Keuze propellor

  • Topicstarter Topicstarter Duprezz
  • Startdatum Startdatum
Brushless is toch explosievrij?

Vind het trouwens een knullige oplossing. Als ze het karretje met de gasstroom mee zouden laten lopen, zou een zeiltje al voldoende geweest zijn..
 
Even een nieuwsgierige vraag;

Bedoel je dat hij moet gaan rijden in een operationele gasleiding volledig onder werkdruk?

Of in een drukvrij gemaakte leiding?

Gr. Teus
 
Nee het word getest in een wind tunnel. Er moet ook een webcam op worden bevestigd die heel de (glazen) buis inspecteert.

Ik moet zeggen The Mechanic, de uitleg is iets wat kort:P
 
Oke,

Maar is het wel de bedoeling dat hij in een operationele gasleiding moet gaan rijden?
 
Nee dit is niet de bedoeling, maar het gaat om het idee. Er zitten nog wel wat haken en ogen aan voor het gebruik van de materialen maar dat is hier niet van toepassing. Ik wil alleen weet wat ik het beste kan doen om de wind op te vangen..
 
ok voor de webcam heb je zowiezo een accu nodig maar die mag dus niet worden gebruikt voor de aandrijving?

nou het is simpel

Stap1. men neme de bodem van een vijf liter verfblik ( cirkelvormig stuk blik of aluminium mag ook)

stap2. bepaal het absolute middelpunt

stap 3 verdeel in of 12 gelijke vakken ( als een taart)

stap 4. inknippen voor 2/3

stap5. buig de ingeknipte stukken naar buiten ( allemaal wel even ver natuurlijk)

stap 6 eventueel balanceren

en presto een op maat te maken goed werkende ''turbine''
 
Duprezz zei:
Ik wil alleen weet wat ik het beste kan doen om de wind op te vangen..

Is het niet de bedoeling dat je dat juist gaat onderzoeken? Dat lijkt me onderdeel van het project. Koop een paar grote propellors met de grootste diameter, maar met verschilllende spoed, en de windtunnel om te testen heb je al. Je weet van de rest al dat je een 2 blads propellor moet gebruiken, lijkt mij niet meer dan een paar uur werk om de goede prop te vinden.
 
Ik zeg niet dat ie een 2blad moet gebruiken hoor.. ik weet niet wat beter zou werken in deze situatie. Het kan best dat een vierblads veel beter werkt.
 
"Je krijgt al gauw een druk op bouw?" wat bedoel je daar precies mee? We hebben wel een aantal ideeen om hem in de buis te laten rijden. Dat moet het probleem niet worden. We proberen nu alleen nog maar een beetje info te verzamelen. Maar als ik het goed begrijp moet ik zoeken naar een propeller met een zo groot mogelijke diameter (zodat deze de meeste wind opvangt) en een zo klein mogelijke spoed, zodat de propeller veel toeren maakt. Weten jullie misschien een goede winkel/website waar ik dit kan aaschaffen? Ik zit zelf te denken om bij conrad te kopen en hier de APC PROPELLOR ELECTRO 35,5X18 te kopen. Is dit een goeie?

Nog even ter verduidelijking, het aantal bladen heeft geen invloed?

met druk opbouw bedoel ik, je gaat een vernauwing krijgen in de buis daar waar het karretje zit.
je krijgt dan het volgende: aangezien het vollume niet verandert moet de snelheid van de gas stroom omhoog dat gaat alleen met een druk verhoging.
 
Wow wat is dat:P Dit zouden we natuurlijk kunnen proberen. Maar een propeller gaat niet werken volgens jullie?
 
Ik zou een venturi bouwen met een diameter bijna gelijk aan de pijp en hierachter er een turbine rad (zoals in een stoom of gasturbine) mee aanblazen .... het turbinerad is "eenvoudig" zelf te bouwen ... een (houten) naaf van voldoende diameter, daar zaag je rondom gleufjes in onder een hoek van 45 graden netjes verdeeld, de bladen zaag of knip je uit dun aluminiumplaat ... je kan ook een aluminum schijf straalsgewijs inzagen en deze bladen ca 45 graden verdraaien, dan lijkt het een beetje op een "Amerikaanse" windmolen
 
Heb ik inderdaad ook aan gedacht, tot hoe klein zou ik de opening dan moeten verkleinen vergeleken met de diameter van ongeveer 38 cm aan het begin?
 
Je moet zorgen dat je frontale oppervlak (weerstand) zo klein mogelijk en gestroomlijnd is, denk aan zo iets als dit,

Nacelle kit for 90mm fan

Fabriceer hier drie wielen onder voorzien van gestroomlijnde wielkappen, twee achter en één voor, het voorste wiel moet vrij kunnen sturen zodat deze automatisch de richting van de buis volgt.

Voorzie de fan-unit van een gelagerde uitgaande as in plaats van de E motor en voorzie deze as van een hele kleine snaar poelie.

Op de gelagerde achteras plaats je een zo'n groot mogelijke snaar poelie en monteer op deze as ook een one way bearing om te voorkomen dat het geheel achteruit kan rijden.

Waarschijnlijk heb je nog een tussen as met een grote en een kleine poeli nodig om de reductie nog meer te vergroten.

Hou de mechanische weerstand ook zo klein mogelijk, denk aan ongesmeerde ceramische lagering op de draaiende delen, of verwijder het vet uit de standaard lagers en voorzie ze dan van 1 druppel silicone olie.

Leuk project!! ben benieuwd wat het gaat worden.
 
Hallo,

We zijn nog steeds concepten aan het bedenken voor ons project. Nu zou ik graag willen weten waar ducted fans te koop zijn? Dan gaat het hier vooral om de fan..

Groeten Michiel
 
Back
Top