Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Een paar pagina`s terug staat een Word document schaal 1:1 ff afdrukken en uitknippen.......

PB me anders je e-mail adres maar dan mail ik het naar je toe scheelt een berg tekenwerk :D

pb is een persoonlijk bericht versturen.Ga naar wie je bericht wilt sturen.,dan zie bij zijn gegevens stuur bericht.Dan geef je je email adres niet openbaar.
vr.gr.adrie

Laatst bewerkt:
ik ben aan mijn wiesel begonnen maar ik heb een probleem ik heb geen "goeie" vaarregelaar nu vroeg ik me of iemant weet waar ik er een kan bestellen
??

Hallo Bert,

Was afgelopen zomer mijn zolder aan het opruimen en kom een doos met onderdelen tegen.
In mijn geval voornamelijk vliegtuig onderdelen maar ook een E-motor met een eigengemaakte koppeling. Ik moest gelijk terug denken aan de bouw van mijn speedbootje. geloof dat ik hem in totaal 3x gebouwd heb. 1 keer helemaal in balsahout, ging snel stuk. 1 keer helemaal uit triplex, werkstuk voor school en 1 keer gecombineerd met triplex spanten en balsa bekleding.
Gaaf ding, ga hem absoluut deze winter nog eens bouwen.
Niet moeilijk, snel te bouwen en leuk om mee te varen.

Het Graupner 429 roertje lijkt niet meer leverbaar te zijn. Wat is een goed alternatief? de Graupner 430 is leverbaar in 35mm hoog, maar gezien de prop van +/- 30mm lijkt mij dat iets te groot?

De 429 is nog wel leverbaar , ik kocht het roer in Eindhoven bij Verspaget :D
Is nu 2 weken geleden de schroefas die in de stuklijst staat heb ik teruggebracht en eentje gekocht van ruim 20 mm korter.
Hen ook een 30mm prop en een standaard motor een 540.

Als je perse die van graupner wil hebben dan kan je beter de GR2369 nemen.
Zelf heb ik die mini/micro eco roerset van H&M bij conrad gehaald, maar die is daar niet meer leverbaar, zag ik net. Dus even kijken bij H&M , hobby lobby of bij Astec of als je handig bent en de tools hebt, zelf maken.

Graupner heeft de 429 niet meer in het assortiment, alles wat nu nog leverbaar is zal wel voorraad zijn.
Maargoed, 't ging me niet specifiek om dat roertje, maar om een roertje met de juiste afmetingen.

Iets anders, mijn timmermansoog en schuifmaat zijn het eens, spant 6 steekt 2mm onder de bodem uit. Er stond al een slecht leesbare aantekening in de PDF, dat zal het wel geweest zijn ;)

Ik heb het rompje in balsa af. Wat is het beste om te doen qua afwerking? Ik lees nogal wat tegenstrijdigheden, tot op het stompzinnige toe.

Het rompje is natuurlijk niet 100% perfect, vooral bij de boeg sluiten de plaatjes niet mooi aan. Het lijkt mij handig om eerst de romp mooi af te werken met lichte plamuur (Alabastine supervuller?). Daarna in de PU hars zetten om het balsa te beschermen, in de polyester zetten met aan de onderkant een glasweefselmatje (keper 80gram/m2 voldoende?). En daarna? Afwerken met topcoat?

Polyester en PU hars heb ik al in huis, dus dat heeft wel de voorkeur.

En daarna? Afwerken met topcoat?
Ik neem aan dat je het niet wil gaan gronden en kleur aflakken
Zou gewoon moeten kunnen, evt. met pigmentpasta voor de uiteindelijke kleur waarin je de wiesel wilt hebben.
Ik weet alleen niet hoe transparant de topcoat is met pigmentpasta. Anders zou ik ook pigmentpasta in het polyester gebruiken voor betere dekking van de kleur.

iemand ervaring met een wiesel met brandstof motor?
inmiddels de boot bijna klaar alleen schroef motor en ontvanger moeten er nog in.. Tips???

Ik ben nu deze boot ook aan het bouwen, een bouwverslag zal ik nog wel een keer op het forum posten, maar ik heb nu even een vraag:

ik wil graag de graupner speed 480 race 7,2V motor erin zetten, maar is die motor wel snel genoeg want ik wil wel dat hij behoorlijk snel kan. als alternatief heb ik deze op conrad gezien:
klik
Volgens mij is nagenoeg dezelfde motor, maar draait alleen iets sneller en is weer 5 euries goedkoper.
Ik hoor het graag.

Laatst bewerkt:
Hallo David,

Het origineel voer met een Ø 36 mm motor dus zoiets:
Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek
De 480 heeft maar de helft van het koppel van de GZ-600 BB en zal de 30 mm prop niet kunnen draaien zonder enorm veel stroom te trekken, oververhit te raken en stuk te gaan.

Met een onderwaterschroef heb je koppel nodig (en dan pas toeren).

Denk erom dat deze motoren graag waterkoeling hebben, zorg dat je daar ruimte voor hebt tijdens de bouw.

Groeten, Jan.

Hallo David,

De motor uit je link zal ook werken, neem de prop niet te groot, anders wordt de zaak, ondanks waterkoeling, te heet.

Groeten, Jan.

Back