Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Discussie in 'Speedboten' gestart door BertAtHome, 23 apr 2005.

1. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Erwin,

Ik heb de foto's even bekeken (die je ook, door de onderste link onder de foto te kopiëren en in je post te plakken direct zichtbaar kunt maken, scheelt weer een boel geklik...) en ik moet zeggen dat de ashoek me ontzettend steil voor komt...

Óf er zit een héél klein ( 21 mm) propje onder en lijkt het daardoor zo steil.

Als er een Ø36 mm prop onder zit, komt dit niet goed qua vaargedrag...

Groeten, Jan.

2. Erwin1992

Erwin1992

Lid geworden:
    22 mei 2012
    Hallo,

Ik heb me strikt aan de bouwbeschrijving gehouden en daardaar ook een schroefasafstand van 40 mm aangehouden. Van de propas naar de bodum zegmaar. op de foto zit er een 31 mm propje onder.

Bedankt voor de tip!!

3. Wakusei

Wakusei

Lid geworden:
    21 okt 2008
    De orginele bouwomschrijving gaat ook uit van een Ø35mm(best.nr. 451.2) prop in combinatie met de daarin gebruikte motor, koppeling en schroefas.
    Mocht je niet groter dan die Ø31 mm prop varen dan zou ik de schroefas hoek minder stijl maken en minimaal 5mm tussen bodem en schroef houden.
    Het zou kunnen dat de schroefas hoek niet minder stijl kan omdat, de motormount(ophanging) al gefixeerd is.

Ook ik, heb hiermee zitten vogelen(zie pag 2) over het hoe en wat te doen.
    Om makkelijk aanpassingen te kunnen doen in de uitlijning van de motor,koppeling,schroefas en schroef. Zou ik eerst de spanten 4,9 en 10 in de motor ruimte voorzichtig weg snijden of wegvrezen. Dan de verkregen ruimte impregneren met G4, PS100 of dunne epoxy met evt. glasweefsel verstevigen.
    Motormount(spant 9) fabriceren van steviger materiaal dan balsa 2mm of een alternatief nemen/kopen, afhankelijk van wat voor motor je gaat gebruiken.
    Monteer de gehele drivesetup(motor, motormount, koppeling en schroefas) zonder schroef en steek deze door de bodem. Vervolgens de schroef erop draaien en het uitlijnen en schroefas hoek bepalen, kan beginnen. Pas hierbij ook het gat in de bodem en de wig(26) aan.
    Als alles klopt en naar wens is tijdelijk vast zetten met seconden lijm om vervolgens met epoxy + evt. stukje glasweefsel te fixeren.

grt. Ronald

4. Erwin1992

Erwin1992

Lid geworden:
    22 mei 2012
    Ik zal even kijken hoeveel ruimte ik voor de motor vrij kan maken om de as toch iets minder stijl te laten verlopen. Zoals u misschien al wel hebt gezien is mijn motormount al behoorlijk gefixeerd. Toch ga ik proberen dit maar weer los te krijgen.
    Ps. Bedankt voor de goede uitleg.

Uurtje of twee later:

Ik heb de hoek aanzienlijk kleiner weten te maken. de motormount heb gelaten zoals het was. As ligt er zo nog steeds mooi in lijn in. Nadat alles droog is zal ik hem nog even afwerken en een paar plaatjes posten. Dan kunnen jullie zien of de as zo goed is.

Groet

Laatst bewerkt: 10 jun 2012
  5. Erwin1992

Erwin1992

Lid geworden:
    22 mei 2012
    Mensen, de boot staat compleet in de g4. Wat een prachtig gezicht haha. Ik vroeg me even af hoe je het beste de schroefaskoker in kunt vetten en met welk vet. Ik zat zelf te denken aan zuurvrije vaseline. Ik heb ook nog kogellagervet liggen maar weet niet of dat wel goed is qua afdichting.

6. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Erwin,

Kogellager vet is (afhankelijk van welk soort) vaak wat stijf, vooral als het koud is, dat geeft behoorlijk veel weerstand, dat wil je niet.
    De uierzalf van Kruidvat is veel soepeler en wordt door veel forumleden, waaronder ondergetekende gebruikt.

Groeten, Jan.

7. RCjeffrey

RCjeffrey

Lid geworden:
    7 jun 2011
    hallo,

ik heb deze boot een hele tijd terug ook gebouwd.
    voor de schroefas gebruik ik gewoon vaseline.
    zelf heb ik de schroefas zelf gemaakt van een messing buis met 2 busjes voor en achter en daarin doe ik dan gewoon een beetje vaseline...
    na het varen liggen er maar een paar druppels onder de schroefas.

mvg,
    jeffrey

8. Erwin1992

Erwin1992

Lid geworden:
    22 mei 2012
    Dan ga ik voor de vaseline. Mooi even in een bak heet water en dan in een injectiespuitje. Ik heb er nog wel aan gedacht om een smeernippel op de koker te solderen maar heb dit maar achterwege gelaten. Dit ook omdat het om een rvs schroefaskoker gaat. Ik moet zeggen dat ik zo'n forum super vind. Jullie helpen me enorm (zelfs een beginner als ik). Mijn dank daarvoor.

9. RCjeffrey

RCjeffrey

Lid geworden:
    7 jun 2011
    maar zelfs een wat gevorderde in boten wordt hier wat geleerd.
    ik wist niet dat vaseline in warm/heet water vloeibaar wordt...
    zal ik dus maar snel proberen...
    en dan in een spuit in de schroefas...
    hoef ik ook niet met mijn vingers in dat potje...

10. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Nog een mooie tip dan Jeffrey: Een beetje apotheek heeft injectiespuiten van 2 tot 200ml, dat kost geen drol. Pas geleden een flinke voorraad van diverse maten gekocht en ik was nog geen 5 euro kwijt.

11. Erwin1992

Erwin1992

Lid geworden:
    22 mei 2012
    Vaseline wordt bij zo'n 70 graden vloeibaar. Daarna kun je het zo in de injectiespuit gieten.

12. Ben44

Ben44

Lid geworden:
    27 jul 2010
    ik trek gewoon die spuit uit elkaar ,neem een restje PS en lepel de vaseline in de spuit
    spuit terug in elkaar steken en je kan injecteren in de schroefas ,de vaseline is er vloeibaar genoeg voor bij kamertemperatuur

mvg

13. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Opzuigen is dan handiger.

Jan.

14. Erwin1992

Erwin1992

Lid geworden:
    22 mei 2012
    Even wat anders. Ik heb mijn boot geheel in de g4 gezet (tot twee maal toe). natuurlijk goed geschuurd en alles wat daarbij hoort. daarna heb ik de boot geplamuurd en vervolgens nogmaals in een laagje g4 gezet. Nu heb ik alles netjes laten drogen en vervolgens weer zeer fijn geschuurd. Wat nu het geval is: Ik heb er mooie hoogglans rood opgespoten (van de action overigens) die dof opdroogt. Ligt dit aan de lak of komt dit door de ondergrondse lagen??

Ik heb even wat teststukjes gemaakt en het blijkt dat blanke lak ook niet helpt. Het teststukje met G4 als eindlaag is dan weer wel mooi glimmend. Nu weet ik alleen niet of dit goed gaat qua reageren op de lak. Het is namelijk maar een klein teststukje. Weet iemand van jullie of ik G4 als eindlaag kan gebruiken over een acryllak??????

Laatst bewerkt: 11 jun 2012
  15. kuperus

kuperus

Lid geworden:
    18 nov 2005
    kan het zijn dat het te koud was toen je spoot?

16. Erwin1992

Erwin1992

Lid geworden:
    22 mei 2012
    Nou dat viel wel mee. de lak kwam er netjes op (tot zekere hoogte) maar droogde enorm dof op.

17. kuperus

kuperus

Lid geworden:
    18 nov 2005
    kan het zijn dat het vochtig was tijdens droogproces of dat het kouder werd... is vaak een probleem dat je condensvorming op je lak krijgt waardoor deze dof opdroogt.

18. Erwin1992

Erwin1992

Lid geworden:
    22 mei 2012
    Daar zou misschien het probleem kunnen liggen (het heeft van te voren geregend). Morgen zal ik er nog eens een laag overheen zetten in een drogere omgeving. Maar nu rest nog steeds mijn vraag, kan ik g4 als eindlaag gebruiken over deze lak?

19. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    G4 verkleurt, dan moet je de versie hebben die niet verkleurt. Je hebt dan G8 nodig: Vosschemie

20. Erwin1992

Erwin1992

Lid geworden:
    22 mei 2012
    Ik heb andere lak gekocht en deze er overheen gespoten. De glans blijft behouden. Lag dus hoogstwaarschijnlijk aan de actionlak. Ik denk dat ik er zelfs geen blankelak meer op aanbreng. Op het proefstukje bleek het er niet mooier op te worden.

Deel Deze Pagina