Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Discussie in 'Speedboten' gestart door BertAtHome, 23 apr 2005.

1. RCjeffrey

RCjeffrey

Lid geworden:
    7 jun 2011
    Zelf heb ik ook de gouden en rode verf van de Action.
    die deden het heel goed en heb nergens problemen me
    misschien heb je wel een slechte bus.

2. Erwin1992

Erwin1992

Lid geworden:
    22 mei 2012
    Zou kunnen. misschien lag het ook gewoon aan de temperatuur/ luchtvochtigheid. Maargoed, vanmorgen de boot plus kap in de eindlak gezet. zoals het nou lijkt komt er geen blanke lak meer overheen. Wat mij wel opvalt is dat de kap al zo goed als droog is (plakt niet meer) en de boot zelf nog een beetje plakt. Wat voor droogtijd staat er ongeveer voor? Voordat ik de apparatuur er in kan zetten zegmaar en ik kan testen.

Volgende dag: vannacht heb ik het bootje binnen laten drogen, gewoon in de kamer. Hier is het een stuk warmer dan in onze werkplaats. Nu merk ik wel dat het oppervlak al een stuk minder plakt maar nog steeds is de lak niet hard te noemen. Ik heb al behoorlijk wat ervaring met het spuiten van verschillende oppervlaktes maar dat het zolang moet duren voordat deze lak uitgehard is vind ik vreemd. Het zou kunnen zijn dat ik te snel de volgende laag heb aangebracht en dat daarom het proces zo lang duurt. De kap is overigens zo goed als uitgehard. Deze heeft zo goed als dezelfde behandelingen gekregen als de boot.

Laatst bewerkt: 13 jun 2012
  3. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Denk dat het hiermee te maken heeft!

Groeten

4. Erwin1992

Erwin1992

Lid geworden:
    22 mei 2012
    Zo'n vermoeden had ik al. Gewoon iets meer ''drooggeduld'' hebben dus.

5. Erwin1992

Erwin1992

Lid geworden:
    22 mei 2012
    Trouwe helpers. Vandaag heb ik de boot getest en vaart aardig naar behoren. Het euvel is alleen dat de motor er na een poosje abrupt mee ophoudt. Als ik dan het gas dicht doe en vervolgens weer open gaat hij weer. Ook de stuurservo lijkt af en toe een beetje raar te doen. Nu heb ik een 40 Mhz zender en ontvanger. De ontvanger zit bevestigd tussen de motorspant en spant 5. Misschien dat de motor voor storing zorgt. Ook ligt de antenne draad binnen de boot. Weet iemand een oplossing voor dit euvel. het lijkt me sterk dat de boot door bovengenoemde punten zo doet. Ik zou graag plaatjes willen posten maar krijg spontaan geen afbeeldingen meer in mijn album.

6. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Sterker nog, als ik er op klik, zie ik helemaal geen afbeeldingen...

Heb je ze verwijderd?

Is de motor voorzien van ontstoringscondensatoren?
    Ligt de ontvanger en de antennedraad dicht bij de motor?
    Gebruik je een staaf antenne?

Groeten, Jan.

7. Erwin1992

Erwin1992

Lid geworden:
    22 mei 2012
    Ik heb niks verwijderd. Heeeeel vreemd dus. Uhm, de ontvanger zit eigenlijk zo goed als bij de motor. ( tussen de motorspant en spant 5) Deze is overigens ook ontstoord dmv condensatoren. De antennekabel loopt gewoon rondom in de boot. Dus nog geen antennestaafje buiten de boot.
    [​IMG][​IMG]
    Na wat research blijkt wel dat dat natuurlijk allemaal verkeerd is. Ik heb de ontvanger al verplaatst en zal een antennerietje maken met daarin de antenne.
    Maarrrrr, zou dit echt de oorzaak kunnen zijn voor het herhaaldelijk stoppen van de motor terwijl hij het in de tijden er tussen in wel gewoon naar behoren functioneert.
    [​IMG][​IMG]

Laatst bewerkt: 14 jun 2012
  8. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Lipo-afslag die ingrijpt omdat de spanning onder last onder een bepaalde waarde zakt? Of de regelaar die te warm wordt, en in zijn beveiliging springt?

9. Erwin1992

Erwin1992

Lid geworden:
    22 mei 2012
    Ik vaar met nihm accu dus dat zal het niet zijn haha. En wat de regelaar betreft. Er zit een enorme waterkoeler op dus dat zou me verbazen (maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit). Morgen doe ik nog een poging met verbeterde ontvangerinstalatie. Als dat nog niet helpt moet ik denk ik toch echt naar de regelaar gaan kijken. Mocht er iemand zijn die hetzelfde heeft gehad, laat het me alsjeblieft weten. Ik dank u vriendelijk voor het meedenken.

Ps. Ik vaar met een thunder tiger 17 turns en een t-50 b vliegregelaar (met aanzienelijk waterkoelblok) van conrad.

Gr
    Erwin

10. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Misschien toch de regelaar te licht? Er staat dat hij 50 A continue aan kan, en 55 A piek. Ik vind dat een klein verschil, meestal zit er meer tussen piek en continue belastbaarheid. Dus of die piekwaarde is te laag, of die continue-waarde is te hoog opgegeven.

11. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    vaslt hij niet gewoon in zijn fail save. Door de storing die de motor veroorzaakt .

het kan ook zijn dat de BEC van je regelaar niet helemaal lekker is, die willen ook wel eens storen als je accu op zijn toppen stroom moet leveren. Dat heeft mij een keer een kist gekost.

12. Erwin1992

Erwin1992

Lid geworden:
    22 mei 2012
    Ik weet eerlijk gezegd niet eens wat de motor precies vraagt. Dat hij in in de failsave schiet zou nog best kunnen. Ik heb me even ingelezen in de ontvangermaterie en kwam al tot de conclusie dat alles wat ik gedaan had wat betreft ontvanger/antenne fout was. Dit ga ik vandaag oplossen en testen of het dan beter gaat. Is dit niet het geval dan zal ik duidelijker formuleren waar de fout zit en wat de boot precies doet.

Vriendelijke groet,
    Erwin

13. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Hey

Ik ben bezig mn wiesel wat verder te finetunen en ben nu bij de timing van de motor beland.

Ik kan kiezen uit: 0, 3.75, 7.50, 11.25, 15 (standaard instelling), 18.75, 22.50 of 26.25

Met de zoekfunctie krijg ik wisselend advies, de ene zegt meer timing = meer snelheid en minder koppel, de ander zegt dat het aantal magneten in de motor de timing bepaald.

Is er iemand die het wat duidelijker uit kan leggen hoe het in mijn geval zit?

Groeten

14. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Mark,

Bij een tweepool zit je tussen de 0° en de 15° om mee te beginnen.
    Begin laag(3,75°) en zie wat dit doet in de boot, ga steeds hoger in timing tot de motor merkbaar moeite krijgt met de prop (die je dus steeds hetzelfde laat) en warm zal worden.

Dan één stapje terug en veel varen om te zien of dit bevalt (niet alleen jou, maar ook motor en regelaar).
    Wil je nóg hoger in timing, dan zal de prop kleiner moeten, om te compenseren voor het dalende koppel.

Groeten, Jan.

15. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Hey

Net ff naar het water geweest en heb rare resultaten!
    Mn thermometer zit zonder batterijen dus heb geen precieze getallen.

Heb dus de timing op 3.75 gezet en nu word de motor juist warmer als op 15!
    Motor is nog wel gewoon vast te houden, dus TE warm word het volgens mij ook niet.
    Ook de accu is een stukje warmer als normaal!
    Regelaar kan ik niet goed bij, maar een van de stekkers vond het ook niet leuk iig!
    Vaartijd is nu net 3 minuten op 4600mah ipv +-5 minuten.

Wat betreft de stekker, lijkt wel of de soldeer te warm is geworden ofzo, krimpkous was bol gaan staan en de verbinding tussen kabel en stekker knispert een beetje!
    Zou dit oorzaak of gevolg zijn van de extra warmte?

Snap jij het nog?

Groeten

16. Erwin1992

Erwin1992

Lid geworden:
    22 mei 2012
    Mensen, even tussendoor, ik heb de antenne aangepast en hij vaart nu naar behoren.

Ps. Net even weer getest en de motor blijkt heeeel warm te worden. De waterkoeling werkt volgens mij naar behoren, ik zie water in de slangen en na afloop is de uitlaat slang warm. Ook de accu wordt aardig warm. Momenteel vaar ik met een 29 mm (40 mm pitch) 2 blads schroef. Ik zat zelf al te denken aan een kleinere prop maar ik lees dat 29 al aardig klein is. Wie weet wat ik het beste kan doen???

Vriendelijke groet,
    Erwin Top

Laatst bewerkt: 15 jun 2012
  17. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Timing hoger en nog eens testen.

Groeten, Jan.

18. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Erwin,

Wat je beschrijft, geeft aan dat de motor het zwaar heeft en behoorlijk veel stroom trekt om de prop rond te krijgen.

Je motor is een automotor, die zijn bedoeld, om aan een reductie te werken en dan het hoge toerental om te zetten in koppel.
    In de Wiesel is een 600 motor gedacht, met een langere can (= meer koppel) en een lager toerental (en een grotere prop).

Het zou zo maar eens kunnen dat je motor dit niet trekt...

Groeten, Jan.

19. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Gebruik je een onderwaterprop of een hydro-prop? (semi-submerged)

20. Erwin1992

Erwin1992

Lid geworden:
    22 mei 2012
    Er zit momenteel een hydroprop onder. Wat voor (brushed) motor raden jullie mij aan om toch nog een hoge snelheid te behalen? Ik was me er al van bewust dat het een automotor betreft maar wist niet dat hier zoveel verschillen in zitten.

Deel Deze Pagina