J-Class Endeavour romp bouwverslag (en interesse peiling)

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Dazzler, 24 aug 2012.

1. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Een J op 1/20 komt zo een beetje overeen met de oude A classe, maar heeft wel een groter zeilopp. dan een A met het zelfde gewicht en afm.
    Heb al verschillende filmtjes gezien van de 1/16 schaalmodellen met een extra diepe kiel, deze hebben met veel wind 3 - 4 BF ook problemen om recht te blijven.
    Met romp en zeilen op schaal ga je boven 5 kn wind al te veel helling krijgen. Dus die diepere kiel en extra gewicht zijn volgens mij nodig .
    Het zeilopp. verkleinen met veel wind word ook op al de moderne wedstrijd classen gedaan en die hebben een uitzonderlijk diepe kiel.

2. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Dan is reven misschien wel de mooiste oplossing (en natuurlijk slim omgaan met de stand van de zeilen). In het echt (schaal 1 op 1) zullen ze ook niet continu met volle bezeiling hebben gezeild.

3. Dazzler

Dazzler

Lid geworden:
    19 jun 2006
    Kostprijs van zo'n romp kan ik nu echt niet inschatten. Uiteraard is de eerste romp de duurste, je moet ook de kostprijs van de plug en de mal gaan rekenen, als je dan maar 1 romp maakt zitten de kosten allemaal in die ene romp.

Een puur commerciele aanpak in de bedrijfswereld zou zijn:
    - ontwikkelingskosten, kosten van plug en kosten van mal, delen door het geschat aantal rompen dat minimum zullen gemaakt worden, om zo deze kosten terug te verdienen over X aantal rompen.

Vermits het hier over een kleinschalig project gaat en er niet gelijk 100 rompen zullen verkocht worden, kan deze kost moeilijk gespreid worden omdat je dan in verhouding redelijk dure rompen krijgt..

Stel: (pure hypothese, heb geen idee van werkelijk kosten)
    Ontwikkelkosten, plug, mal kosten 300 €
    1 romp maken in de mal = 150 €

Dan kost 1 romp 450€

Maak je 100 rompen dan deel je 300/100 --> 3€ per romp en dan is de "kostprijs" van elke romp 150€ +3€ = 153€

Maak je maar 5 rompen, dan zou je al 300/5 = 60€ per romp moeten erbij tellen, en krijg je een kostprijs van 210€/romp

Nu is dit voor mij een hobbyproject - daarmee bedoel ik dat ik zowieso kosten ga maken omdat ik zelf de romp wil. In bovengesteld voorbeeld ben ik dus zowieso 450€ kwijt.

Moesten er achteraf enkele rompen kunnen verkocht worden, en ik zou bovenop de echte kostprijs van 1 romp hierbij bvb 25€ bijtellen, dan zou ik een deeltje van de gemaakte kosten voor de mal kunnen terugverdienen - waarschijnlijk niet helemaal, en dat hoeft ook helemaal niet, maar elke romp die verkocht zou worden zou de gemaakte kosten dan wel een beetje verzachten.

Maar goed - bovenstaande getallen zijn puur fictief laten we vooral afwachten wat de plug en mal in werkelijk gaan kosten....

4. skiff

skiff

Lid geworden:
    16 okt 2003
    Wat is het totale rompoppervlak?

5. Dazzler

Dazzler

Lid geworden:
    19 jun 2006
    Als ik het delftship model, meer bepaald het hydrostatische rapport, goed interpreteer zou de romp een oppervlakte hebben van 92,128 dm² (net geen vierkante meter dus)

6. jankraak

jankraak

Lid geworden:
    22 jan 2005
    De verdieping van 5 cm zie je niet in het totaalbeeld.
    Mijn Rainbow heeft dat ook, maar er is niets van te zien.
    Ook moet je rekening houden dat de schepen nu door de moderen materialen vaak een 10cm hoger vrijboord hebben, daardoor schaal 1:20 , 5 cm dieper kunnen.

7. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Met 5cm meer diepte is natuurlijk ook weer meer bouwmateriaal gemoeid, wat de kostprijs weer niet ten goede komt. Ik ben benieuwd waar het uiteindelijk op uitkomt al kan ik me voorstellen dat een paar maatjes kleiner misschien meer aantrek heeft. De tijd zal het leren.

8. jankraak

jankraak

Lid geworden:
    22 jan 2005
    hoe kleiner het model, hoe slechter de zeileigenschappen!!
    Daarom heb ik een model van 2 meter ( schaal1:19) en kanwaarschijnlijk zeilen t/m windkracht3 a 4

9. rexonamen

rexonamen

Lid geworden:
    24 nov 2006
    Oorspronkelijk geplaatst door eric_laermans
    Met 5cm meer diepte is natuurlijk ook weer meer bouwmateriaal gemoeid, wat de kostprijs weer niet ten goede komt. Ik ben benieuwd waar het uiteindelijk op uitkomt al kan ik me voorstellen dat een paar maatjes kleiner misschien meer aantrek heeft. De tijd zal het leren.

learmans ,als je deze schepen kleiner bouwt kun je er net zo goed een statisch model van maken , ja als de romp groter maakt zit je wel zoals jullie vanuit gaan met vervoer , maarja dat is je overweging , schaal bouwen en schaal zeilen ,moet je niet met te kleine schaal (boot ) doen en helemaal niet als allles moet werken en bijna copy moet zijn , maar dat is Dazzler wel bekent , zo groot mogelijke schaal , je moet gewoon een trapje nodig wezen op de windvaan in je mast te zetten . Toch !!

en als je (wie dan ook ) moet je niet piepen over de prijs , wan zo`n schip bouw je niet voor weinig geld want met de romp begin je pas , en dan de rest !!!

10. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Kun je dan niet het zeiloppervlak aanpassen aan de omstandigheden? Een bootje van nog geen kilo en ca 50 cm kan nog goed varen in windkracht 3 a 4.

11. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Wat men ook wel doet, is romp op schaal, maar alles boven de waterlijn zo licht (gewicht) mogelijk en iets meer lood in de kiel (binnenkant niet buitenkant) zodat de zeiloppervlakte - gewichtratio enigszins positief wordt beïnvloed. En inderdaad, er zijn in het verleden wel 'ns rakkers van ongeveer 50cm gebouwd (zoals 'De Zeearend', Sparkman & Stephens) die het boven verwachting goed deden. Uiteraard moet je een beetje slim zeilen, maar dat is altijd raadzaam.

12. jankraak

jankraak

Lid geworden:
    22 jan 2005
    neen, deze schepen zijn sterk overtuigd.
    De mast is in verhouding met de lengte van het schip eigenlijk te groot.

13. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ik ben benieuwd hoe ze dat dan met de echte doen, die vallen toch niet om bij de eerste de beste windvlaag? Of misschien ook wel, ik ben niet zo bekend met deze klasse. Ik neem aan dat ze met meer wind toch wat reven, of op andere manier wat zeiloppervlak verminderen?

14. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Precies, dat laatste (reven) vermoed ik dus ook. Daarnaast moet je ook veel kunnen bijsturen met de stand van de zeilen. Ik ben zelf bezig met een klassiek scherp jacht (niet te vergelijken met J-Class), dat volledig is opgebouwd op schaal (buitenkant). Echter, er is meer lood in de kiel gestopt om de ratio iets te verbeteren.

15. susho

susho

Lid geworden:
    9 dec 2005
    een heel licht rompje is wel te bouwen met een schuimkern o.i.d. , kan er meer lood in.

16. jankraak

jankraak

Lid geworden:
    22 jan 2005
    De orginele schepen varen bij windkracht 5 niet meer uit.
    Tevens als ze aan de wind varen liggen ze behoorlijk schuin.
    Dit was bij Falmouth, waar ik achter de schepen aan kon varen.
    Diot was windkracht 4.

17. kuperus

kuperus

Lid geworden:
    18 nov 2005
    wat mag een kale romp wegen? en wordt deze naderhand nog versterkt met spanten?

18. jankraak

jankraak

Lid geworden:
    22 jan 2005
    Een romp van 2 meter weegt ongeveer 2kg.
    Als de boot klaar is weegt hij zonder ballast max 8 kg,zodat er 17 kg ballast in kan.
    Dit alles is dan schaal 1:19
    het kan natuurlijk iets schelen, m,aar meer dan 2kg verschil zal dar niet inzitten

19. kuperus

kuperus

Lid geworden:
    18 nov 2005
    gaat me even puur om het polyester werk... wij zijn op de zaak nl bezig om mallen te spuiten op een andere manier, met ander materiaal. kan er nog niet veel over zeggen, maar had nog even paar vraagjes:

1. wat is totale romp oppervlak
    2. wordt de romp naderhand nog van spanten voorzien (voor stijfheid)
    3. wat voor romp dikte maak je?

20. jankraak

jankraak

Lid geworden:
    22 jan 2005
    romp opp weet ik niet,
    Maar de dikte van de romp is 2mm en er komen alleen maar dekspanten in en een rand in de romp op dekhoogte

Deel Deze Pagina