Illegale drones plaag en gevaar

Discussie in 'Multicopters' gestart door Thieu, 1 mei 2013.

1. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Ik vind dat mensen die overal hun honden laten loslopen ook niet veilig. Volgens mij zijn er ook meer bijtincidenten per jaar dan dat er modelvliegtuigen of helicopters problemen veroorzaken.

2. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

+1 ;)

of wat dacht je van meer waarde aan 't modelvlieg brevet???

3. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Nee ik geloof niet in verplicht brevetten halen. Dat is niet te doen. Wel een vergunning bijvoorbeeld die je ophaalt bij het postkantoor. Als je dan gek doet raak je die weer kwijt.

4. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

is ook een optie :)
    ben benieuwd wat eruit gaat komen, en hoe ze hun ''oplossing'' willen gaan uitvoeren/handhaven...

5. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    er zijn slechts (geschat) 2,2 miljoen honden in Nederland ... en hoeveel modelvliegers/modelluchtvaartuigen ??? en een hond is er elke dag, een modelvlieger met een toestel in de lucht gemiddeld 1x per week een uurtje hooguit ...

6. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Ik kan me daar serieus aan ergeren. Er is hier in de gemeente al langere tijd een enorme discussie over waar honden allemaal mogen loslopen. Nooit is het genoeg en de meest vreemde argumenten worden ingezet door hondenbezitters. Ondertussen ligt er overal hondenpoep waar ook kinderen spelen. En zodra je even wil vliegen op een achteraf stukje komt er wel weer iemand met z'n hond langs zodat je aan de grond moet. Had pas nog een loslopende rottweiler achter mijn rc auto aan. Dat is dan op een plek waar veel gereden wordt en er ook officieus een circuit is gebouwd. Maar ook daar komen mensen honden uitlaten terwijl er toch echt ongelofelijk veel andere plekken zijn.

7. pietervisser

pietervisser

Lid geworden:
    10 apr 2005
    Het is net als met modelvliegen. De plekken waar je de hond los mag laten lopen worden steeds verder beperkt. Gek he dat er dan ook wildloslopers Zijn net zoals wildvliegers.

8. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Dat zal per gemeente verschillen. Hier is er echt plek zat voor honden. Overigens heb ik geen hekel aan honden hoor. Integendeel. Ik wil alleen geen last hebben van de honden van anderen ;)

9. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Een brevet lijkt een leuke oplossing, maar om dat een wettelijke waarde te geven daar komt nogal wat bij kijken ... en omdat de overheid dit soort zaken tegenwoordig uitbesteed aan bedrijven, zal een brevet "onbetaalbaar" worden (meer dan € 1.000,--) ...

10. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

nou, hier hebben de eigenaren van de honden lak aan waar het nu wel of niet mag.
    of je nu wel een ''poep veldje'' voor honden aanwijst of niet, ze laten de honden uit waar ze maar willen.... ronduit asociaal.

last van de honden, of hun eigenaren?
    heb wel eens commentaar gehad van een paar die, terwijl ik al rond tufte, kwamen aanlopen en zeiden dat ik maar beter kon stoppen ''omdat het hier voor hondenbezitters was'' (evenementenveld vlakbij Emiclaer)
    en dat, terwijl dit grasveld vaak word gebruikt voor evenementen door de gemeente...
    kon dus ook niks terug vinden v.w.b. het argument van die man.
    hoe dan ook: t is niet fijn als hun honden achter je landende vliegtuig aan rennen....

tja, dan blijft er voor startende vliegers ook niks meer over om een vliegtuig van te kopen... :rolleyes:
    maar alle gekheid: het Knvvl brevet kan hierin wellicht een rol spelen.
    voordeel is dat je dan voortbouwt op een al bestaand Brevet, endus erg weinig hoeft te doen in vergelijking tot het compleet uitdenken van zo'n nieuwe regulering...

11. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Zo werkt het natuurlijk niet helemaal ... er zal een onafhankelijk "instituut" moeten komen dat de exameneisen opstelt, en deze handhaaft, dus moet er de "Nederlandse Modelvlieg Autoriteit" (of iets soortgelijks) komen, er zullen examinatoren benoemd moeten worden met alle regeltjes daaromheen ... daarna moeten de brevetten "logischerwijs" in een door de overheid opvraagbare databank gezet worden, zodat elke "handhaver" onmiddellijk de staat van het brevet kan checken ... en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan :( ...

12. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    En dan nog. Je moet dus eerst ergens een brevet gaan halen voor je op een veldje kunt gaan oefenen met hooveren.

13. ashikaga

ashikaga

Lid geworden:
    1 mrt 2009

Goed voor de economie !!! Banen !!! Jaaah !!!

.

14. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Ja het bekende kip en ei verhaal ... om een brevet te kunnen halen moet je kunnen vliegen en om te mogen vliegen heb je een brevet nodig ... dus moet je eerst naar een erkende vliegschool €€€€€:( ... dus daar moeten ook eerst regeltjes voor verzonnen worden ...

15. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

das net zoiets als eerst je rijbewijs moeten halen, voor je in een les auto mag stappen :rolleyes:
    kortom: de omgekeerde wereld

tja, dat is idd het andere uiterste.... dan denk ik (als het met die regeltjes niet meer te doen is) dat velen uit de hobby zullen stappen... :(

16. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Bovenstaande lijkt inmiddels achterhaald.
    Zie [post4] en Drones mogen zonder vergunning de lucht in | nu.nl/gadgets | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Martin

Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  17. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    De vergunning om te mogen fotograferen vervalt oké, maar daar komt voor commerciële bedrijven wel een vergunning voor terug om te mogen vliegen ... en wat dat voor de hobby-drone gaat betekenen is nog in "onderhandeling" ... kort gezegd, als je een modelvliegtuig commercieel gebruikt is het geen modelvliegtuig meer maar een "gewoon" luchtvaartuig met alle regeltjes die daar bij horen ...

Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  18. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Bedankt Dirk, ik snap het niet helemaal want een commerciël bedrijf lijkt me professioneler en voorzichtiger dan een hobbyist; zijn/haar naam staat namelijk ook op het spel. Dit even los van zaken als gewicht, vlieghoogte e.d. Maar goed, ik heb er geen last van.

In Nieuw-Zeeland schijnt (als ik Bruce Simpson mag geloven) een drone onder de 100g officieel geen rc-vliegtuig te zijn, maar een "niets" waar geen enkele regel voor geldt. Een drone onder de 100g mag dan dus alles, inclusief boven de bebouwde kom e.d. Is dat echt zo? Aan de andere kant, met 100g kun je haast geen schade maken dus het is misschien wel logisch.

Martin

19. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Dat vliegen is nog maar de vraag.

Het assortiment aan RC besturing voor het besturen en in de lucht houden en brengen van een commercieel modelvliegtuig is erg beperkt.

Bij een zeer gerenommeerde fabrikant van RC besturing is de volgende tekst terug te vinden.

Application, Export, and Modification
    1. This product may be used for model airplane or surface (boat, car, robot) use. It is not intended for use in
    any application other than the control of models for hobby and recreational purposes.

Andere fabrikanten hebben het alleen over hobby gebruik.

Ik vraag me dan ook af wat de commerciële op dit moment aan merkt/type soort RC besturing gebruiken.

20. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Dat fabrikanten je wijs maken dat het niet voor professioneel gebruik is, is alleen het indekken tegen claims, deze producten hebben bepaalde certificeringen niet ...

Deel Deze Pagina