Jet-aandrijving

Hallo

ik ben begonnen aan de van KNRM Arie Visser klasse.
Ik zou daar dan 2 jets in willen zetten, denk de 28 mm van Kehrer, maar zijn deze met voldoende vermogen?
Boot wordt 75 lang.
En hoe zit dat met de verderde besturing? Wil met keerkleppen, maar weet niet precies hoe dat aangesloten wordt, iemand misschien met ervaring daar in? En is er eventueel iemand die een electrisch schema beschikbaar heeft met zo'n opstelling?

Gr Eddy
 
die hebben voldoend vermogen
want ze worden ook in hun eigen model gebruikt maar dan van de johanes frederieke
dit model is ongeveer 1 meter lang dus de 28 mm zijn prima voor jouw model

Edwin
 
Eddy, ik heb daar wel ervaring mee;
Voordeel van jets is dat je een regelaar kan gebruiken met alleen maar 'vooruit' (een vliegregelaar dus) en die zijn goedkoper.
Verder heb je een of twee extra servo's nodig om de kleppen te bedienen (da's weer duurder :eek:)
Bij de jets zit over het algemeen een goede inbouwbeschrijving, dus dat mag geen probleem zijn.
 
Keerkleppen kan je met standaard servo's bedienen.
De meeste keerkleppen zijn op een dusdanige manier geconstrueerd dat ze 'in balans' zijn. Openen of sluiten kost dus nauwelijks kracht omdat de waterstraal deels meehelpt.
Dit in tegenstelling tot de eerste typen keerkleppen van Graupner (op de Azimuth Atlantic Challenger) die tegen de straal in naar beneden gedrukt moesten worden.
 
standaard servo's kan je overal zonder veel risico kopen.
Als je gespecialiseerde dingen wilt kopen, kan ik je van harte 2Brothers RC in Bussum aanbevelen. Bel wel eerst op of ze hetgene op voorraad hebben wát je wilt kopen.
 
hallo,

ik ga ook een KNRM boot maken en ga ook 28 mm jets van kehrer gebruiken, maar ik heb van een ervaren modelbouwer gehoord dat jets waardeloos zijn omdat ze snel kapot gaan? (weet niet welk merk hij ze had) maar weet iemand ook of dat echt zo is en hoe dat komt + hoe je dat kunt voorkomen?

Groetjes Dick

PS. eddy suc6
 
Tja... Het ligt er helemaal aan hoe je ze gebruikt.
Als ik met een Mercedes door het zand ros en verkeerd schakel, zal hij ook gauw 'op' zijn. Wat niet wil zeggen dat alle Mercedessen slecht zijn.
Zolang je je jets goed bouwt, netjes uitlijnt en goed onderhoud is er niets aan de hand.
Als je met jets in ondiep water met een zandbodem gaat varen, zodat ze water aanzuigen... dan is de pret snel voorbij. Dan heb je versleten props, schroefassen in onbalans, kapotte buckets enz enz.
Maar dat geldt voor ieder model.
 
Tja... Het ligt er helemaal aan hoe je ze gebruikt.
Als ik met een Mercedes door het zand ros en verkeerd schakel, zal hij ook gauw 'op' zijn. Wat niet wil zeggen dat alle Mercedessen slecht zijn.
Zolang je je jets goed bouwt, netjes uitlijnt en goed onderhoud is er niets aan de hand.
Als je met jets in ondiep water met een zandbodem gaat varen, zodat ze water aanzuigen... dan is de pret snel voorbij. Dan heb je versleten props, schroefassen in onbalans, kapotte buckets enz enz.
Maar dat geldt voor ieder model.

Vergeet niet je motoren die je dan ook naar zijn grootje helpen.. Pas met de vervangende reddingsboot van Elburg was een motor ook kokend heet geworden omdat de waterjets water opzogen opde ondiepte waar dus veel zand/modder is..
 
hallo,

bedankt voor de informatie! dus als ik ze gewoon normaal mee vaar en niet in te ondiep water vaar, kan ik er jaaren mee doen? enne moet je er nog iets aan onderhouden?

groetjes dick
 
Hallo Dick

Zoals bij elk gebruiksvoorwerp wat langer mee moet dan alleen vandaag moet je niet de extremen op gaan zoeken.

Qua bouwen:
Liever een dag meer tijd besteed aan secuur inbouwen dan 2 weken aan corrigeren wat je fout hebt gedaan!

Qua onderhoud:
Doe ik in de winter. Schroefassen uit de schroefaskokers, kijken of de lagers en de uitlijning nog goed zijn, dan nieuw vet er in (Ik gebruik al jaren gele vaseline, maar er zijn collega's die zweren bij andere smeermiddelen) het hele handeltje weer netjes monteren, proefdraaien met een amperemeter tussen accu en regelaar, en schoon wegzetten voor het volgend vaarseizoen.

Wat je beslist niét moet doen is één week voordat je naar een meeting gaat "alles nog even nakijken". Dan ben je gewoon te laat of je financiele situatie laat niet toe dat je die ene motor kan vervangen... :mad:
 
Het vermogen zit niet alleen in de jets. Ik heb in mijn model ook 2 x 28mm jets van Kehrer liggen maar wil ipv 600 speed motoren toch richting de 900.

Het gewicht van je model speelt ook een rol.

Voor de rest:
Onderhouden zoals Roel het hier omschrijft.

succes,

grt,
Roelof
 
Back
Top