Het is altijd even afwachten wat je aantreft als je iets 2e hands koopt dus begonnen met nalopen van de kist. Mijn doel hierbij is om eventuele problemen welke aanwezig kunnen zijn te verhelpen. Ik hanteer voor mezelf een 110% regel. Alles ok + 10% extra voor mijn eigen gemoedsrust. Zeker bij zo'n grote kist.
Gister ben ik even bezig geweest om een aantal simpele, maar tijdrovende aanpassingen door te voeren aan de K8. Allereerst het plaatsen van de rolroer servo's want deze kreeg ik er niet bij helaas. (Er zaten twee brushless servo's in van €180/stuk, dus dat was niet zo verwonderlijk). Ik heb gekozen om er twee Dymond DS9500's in te zetten, ze zijn met 12Kg sterk zat en komen overeen met hetgeen Derkum voorschrijft. Ik werd iets minder blij van de wijze waarop de servo in de houder viel, dus daar heb ik een oplossing voor bedacht. De ruimte welke er tussen de servo en de servoplaat zat is nu mooi opgevuld met een stukje hout, de servo zit er nu strak in en kan niet meer op- en neer bewegen.
Op de club kreeg ik nog de tip om de staanders op de servoplaat even goed met epoxy in te smeren, ze kunnen anders vrij makkelijk loskomen. Aangezien je besturing maar aan twee van die fragiele pootjes hangt, geen slecht plan.
Persoonlijk houd ik niet zo van een kabel gesoldeerd uit stukjes. dus de volgende klus was om de kabel naar de aileron te vervangen. Deze nieuwe kabel heb over de volle lengte van een rietje voorzien om het schavielen in de vleugel tegen te gaan. Ook heb ik deze gelijk voorzien van een MPX stekker met platine om het aansluiten van het 2e vleugeldeel makkelijker te maken. De draad is .25 mm² en kan flink wat stroom naar de servo vervoeren als het nodig is. Links de oude en rechts de nieuwe kabel, dit voelt beter.
Gelijk even het hoogteroer gecontroleerd en daar zat ook één servo met ruimte er tussen, ook daar is een passend plaatje hout onder gezet. De schroeven voor de montage van de servo houder wat groter genomen en de schroefgaten uitgehard met secondenlijm. Links de originele kleintjes (2mm) en rechts de Multiplex schroefjes, deze zitten ook op de rolroeren.
Deze mpx schroeven ooit als tip van Arjan gehad en ze zijn echt de investering meer dan waard.
Todo:
- De Sub-D9 vervangen door een MPX stekker.
- de kabelboom naar achter vervangen en van MPX Stekker voorzien.
- Romp nog wat verstevigen t.h.v. de neus (geen rode buizen zoals bij V3)
- pootjes met epoxy insmeren.
- Het CG uitwegen.
Verder is de kist netjes gebouwd en heb ik geen bijzonderheden kunnen ontdekken.
Als jullie nog bruikbare tips hebben verneem ik die uiteraard graag.
Edit: plaatje toegevoegd en tekst wat aangepast.