...... Verder heb ik nu het bloed in mijn vingertoppen gevoelt, volgens Ruud hoort dat bij goed gooien geloof ik......
Johan
Als je meer snelheid in je arm gaat ontwikkelen en, zoals Raymond ook al heeft gezegd, uit je schouder gaat gooien, is de rest van je arm en hand ontspannen. Je stuwt dan het bloed naar je vingertoppen. In het begin kan je dat goed voelen, kan zelfs even pijn doen. Als je lichaam aan de beweging gaat wennen verdwijnt dat weer. Door het trainen 'weet' je lichaam wat er komt en reguleert de bloedtoevoer. Als ik een hele winter niet heb gegooid heb ik er ook weer even 'last' van.
Het is in ieder geval een teken van een hogere snelheid en een ontspannen arm. Dus je bent op de goede weg.
gelijk ook nog maar even naar Raymond. Mooie en leerzame opname. Ik heb eigenlijk geen extra opmerkingen naast jou scherpe analyse. Nou eentje dan. Je hebt bij mij weinig op te merken, maar dat doe ik zelf dan maar, er mag nog wel wat spek omgezet worden in spiermassa
Dan hier ook nog maar een verhaal over thermieken. Bedoeling van DLG is natuurlijk dat je thermiek kan pakken. Ik kan geen tovermiddel aan de hand doen waardoor je thermiek kan zien. Maar wel wat tips geven.
Meest belangrijke is dat je het gedrag van je DLG goed leert kennen. Let goed op hoe je kist reageert op de lucht. Heb je nog geen stijgen gevonden vlieg dan niet TE langzaam, grote kans dat je in een bocht doorzakt en dan hoogte verliest. Probeer zoveel mogelijk strak te vliegen. Een afwijking komt dan door een luchtbeweging. Je moet leren te herkennen of dat turbulentie is of stijgen.
Als je stijgen denkt te zien draai dan een rustige bocht naar de hoge vleugel (de vleugel die omhoog gaat). Bekijk die bocht, je vliegt nu een cirkel. Als je het idee hebt dat je kistje bijna vanzelf draait draai dan wat scherper in. Als je thermiek hebt zul je zien dat je het draaien in stand kan houden door enkel wat hoogteroer UP te geven. Je hoeft dan geen richting te geven. Je kistje komt nu vanzelf in het centrum van de bel terecht. Zodra je kistje ineens vlak gaat liggen ben je op de top van de bel. Probeer niet opnieuw in te draaien, maar ga vlak vliegen en bouw weer wat snelheid op (duwen) en begin het spel opnieuw.
hoop dat dit een beetje te volgen is en gaat helpen.
Ruud