Illegale drones plaag en gevaar

Discussie in 'Multicopters' gestart door Thieu, 1 mei 2013.

1. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Even terzijde, maar dat is trouwens in Vlaanderen wel het geval. Vliegen met modelbouwvliegtuigen is enkel toegestaan op daartoe erkende terreinen.

Een circulaire uit 2006 van het Directoraat-Generaal van de luchtvaart vermeld dat "het verboden is modelluchtvaartuigen te laten vliegen op een terrein waarvoor geen machtiging tot uitbating werd afgeleverd".

2. swilkens

swilkens

Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Hoewel dat hier in Nederland allicht een kleine stijging in ledenaantallen zou betekenen voor de clubs ben ik toch best gehecht aan het stukje fietsen naar het altijd heerlijk lege en rustige stukje land :)

Ik zie het overigens nog best komen tot een vergelijkbare situatie in Nederland; het is immers veel makkelijker men op een toegewezen locatie te laten vliegen in plaats van allerlei reglementen op te stellen om het vliegen overal veilig te houden.

Mijn dank aan de heren van het KNVvL, succes gewenst met de vorderingen :thumbsup:

3. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Even een pluim geven en m'n hart luchten

Ik ben al 25 jaar met plezier modelvlieger, en al 25 jaar lid van de KNVvL. Ook ik heb de discussies gelezen over "Wat doet die club nou voor mij". En ik heb ook getwijfeld. Toch ben ik lid gebleven, uit de overtuiging dat je een formeel vertegenwoordigend orgaan moet hebben. Zo niet, dan wordt je gepasseerd en mag je opeens je hobby nergens meer uitoefenen.

Naast alle kleine bedreiginkjes de afgelopen jaren, is dit de 2e grote bedreiging van de modelvliegsport (waar ik me bewust van ben). Even kort door de bocht: in 25 jaar hebben 'die lui van de KNVvL' 2x iets belangrijks voor mij gedaan. Mooi, daar ben ik dan heel blij om. Daar is al dat lidmaatschapsgeld dan in gaan zitten. Dat was en is het waard. 200%.
    En dan is er nog als bonus het akkefietje over de Langevelderslag, en wat er geregeld is voor de Maasvlakte. Puik werk!

Daar wil ik Richard en Arthur (de 2 die ik persoonlijk ken) en al die anderen achter de schermen die ik niet ken, heel erg voor danken!
    En na de reactie van Richard te hebben gelezen krijg ik alleen nog meer bewondering voor de manier, de takt waarop hij hiermee om is gegaan en dit (naar het nu lijkt) heeft weten om te buigen.
    Daarover zouden al die mopperkonten eens goed moeten nadenken.

Groeten,
    Dirk.

4. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Heb je een bron van die circulair uit 2006, ik kan hem niet vinden en al helemaal niet eentje met de aangehaalde tekst er in.

Daarnaast en teven terzijde.

Ik heb nog nooit op een terrein gevlogen, wel eens er in.
    En dat was dan ook van korte duur.:(

Ik probeer er altijd vanaf te vliegen en dat gaat verrassend goed.:)

5. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    VML - Downloads Diverse documenten

Circulaire 2006, artikel 8.b.1 op blz. 8

Blijkt trouwens voor heel België te gelden aangezien ook de waalse modelluchtvaartvereniging deze circulaire moet naleven.

6. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
  7. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Maar dergelijke regelgeving gaat z'n doel een beetje voorbij om 2 redenen:
    1. ze bereikt de doelgroep die het hoogste risico vormt niet
    2. ze is niet genuanceerd en scheert alle modelluchtvaartuigen over dezelfde kam

Alle vliegclubs in Vlaanderen zijn aangesloten bij de VML. De leden van die clubs, waarvan we mogen aannemen dat ze kunnen vliegen of tenminste kunnen inschatten wat de mogelijke gevolgen zijn, zouden dus op de hoogte moeten zijn van die circulaire.

Het zijn in mijn ogen vooral de occasionele vliegers (die ns een vliegtuigje kado krijgen), en geen besef hebben over de mogelijke gevolgen, waar het grote gevaar schuilt. Maar het zijn ook net die vliegers die men niet bereikt met zo'n circulaire omdat ze nooit lid zullen worden van een club.

Ik heb de wetgeving ns snel doorgenomen, maar ik denk niet dat een bepaalde minimum gewicht gekoppeld wordt aan een 'modelluchtvaartuig'. Betekent dus in theorie dat lichte speelgoedvliegtuigjes (type silverlit, nikko, ...) ook onder die term zouden vallen... Ik heb niet meteen een zicht op het feit hoe dat geregeld is.

En wat dan met de 'professionelere' park- en slowflyers en micro/mini heli's en multicopters? Die tuigjes wegen maximum 200 à 300 gr. Het risico wat eraan verbonden is, is eerder beperkt in vergelijking met bijv. een toestel van 1,5 kg en meer. Omwille van dat lage gewicht (en dus windgevoelig) kunnen die tuigjes ook maar heel beperkt buiten gevlogen worden. De max. vlieghoogte van dergelijke toestelletjes is in de praktijk trouwens ook beperkt.

En dat is meteen een ander aspect van veiligheid: het luchtruim wordt door verschillende luchtvaartuigen gebruikt. Het is logisch dat er regels opgesteld worden. Nu ben ik zelf ooit gestart aan een PPL VFR (maar omwille van kleurenblindheid niet kunnen afwerken) en meen ik me te herinneren dat een minimum hoogte van 300 voet boven het hoogste punt binnen de agglomeratie moet gerespecteerd worden. Wanneer die parkflyer/micro heli in het parkje om de hoek gevlogen wordt - tussen de huizen, flats, bomen, ... - dan is het risico dat ie de route van een 1:1 vliegtuig kruist is dan bijna onbestaande...

Het blijft natuurlijk wel altijd uitkijken ivm mogelijke toeschouwers!

8. HugoW

HugoW

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Ik zal me niet al te sterk in deze discussie mengen, maar ik hoop eigenlijk op een soort gedoogbeleid. Dus, verbieden, en toestaan zolang het geen overlast/gevaar oplevert. Erg Nederlandse oplossing, overigens. Stel dat ik ik boven ons veldje zou FPV vliegen met een tricoptertje, niks aan de hand. Als ik boven de feestgangers in ons stadscentrum zou gaan vliegen op een feestdag, strafbaar. Dit laat uiteraard ruimte voor interpretatie, perfect zal het nooit worden. Ik hoop dat het de idioten die de vraag naar strenge wetgeving veroorzaakt hebben zal aanpakken. Het hele probleem ligt wat mij betreft in die paar uitzonderingen die het voor de rest verpesten, zoals gewoonlijk.

Hugo

Laatst bewerkt: 8 mei 2013
  9. Richard Branderhorst

Richard Branderhorst PH-SAM

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Hans:
    Idd zijn kleine speelgoed helikopters etc ook in feite luchtvaartuigen, maar dat zou te bizar zijn als daar tegen opgetreden wordt, ik heb daar nog nooit van gehoord. Waar de scheiding ligt... ik kan het niet zeggen. We hebben het in Nl ooit eens geprobeerd met 500gr, maar ook daar kun je tegenwoordig al hoogvermogen choppertjes voor krijgen.

Vwb het luchtruim gevaar vind ik dat autoriteiten soms alleen maar daar mee bezig zijn en zich blindstaren op het gevaar van een luchtbotsing, maar:
    A/wij vliegen dagelijks met vele modelvliegers in de nabijheid of over wegen/spoorlijnen. In nabijheid van mensen en dieren. Doen we dat nu ook allemaal zo onveilig dat je dagelijks in de kranten leest van een aanvaring met een model? Wat is het verschil in gevaar van iemand die in een auto zit of vliegtuig? Waarom alle focus op mandragende luchtvaart? Er heeft in NL 30-35 jaar geleden ooit een luchtbotsing plaatsgevonden tussen een zweefkist en een model, wat de cockpit heeft doorboord en de leerling vlieger ernstige oogletsel heeft bezorgd. Het was het gevolg van samen op een luchtvaartterrein vliegen met onvoldoende afspraken en naleving ervan.
    Zeer triest maar er zijn in 35 jaar honderden, zo niet duizenden vogelaanvaringen geweest, de schade beloopt in de tientallen miljoenen euro's en volgens mij zijn er ook F16's mee verongelukt.
    B/ Is 99,9% van de modelbouwers nou werkelijk zo dom dat ze bij het naderen van een sport/zweefvliegtuig of helikopter daar doelbewust op aan gaan sturen? Doen we dat dan ook als er een auto nadert op een nabijgelegen weg?
    C/ IN NL hebben we sinds kort de (KNVvL) verplichting om FPV of jetvliegen met een waarnemer er naast te doen, die moet het luchtruim mede in de gaten houden.

De hoogtes zijn 300m of 1000 voet, dat is buiten bereik van al het speelgoed. Maar ze mogen tot 500 voet ofwel 150m hoogte buiten de bebouwde kom en daar vliegen we op onze modelvliegvelden tot 300m (in NL), dus ja, we vliegen soms in luchtruim waar meer vliegers gebruik van maken. Maar als je wat hoort of ziet naderen, dan maak je je uit de voeten met je model of je landt direct. Niks aan de hand. De kans dat je enroute een modelvliegtuig raakt boven de weilanden acht ik als nihil. 100.000X meer kans op een vogel of andere mandragende kist.

Hugo,
    Nee, gedoogbeleid gaat niet werken. Stel dat het verbod boven de wegen vliegen doorgaat, dan kan iedere man die hekel heeft aan de plaatselijke modelvliegclub een proces beginnen, dan kunnen we 95% van de velden wel sluiten. Het zijn de simpele zielen die achter een rijdende auto/brommer of trein najagen die de autoriteiten boos maken. En de commerciëlen die zonder vergunning optochten enzo van bovenaf opnemen. Erg mooi vaak overigens, daar gaat het niet om. Maar doorgaans is het allemaal spul uit de hobbysector, beslist geen profi materiaal. Ik zie nog niet zo snel een Licht Onbemand Luchtvaartuig boven een muziekfestival vliegen met tienduizenden mensen. Met een fikse camera er aan praat je al gauw over enkele kilo's.

Als voorbeeld: profi materiaal heeft een MTBF: Mean Time Between Failure. Dus bvb een servo mag 150 uur gebruikt worden van de fabrikant. Daarna moet hij vervangen worden, goed of niet. Dat doen modelbouwers in feite nooit, we gaan door tot het kapot is. Dat kan soms na enkele uren al zijn, soms kun je vele jaren met een servo uit, Dat komt omdat het fabricageproces onvoldoende gemonitord wordt. Dat kun je bij profi spul niet hebben, ze kijken allemaal naar bvb ISO normering van je onderdelen.

10. ashikaga

ashikaga

Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Richard, het zijn JUIST de FPV vliegers die zich steevast niet aan de hoogtelimieten houden. Kijk maar naar alle topics zoals FPV video filmpjes, lange afstand FPV etcetera.

Het zijn dan ook bewezen die gasten die het voor ons allemaal verpesten (natuurlijk zijn er ook verantwoordelijke FPV vliegers, daar heb ik het hier dan ook niet over).

Dat daar nu quad vliegende pubers bijkomen die binnen de bebouwde kom vliegen is olie op het vuur.

Ash.

Laatst bewerkt: 8 mei 2013
  11. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Richard,

Wat Vlaanderen (België) en Nederland betreft ligt het dus net even anders.

De luchtvaartauthoriteiten hebben het in België klaargespeeld gekregen om - volgens de strikte letter van die circulaire - het vliegen met modelluchtvaartuigen te verbieden op terreinen die daarvoor geen vergunning hebben. Dat is in Nederland bij mijn weten vooralsnog niet het geval.

De praktijk leert echter dat niemand van de doelgroep die het hoogste risico vormt hiervan op de hoogte is. Integendeel, de rc-piloten die bij een club aangesloten zijn, en dus verondersteld worden net dat ietsje meer besef hebben van de risico's, zijn daar uiteindelijk de dupe van...

Laat het me anders stellen:
    Stel dat ik op een zomerse weekdag 's avonds op het voetbaldveldje in de buurt zou willen gaan vliegen met een shocky van 200 gr, dan maak ik een overtreding tov die circulaire. Als lid van een modelvliegclub die bij de VML is aangesloten hoor ik te weten dat dat niet kan. Jan met de pet die een trainer schuimpje (neem Easy-star of iets dergelijks van 700 gr, of nog erger een 450 size CP heli) koopt voor z'n verjaardag omdat ie dat vliegen ook wel ns wil proberen kruipt gewoon in een weide en probeert dat ding de lucht in te sturen zonder zich vragen te stellen...

Ik hoop alleen men in Nederland 2 keer nadenkt voor men beslissingen gaat nemen en dat men in de eventuele regelgeving voldoende nuances maakt. Volledige controle resulteert in mijn ogen tot het demotiveren van mensen om zich aan te sluiten bij een club ipv ze aan te trekken...

De benadering zou ook helemaal omgekeerd kunnen zijn: laat leden van erkende clubs die in het bezit zijn van een A-brevet (en dus in staat zijn om solo te vliegen) toe om ook op andere plaatsen te vliegen (mits een aantal voorwaarden: beperking van de grootte/gewicht van het toestel, beperking van de vliegruimte/hoogte). Communiceer die voorwaarden ook duidelijk, bespreek de eventuele risico's en voorzie desnoods wat basisinfo ivm luchtvaartwetgeving in de voorwaarden voor het behalen van dat brevet.

Is toch net dezelfde manier als bij (leren) autorijden: je gaat naar de rijschool om wat theorie en praktijk te oefenen, op het moment dat je je rijbewijs haalt mag je je in het verkeer begeven mits het respecteren van de verkeersregels waarvan je geacht bent die te kennen.

Mijn persoonlijke visie...

12. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Nederland heeft geen last van mensen die hun vliegtuig op afstand besturen op een weiland, wel van beunhazen die hun vliegende camera`s overal bovenhangen en dan met name binnen de bebouwde kom.

Ik geloof best dat politiek Den Haag dat onderscheid kan maken.

13. swilkens

swilkens

Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Wat ook niet helpt zijn teams als blacksheep die hun videos binnen de bebouwde kom en boven actief verkeer maken. Soms zelfs landend op vrachtwagens en politiewagens navolgend. Als men er iets van zegt word het afgewimpeld met "grow a pair".

Zo ook de aanhoudende discussie over zendvermogen, de te gebruiken frequentiebanden en het bezitten van een Amateur vergunning.

We hoeven echt niet allemaal de brave Henk uit te hangen, goed verstand combineert prima met gedoogbeleid, maar men maakt het geregeld te gek en trekt daarmee ongewenste aandacht.

De grap zijnde dat mensen die zich wel (redelijk?) aan de reglementen willen houden hiervan de dupe zijn terwijl de veroorzakende piloten zich er wederom geen zak van aantrekken.

Ik betwijfel niet dat zij de kundigheid en vereiste vergunningen op zak hebben, het gaat me om de voorbeeldfunctie. Ze maken ook prachtige videos op mooie plekjes waar je prima kunt vliegen, maar soms.... Ook zij zullen strakkere regels in de broekzak voelen als de verkoop van (rebrand) FPV gear afneemt :confused:

Maar goed, om de FPV vliegers niet over 1 kam te scheren: Ook de thermiek en elektro heren gaan soms lekker de hoogte in. Iedere discipline heeft een paar rotte peren.

Daarbij vergeet men vaak dat dergelijke teams vaak vergunningen bezitten voor de commerciële toepassing van FPV.

14. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Helaas ... het betreft hier regelgeving en dat gaat geheel buiten de politiek om ... wordt geheel door ambtenaren en aanverwante bekokstoofd ... en binnen de overheid wordt al ruim twee jaar gewerkt aan een "veiligheids" regeling t.b.v. door de overheid ingezette "drones" .. deze ambtenaren kunnen vaak moeilijk afscheid nemen van "hun" ideeën en oplossingen ...

15. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Gelukkig niet, Dirk. Er is in dit land geen "regeltje" dat niet door de politiek wordt wordt bekrachtigd. Ambtenaren maken concepten voor regels, de politiek voert ze in.

Groet,

Ad

16. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Da's niet juist ...

Regelgeving gaat nu éénmaal buiten de tweede en eerste kamer om ... de minister bestlist (op advies van zijn ambtenaren) ... Wat is een ministeriële regeling (mr)? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl ....

17. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    En de minister is een politiek figuur, en geen ambtenaar. En als een minister een regeling invoert die de Tweede Kamer niet bevalt, dan wordt hij toch echt ter verantwoording geroepen. Die regels moeten sowieso passen binnen de kaders van de wetgeving.

Er wordt hier nogal eens laatdunkend over ambtenaren gesproken, dat is over het algemeen niet terecht. Bij diverse afdelingen van de overheid zit een grote mate van expertise die alleen niet vaak naar buiten treedt, en daardoor bij het grote publiek niet bekend is. Het is veel te gemakkelijk om alles wat je niet bevalt in de schoenen van "die ambtenaren" te schuiven.

Groet,

Ad

18. Ella de Wildt

Ella de Wildt

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Het is echter wel een bekend verschijnsel dat "die ambtenaren" juist door hun expertise in veel details hun stempel kunnen drukken. Persoonlijke ideeen kunnen dan toch een grote invloed op het eindresultaat hebben.
    Wethouders en ministers zijn door hun politieke verantwoordelijkheid en gebrek aan diepte ook niet in staat om tot op detail een wet of voorstel tegen het licht te houden. Die expertise heeft dus voor- en nadelen.

Prachtig voorbeeld is de gang van zaken rond de Bulgaren. De ene baas weet het niet (staatsecretaris), de andere een beetje (de minister), maar de ambtenaren waren de hele tijd al op de hoogte.

Met regelingen rondom modelvliegen is het precies hetzelfde. Je moet aan tafel gaan zitten met de politiek verantwoordelijke personen en dan het plan in detail met de ambtenarij uitwerken. Dat vergt veel tijd en lobby.
    Dit proces werkt op gemeentelijk nivo en zal door een club zelf moeten worden gestuurd, maar ook op provinciaal en landelijk of Europees nivo, en dan komt de KNVvL om de hoek kijken.

Ik vind het ronduit laf dat er altijd en eeuwig discussie is over lidmaatschap van de KNVvL en dat die discussie altijd over een rottig bedrag van pakweg zo'n 33 euro moet gaan. En over wat er "vroegah" allemaal niet deugde.
    Met 33 euro komt de gemiddelde roker niet eens een week toe.

Wat mij betreft stelt de overheid voor alle modelpiloten een brevet verplicht. Daar zou niemand wakker van hoeven liggen. Dan ook allemaal lid van een overkoepelend orgaan en we staan veel sterker samen.

Ik voorspel bovendien dat het verschijnsel "Copter" of "Drone" nog slechts in de kinderschoenen staat en gebruik ervan in onze samenleving een enorme vlucht zal nemen. Kleine Drones vanaf 10-15 cm zullen binnen 5-10 jaar enorm complexe taken kunnen vervullen. Deze technologie zal voor een wegwerpprijs overal verkrijgbaar zijn.
    De maatschappelijke gewenning daaraan zal op dezelfde manier verlopen als de introductie van mobiele telefoon en internet.
    De overheid zal zoals gewoonlijk weer flink achter de feiten aanlopen en de regelingen zoals ze nu tot stand komen zullen snel tot de vergetelheid behoren.
    Ik voorspel verder dat het uiteindelijk een normale zaak wordt dat een drone een pakje sigaretten gaat halen bij de sigarenboer of een speciaal depot wat bestellingen aan drones meegeeft.

Mijn referenties? Ik ben werkzaam bij een van de twee onderzoekcentra in deze wereld die fundamenteel onderzoek doet aan halfgeleidertechnologie. De huidige stand van zaken is ontwikkeling van 10nm technologie.
    Het op de markt komen van deze technologie heeft tot gevolg dat processors van o.a. drones een factor 10 sterker worden dan de huidige stand van zaken.
    Net zoals een camera al weet wat een gezicht is (door er een vakje om te tekenen) en dit voor focusering kan gebruiken, zullen drones weten welke hindernissen ze allemaal op hun pad vinden.
    Denk aan lantarenpalen, tramhoogspanning, bebouwing, muren, ramen en deuren, mensen, landingsplaatsen etc.

Nog een paar ingedienten nodig voor het diner? Stuur de drone naar de AH en binnen een 5 minuten is deze terug met het gevraagde via speciale droneterminals die de meeste supermarkten uiteindelijk zullen hebben.
    De familie-drone met een payload van 2-3 Kg kan zo een aardig pakketje boodschappen mee naar huis nemen.
    Geen files, geen drukte en het gaat allemaal in de veilige luchtlaag net boven de bebouwing.
    Of soms bovenin de staten als dat met de wind beter uitkomt, de drone zoekt zijn weg wel...

Laatst bewerkt: 9 mei 2013
  19. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    +1, maar helaas is griepen nederlands volkssport #1 (en ik doe er vaak net zo hard aan mee)

Oei....

Weet wel wat je zegt: ten eerste is een brevet een waardeloos iets zonder de daarbij behorende instantie die het af kan geven, de daarbij horende opleidingen en examens, en ten tweede is het natuurlijk een beetje onzin om iets dergelijks verplicht te gaan stellen vanuit de overheid: wil je ook een "rijbewijs" voor de modelauto coureurs? Vaarbewijzen voor de bootjes mensen?

We zijn niet met een 747 met 400 man achterin onderweg he?

Dat brevet op zich, ach ik denk dat daar niemand echt wakker van zou liggen inderdaad. Maar wat er allemaal wel niet komt kijken voordat je de gehele "infrastructuur" op poten hebt en alles er omheen "waterdicht" afgedekt is, is denk ik voor de meeste mensen niet voor te stellen.

Het zou in elk geval het aantal mensen wat deze hobby nog blijft uitoefenen, stevig uitdunnen, denk ik. Een aantal zullen stoppen, omdat ze er gewoon geen zin meer in hebben, een aantal zal dat brevet niet kunnen halen om welke reden dan ook.... en je zult maar 20 jaar vliegen en het nog steeds niet voor elkaar krijgen om te slagen.... da's zuur als je dan opeens weer uitsluitend met instructeur mag vliegen....

Maak je het brevetexamen zodanig "licht" dat iedereen het kan halen, dan houd het ook onmiddelijk op met zinvol zijn, en is het gedegradeerd tot onnodige kostenpost voor de beginner....

Ik denk niet dat we de kant van een door de overheid verplicht brevet voor recreatieve modelvliegers uit moeten....

Groet, Bert

20. Ella de Wildt

Ella de Wildt

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Bert,

Ik heb er nog een stukje bijgeschreven over Drone gebruik.
    Willen wij als luchtgebruikers onszelf serieus nemen dan zal er boter bij de vis moeten.
    Anders zal het altijd tobben blijven.
    Toen wij 16 waren mochten we zonder pardon op een brommer klimmen, als we maar een helm op deden. Nu kan dat niet meer omdat de wij samen vinden dat het niet meer kan.
    Met modelvliegen is het precies hetzelfde, voorheen ergens achteraf, maar die achteraf plekjes zijn er bijna niet meer.
    Zo zijn we een onderdeel van de maatschappij geworden, en dan moeten we ook niet zeuren om dat met alle bijbehorende zaken op de juiste manier te doen.

Deel Deze Pagina