Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Discussie in 'Speedboten' gestart door BertAtHome, 23 apr 2005.

1. BJ

BJ

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Voor dit werk is die motor qua prijs/prestatie wel oké, maar die regelaar is veel te licht, die gaat zichzelf al snel uitschakelen qua beveiliging, als dat tenminste al (goed) gebeurt.
    De motor trekt nl. zo'n 18 A bij hoogste rendement (staat wat krom in de Conrad catalogus -> max. stroombelasting ?! Dat is heel wat anders...), terwijl die regelaar 17,5 A aan kan gedurende 5 min... Op lang continu vol gas varen kun je dus wel vergeten, deze regelaar zal al zeer snel erg heet worden!

Deel die 145 W v/d motor maar 's door 7 cel x 1,1 V vaarspanning waar je in de praktijk zo'n beetje op zit, dus 145 W / 7,7 V en dan zit je al op bijna 19 A! In het begin van het varen zit je zelfs nog hoger! Het hoogste rendement van deze motor haal je door de optimale balans van boot, schroef, gewicht. e.d. en die zit blijkbaar dus zo rond de 18 A. Met 6 cel zul je er wel onder zitten, maar of dat een optie is?

Neem liever een regelaar die zo rond de 40 A continu aan kan, dus bijna 2x zoveel als de motor in dit geval trekt. Dan zit je altijd goed, hou je de regelaar heel en zal deze zelden in de beveiliging schieten, tenzij je een takje of plastic zakje in de schroef krijgt. Vuistregel is ook om een regelaar te nemen die minstens 1/3 of, beter, zeker de helft meer aan kan dan dat de motor in de praktijk aan stroom vraagt.

Voor slechts 10 euro meer heb je bijv. de Navy 40M van Conrad, die zal het stukken beter doen, een Navy Control 535 doet het zeker goed.
    Is wel weer wat duurder, maar dan heb je in ieder geval een goede regelaar en ben je op de lange duur goedkoper uit als die VR Modelcraft vliegregelaar er al snel de brui aan geeft. Bespaar niet op een regelaar bij dit werk, dat is bezuinigen op de verkeerde plek!

Waarom Conrad dit trouwens een vliegregelaar noemt terwijl deze ook nog 's voor- en achteruit kan is me een raadsel. Het is meer een regelaar voor simpel, eenvoudig gebruik voor auto's en boten, niet voor speedboten (tenzij het mini speedbootjes zijn met een 400 motor of zo, dan kan het goed).

Die motor heeft trouwens geen 8,4 V of 7 cel nodig hoor, die draait ook wel op 7,2 V :wink: . Alleen heb je dan een iets minder snelle boot, en trek je ook wat minder stroom. Je kan ook eerst op 6 cel de boot uitproberen en daarna op 7 cel, maar zorg dan wel voor een goede regelaar anders gaat het misschien op 6 cel nog goed maar op 7 cel ineens fout! Met 1 cel meer kun je al beduidend meer 'praktijk'stroom trekken.

2. Peter-Jan

Peter-Jan

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Heel erg bedankt :D
    Dus als ik het goed begrijp zijn de accu en motor goed alleen de regelaar is wel goed maar kan ik beter een andere voor nemen. :eek:

Mvg
    Pj :D

3. BigBoat

BigBoat Guest

De accu is niet goed, je hebt een veel hogere stroom nodig.
    Neem minstens 3000 mA als je niet na 3 minuten de accu's weer wilt laden.
    Wat ik nu ga uitleggen klopt niet helemaal, maar laat wel zien waarom.
    Zeg je motor verbruikt 140Watt, die kleine accu kan ongeveer 7,2 x 1,5 = 10Watt aan vermogen leveren per uur.
    Je hebt echter 140Watt nodig, dus nu het voorbeeldje.
    Verbruik je 20Watt dan kan je een half uur varen.
    Verbruik je 40Watt dan kan je een kwartier varen.
    Verbruik je 80Watt dan kan je zo'n 7,5 minuut varen.
    Verbruik je 140Watt dan kan je maar 3 minuten varen.
    Als je minimaal 3000mA accu's neemt, dan worden bovenstaande vaartijden verdubbeld.

4. BJ

BJ

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Hogere stroom heb je juistniet nodig, wel gewoon meer mAh's in je pakket dus uithoudingsvermogen. Maar zoals het verder wordt uitlegt is het nog wel enigszins te behapstukken en gaat het redelijk op.
    Je kunt het ook wel anders uitleggen: Uit de genoemde accu 1500 mAh (milli Ampere uur (=1,5 Ah) kun je dus 1,5 A per uur trekken, of 3 A gedurende 30 min, 6 A bij 15 min, 12 A bij 7,5 min en 24 A bij een kleine 4 minuten. De verwachte vaartijd zal dus bij dit pakket (7,2 V 1500 mAh) in de praktijk zo rond de 3-4 min. liggen, en dat ligt eraan hoe je vaart, maak je veel bochten of slaloms, stop je veel en daarna weer vol gas, hoe 'zuinig' is je boot over het algemeen (koppeling iets scheef en je trekt al een paar ampere meer), enz.
    Maar al met al kun je zeggen dat een 1500 mAh accu niet lang vaarplezier geeft bij deze motor omdat je niet veel capaciteit hebt. Een 3000 of 3300 mAh pakket van Conrad is niet aan te bevelen, deze pakketten zijn niet geschikt voor dergelijke hoge stromen en het pakket verliest na een paar keer al zeker de 25 % van de capaciteit!
    Ook hier geldt dat goedkoop echt duurkoop is!
    Sanyo 2400's zijn goede robuuste NC cellen, of wat de NiMH cellen betreft de GP 3300 schr, die liggen qua prijs ook redelijk aan elkaar. Met de 3300's vaar je natuurlijk wel wat langer.

5. Peter-Jan

Peter-Jan

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Bedankt :D
    Dus ik kan beter zo'n soort accu nemen:
    Dit is zo'n Gp 3300

Mvg

6. BJ

BJ

Lid geworden:
    16 aug 2002
    ja, of als je op 7 cel wilt varen gewoon 7 losse cellen bestellen, en wat je ook kunt doen is dat 6 cel pakket met een losse cel erbij nemen die je er nog aan soldeert.

7. Peter-Jan

Peter-Jan

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Heel erg bedankt voor de uitleg e.d. :D
    NU kan ik denk ik wel beginnen 8)

Mvg

8. AJ

AJ

Lid geworden:
    4 okt 2004
    Hallo allemaal,

Echt leuk al die Wiesels hier, ik ga (ben al bezig) ook één bouwen.
    Dit wordt mijn eerste boot.
    Ik heb al een aantal dingen besteld, oa deze as van de Conrad.
    Weet iemand of ik deze ook moet smeren en zoja hoe?

Age Jan

9. BigBoat

BigBoat Guest

Je moet hem zeker smeren, er hoort ook een vetnippel op/bij waar je het vet in moet pompen met bv een injectiespuit.

10. AJ

AJ

Lid geworden:
    4 okt 2004
    Nee die zit er niet bij, maar hoort de as uit de koker te kunnen? heb geen idee hoe je die uit elkaar haalt, ben bang dat ik iets kapot maak.
    Denk nl dat hij op die manier gesmeerd moet.

11. BigBoat

BigBoat Guest

Prop eraf draaien en de as eruit trekken.

12. AJ

AJ

Lid geworden:
    4 okt 2004
    bedankt, en zat ook nog een moer na de schroef, allebei er af, en is gelukt!

13. BigBoat

BigBoat Guest

Niet vergeten na iedere vaarbeurt te smeren !!

14. BJ

BJ

Lid geworden:
    16 aug 2002
    De as MOET altijd uit de koker/buis kunnen komen, zo voorkom je een vastloper, zeker als het niet gesmeerd wordt! Sommigen gebruiken daar olie voor, ik gebruik liever vet; Hoef je minder vaak de as er steeds uit te halen en er blijft altijd wat vet in de buis zitten tussen de beide lagers, wat kans op water via de as ook weer iets verminderd.
    Na elke keer varen de as smeren hoeft bij vet zeker niet, bij olie zou ik het zeker wel doen en dan is een nippel op de as erg handig. Nadeel van olie is dat het ook naar beneden loopt aangezien de as ook schuin naar achteren loopt, zodat je het meeste al snel weer kwijt bent.

Eens in de zoveel tijd met een spuitje het vet door de buis drukken gaat best; As erdoor drukken en aan de andere kant je vinger op de buis houden om zoveel mogelijk vet in de buis te laten, en dan rustig doordrukken tot de as er aan de andere kant er weer uit komt. Geeft even een smeerboeltje (hou wat stukjes keukenrol/wc rol/tissues of zo bij de hand), maar dan heb je wel weer goed wat vet in de buis zitten.
    Vergeet je roer trouwens ook niet te smeren, doe ik meestal met
    vaseline. Komt er naar verhouding steeds wat meer water in de boot is dat bij mij al een teken dat het roer opnieuw ingevet moet worden, en niet de as!

Welk type as heb je trouwens, met M3 of M4 schroefdraad? Als je M3 hebt dan krijg je problemen met het verwisselen van scheepsschroeven; Op M4 is nl. alles te verkrijgen, op M3 bijna niets...
    De cardankoppeling vind ik hier niet zo denderend, geeft veel centrifugale krachten vanwege die schroeven om de as vast te zetten. Maar het zal er zeker wel om varen. En evt. een andere koppeling er later 's tussen zetten kan natuurlijk ook.

15. AJ

AJ

Lid geworden:
    4 okt 2004
    BJ, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het smeren is gelukt, met vet, ik weet niet wat voor soort, het stond nog bij ons thuis.
    Ik heb de Wiesel nog lang niet af, maar was alle onderdelen eens rustig aan het bekijken en had de as al op het motortje laten draaien.
    Het roertje smeren is inderdaad ook een goed idee, dan gaat hij ook soepeler, heb een erg klein servo'tje.
    De koppeling van de as vind ik ook niet zo'n superding, dat witte ruberen blokje slijt al, de koppeling ga ik zeker eens vervangen.

Ik heb nog een vraag: op de as, tegen de koker aan, bij de kant van de motor, zit een zwarte plastic ring. Deze gaat er erg moeilijk af, zeker als straks alles ingebouwd zit en ik wil de as uit de koker trekken. Bestaan daar ook ringetjes voor die met een inbusboutje vast te draaien zijn?

De as heeft trouwens M4 schroefdraad.

16. BigBoat

BigBoat Guest

Even bij de modelbouwwinkel vragen, die *ringetjes met inbusboutje* zijn er in alle maten.
    Neem voor de zekerheid even de as mee, hoewel ik je nu al kan zeggen dat de as 4mm dik is.

17. Peter-Jan

Peter-Jan

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Ik kan de Wiesel voorlopig nog niet bouwen. :(
    IK heb de tekeingen de de schroef as in een kistje gedaan.
    Moet van me ouders eerst me vliegtuig afbouwen :roll:
    maar hij zal er komen 8)

:bye:
    Pj

18. AJ

AJ

Lid geworden:
    4 okt 2004
    Ik zal eens wat foto's posten van hoever ik met mijn wiesel ben:

Hier is het dek net af, nu de bodem nog:

Ik heb piepschuim in de 'holle ruimten' gedaan

De bodem heb ik er vandaag ook op gemaakt, hier de schroefas:

De onderkant van de boot:

En van bovenaf:

19. jurriaan

jurriaan

Lid geworden:
    24 apr 2005
    strak gebouwd, ziet er erg netjes uit!

keep up the good work 8)

grtz

20. Peter-Jan

Peter-Jan

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Hoe hebben jullie de tekening 1 op 1 gekregen?
    Ik heb hem uitgeprint maar de spanten zijn veeel te klein.

:bye:
    PJ

Deel Deze Pagina