Richard Branderhorst
PH-SAM
Omdat het steeds moeilijker werd alleen over constante wind te praten, hier het volledige plaatje.
Een vriendelijk verzoek: lees DIT draadje pas als je 100% begrijpt hoe het zit met (constante) windinvloed op je modelvliegtuig, hoe dat er voor jou als waarnemer op de grond er uit ziet en hoe het jouw model ervaart. Dus dat je goed begrijpt wat GRONDsnelheid is en wat LUCHTsnelheid. Anders heeft het géén zin hier verder te lezen, je raakt alleen maar verder in de war. Laat staan een zinnige bijdrage kunt leveren.
Hier is het bedoelde draadje: grondsnelheid-versus-luchtsnelheid-ofwel-de-invloed-van-de-wind
Om het duidelijk te maken bedoel ik met modelvliegtuigen geen "schuimpjes". Niet omdat ik daar op neer zou kijken, maar voor "shear" heb je modellen nodig met een massa, een redelijke vleugelbelasting, zodat je effect duidelijker ziet. Maar in feite geldt het voor álle modellen.
Windshear
Een beetje lelijk vertaald in het NL's heet het windschering. Maar of dat nou zo veel Nederlanders kennen....dus laten we het maar bij windshear houden.
Windshear, toen de vliegerij het begon te "ontdekken" als gevolg van ernstige ongelukken in de 6-7-80erjaren, was het zelfs voor beroepsvliegers een relatief onbekend fenomeen. De groter geworden en zware verkeersvliegtuigen, zwakke en langzaam optoerende straalmotoren...een zware onweersbui met valwinden en "windshear" kwam steeds vaker als boosdoener uit de doos...
De lijst met ongelukken en zeer vele doden is niet misselijk:
RAL | | Low Level Windshear Alert System (LLWAS)
Kijk ook eens bij Delta Air Lines Flight 191 - Wikipedia, the free encyclopedia
Dit ongeluk was de trigger voor gedegen onderzoek en ontwikkeling van methodes het te detecteren en vliegtuigbestuurders ervoor te waarschuwen.
Wat is het:
Windshear is een snel veranderende windsnelheid/richting.
Dat kan komen omdat de wind (zoals bij windvlagen rond zware buien) snel verandert, maar het kan ook komen omdat je bvb in de daling snel achter elkaar door windlagen vliegt, die ieder een andere snelheid hebben.
Kijk ook eens wat ze in de wiki schrijven: Windschering - Wikipedia
Er zijn verschillende windshear vormen, voor modelvliegers lijkt me alleen de shear die in horizontale richting werkt, van belang.
Laten we de meest voorkomende pakken, die gewoon overal voorkomt als het waait.
Wind waait als gevolg van drukverschillen op de aarde. Deze luchtlaag strijkt dan over het aardoppervlak en wordt, hoe dichter het bij de aarde is, afgeremd. Boven zee of open vlaktes zal deze afremming minder zijn, boven bossen of bebouwing zal die groter zijn.
Stel op 200m hoogte waait het 30 km/u.
Enkele cm's boven water of grond zal het nauwelijks waaien, op één meter boven water misschien al 20km/u. Boven bossen of bebouwing verloopt het weer anders.
Deze snelle toename van de wind met de hoogte noemen we "shear". Hoe groter deze shear is over een kleinere hoogte, hoe zwaarder het effect is op (model) vliegtuigen. Met name voor modelvliegtuigen kan de laaste meter hoogte, juist enorm veel invloed hebben. Terwijl een Cessna met de vleugel op 180cm boven de grond, daar weer minder last van heeft.
Maar nu het vliegen door een shear:
De meest voorkomende en gevaarlijkste shear heerst in het laatste gedeelte van de daling, vlak vóór de landing.
Het moge duidelijk zijn dat we altijd tegen de wind in landen, gewoon omdat de Grondsnelheid dan het laagst is, dus we een kortere baan nodig hebben en sneller stilstaan.
Stel je vliegt op een meter of 10 hoogte, je vliegt 50 km/u met een zware bak van 20 kg, flaps en wielen hangen er uit, het waait 20 km/u. De grondsnelheid is dus 30 km/u.
Op 5m hoogte neemt de wind, min of meer plotseling af naar 15 km/u.
Het zware modelvliegtuig (de inertia ervan) moet nu even "wennen" aan de nieuwe situatie en zal heel even een tekort aan vliegsnelheid laten zien: de luchtsnelheid loopt kort even terug naar 45 km/u, het model is bezig de Grondsnelheid op te bouwen naar 35 km/u. Je ziet het model wat zakken door het Lift verlies en je geeft gas bij.
Vlak vóór de landing loopt de wind er helemaal uit, naar 5 km/u. Nu raakt het model plots 10 km/u vliegsnelheid kwijt! Het kan niet zó snel accelereren naar de bijbehorende grondsnelheid van 45 km/u en gaat flink doorzakken met een harde landing tot gevolg.
In een nóg ernstiger geval valt de snelheid terug tot beneden de overtreksnelheid, je model valt weg en crasht vlak voor de baan...Hoeveel modellen heeft dat al wel niet het leven gekost?????
De remedie? Bij situaties waarbij je windshear kunt verwachten ( iha bij wind dus) met een verhoogde LUCHTsnelheid komen aanvliegen, zodat je "reserve" boven de overtreksnelheid groter is.
EN bliksemsnel reageren als je model snelheid verliest of doorzakt,
PRECIES zoals de piloot van een Cessna doet en de crew van een B747.
Geef me even tijd om nog wat meer situaties van shear te behandelen, heb vandaag wel genoeg gehakt op mijn bordje....
Een vriendelijk verzoek: lees DIT draadje pas als je 100% begrijpt hoe het zit met (constante) windinvloed op je modelvliegtuig, hoe dat er voor jou als waarnemer op de grond er uit ziet en hoe het jouw model ervaart. Dus dat je goed begrijpt wat GRONDsnelheid is en wat LUCHTsnelheid. Anders heeft het géén zin hier verder te lezen, je raakt alleen maar verder in de war. Laat staan een zinnige bijdrage kunt leveren.
Hier is het bedoelde draadje: grondsnelheid-versus-luchtsnelheid-ofwel-de-invloed-van-de-wind
Om het duidelijk te maken bedoel ik met modelvliegtuigen geen "schuimpjes". Niet omdat ik daar op neer zou kijken, maar voor "shear" heb je modellen nodig met een massa, een redelijke vleugelbelasting, zodat je effect duidelijker ziet. Maar in feite geldt het voor álle modellen.
Windshear
Een beetje lelijk vertaald in het NL's heet het windschering. Maar of dat nou zo veel Nederlanders kennen....dus laten we het maar bij windshear houden.
Windshear, toen de vliegerij het begon te "ontdekken" als gevolg van ernstige ongelukken in de 6-7-80erjaren, was het zelfs voor beroepsvliegers een relatief onbekend fenomeen. De groter geworden en zware verkeersvliegtuigen, zwakke en langzaam optoerende straalmotoren...een zware onweersbui met valwinden en "windshear" kwam steeds vaker als boosdoener uit de doos...
De lijst met ongelukken en zeer vele doden is niet misselijk:
RAL | | Low Level Windshear Alert System (LLWAS)
Kijk ook eens bij Delta Air Lines Flight 191 - Wikipedia, the free encyclopedia
Dit ongeluk was de trigger voor gedegen onderzoek en ontwikkeling van methodes het te detecteren en vliegtuigbestuurders ervoor te waarschuwen.
Wat is het:
Windshear is een snel veranderende windsnelheid/richting.
Dat kan komen omdat de wind (zoals bij windvlagen rond zware buien) snel verandert, maar het kan ook komen omdat je bvb in de daling snel achter elkaar door windlagen vliegt, die ieder een andere snelheid hebben.
Kijk ook eens wat ze in de wiki schrijven: Windschering - Wikipedia
Er zijn verschillende windshear vormen, voor modelvliegers lijkt me alleen de shear die in horizontale richting werkt, van belang.
Laten we de meest voorkomende pakken, die gewoon overal voorkomt als het waait.
Wind waait als gevolg van drukverschillen op de aarde. Deze luchtlaag strijkt dan over het aardoppervlak en wordt, hoe dichter het bij de aarde is, afgeremd. Boven zee of open vlaktes zal deze afremming minder zijn, boven bossen of bebouwing zal die groter zijn.
Stel op 200m hoogte waait het 30 km/u.
Enkele cm's boven water of grond zal het nauwelijks waaien, op één meter boven water misschien al 20km/u. Boven bossen of bebouwing verloopt het weer anders.
Deze snelle toename van de wind met de hoogte noemen we "shear". Hoe groter deze shear is over een kleinere hoogte, hoe zwaarder het effect is op (model) vliegtuigen. Met name voor modelvliegtuigen kan de laaste meter hoogte, juist enorm veel invloed hebben. Terwijl een Cessna met de vleugel op 180cm boven de grond, daar weer minder last van heeft.
Maar nu het vliegen door een shear:
De meest voorkomende en gevaarlijkste shear heerst in het laatste gedeelte van de daling, vlak vóór de landing.
Het moge duidelijk zijn dat we altijd tegen de wind in landen, gewoon omdat de Grondsnelheid dan het laagst is, dus we een kortere baan nodig hebben en sneller stilstaan.
Stel je vliegt op een meter of 10 hoogte, je vliegt 50 km/u met een zware bak van 20 kg, flaps en wielen hangen er uit, het waait 20 km/u. De grondsnelheid is dus 30 km/u.
Op 5m hoogte neemt de wind, min of meer plotseling af naar 15 km/u.
Het zware modelvliegtuig (de inertia ervan) moet nu even "wennen" aan de nieuwe situatie en zal heel even een tekort aan vliegsnelheid laten zien: de luchtsnelheid loopt kort even terug naar 45 km/u, het model is bezig de Grondsnelheid op te bouwen naar 35 km/u. Je ziet het model wat zakken door het Lift verlies en je geeft gas bij.
Vlak vóór de landing loopt de wind er helemaal uit, naar 5 km/u. Nu raakt het model plots 10 km/u vliegsnelheid kwijt! Het kan niet zó snel accelereren naar de bijbehorende grondsnelheid van 45 km/u en gaat flink doorzakken met een harde landing tot gevolg.
In een nóg ernstiger geval valt de snelheid terug tot beneden de overtreksnelheid, je model valt weg en crasht vlak voor de baan...Hoeveel modellen heeft dat al wel niet het leven gekost?????
De remedie? Bij situaties waarbij je windshear kunt verwachten ( iha bij wind dus) met een verhoogde LUCHTsnelheid komen aanvliegen, zodat je "reserve" boven de overtreksnelheid groter is.
EN bliksemsnel reageren als je model snelheid verliest of doorzakt,
PRECIES zoals de piloot van een Cessna doet en de crew van een B747.
Geef me even tijd om nog wat meer situaties van shear te behandelen, heb vandaag wel genoeg gehakt op mijn bordje....
Laatst bewerkt door een moderator: