Als ik met bv met 8s 5 minuten langer kan vliegen dan met 10s lipo`s dan is dat mooi meegenomen
Dat is een verwachting waar niks zinnigs over te zeggen valt, zonder een heleboel extra informatie.
Met 10S zal de zelfde motor veel meer toeren willen draaien. Als je daar je propkeuze niet op aanpast, vlieg je minder lang want dan gaat de motor (veel) meer vermogen vragen.
Als je uitgaat van dezelfde cel capaciteit, heb je met 10S meer energie bij je en zou je dus langer kunnen vliegen, ware het niet dat door de hogere spanning, het makkelijker is energie te verkwisten omdat je meer vermogen tot je beschikking hebt.
Accuspanning op zich is niet zo heel belangrijk, tenzij er een groot verschil is in prijs van de regelaar, of de hoeveelheid koper die je in je kist wilt spijkeren om al die ampères door te jagen.
Zolang je propeller maar aangepast is aan de combinatie kV/accuspanning, zal er niet heel veel verschil zitten in de vliegduur, tussen 8S 5000 mAh en 10S 4000 mAh (zelfde hoeveelheid energie). Wel iets, maar verwaarloosbaar.
gewoon 10S erin, beetje gewicht kan geen kwaad, whattmeter er tussen, 20x10 of 19x12 prop erop, 70-80Amps volgas, no problem
Niet als negatief commentaar bedoeld, maar: Ik weet niet waar dat heen moet, maar dan praat je over plm 3 kW (4,2 pk) in een Big Lift, en dat is écht idioot overdreven voor een kist die met 1,5 kW al ruim bemeten is en met ongeveer 700 tot 1000 W al meer dan goed vliegt.
En nu ga ik mij toch even bemoeien met de set-up, want vluchtig naar de gegevens kijkend zie ik dat die motor op 10S ruwweg 8500 toeren wil draaien, en statisch zou bijvoorbeeld een gewone APC 19 x 10 dus al 3200 W opnemen, en dat gaat reeds het opgegeven max van 2775W te boven.
19 x 12 of 20 x 10 gaat zelfs al richting de 3,8 a 4 kW.
Is maar heel ruw en met de natte vinger uitgewerkt, en in de lucht neemt dat opgenomen vermogen redelijk af, dus het zal echt niet onmiddellijk verbranden, maar persoonlijk begrijp ik dit soort adviezen niet, als het om een simpele Big Lift gaat, wat bepaald geen aerobatics kist is, niet hard wil, en je kunt ook niet "verticaler dan verticaal"....
Geloof me, met een 18 x 6W doet die Big Lift OOK reeds verticaal, en daalt het maximum vermogen naar rond de 2000W (50A op 10S om en nabij) maar schat ik zo in dat je als je gewoon een rustige kruisvlucht aanhoud, je op 10S 5000 mAh toch minstens 20 minuten zou moeten kunnen vliegen met heel ruime reserve want je gaat dan maar in de buurt van de 10A trekken.
10S 5000 mAh zal ongeveer 1,5 kilo wegen, dus dan komt je vlieggewicht uit op 7 kilo, en dat is heel acceptabel.
Kortom, als ik jou was, zou ik die rare 19 x 10 er rap afhalen en er iets rustigers op zetten qua spoed.