de kiertjes en openingen afspuiten. Het gevaar is dat je zand juist je lagers inpuit i.p.v. eruit. Lagers die blootliggen (wiellagers) alleen met teflon seals nemen. Lagers in de aandrijflijn kan je met stalen seals nemen omdat die minder weerstand hebben. Als je in de nattigheid gaat rijden zijn RVS lagers wel handing. Die kosten niet zoveel op ebay. je hebt voor veel auto's complete setjes van 10-15 dollar.

Als je een controleerbare 4x4 auto wil die redelijk "bash-proof" is is een Slash 4x4 wel een goeie. Ik zou wel de platinum edition nemen, die rijdt toch wel beter zo uit de doos. losse 2,4 mHz zender erbij en de kap even een kleurtje en gaan. Je zult misschien tegen de limieten van het standaard motortje aanlopen, ik heb 'm d'r meteen uitgegooid en er een dikke Monster in gelegd. Is wel overkill maar wel leuk. Ik ga 'm nu iets terugtunen naar een 550 of een buggy motor. De aandrijflijn van de 4x4 is niet de beste/soepelste maar het dient z'n doel. Ja kan er genoeg over lezen in het Slash 4x4 topic. Ik ben zelf inmiddels met een volgend project bezig. Er zijn ook een heleboel leuke buggies die ok best tegen een stootje kunnen zoals de HPI Vorza of de Associated RC8be. Dan heb je het over 1/8 maar de wielbasis is gelijk aan een Slash (4x4)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top