Inbouw "sleepspullen"

Goeiendag,

Dit weekend is het Biggs weekend in Sittard waar ik vlieg. Veel moois gezien, redelijk weer tot nu toe maar helaas zal het morgen grotendeels regenen. Ik heb geen zwever maar wel een kist die geschikt is voor het slepen van kleinere zwevers. Al meerdere keren hebben clubgenoten me gevraagd om een sleepkoppeling te monteren omdat er niet altijd een sleper op de club aanwezig is.

Ik vlieg nog al vaak met een .60 Ultra Stick met een magneet ZG23. Power zat:mrgreen:, maar wel wat aan de zware kant.
P1000680.JPG

Aangezien ik nog nooit gesleept heb zou ik graag wat tips willen ivm het inbouwen van de spullen. Ik heb wel het 1 en ander doorgespit op dit forum maar toch........

* De beste plaats voor de kopeling (ik heb begrepen zo kort mogelijk bij de vleugel?)
* Welke servo of beter hoeveel kilo, ik heb er een 4,8 volt 2000m.amp. eneloop in zitten.
* Wat is de beste manier de plek van de koppeling te verstevigen want nu zit er alleen wat balsa.
* Hoeveel kilo zou ik er safe mee kunnen slepen?

De 35mhz antenne gaat weg want er komt deze week 2,4 ghz in dus die zit niet meer in de weg.

Marc

Laatst bewerkt:
Hallo Marc,

Je zou eens contact op kunnen nemen met vosje hier op het forum, die sleept met een geelectrificeerde Stick.

Sleepkoppeling: Net achter de vleugel. Van binnenuit een plaatje triplex tegen de bovenkant van de romp inlijmen. Grootte zodanig dat deze precies klem in de romp past in de breedte, zodat hij ook vast zit aan de romp-zijkanten. Eventueel kun je nog een verbinding maken tussen deze plaat en de plaat van de vleugelbouten, dan is het helemaal oersterk.

Servo: kilo of 8 a 10. Naast de stelkracht is het belangrijk een goede aansturing te maken. Zorgen dat je bij 100% servoweg, precies genoeg mechanische uitslag hebt om de ontkoppelhaak goed te locken en vrij te geven. Dit komt meestal neer op het binnenste gaatje op de servohevel, soms zelfs nog iets verder naar binnen, zelf gaattje boren in de hevel. Zo gebruik je de kracht van de servo optimaal.

Sleeplijn: 20-25mtr.

Voor wat betreft de maximale grootte van de zwever ken ik hiervoor de kracht van de ZG-23 niet goed genoeg. Zwevers van 4kg zal zeker gaan. Hangt natuurlijk ook af van het type zwever, een old-timer heeft minder nodig als een snelle (aerobatics) zwever.

Een zware sleepkist maakt het lastiger om goed te slepen. De snelheid gaat omhoog en het vele starten en landen eist ook zijn tol.

Voor het slepen zou ik je aanraden niet al te grote uitslagen te plaatsen. Je maakt vaak hele flauwe en gedoseerde bochten, waar je al snel te grote stuurbewegingen maakt. Een dualrate kan goede diensten bewijzen.

Succes met de inbouw!

Groet,
Gerben

Nog wat advies, een startwagen. Buikschuivers geven veel weerstand.
Verder sluit ik me aan bij mijn voorganger.

@Sanka en Gerben,

Bedankt voor de antwoorden. Morgen ga ik de spullen halen want woensdag hebben we vrij en meteen tot klusdag "gebombardeerd".

Ik zal er wat fotootjes van plaatsen, weet ik meteen of ik het goed doe.

Gelukkig hebben we niet zo'n grote zwevers in onze club maar er zijn wel grotere slepers met veel meer power, maar die zijn er niet altijd. Verder zal ik genoeg moeten oefenen want heb ook al geregeld gezien hoe het niet moet;). De Zenoah heeft kracht zat, minpunt is dat deze door zijn magneet zwaarder is dan eentje met ontsteking en er aardig wat lood in zijn achterste zit. Ik vlieg hem al met wat kleinere uitslagen in het begin dus dat zit wel goed.

Maar toch zo'n krachtige servo? Had me laten vertellen dat een kilo of 5 á 6 voldoende was, maar dan zal ik die meteen morgen menemen.

Marc

Marc,

Al je nog een 5a6 kilo hebt liggen, kun je dat proberen. Zolang de sleepkoppeling ontkoppelt als je de sleper met volgas aan de sleepkabel vasthoudt, is het goed.

Groet,
Gerben

Het is een 6 kilo servo geworden van Cirrus. Die heb ik ook in de stick zitten voor rudder en hoog/laag en die krijgen het aardig voor hun kiezen. Betaalbaar en goed.

Ben er vanavond meteen aan begonnen. Servo zit al op zijn plek, ontkoppelhaak gemonteerd op de plek van de hevel zo kort mogelijk bij de servo motor. Daarna aan de weer geweest met de koppeling om die op zijn plek te krijgen, zit ook netjes op zijn plek. Alleen een halve centimeter uit het midden want de stuurstangen zaten in de weg, maar dat lijkt me geen probleem.

Morgen een plaat van triplex maken om de boel te verstevigen en alles inlijmen.

Marc

2 weken geleden de eerste test gehad met een zwever van 4 meter en een kleine 4 kilo gewicht met vrij veel wind.

Dit was teveel voor de Stick. Sleepkoppeling werkte prima, alles bleef mooi op zijn plek maar verder geschikt voor kleinere zwevers.

Mocht je toch wat zwaardere zwevers willen slepen dan is het misschien een idee om eens op pag. 54 van de catalogus van Toni Clark te kijken. Service Franeset

Daar hebben ze een High Power Stainless Steel Mini Pipe waarmee ze op een ZG20 40% meer power claimen t.o.v. de standaard uitlaat. Wordt de kist wel nog iets zwaarder, dus je zult moeten afwegen of je dat wilt.

Groeten,

Johan

In welke zin was de zwever te zwaar?
Kwam je niet weg?
Welke prop heb je op die ZG23 Staan bij welk toerental?

Groet,
Gerben

Mocht je toch wat zwaardere zwevers willen slepen dan is het misschien een idee om eens op pag. 54 van de catalogus van Toni Clark te kijken. Service Franeset

Daar hebben ze een High Power Stainless Steel Mini Pipe waarmee ze op een ZG20 40% meer power claimen t.o.v. de standaard uitlaat. Wordt de kist wel nog iets zwaarder, dus je zult moeten afwegen of je dat wilt.

Groeten,

Johan

Johan, de Stick is al vrij zwaar (stukken zwaarder dan degene die vliegen met een zg20) door zijn magneet ZG23. Er zit me een partij lood en een accu in zijn gat:D.

Inderdaad vlieg ik hem met zijn originele uitlaat, een andere pijp zou wellicht uitkomst bieden en meer vermogen geven maar dan heb ik nog meer gewicht. Nu is hij goed vliegbaar.
Na meerdere houten props van Menzis 17*6 gesloopt te hebben omdat de bodemspeling erg weinig is zit er nu een 3-blad 15*8 op meen ik en sindsdien niets meer kapot gegaan. Door zijn gewicht zakte hij met landen een beetje door het landingsgestel ondanks grotere wielen.

Motor viel me afgelopen weekend trouwens uit, bleek vuil op het zeefje te zitten. Dat schoon gemaakt maar hij moet opnieuw afgesteld worden en wellicht iets meer vermogen. Het is er nog niet van gekomen met lichtere zwevers te experimenteren. Ik ben nog niet zo handig in slepen en heb ook weinig zin om toestellen van anderen te slopen door mijn onkunde.

Zal binnenkort wel komen;)

Marc

Back