kind van 6 jaar dood door heli

De man in Eibergen stond op een plaats waar hij niet mocht komen, hij was er al meerdere keren weggestuurd.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je dat veel te zwaar ingeschat hebt. Kijk eens naar de figuren die je voor het KNVvL brevet moet vliegen (meeste club-brevetten zijn hier van afgeleid):
KNVvL Modelvliegsport - Brevetten

RC brevetten hebben niets met theorie te doen. Ze zijn ingevoerd om te enthousiaste mensen tegen zichzelf te beschermen en clubs/leden/bestuursleden/toeschouwers tegen te enthousiaste/optimistische beginners te beschermen. Iemand die geen brevetfiguren kan vliegen, kan nauwelijks vliegen.
QUOTE]

Dat is pure bullshit , ik kon al op 50 cm inverted met me vliegtuig en heli over t veld vliegen , dus die onzin gaat niet op Ron .
Ik moest brevet vliegen met een heli die gewoon op 3d ingestelt stond , dan valt t nie mee om alleen die klotuh hoveroefeningen te moeten doen , en dat heeft NIKS met helivliegen te maken die figuren !!
Er zijn zat mensen die prima kunnen vliegen en die dus GEEN brevet hebben , sterker nog , er kunnen veel mensen die WEL een brevet hebben zelfs een puntje aan zuigen , zo ook bij mij op de club , waar ik overigens al zeker 6 maanden niet meer geweest ben en wel lekker vlieg op mijn wildvliegplekkie !!

Dat is pure bullshit , ik kon al op 50 cm inverted met me vliegtuig en heli over t veld vliegen , dus die onzin gaat niet op Ron .
Ik moest brevet vliegen met een heli die gewoon op 3d ingestelt stond , dan valt t nie mee om alleen die klotuh hoveroefeningen te moeten doen , en dat heeft NIKS met helivliegen te maken die figuren !!

Als je met je '3D heli' niet eens die simpele hoveroefeningen kunt doen, was je misschien toch nog niet aan 3D toe. Ja die dingen zijn nerveuzer en nee ik heb er nog nooit mee gevlogen maar ja er wordt bij ons op de club heli gevlogen en ja ook de 3D vliegers doen met hun 3d toestel moeiteloos de brevetoefeningen.

Verder is het brevet een veiligheidsbrevet. Dat heeft niets met 'veel regeltjes' te maken, de oefeningen zijn beresimpel.

Bedenk je ook dat jij een ander pad gekozen hebt, een normale beginner begint niet met een 3D heli, jouw ervaring is dus zeker niet representatief. Voor iemand die wel echt een beginner is, zijn die oefeningen wel degelijk nuttig.

Het hangt ook van de club af. Als jij bij ons zou vliegen voor de hervorming binnen de KNVVL en je zou nu ineens een brevet moeten hebben, zouden ze bij ons daar niet zo gruwelijk moeilijk over doen. Ja sure er is een brevetprogramma, maar iemand die al bewezen heeft te kunnen vliegen, sterker nog, die al een groot aantal stappen verder is, die gaat men bij ons echt niet dwingen om dat programmaatje nog te vliegen.

@Jahre Viking: je bekijkt het vanuit het ik perspectief en het lijkt er sterk op dat je geen benul hebt waar je over praat. Een duiker kan alleen zichzelf verzuipen. Ik weet niet of jij wel eens bent aangevlogen door een simpele trainer met een 6,5cc motor voorop, maar reken maar dat dat harder aankomt dan wat dan ook wat een duiker bij jou zou kunnen veroorzaken.

Modelvliegen is wel degelijk gevaarlijker dan alle hobbies die je noemt. Een veiligheidsbrevet is daarom zeker geen overbodige luxe.

Jij wil blijkbaar wel leven in een wereld waar iemand zo even een 3m 3D kist kan kopen met forse benzinemotor voorop om daar een beetje mee te gaan wildvliegen, het is immers maar veredeld speelgoed, maar in zo'n wereld wil ik niet leven. Zo'n kist staat gelijk aan een paar vrijelijk oncontroleerbaar rondvliegende kettingzagen, in verkeerde handen..

Dat brevet zou nuttig geweest zijn voor je, dan zou je je mss beter bewust geweest zijn van de gevaren.

Overigens.. een vliegopleiding van een jaar? Dan was het niet het KNVVL brevet. De doorlooptijd bij bij ligt rond de 15 vluchten en dat kun je echt sneller doen, als je wilt zelfs in een week of twee.

Het brevet is er dus NIET alleen voor je eigen veiligheid, maar voor de veiligheid van een ieder die er omheen staat.

Overigens ben ik het wel met je eens dat je niet regels moet maken om maar regels te maken, echter daar is bij de NL brevetstructuur echt totaal geen sprake van.

Ben het met Ron en Hezik eens, Waar gevaar is moeten regels zijn.

Hoewel ik mijn vliegbrevet niet heb, zou ik het ook niet erg vinden als ik verplicht op zou moeten van een club.

Als de club je op een 1 jarige cursus wil zetten zegt dat of iets over de club of over de piloot ;) (en ik neem aan de club)
Natuurlijk accepteer je dit niet, Maar het simpele hoveren wat je van het KNVvL moet doen maak ik geen problemen. Dan maar laten zien dat je het kan!

Over de 3D heli gesproken, OK het is lastiger om ermee te hoveren maar je kan hem ook gemoedelijker instellen (lagere headspeed, dualrates etc)

Kortom: ik kan me goed vinden in de huidige regelgeving zoals gedefinieerd bij de KNVvL.

Henry, voorzichtig, je legt Jahre woorden in de mond..

@eddie
Ik schreef 'iemand die geen brevetfiguren kan vliegen', niet 'iemand die geen brevet heeft'. Lees mijn verhaal nu nog eens, dan is het niet het extreme dat jij dacht dat het is.

Laatst bewerkt:
Hezik, ik bekijk het inderdaad vanuit het ik perspektief, ik kan ook niet anders namelijk.

Als rc vliegen zo allerjezus gevaarlijk was dan had de overheid er wel een verplicht vergunningsstelsel al-la vuurwapens voor bedacht.

Modelvliegen heeft een zeker risico, dat is een feit, maar dat is totaal niet te vegelijken met motorsport, kettingzagen en zeer zeker niet het duiken.

Ik wil discussie beginnen, maar ik denk dat de kans dat je een duikongeluk overleeft zo'n beetje de helft kleiner is dan je doodgat aan een rc ongeluk.

Je legt me inderdaad woorden in de mond, maar ik stop er mee, ik heb al te veel stennis gemaakt op dit forum.

Ik leg helemaal geen woorden in de mond, ik maak gevolgtrekkingen. Je geeft aan een brevet onzin te vinden, het gevolg daarvan is dus dat mensen zomaar een dergelijk grote kist mogen kopen en gaan vliegen.

Wat je nog steeds mist, is dat het mij niet om de beoefenaar zelf gaat. Daar is het brevet ook niet voor uitgevonden. Voor de duiker zelf, of voor de modelvlieger zelf, ja dan is duiken gevaarlijker. Het gaat bij brevetten alleen niet om de uitoefenaar zelf. Dat bedoelde ik met het ik-perspectief, je kijkt louter naar diegene die aan het vliegen is, maar vergeet de 'onschuldige omstander'.

Bij duiken loopt een dergelijke omstander geen gevaar. Bij modelvliegen wel. Bij duiken is het ergst wat de duiker kan doen, zichzelf om zeep helpen. Meer niet. Als het zo was dat dat ook het enige gevaar was bij modelvliegen, dan zouden de veiligheidsbrevetten wat mij betreft ook niet strikt noodzakelijk zijn, als iemand voor een Darwin award wil gaan, moet hij of zij dat zelf weten (nou ja...).

Het gaat dus om gevaar voor derden, zoals in dit topic ook blijkt, dat 6 jarige jongetje stond niet zelf te vliegen. En dan is modelvliegen wel degelijk gevaarlijker dan de sporten die jij opnoemt.

De overheid heeft (nog) geen strikte regels opgelegd, omdat het nu nog zelfregulerend is. Er IS een brevet en een brevetterende instantie. Reken maar dat als wat in dit topic gebeurd is (dood 6 jarig jongetje) in NL zou gebeuren, nu, dat de overheid zich dan toch achter de oren zou gaan krabben. Geen slapende honden wakker maken dus, maar ook niet gaan doen alsof de hobby niet gevaarlijk is ;)

Op persoonlijke noot, ik vind niet dat je stennis schopt. Je geeft aan hoe jij er tegenaan kijkt. Dat hoeft wat mij betreft niet altijd de populaire visie te zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat modelvliegen gevaarlijk is is wel degelijk bekend bij de overheid. Die hebben dan ook het liefst dat er op clubs gevlogen wordt. De clubvelden liggen op lokaties waar het risico op letsen zo veel mogelijk beperkt wordt. Als wildvlieger doe je er verstandig aan ook naar dit soort locaties te zoeken. Dus liever niet op plaatsten waar veel mensen (langs)komen. Toeschouwers hebben vaak geen enkel idee hoe gevaarlijk de situatie kan zijn. Ik vlieger ook wel eens, liefst op een strand. Ik zoek dan een mooi leeg stuk strand op, wat verder van de strandtenten zodat niemand er last van heeft. Bijna altijd gaat er dan toch een gezinnetje op het strand zitten precies onder je stuurlijnen of liever nog precies op de hoogte waar je met je vlieger recht overheen vliegt. Ze hebben geen idee wat een vliegerlijn aan kan richten waar met 50Kg aan getrokken wordt door een vlieger die 100Km/u haalt. Verkassen is dan de beste optie, uitleggen heeft weinig zin.
Ik heb helemaal niets tegen wildvliegen, ik doe het zelf ook af en toe, maar vlieg voornamelijk op een club. Veel gezelliger, voldoende maatregelen om veilig te kunnen vliegen. We hebben een hek tussen het veld en het clubhuis zodat publiek niet zomaar het veld op loopt. Het gat in het hek is voorzien van een bordje "toegang alleen voor piloten". Wil je het veld op lopen, dan meld je dat even aan de andere vliegers. Het frequentiebord is handig en voor helikopters is het eerste kwartier van het uur gereserveerd. Nu wordt er heel weinig heli gevlogen op de club, dus dat is geen enkel probleem. Als er niemand aan het vliegen is mag je altijd met je heli het veld op. Er is een duidelijk afgesproken no-fly zone.

Ik denk dat de belangrijkste les die je kan leren uit dit tragisch ongeval is dat een modelheli (en ook een vliegtuig) gevaarlijk kan zijn en dat je je bewust moet zijn van dit gevaar en daar je gedrag op aanpast.

Ondanks de brevetplicht, Hezik, blijkt dus ook in een ander topik dat er nog steeds mensen zijn die met grote kisten wild gaan vliegen bij een woonwijk.

Ik denk dat als je het afschaft dat het voor veel wildvliegers laagdrempelig zal werken. In ieder geval wel op deze toekomstige wildvlieger. En ik denk dat ik daar niet de enigste in ben. Een verplicht brevet geeft weerstand, maakt de drempel hoog. Getver, dan moet ik weer studeren, logboekje bijhouden, ik wil lekker vliegen en klapt ie neer, nou dan klapt ie neer. Dat is wat er in mij omgaat en ook daar zal ik niet de enigste in zijn. Dit is mede één van de dingen die me weerhoud om me bij een club aan te melden.

Een ander verhaal wordt het als iemand wil doorgaan naar een hogere tak van rc vliegen, namelijk pylon racen en aerobatics. Racen is gevaarlijk als dat nou met echte crosmotoren gaat of rc pylonvliegers. Dit is een heel ander verhaal waar dus ook best heel andere eisen aan mogen worden gesteld. Maar wat vermoedelijk ook een heel ander soort vlieger aantrekt. Ik denk dat de meeste wildvliegers niet de behoefte hebben aan de racerij.

Ok, nog 1 keer duiken dan, maar dan mijn laatste keer. In de praktijk blijkt vreemdgenoeg dat er veel minder soloduikers om het leven komen dan groepjes en dat terwijl het solo duiken als gevaarlijk en onverstandig wordt bestempeld. Het gebeurd vrij regelmatig dat 2 of 3 duikers nooit weer terugkomen. Meestal is paniek daar de oorzaak van. Je kan dus als duiker wel degelijk een ander mee de dood in sleuren. En dat gebeurd, vaak, veel vaker dat het tragische ongeluk waarme dit topic begint.

Om daar nog een keer op terug te komen, hoe ver is dit een ongeluk? Ik vind het ergens nalatigheid, dood door schuld. Uit het verhaal blijkt dat dat een dronken vrouw aan de knoppen zat van een vliegende piloot. (kuch, de knoppen van zijn zender dan heh) Ik weet niet of die vrouw bij de piloot hoorde of gewoon een toeschouwer a-la het Eibergen geval was.

Het moet per definitie niet mogelijk zijn om bij een vliegende piloot te kunnen komen. Sterker, het moet per definitie niet mogelijk zijn om alcohol te krijgen op zulke dagen.

Regels zijn nodig, maar soms krijg ik de indruk dat het wel eens gaat om zoveel mogelijk regels te bedenken. En dan doel ik niet alleen op rc clubs. Mijn mening over regels is het volgende: je moet zo weinig mogelijk regels toepassen, Die je toepast moeten eenvoudig, logisch en daardoor begrijpbaar zijn. Deze moeten dan ook met ijzeren dicipline en zonder pardon worden toegepast.

Daarme kom ik weer teug bij het rc brevet, voor de gewone vlieger die wil genieten van een paar rondjes van zijn model is het volslagen kolder. Maar wil die vlieger extremere dingen gaan doen, aerobatics of pylon racen, magelijk kan je daar tusbines ook bij voegen, dan moet je gaan zeggen dit is dermate hoog gegrepen, daar hoor je aan aantoonbare eisen te voldoen. net zoals de deelnemers aan de Veronica Strandrace in het bezit moesten zijn van een knvb regio cross startlicentie.

Ondanks de brevetplicht, Hezik, blijkt dus ook in een ander topik dat er nog steeds mensen zijn die met grote kisten wild gaan vliegen bij een woonwijk.

Ik heb ook nergens beweerd dat een brevet daartegen zou helpen..

Getver, dan moet ik weer studeren, logboekje bijhouden, ik wil lekker vliegen en klapt ie neer, nou dan klapt ie neer. Dat is wat er in mij omgaat en ook daar zal ik niet de enigste in zijn. Dit is mede één van de dingen die me weerhoud om me bij een club aan te melden.

Dat is dan onkunde, want een brevet heeft niets te maken met studeren of logboeken bijhouden, althans, het KNVVL brevet niet. Er zijn geen theorievragen, je hoeft niets bij te houden, helemaal niets.

Het enige wat je moet doen, is 3 vluchten maken voor 3 examinatoren, waarbij de vluchten uit een simpel programmaatje bestaan. Van die 3 vluchten moeten er 2 met voldoende beoordeeld worden, waarbij de nadruk van de beoordeling op veiligheid ligt.

Daarna heb je je brevet. Je ziet, niets studeren, logboeken bijhouden, enzovoort. Veel laagdrempeliger kun je het niet maken.

Een ander verhaal wordt het als iemand wil doorgaan naar een hogere tak van rc vliegen, namelijk pylon racen en aerobatics. Racen is gevaarlijk als dat nou met echte crosmotoren gaat of rc pylonvliegers. Dit is een heel ander verhaal waar dus ook best heel andere eisen aan mogen worden gesteld.

Je onderschat duidelijk een simpele trainer. Die zijn ook gevaarlijk, ook al zie jij dat gevaar niet, maar als iemand jou aanvliegt met een trainer, heb je een groot probleem, als je het overleeft.

Om daar nog een keer op terug te komen, hoe ver is dit een ongeluk? Ik vind het ergens nalatigheid, dood door schuld. Uit het verhaal blijkt dat dat een dronken vrouw aan de knoppen zat van een vliegende piloot. (kuch, de knoppen van zijn zender dan heh)

Nee, dat was dus niet het verhaal. Dat waren de eerste geruchten, maar bleek niet wat er hier aan de hand was.

Regels zijn nodig, maar soms krijg ik de indruk dat het wel eens gaat om zoveel mogelijk regels te bedenken. En dan doel ik niet alleen op rc clubs.

Hoe vaak ben je op een RC club geweest? Ik ook nog niet op zo gruwelijk veel en dan uitsluitend vliegclubs, maar ik heb nog nergens 'veel regels' aangetroffen.

Daarme kom ik weer teug bij het rc brevet, voor de gewone vlieger die wil genieten van een paar rondjes van zijn model is het volslagen kolder.

In clubverband is het dat zeker niet. Bij wildvliegers zou ik het met je eens zijn, maar zodra er een club bij komt kijken. Zou jij graag op een veld staan waar iemand met een 6,5cc trainer gaat rondvliegen die het eigenlijk niet kan? Ik niet. Daarom is het brevet er, om de eerste vliegvaardigheden aan te tonen, om aan te tonen dat iemand zich bewust is van de gevaren en er veilig mee omgaat. Zowel voor zichzelf, als voor de anderen.

Let wel: geen brevet betekent helemaal niet 'niet vliegen'. Geen brevet betekent 'begeleid vliegen'. Begeleid door een instructeur, welke je zal helpen om je klaar te stomen voor het brevet. Wederom niets met logboeken oid.

Ik denk echt dat onwetendheid of onervarenheid je standpunt nu vormt. Ga eens kijken op een club, steek voor de gein eens een winterpeen in een draaiende motor op een trainer, en besef je dan hoe gevaarlijk het zou zijn als op een club jan en alleman zomaar met zo'n ding zou mogen gaan rondvliegen.

De vergelijking met duiken dan, nog maar 1 keer, want je begrijpt nog steeds neit wat ik bedoel, gaat nog steeds van de beoefenaars uit. Ik zal het nog 1 keer duidelijk trachten uit te leggen.

Stel nu dat ik een interesse heb voor duiken, en het wel eens wil zien. Ik kan dan rustig naar een 'duikclub' gaan en aan de kant gaan staan kijken. Op zo'n moment KAN er mij niets gebeuren. Er is GEEN manier waarop een duikende duiker mij als argenloze toeschouwer schade gaat toedoen.

Bij een modelvliegclub is dat anders. Sterker nog; daar kan een domme modelvlieger er zelfs voor zorgen dat mensen die zich een km verderop bevinden en helemaal niets met het vliegen te maken hebben, bv. mensen die door de natuur aan het fietsen zijn, om het leven komen.

Voor de rest is het een vrij futiele discussie, het gaat mij er niet om of modelvliegen de gevaarlijkste sport ter wereld zou zijn (wat het niet is, dat zijn we in elk geval wel eens) maar dat je het niet moet onderschatten. Denken dat een trainer een ongevaarlijk stuk veredeld speelgoed is, is echt onderschatting en gewoon gevaarlijk als je met die instelling met een trainer aan de gang zou gaan, wildvliegend of niet.

Ik weet het gemakkelijk opgelost, Als jullie langs komen, ga ik met mijn vibe 90 vliegen ;)

*Hoort het geschreeuw al
**DUDE GA JE BREVET HALEN !!! ;)

Ik denk echt dat onwetendheid of onervarenheid je standpunt nu vormt. Ga eens kijken op een club, steek voor de gein eens een winterpeen in een draaiende motor op een trainer, en besef je dan hoe gevaarlijk het zou zijn als op een club jan en alleman zomaar met zo'n ding zou mogen gaan rondvliegen.
Een .90 heli in actie, niets anders dan totale respect. Daar wil je NIET voor gaan staan.

[media=youtube]7YZrE8Gfvao[/media]
4:40 minuuten in het filmpje, niet leuk meer....

ooh man,
You ok marc?
Oh im fine, well the tripod saved me ...

Een KNVVLbrevet gaat nauwelijks over hoe goed je kan vliegen, meer over hoe gecontroleerd kan vliegen. Als je zo'n brevet niet haalt kan je gewoon niet veilig en normaal vliegen.

U wor bedankt.
Goeiemorgen! Uit bed gevallen?
En over dat nog geen brevet, dan duurt het nog maar even, je komt er heus wel....
Hij heeft natuurlijk wel een beetje gelijk, maar......
Ik zie weinigen die met een behoorlijk verminderd dieptezicht, zoveel moeite doen om het toch te leren en daarbij al zover zijn gekomen.
La ze maar l#llen.....:D

Dat is pure bullshit , ik kon al op 50 cm inverted met me vliegtuig en heli over t veld vliegen , dus die onzin gaat niet op Ron.

Dit bewijst niet dat je dit op een veilige manier kan.......

Juist wel, zonder die basis oefeningen kun je eigenlijk niet heli vliegen. Als die heli er niet voor geschikt was heb je een verkeerde keuze gemaakt. maar niet getreurd, ik heb al heel wat heli vliegers met 3d heli's netjes zien hooveren..........Dus het kan wel, lekker blijven oefenen.

Er zijn zat mensen die prima kunnen vliegen en die dus GEEN brevet hebben , sterker nog , er kunnen veel mensen die WEL een brevet hebben zelfs een puntje aan zuigen , zo ook bij mij op de club , waar ik overigens al zeker 6 maanden niet meer geweest ben en wel lekker vlieg op mijn wildvliegplekkie !!

Dat klopt er zullen beslist wel mensen zijn die "beter" kunnen vliegen dan mensen die netjes hun brevet behaald hebben, maar of ze dat allemaal netjes en veilig kunnen is maar afwachten.

Juist en zelfs met Turbine kisten bij de boer op zijn wielandje, en dat moeten we zien te voorkomen. Het KNVvL brevet is niet verplicht en zal dat waarschijnlijk ook nog niet worden zolang wij zelf ervoor zorgen dat we veilig en verantwoord bezig zijn met de hobby. We moeten ons bewust zijn van de risico's die er zijn.

Ik denk dat als je het afschaft dat het voor veel wildvliegers laagdrempelig zal werken. In ieder geval wel op deze toekomstige wildvlieger. En ik denk dat ik daar niet de enigste in ben. Een verplicht brevet geeft weerstand, maakt de drempel hoog. Getver, dan moet ik weer studeren, logboekje bijhouden, ik wil lekker vliegen en klapt ie neer, nou dan klapt ie neer. Dat is wat er in mij omgaat en ook daar zal ik niet de enigste in zijn. Dit is mede één van de dingen die me weerhoud om me bij een club aan te melden.

Ik ben er dan ook voorstander van om bij de gemeentes aan te dringen op een APV (algemene Politie verordening) waarin staat dat rc sporten zoals vliegen, rijden en varen alleen toegestaan is op daarvoor aangewezen plaatsen. ALs de plaatsen voor alle drie de sporten dan ook nog eens voldoende afstand tot elkaar hebben kan er eigenlijk niets gebeuren en de wildvlieger/rijder/vaarder is aan te pakken via de APV zeer zeker als er sprake is van enigerlei overlast.
Een logboek moeten wij als club toch al van gemeente wege bijhouden, en dat zal wel voor de meeeste clubs gelden. Dat heeft dus niets met het brevet te maken.

Regels zijn nodig, maar soms krijg ik de indruk dat het wel eens gaat om zoveel mogelijk regels te bedenken. En dan doel ik niet alleen op rc clubs. Mijn mening over regels is het volgende: je moet zo weinig mogelijk regels toepassen, Die je toepast moeten eenvoudig, logisch en daardoor begrijpbaar zijn. Deze moeten dan ook met ijzeren dicipline en zonder pardon worden toegepast.

Kijk en nu komen we ergens. We zijn het dus eigenlijk allemaal eens met elkaar. Alleen die ijzeren disipline ontbreekt.
Jullie zien dat brevet eigenlijk totaal verkeerd. Ik geloof zelfs dat jullie veel te hoog tillen aan het brevet voor modelvliegen. Iedereen roept maar dat ze minder regels willen, maar dan zullen ze zich eerst eens aan de basis regels moeten gaan houden.

Voorbeeld.....

Gisteren nog zo een gevalletje gezien. Als je ons dorpje in komt is er een drempel met wegversmalling, het uitgaande verkeer heeft voorrang. Een meneer vond dat hij als inkomend verkeer voorrang had en drukte zijn auto op de drempel voor de neus van een uitgaande auto. Nadat hij toch tot inzicht gekomen was ging hij achteruit en ging een gesprek aan met de andere meneer. Ik hoorde een gedeelte van dat gesprek, het stukje wat ik hoorde was dat de schuld voor dit gedoe bij de gemeente lag, maar feitenlijk ligt die schuld bij de mens zelf omdat we nu alleen nog maar aan onszelf denken en niet meer aan anderen. We willen allemaal als eerste door, en we denken allemaal dat we de wijsheid in pacht hebben en dat we allemaal beter zijn dan de rest.​
Let wel: geen brevet betekent helemaal niet 'niet vliegen'. Geen brevet betekent 'begeleid vliegen'. Begeleid door een instructeur, welke je zal helpen om je klaar te stomen voor het brevet. Wederom niets met logboeken oid.
Begeleid vliegen kan ook betekenen dat de persoon net niet klaar is voor zijn brevet, maar wel perfect solo zijn brevet figuren kan oefenen, soms hoef je zelfs als instrukteur er niet meer naast te staan, zolang je als instructeur maar in de buurt bent om toch eventueel in te grijpen, en dat mag verbaal of fysiek zijn. Dit betekend ook dat je als instructeur heel goed moet weten in te schatten hoe je leerling is en hoe hij reageert in paniek situaties.

Het moet per definitie niet mogelijk zijn om bij een vliegende piloot te kunnen komen. Sterker, het moet per definitie niet mogelijk zijn om alcohol te krijgen op zulke dagen.

En dat is een waarheid als een koe. Alcohol maakt meer kapot dan je lief is. Eigenlijk is alcohol schenken op vliegshows een NOGO. Als de club het doet om extra inkomsten dan denk ik dat ze maar eens moeten gaan zoeken naar andere middelen. Bij ons op vliegshows en vliegevenementen komt er geen alcohol op het terrein.

Voor de rest is het een vrij futiele discussie, het gaat mij er niet om of modelvliegen de gevaarlijkste sport ter wereld zou zijn (wat het niet is, dat zijn we in elk geval wel eens) maar dat je het niet moet onderschatten. Denken dat een trainer een ongevaarlijk stuk veredeld speelgoed is, is echt onderschatting en gewoon gevaarlijk als je met die instelling met een trainer aan de gang zou gaan, wildvliegend of niet.

Dit klopt als een bus en daar wil ik het bij afsluiten, Weet waar je mee bezig bent en doe dat dan op een zo veilige en verantwoorde manier.

Goeiemorgen! Uit bed gevallen?
En over dat nog geen brevet, dan duurt het nog maar even, je komt er heus wel....
Hij heeft natuurlijk wel een beetje gelijk, maar......
Ik zie weinigen die met een behoorlijk verminderd dieptezicht, zoveel moeite doen om het toch te leren en daarbij al zover zijn gekomen.
La ze maar l#llen.....:D

Daar kan ik mij bij aansluiten. Jij bent zover gekomen en de rest zal je ook nog voor elkaar krijgen, dat brevet komt er wel.

verandwoord bezig zijn met RC is wat mij betreft een must. of het nu gaat om een auto van een kilo of 12 kilo, een boot, vliegtuig of heli, veilig moet je het houden. zo'n klein RC autootje kan al 90km/h halen en ondanks ie bijna niks weegt doet het weldegelijk zeer als ie tegen je voet rijd (zelf ooit ondervonden) laat staan als een big scale 1 : 6 tegen je aanrijd! (dan zie je een volwassen persoon gewoon gelanceerd worden!) om nog maar niet te spreken over de proppen en rotors van vliegtuigen en heli's, wat nog gevaarlijker speelgoed is!

ik zelf deed aan wildrijden en de kinderen in de buurt vonden dat prachtig, nu heb ik een heli en de kinderen vinden dat nog mooier. alleen wildvliegen doe ik niet zomaar, dan moeten de kinderen allemaal weg zijn wil ik opstijgen. met de auto's heb ik de kinderen altijd op een bankje laten zitten om te kijken en stond dan zelf dicht bij de kinderen om ze in de gaten te houden en zette de auto stil als er 1 van het bankje af kwam, maar met de heli kan ik geen 2 dingen tegelijk doen. dus geen kinderen, of onder begeleiding met papa of mama (die ik eerst de risico's vertel) en ver weg.

ik heb sinds kort m'n 2e heli en via die zaak doen ze een sporthal afhuren om indoor te vliegen en dat bevalt mij veel beter dan wildvliegen, omdat dat gecontroleerder is en dus ook veiliger. binnenkort ga ik ook naar een club en als ik dan een brevet moet halen so be it...

ik vind dat we gewoon veilig moeten omgaan met ons veredelde stukje speelgoed en anderen die er ook mee aan de slag willen mee moeten geven dat het veilig moet gebeuren om later regeltjes van de overheid die de lol van onze hobby kunnen aantasten te voorkomen

Corné

a.p.v

Dit bewijst niet dat je dit op een veilige manier kan.......

Juist wel, zonder die basis oefeningen kun je eigenlijk niet heli vliegen. Als die heli er niet voor geschikt was heb je een verkeerde keuze gemaakt. maar niet getreurd, ik heb al heel wat heli vliegers met 3d heli's netjes zien hooveren..........Dus het kan wel, lekker blijven oefenen.

Dat klopt er zullen beslist wel mensen zijn die "beter" kunnen vliegen dan mensen die netjes hun brevet behaald hebben, maar of ze dat allemaal netjes en veilig kunnen is maar afwachten.

Juist en zelfs met Turbine kisten bij de boer op zijn wielandje, en dat moeten we zien te voorkomen. Het KNVvL brevet is niet verplicht en zal dat waarschijnlijk ook nog niet worden zolang wij zelf ervoor zorgen dat we veilig en verantwoord bezig zijn met de hobby. We moeten ons bewust zijn van de risico's die er zijn.

Ik ben er dan ook voorstander van om bij de gemeentes aan te dringen op een APV (algemene Politie verordening) waarin staat dat rc sporten zoals vliegen, rijden en varen alleen toegestaan is op daarvoor aangewezen plaatsen. ALs de plaatsen voor alle drie de sporten dan ook nog eens voldoende afstand tot elkaar hebben kan er eigenlijk niets gebeuren en de wildvlieger/rijder/vaarder is aan te pakken via de APV zeer zeker als er sprake is van enigerlei overlast.
Een logboek moeten wij als club toch al van gemeente wege bijhouden, en dat zal wel voor de meeeste clubs gelden. Dat heeft dus niets met het brevet te maken.

Kijk en nu komen we ergens. We zijn het dus eigenlijk allemaal eens met elkaar. Alleen die ijzeren disipline ontbreekt.
Jullie zien dat brevet eigenlijk totaal verkeerd. Ik geloof zelfs dat jullie veel te hoog tillen aan het brevet voor modelvliegen. Iedereen roept maar dat ze minder regels willen, maar dan zullen ze zich eerst eens aan de basis regels moeten gaan houden.
Voorbeeld.....​

Gisteren nog zo een gevalletje gezien. Als je ons dorpje in komt is er een drempel met wegversmalling, het uitgaande verkeer heeft voorrang. Een meneer vond dat hij als inkomend verkeer voorrang had en drukte zijn auto op de drempel voor de neus van een uitgaande auto. Nadat hij toch tot inzicht gekomen was ging hij achteruit en ging een gesprek aan met de andere meneer. Ik hoorde een gedeelte van dat gesprek, het stukje wat ik hoorde was dat de schuld voor dit gedoe bij de gemeente lag, maar feitenlijk ligt die schuld bij de mens zelf omdat we nu alleen nog maar aan onszelf denken en niet meer aan anderen. We willen allemaal als eerste door, en we denken allemaal dat we de wijsheid in pacht hebben en dat we allemaal beter zijn dan de rest.​
Begeleid vliegen kan ook betekenen dat de persoon net niet klaar is voor zijn brevet, maar wel perfect solo zijn brevet figuren kan oefenen, soms hoef je zelfs als instrukteur er niet meer naast te staan, zolang je als instructeur maar in de buurt bent om toch eventueel in te grijpen, en dat mag verbaal of fysiek zijn. Dit betekend ook dat je als instructeur heel goed moet weten in te schatten hoe je leerling is en hoe hij reageert in paniek situaties.

En dat is een waarheid als een koe. Alcohol maakt meer kapot dan je lief is. Eigenlijk is alcohol schenken op vliegshows een NOGO. Als de club het doet om extra inkomsten dan denk ik dat ze maar eens moeten gaan zoeken naar andere middelen. Bij ons op vliegshows en vliegevenementen komt er geen alcohol op het terrein.

Dit klopt als een bus en daar wil ik het bij afsluiten, Weet waar je mee bezig bent en doe dat dan op een zo veilige en verantwoorde manier.

Sorry hoor maar A.P.V betekend algemene plaatselijke verordening

Back