Jet Legend L-39 Albatros

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Berto, 26 sep 2011.

  1. Peterjan

    Peterjan

    Lid geworden:
    27 aug 2006
    Berichten:
    77
    als eerste van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

    ik zal alles maar goed checken.
    jet legend staat niet zo goed bekend bij de vliegers die veel meters maken.
    vleugels die breken.
    chinees alu is net xo sterk als hollands karton.
     
  2. straalpijp

    straalpijp

    Lid geworden:
    11 apr 2008
    Berichten:
    143
    Locatie:
    's-Graveland
    He peterjan,

    Weer terug op het MBF?
    Is er niets te doen op het jetforum?

    Groet Adrie.
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.973
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Herman,
    daar heb jij helemaal gelijk in.


    Hee Peter Jan,
    Ook hier even buurten?
    Klopt helemaal, zo schijnen ze ook te kunnen lijmen met lucht, een techniek die ik (en waarschijnlijk velen met mij) nog niet de baas zijn.

    Brekende vleugels is wat minder, zal eens kijken hoe goe deze verlijmd zijn.

    Thanks.


    Vanavond weer wat meters gemaakt met m`n F-15`tje (naast de L39 is die echt klein :roll: ).
     
  4. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.523
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hey man, mooie kist joh! (al dan niet welke fabrikant, ginne ervaringen mee.....)

    Heb zelf ooit op het punt gestaan deze kist zelf te mallen, dezefde formaat 1/5, paar jaar geleden in 2000. Ik wilde toen een uniek projectje, tekeningen reeds gemaakt, de JG100 turbine had ik er toen speciaal voor gemaakt. (12kg) Ben zelfs 2x naar de fabriek aerovodogy geweest nabij praag en heb een héle berg foto's en zeer goede 3-zijden tekeningen. Nét toen ik met de mallen wilde gaan beginnen hoorde ik dat Airworld deze inmiddels had gemaakt, zelde schaal en héél gedetaileerd voor toen. Erg balen maar kon de motovatie voor komplete mallen niet opbrengen. Toen maar als tussendoortje de Avonds F16 gekocht.....

    Tis in principe een hele goede vlieger, immers, de echte is ook een trainer en met goede vlieg eigeschappen gebouwd. Een gewone conventionele vleugel, tiptanks voor langs stabilisatie (werken als winglets) en het is ook nog eens een hele schone bak vind ik.... Inmiddels zijn er 10 miljoen van deze kistjes in diverse maten dus mij zie je er niet snel meer mee. (zegt diegene die F16's vliegt ha ha ha....;))

    Groetjes,
    Gerald
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.973
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Gerald,

    leuk dat je ook hier weer even komt buurten :D

    Yep, is wel een "zo veel uit een dozijn kist" maar ken er daar meer van ;-)

    Maar dat heeft vaak ook wel een reden en dat is dat ze goed vliegen, denk ook dat dit een betere kist is voor het "begin werk" al is het een beetje groot beginners maatje :lol:

    Maar ook wel weer een kist waar ik iemand eerder mee zou laten laten vliegen aan de kabel dan met de F-15, misschien gewoon een gevoel maar toch.

    Dus in meerdere opzichten een beter demo model waar hij dus ook puur voor gebouwd gaat worden.

    De kist ziet er verder ook wel mooi uit, jammer van het buiten de mal gespoten maar met een kwastje en wat verf is dat ook wel een stuk minder opzichtig te maken.

    We zullen zien.

    Grt,
    Berto.
     
  6. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Maar ook wel weer een kist waar ik iemand eerder mee zou laten laten vliegen aan de kabel dan met de F-15, misschien gewoon een gevoel maar toch.

    Aha! Morgen klaar??? :D
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.973
    Locatie:
    Zeewolde
    Nee, dat dan weer niet :nooo:
     
  8. Peterjan

    Peterjan

    Lid geworden:
    27 aug 2006
    Berichten:
    77
    toedeloe
     
  9. Peterjan

    Peterjan

    Lid geworden:
    27 aug 2006
    Berichten:
    77
    oeps foutje
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.973
    Locatie:
    Zeewolde
    Hehe :lol:

    Chats en forums niet door elkaar gooien Peter Jan, krijg je soms hele mooie verwarringen van :rolling:


    Ben hier maar weer een beetje aan het prutsen met de hoogteroer aansturing.
     
  11. straalpijp

    straalpijp

    Lid geworden:
    11 apr 2008
    Berichten:
    143
    Locatie:
    's-Graveland








     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.973
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo het de hoogteroer aansturing is klaar, de scharnieren zijn verlijmd.
    Enige wat nu nog rest is de aansluiting van de servo.

    Ben nu ook even aan het vechten met het richtingsroer, wil die toch proberen binnen te houden.

    Zal zo eens foto`s plaatsen.
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.973
    Locatie:
    Zeewolde
    En de hoogteroer aansturing:
    [​IMG]

    Denk dat ik de aansluiting maar eenvoudig hou, dit verdwijnt onder het kievlak:
    [​IMG]
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.600
    Locatie:
    Groningen
    Dat kwiklinkje ziet er wat klein uit, vergeleken bij de rest. Ik zou er zoiezo nog een borging omheen doen.
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.973
    Locatie:
    Zeewolde
    Richtingsroer

    Nou dan maar eens verder met het richtingsroer.

    Dit is de aangegeven methode van JL:
    [​IMG]
    [​IMG]

    De pen die op de servohevel zit en in het alu profiel valt heeft veel speling met kans op flutter.
    En da`s niet goed :nooo:

    Echter zijn alle aansturingen inwendig dus wil eens kijken of dat bij het richtingsroer ook wil lukken.

    Wil het nu zo gaan uitvoeren:
    [​IMG]
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.600
    Locatie:
    Groningen
    Dat lijkt goed, alleen hoe monteer je de servo als het roer gelijmd is? Of beter gezegd, hoe haal je ooit de servo weer los?
     
  17. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    zo te zien zit de servokrans niet in de servo geschroefd. Je monteert dus eerst het rudder en dan schuif je van onder de servo ertegenaan. Dan de servo vastschroeven en klaar is Berto.
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.973
    Locatie:
    Zeewolde
    Heee Herman,

    De kwiklink op je eerste reactie heeft een asje van 2mm en wordt geborgd met een C-clip.


    De servo van het richtingsroer wordt tijdens montage in de servohevel gedrukt, het roer kan verder niet omhoog dus het kan ook niet los (althans dat is het idee, nu de uitvoering nog ;-) ).
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.600
    Locatie:
    Groningen
    Ja, dat kan ook natuurlijk :) Ik zat al te denken, hoe krijg je alle schroeven er nu in :)
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.973
    Locatie:
    Zeewolde
    rolroeren

    NU het richtingsroer even ligt te drogen maar eens een vleugel erbij gepakt om de rolroeren en servo`s te gaan monteren.

    Dit staat er op de tekening:
    [​IMG]

    En zo ziet het er in het echie uit.

    De tiptank waar de rolroerservo in komt:
    [​IMG]

    Bekende alu profieletje weer:
    [​IMG]

    En zo moet het er straks uitzien:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu even wachten tot de lijm van de rolroer scharnieren gedroogd is, dan kan ik hier weer mee verder.
     

Deel Deze Pagina