Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Discussie in 'Speedboten' gestart door BertAtHome, 23 apr 2005.

1. firefly

firefly

Lid geworden:
    7 jul 2010
    Ik heb er ook eentje gemaakt :)

Niet bijzonder inspiratievol vormgegeven, maar goed. Wel heb ik er een Kodak Playsport waterdichte HD camera op gemaakt.

De specs:
    Hobbycity 2700KV outrunner
    Turnigy 40A vlieg-esc met een flinke heatsink erop en volledig in de epoxy gezet
    2x Zippy 2200 2s parallel
    Graupner 29mm propje
    Roer van een Graupner Eco Manta
    HXT900 servo

Piekstroom ligt rond de 24A. De esc wordt niet eens handwarm :) Wel moet ik de motor nog voorzien van waterkoeling, die is na een paar minuten gloeiend heet.

Op z'n kop liggen is geen probleem, de deksels zitten vast met magneetjes en zijn voorzien van een strip neopreen. Hij heeft een minuut op z'n kop gelegen en voorin was hij nog droog. Achterin slechts wat druppels.

De afwerking is niet helemaal mooi, ik had geen tijd meer. Hij is al redelijk strak, heb het balsa modelletje zo zorgvuldig mogelijk in elkaar gezet. Alleen de kiel heb ik geplamuurd, de rest is even snel voorzien van een laag spuitplamuur. De deksels zijn ook maar even snel in elkaar geflanst.
    De bodem heeft in totaal 3 lagen polyester, waarvan 1 laag 80gr keperweefsel. De bovenkant heeft 2 lagen, zonder glasvezel. Ik heb de polyesterhars met een beetje styreen verdund, het wordt dan goed opgenomen door het balsa en het droogt wat strakker op.

http://i25.tinypic.com/2ylpi0m.png
    http://i31.tinypic.com/nh1fva.png

Wat screencaps van de camera. Ik kan helaas geen video uploaden ivm datalimiet.

Laatst bewerkt: 17 jul 2010
  2. remus

remus

Lid geworden:
    13 jul 2006
    ik ben sinds vorge week ergens ook begonnen met het bouwen van deze jonge en moet zeggen gaat goed .

heb triplex gebruikt voor spanten en beukentriplex (weet de prcse naam niet ) dun materiaal goed buigbaar gebruikt voor de bekleding er van .

vandaag de romp overtrokken met polyester en glasvezeldoek

heb een alu buisje gebogen voor koelspiraal voor de motor(voorlopig speed 600)
    deze wil ik aanlaten zuigen dmv een buisje schuin afzagen en met de afgezaagde kant rinchting voorkant te laten wijzen zodat als ik vaar de water er door heen druk
    verbeter me als ik het fout heb !

as heb ik zelf gemaakt van messing buisje met een messing staafje waar ik schroefdraad op en getapt scheelt een hoop geld wand nu heb ik er 3 ipv 1 haha

foto,s volgen snel

3. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Remus,

De inlaat in de romp hoeft niet uit te steken, dat remt alleen maar en je wilt geen varende fontein, een te hoge doorstroomsnelheid koelt ook niet optimaal...

Vlak met de romp is voldoende:

Ik heb de uitlaat ernaast, de zuiging zorgt voor een drukloos systeem, maar ook alleen de inlaat in de bodem, vlakgeschuurd, zorgt voor ruim voldoende koelwater.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. firefly

firefly

Lid geworden:
    7 jul 2010
    Ik heb nog even een meting gedaan met een 33mm Graupner carbon prop, dit 2700kv motortje en 2x Zippy 2200 2s 20c parallel... Statisch trekt hij 36A. Mijn regelaar kan maar 40 Chinese Ampères aan, ik heb er dus maar geen vaartest mee gedaan. Het is sowieso veel te veel voor het motortje. Niet doen dus, grote kans dat het motortje met rooksignalen gaat communiceren.

Laatst bewerkt: 22 jul 2010
  5. die

die

Lid geworden:
    16 aug 2009
    ik ben nu al lang bezig met mijn wiesel.
    en nu is hij bijna af.
    ik zou hem graag over 5 dagen mee nemen op vakantie, maar dan is het wel de bedoeling dat hij vaart.
    ik heb nog 2 laatste probleempjes.
    1)ik weet niet hoe ik er voor kan zorgen dat de kap stevig vast blijft zitte
    2)ik weet niet goed hoe ik de antenne kan maken

6. xxsanderxx

xxsanderxx

Lid geworden:
    23 okt 2009
    het is juist beter om er een sterkere regelaar op te zetten.
    als dan je motor te heet word is de prop te groot of te veel spoed.
    dan moet je of een sterkere motor of een kleinere prop.
    en 1x 2s 2200 lipo is al voldoende hoor.
    anders word de boot weer te zwaar waardoor de motor harder moet werken. en word hij heet ;).
    met meer amp uit de regelaar dan dat de motor vraagt is niet erg.
    zo blijft juist de regelaar louw.
    meer amp op de motor is niet erg wel te veel stroom.

gr Sander.

7. firefly

firefly

Lid geworden:
    7 jul 2010
    36A door een motortje welke gemaakt is voor 18A is op geen enkele manier goed.
    Om te varen gebruik ik een 29 of 31 prop. Die 33 had ik nog, dus heb ik er even opgezet om te kijken wat er gebeurd.

Hoezo te zwaar met 2x 2200 2s? Het ding weegt maar 600 gram zonder accu's. Zelfs met die HD camera erop is hij nog 980 gram.
    De accu die in de bouwbeschrijving wordt aangeraden weegt +/- 450 gram. 1 2200 2s lipo weegt maar 120 gram.

Ampère = stroom.

Laatst bewerkt: 22 jul 2010
  8. die

die

Lid geworden:
    16 aug 2009
    ik zal enkele foto's uploaden van mijn wiesel hij is ng niet helemaal klaar maar ik heb ng 4 dagen
    [​IMG][​IMG][​IMG]

9. die

die

Lid geworden:
    16 aug 2009
    ik ben nu al lang bezig met mijn wiesel.
    en nu is hij bijna af.
    ik zou hem graag over 5 dagen mee nemen op vakantie, maar dan is het wel de bedoeling dat hij vaart.
    ik heb nog 2 laatste probleempjes.
    1)ik weet niet hoe ik er voor kan zorgen dat de kap stevig vast blijft zitte
    2)ik weet niet goed hoe ik de antenne kan maken

10. xxsanderxx

xxsanderxx

Lid geworden:
    23 okt 2009
    nou oke volt dan.
    maare hier mijn wiesel:D, nog in aanbouw.
    540 brusless 5000kv, etti 125-6-20 regelaar (125amp).
    en om te beginnen een 35 mm propje.
    ik ga het mee maken :cool:.
    hier ook een fotoje.

11. firefly

firefly

Lid geworden:
    7 jul 2010
    Die setup is echt zware overkill. Met 2 lipo cellen zit je al aan de 37000 rpm onbelast. Dat ding gaat een salto maken, als het ding niet gigantisch gaat caviteren. Zo'n aandrijving hoort meer thuis op een mono met surface drive.

Met m'n 2700kv op 3 cellen (30000 rpm onbelast) springt hij al in z'n geheel uit 't water. Als ik het me goed herinner heeft Wakusei vrijwel dezelfde setup gehad en heeft hij precies dezelfde ervaring.

Dit rompje is voor een Speed 600 gemaakt, dus een onbelast toerental van +/- 20000 en ongeveer 150 Watt vermogen (20A bij 7.4V). Veel meer kan dit rompje gewoon niet aan, dan gaat hij vliegen.

12. xxsanderxx

xxsanderxx

Lid geworden:
    23 okt 2009
    hij moet ook wel hard gaan ja.
    bochten zijn niet belangrijk:D.
    ik wou ook rond de 35000 toeren uitkomen.
    en als het rompje het niet aankan gaan ik bodum zo aanpassen dat hij het wel kan;).
    ik heb al heel wat jaartjes ervaring met speedboten, doe ook veel aan wedstrijden NK,s WK,s.
    ik zondag naar hongarije, daar moet ik proberen om wereldkampioen te worden :rolleyes: (ik hoop alleen al op een finale plaats)
    even een foto van mijn boot waarmee ik vaar.

gr Sander.

[​IMG][​IMG]

13. Wakusei

Wakusei

Lid geworden:
    21 okt 2008
    Hoi,

ik denk dat je met die setup zeker aan modificatie van de romp moet denken cq. al moet uitvoeren. Mijn voorspelling is dat je als je het gas open trek de wiesel gaat springen en stuiteren en bij de minst geringe stuurbeweging achterste voren staat en als je geluk hebt tijdens het springen nog een torque roll maakt. Wel spectaculair :)

Zelf heb ik deze mods toegepast. Had er zelfs nog trimtabs op, maar die zijn er weer af. Ben nog steeds mee bezig om 'em zo optimaal te laten varen. Het vaart nu behoorlijk strak met haakse bochten maar wil nog op 2S een hogere kv motor uitproberen op 2S. Zit nu een Feigao 380 8l(3633kv) in
    Heb alleen veel last van water in de boot.
    Mijn neefje zijn wiesel had daar in het begin ook veel last van, maar nu is het keer op keer dat zijn boot kurkdroog is en ik kan water scheppen.

Overigens is zijn setup onveranderd gebleven. Niet gekoelde 60A ESC, 3900kv 2845Turnigy motor met koelspiraal varend op een 2S 4900mAh 20c Rhino Lipo en heeft er nog steeds veel lol mee.

Nu nog alleen goeie filmpjes maken.

Oh xxsanderxx laat wel weten hoe het gaat met die setup, ben wel benieuwd.

14. xxsanderxx

xxsanderxx

Lid geworden:
    23 okt 2009
    om de boot waterdicht te maken, ga ik het plankje bovenop met tape dicht plaken.
    er kan ook via je roer water naar binnen komen, of hij moet met een rubber O ringetje zijn (in het pijpje).
    ik zit er ook aan te denken om er een flex as in te zetten.
    zo kun je idd de schroef rechter onder de boot zetten.
    maare even over jou schroef, jij hebt er een hydro/offshore prop onder.
    die geeft veel lift en dat is wat je niet wilt.
    meschien een andere prop proberen zodat hij minder snel uit het water word gelift.
    enne is het einde van jou as met m4 schroef draad??
    zo ja geef dan even het linkje door van de as :D.

het zal nog wel even duren voordat hij klaar is, ben nu druk met het wk.

gr Sander.

15. Wakusei

Wakusei

Lid geworden:
    21 okt 2008
    Ik denk dat in mijn geval water in boot komt door een te hoge waterdruk in het koelsysteem.
    Het komt erin met Ø5mm en gaat na de motor met Ø3 eruit.
    Tevens zal ik de water inlaat meer afvlakken met de bodem.
    Water via de as word tegen gegaan dmv. dit systeem, waarbij ik het opgevuld met wat vet.

Wat betreft de schroef het is een Tenshock CNC 30/43 M4, deze was eigenlijk niet voor de wiesel bedoeld.
    Maar had 'em gebruikt om de juiste hoogte krijgen voor de ETTI Eco drive shaft en 'em er maar meteen onder laten zitten.
    Ik heb overigens geen last overmatige lift van de prop die het vaar gedrag beïnvloed.

grt. Ronald

16. firefly

firefly

Lid geworden:
    7 jul 2010
    kqcDC0cAb1w[/media] - "Wiesel" eco boat

Filmpje van de 1e testvaart :)

Ik heb denk ik wel mijn motortje om zeep geholpen door iets te lang door te varen zonder waterkoeling :oops: Gelukkig zijn ze niet duur.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Leuk filmpje!

Je moet nog wel aan je afstelling werken, want de boot wipt nog veel teveel.

Ook is een 31 mm prop op het randje, zeker als je 4400mAh in de boot stopt en lang doorvaart, de boel warmt dan teveel op.

Kijk even hier:
    [media=youtube]ABYDA1a3a1g[/media]
    Vanaf 6.37min zie je hoe een Eco hoort te varen.

Succes, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. firefly

firefly

Lid geworden:
    7 jul 2010
    Die lopen een stuk mooier dan m'n Wiesel :)

Mijn Wiesel is wel maar 850 gram zonder camera, met camera erop (128 gram extra gewicht) vaart hij rustiger.

Ik heb nu in ieder geval de waterkoeling geinstalleerd en aangesloten, het motortje blijft nu veel koeler.

Nu nog een nieuw kapje maken... 1 laag polyesterhars (aan beide kanten) was niet echt genoeg om het balsa waterdicht te maken. Op sommige plekken is 't balsa bijna snot geworden :rolling: Het rompje heeft minimaal 2 lagen + grondlak gekregen, dat lijkt voldoende te zijn.

19. davidpetter

davidpetter

Lid geworden:
    20 nov 2009
    mijn wiesel ziet er een stuk minder mooi uit dan sommige die ik hier heb gezien, ik heb ook geen goede setup:
    speed 600 race, 22.555 RPM
    30mm propeller
    1400Mah ni-mh accu
    hij gaat echt MEGA traag. hij weegt 1KG !
    ik heb geen zin om weer opniew geld uit te geven voor een nieuwe setup, dus hij staat altijd maar op de kast:D
    foto:

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Toch vind ik dit een van de mooiste die ik heb gezien ;)

Zo heel traag kan dat toch niet gaan met een speed 600? Bij mij ligt er maar een 500e in en dat is best leuk om mee te varen!

Deel Deze Pagina