The Inventor;2503613 @Bert: ik ben met je eens dat de deeltjes rond de straal in een ejector meegesleurd worden door wrijving en door de hoge snelheid en dat ze daardoor worden toegevoegd aan de straal. Vervolgens zeg je volgens mij dat de meegezogen deeltjes een vacuum achterlaten zei:je bedoelt de druk van de omringende deeltjes?[/SIZE]) ?
Daarom ben ik het ook niet eens met je verklaring van het feit dat een adverse pressure gradient naar voren kan bewegen, nl. door overdracht van kinetische energie. Het klinkt gewoon niet logisch. En zelfs al zou jouw verhaal over overdracht van kinetische energie in een ejector waar zijn, dan verschillen de fenomenen nog zodanig van elkaar dat ze niet te vergelijken zijn en het ejector-verhaal geen verklaring vormt voor het adverse-pressuregradient-verhaal. IMHO.
Mvg, Pieter
Nou, dan snap je toch niet hoe een ejector werkt: als je drijfmedium door de ejector jaagt, neemt deze straal deeltjes mee van het aan te zuigen medium, de mengkegel in. Die deeltjes verdwijnen dus uit de zuigkamer. Daardoor is er minder "stof" in die zuigkamer en word dus de druk in de zuigkamer lager. Fors lager. Dus gaat het aangezogen medium in de zuigleiding stromen, en zo komt er een pompwerking tot stand. Dat is niet iets wat ik vermoed, of zelf verzonnen heb, dat heb ik gewoon zo op school geleerd tijdens de machinisten opleiding, inclusief de natuurkundige principes. De formules allang vergeten, maar ik heb destijds kunnen uitrekenen welke drukken haalbaar zijn met erlke media (lucht vs water, water vs water, stoom vs lucht, etc etc) en rekenen lukt niet op grond van een vermoeden
Hoe ik weet dat de zuigdruk veel lager is dan de toevoer druk, de druk in de straal, de afvoerdruk én de statische druk?
Simpel: Ik ben hoofdmachinist op een schip. In de machinekamer van die boot staat een verdamper (drinkwatermaker) waarin zeewater onder vacuum verdampt word om er drinkwater uit te destilleren.
Het vacuum van deze verdamper word gecreëerd door een enkeltraps, dubbelzuigejector (wat wil zeggen dat deze ejector twee zuigleidingen heeft, eentje voor water en eentje voor lucht, beide aangedreven door één enkele nozzle).
Deze ejector word aangedreven door voedingwater van 3.6 bar. De tegendruk direct achter de water/luchtafvoer van die ejector is een goede 0.7 bar, en deze ejector loost overboord op drie meter onder de waterlijn, de statische tegendruk is dus 0.3 bar.
Deze ejector bereikt moeiteloos een vacuum van 95% ofwel ongeveer 0.05 bar. Lijkt me tamelijk duidelijk....
Je gebruikt verder een hele hoop moeilijke woorden waar ik verder geen reet van snap. Gezien het feit dat jij niet door hebt hoe een ejector werkt, beschouw ik dat als loos gebrabbel. Sorry dat dat wat lomp overkomt, maar dat denk ik op dit moment nu eenmaal.
Ik beweer geenszins dat ik 100% zeker ben dat overdracht van kinetische energie de oorzaak is, ik zeg dat ik dat waarschijnlijker acht dan drukverlagingen door bernouilli of drukgradienten die lucht tegen de stromingsrichting van de omringende lucht in naar voren transporteren. Daarvoor zijn de drukverlagingen die je via Bernoulli bereikt wat te gering (niet heel veel meer dan enkele millibars, mischien een paar tientallen mb).
Groet, Bert
EDIT: Ik weet niet waarom er opeens een heel stuk in het gequote deel vetgedrukt is. Heb ik niet gedaan en ik krijg het er ook niet uit.... sorry daarvoor