Motor is weer klaar en draait weer als vanouts. Wel 2 keer opnieuw moeten wikkelen omdat ik zelf enkele foutjes gemaakt had. Van de week eerst enkele andere dingen afmaken (en ook weer werken bij een leuk bedrijfje) en dan de week erop weer alles in orde maken om in Houthalen met de indoor meeting daar weer opnieuw te gaan testen met vliegen. Bruno, bij de regelaar van jou heb je daar ook de keuze uit governor High of Low? en zo ja welke instelling gebruik jij hier?
Ai, dat was niet de bedoeling... Een geintje op zijn tijd moet kunnen. Maar serieus, mijn zus was beter in alle sporten die we allebei hebben gedaan. Vandaar....
Nee, op de ProgCard van Kontronic staan slechts zowel de Heli-mode als de Brake aan. CC is gewoon te schijterig om deze keuze aan hun volwassen clientele over te laten. Er zijn (heeeeel misschien) suffe E-heli vliegers die een autorotatie willen proberen met stilstaande rotor, maar bij F2B piloten sluit ik dat eigenlijk uit. Die pakken hooguit hun regelaar zodanig waterdicht in dat de warmteafvoer nagenoeg wordt geblokkeerd. En zoeken zich vervolgens suf naar de oorzaak van het tot twee keer toe afslaan van hun motor in een wedstrijdvlucht. Zoals ik ergens eens las: Make something foolproof and someone will come up with a superior fool.... Met mijzelf als proefkonijn hebben wij dit experiment succesvol weten uit te voeren.
Ik heb laatst ook een mailtje gedaan richting CC over die governor en die remfunctie. Heel misschien dat ze door middel van verslagen in de bladen wel eens slimmer gaan worden en die software alvast gaan maken. Met software versie 1.14 is wel die rem nog mogelijk in de governor mode.
Ik ga ook eens wat proberen, ik heb ook even zo'n rolletje 0.06 gehaald en wat depron uit de kast getrokken. Dat spul breekt echt niet, je trekt eerder je driehoek uit je kist dan dat je je 0.06 lijn breekt. (15 kilo breekpunt). Ik ben voorlopig toch officieel ziek dus ik heb de tijd. En in mijn situatie is spelen met kunsthars toch niet zo'n succes dus de MTR moet even wachten. Wat bruschless motoren er bij (zelf bouw en koop) en we kunnen aan de slag. Ik had laatst naar de timer van Bruno staan kijken, maar wat is nu de ultieme uitvoering van zo'n ding voor LB. Wat moet hij kunnen en wat is onzin. Geef hier eens jullie mening over dan kan ik eens kijken of dit in een PIC MICROtje kan krijgen. Er zijn uitvoeringen in een DIL8 huisje met ingebouwde osc dus klein en licht kan het worden. Programmeren kan via een laptop of zo iets en voeden kan direct uit de regelaar via BEC Ik heb nog wel wat tekeningen liggen van 3D stunter's en dubbeldekker's. Dus modelletje moet niet zo moeilijk zijn.
Maak het programeren zo eenvoudig mogelijk, een laptop is nog niet overal in huis. Liever een apart programeerkaartje dan die laptop, of programeren door middel van een of 2 knopjes. Hij moet als eerste een starttijd aftellen om na het inschakelen naar het handvat te lopen maximaal 30 seconden. Vanaf het moment dat de motor loopt tot het stoppen moet een instelbare tijd zijn die lang genoeg is om het hele programma ruim te vliegen. En voor beginners zoals ik die kortere tijd nodig heeft ivm duizelig worden, moet er weer helemaal aan wennen. Dus instelbaar vanaf 30 seconden tot 10 minuten. En dit alles zo klein en licht als maar mogelijk is, elke gram telt.
OK, dus resumee: 1. Start timer, variabel tot 60 seconden. 2. vermogenbank 1, instelbaar vermogen (pulslengte 0,8 tot 2,2 mSec) en tijd tot 600 seconden vanaf motor start. 3. vermogenbank 2, instelbaar vermogen (pulslengte 0,8 tot 2,2 mSec) en tijd tot 600 seconden vanaf einde vermogenbank 1. 4. Motor stop, einde vermogensbank 2. Of ook wel: 4 vrij in te stellen schakelpunten voor pulslengte 0,8 tot 2,2 mSec en tijd 0 tot 600 seconden. En een los programmeer kastje om dit in te stellen. Het timer blokje zo klein en licht mogelijk en voeden vanuit de regelaar via BEC. Is dit ongeveer wat de bedoeling is?
Ik heb mijn regelaar getest op een prikbord en met servo en hij lijkt te werken. Nu nog een printje plakken. Ik heb de programmering iets aangepast. Ik doe het met één toets. Als je hem kort indrukt begint het vlieg programma Als je hem lang indrukt kom je in de parameter mode. Er zijn 2 parameters. Tijd en motor vermogen. Door 1 x te drukken Kiest hij de tijd minder 2 x tijd meer en 3 keer Motor minder 4 keer motor meer. Het is zo'n 8 pins ICtje. Ik zet hem eerst in een IC voetje dan kan je hem makkelijk er uit wippen om te programmeren. Het programmeren koste wel wat tijd. Een toets dendert namelijk. Hierdoor raakte het programma in de war. Vervolgens was het programma te groot. Maar nu heb ik zelfs 10 bytes of zo over. Wordt vervolgt. Groet Robert-Jan
Hoe bedoel je moeilijk en onbetrouwbaar. Het werkt perfect in de testopstelling. Simpeler kan het naar mijn mening niet. De componenten zijn minimaal. 1 IC +- 4 weerstanden 1 LED 1 drukknop Zo is dat Franse ding ook opgebouwd. De Amerikaanse timer moet je met dipswitches configureren dat is helemaal niks. Groet Robert-Jan PS ik heb geen PB tje ontvangen
Ik ben bezig met een 12f675. En dat wordt dus 1 IC met een contra servo stekkertje in een minescule epoxyblokje gegoten. Programmeren gebeurt extern met een programmeerkastje of PC.
Ik gebruik een 12F683 Ik vind het geweldig wat je met deze dingen kan. Vroeger had je hier een hele euro printplaat vol rommel voor nodig. Nu kan een 8 pins IC hetzelfde zoniet meer voor een fractie van de prijs. Ik heb al een timer gemaakt die kan je parameteren en starten met de TV afstand bediening. Wel cool om je vliegtuig met de AB te starten. Maar voor deze toepassing wordt dat te zwaar. Vandaar een knopje. Ik wil iets meer dan dat het timertje begint nadat je hem erin geplugd hebt. Hoe wil je hem programmeren als hij ingegoten zit? Jij wilt dus de parameters veranderen door hem opnieuw te programmeren? Ziet er wel indrukwekkend uit dat je een labtop nodig hebt om te kunnen LB en. Groet Robert-Jan
Normaal wel Maar ik gebruik een PIC die al een soort boot loader heeft. Je kan hem in Basic programmeren via de seriele poort. WWW.PICAXE.COM Kost geen drol en is erg gaaf. De grotere kan zelfs I2C aan. Ze hebben standaard een SERVO commando Kunnen infra rood in en uit signalen verwerken. Ze kunnen zelfs een muziekje afspelen. De software is gratis. Levering nog in dezelfde week. Als er meerdere mensen geïnteresseerd zijn kunnen we een inkoop actie doen Groet Robert-Jan PS Marco Ik had je een tijdje terug een mailtje gestuurd