Inschrijving DLGBBQ 2009 4 juli aanstaande!

@ Wubbe, wat zou je precies willen hebben? Er zijn meer mensen die een rompje, staartboompje en stabilomount willen. Moet eens een prijslijstje maken van div. uitvoeringen.
Tsja, wat wil ik. Ik wil volgend seizoen een rolroer-mini hebben, en daar moet natuurlijk een mooi rompje en een staartboom en een stabilo-mount bij. Afhankelijk van de prijs natuurlijk ;)

Ik heb de werppen zonder schade kunnen verwijderen.

Ik wil hem terug plaatsen in de stand wanneer je de dlg horizontaal houd in het in vooraanzicht ziet, de pen dan verticaal en in het bovenaanzicht iets naar de neus toegedraaid.

Hoop dat het een beetje duidelijk is.

Zoveel mensen, zoveel wensen. En ook bij een werpstift is dat het geval.
Bekijk de kisten van 10 DLG'ers en wellicht heb je dan ook 10 verschillende werpstiften gezien. Naast de vorm is ook het plaatsen heel persoonlijk.
Laten we zeggen dat jij de uitgangspositie hierboven goed omschrijft. Niets mis mee dus. In hoeverre je de voorkant van de stift naar de neus laat wijzen is ook persoonlijk. Natuurlijk is er wel weer een zekere theorie over weerstand en het sneller "richten" van de kist vlak na de worp maar vooral moet het voor de werper prettig in de hand liggen en gewoon lekker vertrouwd gooien.
Het is ook een kwestie van wennen. Ik heb per ongeluk de stift voor mijn gevoel wel erg extreem onder een hoek gezet. Bij de eerste worpen had ik het idee dat de kist me halverwege de draai al uit de vingers zou glijden. Na verloop van tijd kreeg ik het vertrouwen en was het heerlijk voluit smijten. Door die hoek kon ik mooier loslaten waardoor de kist minder bleef haken. Mijn oude kist waarop ik de stift slechts onder een kleine hoek had staan vond ik nadien een ramp terwijl ik die eerst prettig vond gooien.

Arjan heeft de stift in het vertikale vlak ook nog eens onder een hoek. Je wijs en middelvinger zijn niet even lang en hij heeft daar rekening mee gehouden en vind het prettig werpen. Ik moet er niet aan denken.

Dat is waar, ik heb bij alle kisten ff gekeken en vorm en stand van de werppen is bij iedereen weer net anders...
Het gevoel dat je kist eerder van je vingers glijd lijkt me een beter gevoel dan dat ik nu heb, dat ik achter een randje blijf hangen en zere vingers krijg!

Het filmpje is weer erg leerzaam! Ik weet alleen niet meer of hij is opgenomen voor of na dat ik de tip van Raymond kreeg om mijn arm tot en met het laatste stuk recht te houden.

De Supergee staat trouwens ook weer mooi op de foto`s Vincent!!!

Laatst bewerkt:
Vanavond na het werk nog even een stuk of 15 worpen gedaan en gebruik gemaakt van de tips van afgelopen zaterdag.

Nu maar even geconcentreerd op de SAL worp vanuit het lichaam, dus geen DLG worp. Dat ging verbazingwekkend goed!!!! Behoorlijk hoog gegooid (ok, wel met behulp van de wind).

Verder heb ik nu het bloed in mijn vingertoppen gevoelt, volgens Ruud hoort dat bij goed gooien geloof ik......

Erg leerzaam dus die clinic van zaterdag!

Groeten,

Johan

...... Verder heb ik nu het bloed in mijn vingertoppen gevoelt, volgens Ruud hoort dat bij goed gooien geloof ik......

Johan

Als je meer snelheid in je arm gaat ontwikkelen en, zoals Raymond ook al heeft gezegd, uit je schouder gaat gooien, is de rest van je arm en hand ontspannen. Je stuwt dan het bloed naar je vingertoppen. In het begin kan je dat goed voelen, kan zelfs even pijn doen. Als je lichaam aan de beweging gaat wennen verdwijnt dat weer. Door het trainen 'weet' je lichaam wat er komt en reguleert de bloedtoevoer. Als ik een hele winter niet heb gegooid heb ik er ook weer even 'last' van.

Het is in ieder geval een teken van een hogere snelheid en een ontspannen arm. Dus je bent op de goede weg.

gelijk ook nog maar even naar Raymond. Mooie en leerzame opname. Ik heb eigenlijk geen extra opmerkingen naast jou scherpe analyse. Nou eentje dan. Je hebt bij mij weinig op te merken, maar dat doe ik zelf dan maar, er mag nog wel wat spek omgezet worden in spiermassa ;)

Dan hier ook nog maar een verhaal over thermieken. Bedoeling van DLG is natuurlijk dat je thermiek kan pakken. Ik kan geen tovermiddel aan de hand doen waardoor je thermiek kan zien. Maar wel wat tips geven.

Meest belangrijke is dat je het gedrag van je DLG goed leert kennen. Let goed op hoe je kist reageert op de lucht. Heb je nog geen stijgen gevonden vlieg dan niet TE langzaam, grote kans dat je in een bocht doorzakt en dan hoogte verliest. Probeer zoveel mogelijk strak te vliegen. Een afwijking komt dan door een luchtbeweging. Je moet leren te herkennen of dat turbulentie is of stijgen.
Als je stijgen denkt te zien draai dan een rustige bocht naar de hoge vleugel (de vleugel die omhoog gaat). Bekijk die bocht, je vliegt nu een cirkel. Als je het idee hebt dat je kistje bijna vanzelf draait draai dan wat scherper in. Als je thermiek hebt zul je zien dat je het draaien in stand kan houden door enkel wat hoogteroer UP te geven. Je hoeft dan geen richting te geven. Je kistje komt nu vanzelf in het centrum van de bel terecht. Zodra je kistje ineens vlak gaat liggen ben je op de top van de bel. Probeer niet opnieuw in te draaien, maar ga vlak vliegen en bouw weer wat snelheid op (duwen) en begin het spel opnieuw.
hoop dat dit een beetje te volgen is en gaat helpen.

Ruud

Laatst bewerkt:
Net bij Berrie mijn werppen weer op de nieuwe stand erin gelijmd en moet 24 uur drogen...
Ben benieuwd of het lekkerder gooit?

Bedankt, arm is nu redelijk ontspannen en ik gooi nu meer vanuit het lichaam of de schouder. Hierdoor waren eigenlijk alle worpen goed, zonder rare halve loopings e.d. natuurlijk zal het nog niet perfect zijn maar ik ben op deze manier in ieder geval een minder groot gevaar voor mijn directe omgeving, in het geval we met meerdere piloten op het veld staan.

@Dennis: de startstand deed niets, heel vreemd. Je had die startstand toch onder Butterfly geprogrammeerd? Daarom heb ik zonder startstand gegooid en ik moet zeggen dat ging behoorlijk, ondanks de redelijke tegenwind.

Wij zijn, na de pen in Dennis zijn vleugel te hebben gelijmd, ook nog even wezen gooien gisterenavond.

Ik grote stappen nemen joh! (geen Michael Jackson dribbelpasje meer op het veld voor mij)
Ook proberen met ontspannen onderarm, gestrekt, zo laat mogelijk naar voren knallend met mijn arm te gooien. Een kwart van de worpen was op, of net, boven de 30mtr. Terwijl Dennis wil gaan trainen voor de 45 meter train ik voor de 30+.

Wat wel grappig is, als nu mijn Supergee uit mijn handen vliegt, hoor je een soort knap, alsof je in je vingers knipt.

Dan hier ook nog maar een verhaal over thermieken. Bedoeling van DLG is natuurlijk dat je thermiek kan pakken. Ik kan geen tovermiddel aan de hand doen waardoor je thermiek kan zien. Maar wel wat tips geven.

Meest belangrijke is dat je het gedrag van je DLG goed leert kennen. Let goed op hoe je kist reageert op de lucht. Heb je nog geen stijgen gevonden vlieg dan niet TE langzaam, grote kans dat je in een bocht doorzakt en dan hoogte verliest. Probeer zoveel mogelijk strak te vliegen. Een afwijking komt dan door een luchtbeweging. Je moet leren te herkennen of dat turbulentie is of stijgen.
Als je stijgen denkt te zien draai dan een rustige bocht naar de hoge vleugel (de vleugel die omhoog gaat). Bekijk die bocht, je vliegt nu een cirkel. Als je het idee hebt dat je kistje bijna vanzelf draait draai dan wat scherper in. Als je thermiek hebt zul je zien dat je het draaien in stand kan houden door enkel wat hoogteroer UP te geven. Je hoeft dan geen richting te geven. Je kistje komt nu vanzelf in het centrum van de bel terecht. Zodra je kistje ineens vlak gaat liggen ben je op de top van de bel. Probeer niet opnieuw in te draaien, maar ga vlak vliegen en bouw weer wat snelheid op (duwen) en begin het spel opnieuw.
hoop dat dit een beetje te volgen is en gaat helpen.

Ruud

Bedankt voor deze extra uitleg, duidelijk verhaal.

Gr,

Johan

Back