Ikarus Piccolo Fun - vragen/ervaringen

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door ronaldvisser, 5 jan 2004.

  1. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
  2. Voor alle duidelijkheid, ik ben ook microhelivlieger, je mag me dus gerust geloven wat ik zeg hoor :wink: Niek, herhaal jij misschien nog even dat je de staart moet inkorten en dat dit geen effect heeft op het vliegen? :?

    Je moet opletten dat je je heli niet te licht aan het maken bent! De paar gram dat dat nieuw motortje scheelt maakt echt niks uit, integendeel. Met je fixed pitch wordt het hoofdrotortoerental zo laag dat hij hier ook instabiel van wordt. Beter echt niet onder de 250 gram gaan :roll:

    Niels
     
  3. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.912
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    wat een ge*PIEP*l niels, hoe lichter hoe beter ie vliegt punt uit.
     
  4. Al eens zelf geprobeerd? Anders zou je wel beter weten..
     
  5. Elwin

    Elwin

    Lid geworden:
    16 aug 2003
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Rijswijk
    Nou ja ik heb geen ervaring met dat kleine spul maar ik denk toch ook dat een lichtere heli inderdaad gevoeliger wordt voor grondeffect, maar positief feller is erbuiten.

    Elwin
     
  6. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.912
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    alles boven de plusminus 270 gram is te veel voor zon ding, met lichte cellen vliegt ie een stuk prettiger (voor zover je zon ding prettig vind vliegen dan he :wink: )
     
  7. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    @Elwin:
    Een lichtere heli is juist veel minder gevoelig voor grond effect, domweg omdat er veel minder lucht naar beneden geblazen moet worden om omhoog te blijven. (Een NiCad Piccolo is pas vanaf 40cm hoogte stabiel, Een Lipo Piccolo al vanaf 20 cm.)
    @Niels:
    Inderdaad is het zo dat een fixed pitch heli door een zeer laag gewicht een te laag rotor toerental kan krijgen. De oplossing is natuurlijk de vaste spoedhoek wat te verlagen tot je dat gewiebel weer kwijt bent.
     
  8. Elwin

    Elwin

    Lid geworden:
    16 aug 2003
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Rijswijk
    :oops: domme op merking van me...

    Elwin
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Language gentlemen, language ;)
     
  10. Elwin

    Elwin

    Lid geworden:
    16 aug 2003
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Rijswijk
    één keer lees je er wel over heen Ron, maar nu staat het er twee keer.
    :?

    Elwin
     
  11. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Voor de duidelijkheid..

    Niels bedoeld zo'n staart:

    [​IMG]

    Ziet er ook gaaaf uit.. Kost wel (meer) gewicht en (dubbel) stroom.
     
  12. ronaldvisser

    ronaldvisser Guest

    @ Niek: Das een mooi staartje Niek. Wat een patser die Niels :lol:

    Dat wordt mij een beetje te prijzig. Ik heb inmiddels het motortje besteld zoals eerder stond afgebeeld, met het oranje propje. Ik kan de standaard staartrotor zeker niet meer gebruiken? Dwz, het oranje propje gaat rechtstreeks op het motortje?? Hoe bevestig ik zo'n GWS motortje dan?
     
  13. Patser is hier in België toch een redelijk scheldwoord...Ik hoop dat dit een communicatieprobleem is :twisted: Ik word hier erg belaagd in dit draadje moet ik zeggen :|

    Gewoon motortje met een druppel epoxy erop. Gaat overigens ook met een edf, die houdertjes zijn niet nodig. Er komt bij mij ook zo'n staartje op, maar ik heb nog geen geschikt plastiek gevonden...

    Niels
     
  14. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    pat·ser (de ~ (m.), ~s)
    1 iem. die pronkt met zijn bezit => patjepeeër, poen, pooier, showbink, showman

    pat·se·rig (bn.)
    1 [inf.] dikdoenerig

    Ronald is gewoon jaloers Niels ;)
     
  15. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Propje met speldedrupje superlijm op motortje klemmen.
    Lijm niet in motor laten lopen aub.. :roll:
    Het geheel met de nodige inventiviteit en willy wortel oplossingen aan staartboom bevestigen.. 8)
     
  16. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.912
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    je hebt geen lijm nodig om die prop te bevestigen, gewoon erop drukken en hij zit prima vast.
    voor de bevestiging heb ik het bestaande bakje wat met de dremel bewerkt en dan de motor er met 2 mini tyraps op.

    voldoet prima
     
  17. ronaldvisser

    ronaldvisser Guest

    Niels, ik weet niet wat het betekend in Belgie, maar mijn opmerking was natuurlijk niet beledigend bedoeld!!!

    En natuurlijk ben ik jaloers :wink:

    Bedankt voor de tips allemaal. Mijn motortje is onderweg all the way from Japan.
     
  18. ronaldvisser

    ronaldvisser Guest

    Hoi luitjes,

    Ik heb het GWS staartmotortje op mijn Piccolo gemonteerd, maar volgens mij gaat er iets niet goed :?

    Ivm de balans heb ik de hekbuis ingekort met zo'n 5 cm; de as van het staartmotortje bevindt zich nu zo ongeveer ter hoogte van de tip van de hoofdrotor. De staartrotor draait dus half onder de hoofrotor, maar door het erg kleine propje raken ze elkaar niet. Daarbij heb ik het motortje en propje zo bevestigd dat de motor dus duwt, dwz het propje wordt dus op de as gedrukt.

    Het resultaat is echter niet zo geweldig vind ik. Allereerst ziet het er niet uit natuurlijk, kort staartje, klein propje. De direct drive icm het kleine propje zorgt natuurlijk ook voor hoge toeren en snerpende geluiden. Maar ja, das allemaal niet zo erg.

    Wat ik een grotere tegenvaller vind is dat de heli echt super zenuwachtig is geworden en hooveren werkelijk een nieuwe uitdaging is. Snelheid motortje en girowerking heb ik al een stuk teruggesteld op het Piccoboard. Ik moet echt veel meer power geven om in de lucht te komen en te blijven. Ik gebruik een pack van 3 Kokam 350mah cellen. Hiermee kon ik voorheen zo'n 10 minuten vliegen. Nu na de aanpassing gaat de liposave al na zo'n 3 minuten knipperen en snel daarna flink branden en na 3,5 minuten aaneengesloten hooveren is de koek op :cry: !!! Voorheen was het accupack lauw, maar nu is het pack echt heet en op de wand van de hoofdmotor kan je echt een eitje bakken!!!

    Is dat normaal? Heb ik iets verkeerd gedaan? Iemand van jullie een tip?

    vriendelijke groet,

    Ronald.
     
  19. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    "klein propje" ... hoe klein?
     
  20. Hoi Ronald,

    Geen zicht, mja..daarom heb ik voor een edf40 gekozen. ;)

    mmm, zenuwachtiger... Echt zenuwachtiger op de staart, of op alle gebied? Mij viel direct op dat de staart zeer stabiel is, en perfect "vast" hangt. Daardoor lijk hij veel rustiger te vliegen...

    Het feit dat de hoofdmotor nu erg heet wordt, denk ik dat je de oorzaak eerder daar moet zoeken. Het is een slechte eigenschap van die speed motortjes dat ze als ze versleten zijn, niet in veel vermogen verminderen, maar het drievoud van stroom trekken. Dit komt door het veminderen van het magnetisch veld als de magneten versleten zijn. Dit zou misschien de oorzaak kunnen zijn, dat toevallig nu je hoofdmotor nu versleten is. Hoeveel vluchten heb je erop zitten? Misschien kan je bij de ev. nieuwe motor een "heatsink" toepassen?

    Heb verder geen idee hoe lang hij zou moeten meegaan, heb geen ervaring met gewone motoren in heli's

    Naar wat ik al gezien heb, is een speed 300 7.2 volt een goeie motor voor een piccolo. (Ik had anders nog een splinternieuwe hummingbird motor (= speed 300 6V) liggen, maar die past waarschijnlijk niet)

    Niels
     

Deel Deze Pagina