Jodell Robin

Kan er zit al een groter neuswiel op .Maar het nadeel is dan als je de instelhoek van het toestel verandert deze te snel los wil komen en je tegen overtrek aan zit . Dit moet je niet willen met een sleep achter je .
 
Zo zwaartepunt nog iets naar achteren gebracht (we zijn nu van 200 gram naar 140, naar 100 gram lood in de neus gegaan).
Hoogteroer servo vervangen ,deze reageerde alleen nog maar als de knuppel al een eindje bewogen was .Dat vliegt niet lekker .
Bougiekabel zat een breukje in wat vonk overslag in de kabel opleverde en dus storing naar de radio .Bleek dus het ontstoringsweerstandje gebroken te zijn op het ijzerdraadje vlak bij de weerstand .hier dus weer een draadje aan gesoldeerd .nieuw veertje uit een balpen in de bougiedop geplaatst . en over was de vonkoverslag .
Vond nog een propje 15x8 met hele tippen . die zit er nu op .Uit het land van de rijst is een propje 14x8 drieblads onderweg .

Zaterdag gaan we weer vliegen en met wat mazzel kunnen we het touwtje er weer achter hangen .
 
De Robin gaat steeds beter. Nog een beetje oefenen en dan gaat mijn ASW22 ook probleemloos omhoog. Nu ging het eerste stuk wel maar als we wat verder/hoger gaan werd het toch moeilijk.
In ieder geval start de motor nu probleemloos. Als het neuspootje wat minder flexibel is gaan de landingen ook steeds beter, dat wil nog wel eens wegknikken geloof ik.

Serge, was weer echt een feest. Bedankt voor de sleepjes.

140503_Jodel_ASW22_zps8645f503.jpg
 
Het was weer zeer leuk . Er blijven verbeterpuntjes en dat gaat goed komen .
Propje is niet je van het ,maar het kan er mee .eerst de neuspoot ,dan is de rest daarna aan de beurt voor verbetering .
De Jodel wordt snel klein in de lucht en laat zich moeilijk zien in silhouet op hoogte .
Het is een stabiel platform om te vliegen alleen in de landing moet je blijven vliegen ,iets te traag of te snel straft je direct af .
 
Aangezien het verschil tussen vliegsnelheid en overtreksnelheid te klein is samen met het relatief hoge gewicht stopt hier het sleepavontuur met de Jodell.
We hebben geprobeerd en ervaren . Er komt een ander voor welke woensdag ochtend gehaald wordt in Elst met de snorfiets en banaanhangkar . En de sleper is geel van kleur .
 
Wat dan inhoudt dat je hem
a. Overtrokken hebt en er snippers zijn ( :-( )
of
b. Je gewoon aanvoelt dat het niet 'lekker' zit en er (wijselijk) mee stopt met deze kist. :bye:
 
Ghehe... Lol!

Het is iets meer knuppelen maar het vliegt oh zo fijn. Toegegeven dat ik met de mijne alleen sleep onder rustige weersomstandigheden. Slepen met mijn piper is nog steeds ( een leuke ) bijzaak. Voor het heftigere sleepwerk heb ik een andere kist.
 
Het is inderdaad een piper geworden van 213cm span met 4,2kg klaar gewicht .De Jodell die ik had was met het slepen juist een zeer onplezierig toestel .tussen vliegen en overtrek zat niet veel ruimte .vliegsnelheid lag te hoog ,hierdoor zat bje dus of in overtrek of er dicht tegenaan .met de 20 cc had ik eigenlijk een 16x8 nodig en ik kon maximaal een 14 inch prop kwijt ivm het landingsgestel . 15 inch kon wel ,maar dan moesten alle landingen boterzacht zijn .
De piper die ik nu heb ,bezit het bekende clark y profiel van 11% . Dit is eigenlijk het profiel voor een piper (de eerste generatie van tc had dus geen clarky en vlogen dus ook niet lekker ).
Het is een arf piper van twm schaal 1 op 5 . De jodell was 5,6kg vliegklaar , dus ik ga er qua gewicht op vooruit in positieve zin .
En waarom een piper ? simpel vliegsnelheid is breed en overtreksnelheid relatief laag .
Daarbij komt dat ik pipers gewoon leuk vindt en ik een toestel zonder vstelling zocht .
Ook moest het toestel in mijn budget vallen en alles uit de Jodell moest hierin te gebruiken zijn . tevens wilde ik minimaal 2meter span hebben . Ik had 2 motoren ter beschikking de zg 20 en een rcgf 26 met resonantie uitlaat . De rcgf viel helaas af omdat dan de uitlaat onder de romp zou moeten en de motor totaal qua omvang te groot was wat dus geen pan 26 is .
Tevens was ook een eis dat de vleugel deelbaar is en het toestel moet mee kunnen op mijn fiets aanhangwagen achter de snorfiets . Ik ben voorlopig niet in het bezit van een auto .En om iedere keer clubleden te vragen of ze me willen oppikken ondanks dat ze dat heel aardig aanbieden ,vind ik lastig . Ik wil geen blok aan een been zijn . Dus vandaar dat het op een piper uitkwam.
 
Dingetje vliegt als een trainer ,Heb zojuist de motordomp aangepast en het zwaartepunt ietsje naar voren en ben begonnen met het afwerken .
De piper kan stapvoets door de lucht ,nu nog een 16x8 apc voor het sleepwerk .met de 18x6 is het lekker rustig rondtuffen op een kwart gas .Motortje loopt nu lekker .
Misschien maandag de eerste sleepjes .
Ik weet wel nu waarom je verknocht kunt zijn aan een piper .
 
Dat is nu juist niet bij de piper.
Hij kan niet snel.
Dat is vaak lastig bij snelle zwevers.
Daarnaast heeft hij een hoge romp met veel windvang.
Daarom vind ik de piper juist leuk je kan lekker roeren aan de knuppels.:cool:

De snellere zwevers mogen dan ergens anders achterhaken ;).

En wat knuppelen is ook leuk .als er de juiste prop op zit is een zg20 best een leuk torretje op en 4,2kg . met de jodell was het juist een straf om langzaam te moeten vliegen ,dat kon hij niet .
 
Back
Top