ron van sommeren
Forum veteraan
De man in Eibergen stond op een plaats waar hij niet mocht komen, hij was er al meerdere keren weggestuurd.
Laatst bewerkt:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik denk dat je dat veel te zwaar ingeschat hebt. Kijk eens naar de figuren die je voor het KNVvL brevet moet vliegen (meeste club-brevetten zijn hier van afgeleid):
KNVvL Modelvliegsport - Brevetten
RC brevetten hebben niets met theorie te doen. Ze zijn ingevoerd om te enthousiaste mensen tegen zichzelf te beschermen en clubs/leden/bestuursleden/toeschouwers tegen te enthousiaste/optimistische beginners te beschermen. Iemand die geen brevetfiguren kan vliegen, kan nauwelijks vliegen.
QUOTE]
Dat is pure bullshit , ik kon al op 50 cm inverted met me vliegtuig en heli over t veld vliegen , dus die onzin gaat niet op Ron .
Ik moest brevet vliegen met een heli die gewoon op 3d ingestelt stond , dan valt t nie mee om alleen die klotuh hoveroefeningen te moeten doen , en dat heeft NIKS met helivliegen te maken die figuren !!
Er zijn zat mensen die prima kunnen vliegen en die dus GEEN brevet hebben , sterker nog , er kunnen veel mensen die WEL een brevet hebben zelfs een puntje aan zuigen , zo ook bij mij op de club , waar ik overigens al zeker 6 maanden niet meer geweest ben en wel lekker vlieg op mijn wildvliegplekkie !!
Dat is pure bullshit , ik kon al op 50 cm inverted met me vliegtuig en heli over t veld vliegen , dus die onzin gaat niet op Ron .
Ik moest brevet vliegen met een heli die gewoon op 3d ingestelt stond , dan valt t nie mee om alleen die klotuh hoveroefeningen te moeten doen , en dat heeft NIKS met helivliegen te maken die figuren !!
Ondanks de brevetplicht, Hezik, blijkt dus ook in een ander topik dat er nog steeds mensen zijn die met grote kisten wild gaan vliegen bij een woonwijk.
Getver, dan moet ik weer studeren, logboekje bijhouden, ik wil lekker vliegen en klapt ie neer, nou dan klapt ie neer. Dat is wat er in mij omgaat en ook daar zal ik niet de enigste in zijn. Dit is mede één van de dingen die me weerhoud om me bij een club aan te melden.
Een ander verhaal wordt het als iemand wil doorgaan naar een hogere tak van rc vliegen, namelijk pylon racen en aerobatics. Racen is gevaarlijk als dat nou met echte crosmotoren gaat of rc pylonvliegers. Dit is een heel ander verhaal waar dus ook best heel andere eisen aan mogen worden gesteld.
Om daar nog een keer op terug te komen, hoe ver is dit een ongeluk? Ik vind het ergens nalatigheid, dood door schuld. Uit het verhaal blijkt dat dat een dronken vrouw aan de knoppen zat van een vliegende piloot. (kuch, de knoppen van zijn zender dan heh)
Regels zijn nodig, maar soms krijg ik de indruk dat het wel eens gaat om zoveel mogelijk regels te bedenken. En dan doel ik niet alleen op rc clubs.
Daarme kom ik weer teug bij het rc brevet, voor de gewone vlieger die wil genieten van een paar rondjes van zijn model is het volslagen kolder.
Een .90 heli in actie, niets anders dan totale respect. Daar wil je NIET voor gaan staan.Ik denk echt dat onwetendheid of onervarenheid je standpunt nu vormt. Ga eens kijken op een club, steek voor de gein eens een winterpeen in een draaiende motor op een trainer, en besef je dan hoe gevaarlijk het zou zijn als op een club jan en alleman zomaar met zo'n ding zou mogen gaan rondvliegen.
ooh man,
You ok marc?
Oh im fine, well the tripod saved me ...
Goeiemorgen! Uit bed gevallen?U wor bedankt.
Een KNVVLbrevet gaat nauwelijks over hoe goed je kan vliegen, meer over hoe gecontroleerd kan vliegen. Als je zo'n brevet niet haalt kan je gewoon niet veilig en normaal vliegen.
Dat is pure bullshit , ik kon al op 50 cm inverted met me vliegtuig en heli over t veld vliegen , dus die onzin gaat niet op Ron.
Er zijn zat mensen die prima kunnen vliegen en die dus GEEN brevet hebben , sterker nog , er kunnen veel mensen die WEL een brevet hebben zelfs een puntje aan zuigen , zo ook bij mij op de club , waar ik overigens al zeker 6 maanden niet meer geweest ben en wel lekker vlieg op mijn wildvliegplekkie !!
Ondanks de brevetplicht, Hezik, blijkt dus ook in een ander topik dat er nog steeds mensen zijn die met grote kisten wild gaan vliegen bij een woonwijk.
Ik denk dat als je het afschaft dat het voor veel wildvliegers laagdrempelig zal werken. In ieder geval wel op deze toekomstige wildvlieger. En ik denk dat ik daar niet de enigste in ben. Een verplicht brevet geeft weerstand, maakt de drempel hoog. Getver, dan moet ik weer studeren, logboekje bijhouden, ik wil lekker vliegen en klapt ie neer, nou dan klapt ie neer. Dat is wat er in mij omgaat en ook daar zal ik niet de enigste in zijn. Dit is mede één van de dingen die me weerhoud om me bij een club aan te melden.
Regels zijn nodig, maar soms krijg ik de indruk dat het wel eens gaat om zoveel mogelijk regels te bedenken. En dan doel ik niet alleen op rc clubs. Mijn mening over regels is het volgende: je moet zo weinig mogelijk regels toepassen, Die je toepast moeten eenvoudig, logisch en daardoor begrijpbaar zijn. Deze moeten dan ook met ijzeren dicipline en zonder pardon worden toegepast.
Let wel: geen brevet betekent helemaal niet 'niet vliegen'. Geen brevet betekent 'begeleid vliegen'. Begeleid door een instructeur, welke je zal helpen om je klaar te stomen voor het brevet. Wederom niets met logboeken oid.Begeleid vliegen kan ook betekenen dat de persoon net niet klaar is voor zijn brevet, maar wel perfect solo zijn brevet figuren kan oefenen, soms hoef je zelfs als instrukteur er niet meer naast te staan, zolang je als instructeur maar in de buurt bent om toch eventueel in te grijpen, en dat mag verbaal of fysiek zijn. Dit betekend ook dat je als instructeur heel goed moet weten in te schatten hoe je leerling is en hoe hij reageert in paniek situaties.
Het moet per definitie niet mogelijk zijn om bij een vliegende piloot te kunnen komen. Sterker, het moet per definitie niet mogelijk zijn om alcohol te krijgen op zulke dagen.
En dat is een waarheid als een koe. Alcohol maakt meer kapot dan je lief is. Eigenlijk is alcohol schenken op vliegshows een NOGO. Als de club het doet om extra inkomsten dan denk ik dat ze maar eens moeten gaan zoeken naar andere middelen. Bij ons op vliegshows en vliegevenementen komt er geen alcohol op het terrein.
Voor de rest is het een vrij futiele discussie, het gaat mij er niet om of modelvliegen de gevaarlijkste sport ter wereld zou zijn (wat het niet is, dat zijn we in elk geval wel eens) maar dat je het niet moet onderschatten. Denken dat een trainer een ongevaarlijk stuk veredeld speelgoed is, is echt onderschatting en gewoon gevaarlijk als je met die instelling met een trainer aan de gang zou gaan, wildvliegend of niet.
Dit klopt als een bus en daar wil ik het bij afsluiten, Weet waar je mee bezig bent en doe dat dan op een zo veilige en verantwoorde manier.
Goeiemorgen! Uit bed gevallen?
En over dat nog geen brevet, dan duurt het nog maar even, je komt er heus wel....
Hij heeft natuurlijk wel een beetje gelijk, maar......
Ik zie weinigen die met een behoorlijk verminderd dieptezicht, zoveel moeite doen om het toch te leren en daarbij al zover zijn gekomen.
La ze maar l#llen.....![]()
Dit bewijst niet dat je dit op een veilige manier kan.......
Juist wel, zonder die basis oefeningen kun je eigenlijk niet heli vliegen. Als die heli er niet voor geschikt was heb je een verkeerde keuze gemaakt. maar niet getreurd, ik heb al heel wat heli vliegers met 3d heli's netjes zien hooveren..........Dus het kan wel, lekker blijven oefenen.
Dat klopt er zullen beslist wel mensen zijn die "beter" kunnen vliegen dan mensen die netjes hun brevet behaald hebben, maar of ze dat allemaal netjes en veilig kunnen is maar afwachten.
Juist en zelfs met Turbine kisten bij de boer op zijn wielandje, en dat moeten we zien te voorkomen. Het KNVvL brevet is niet verplicht en zal dat waarschijnlijk ook nog niet worden zolang wij zelf ervoor zorgen dat we veilig en verantwoord bezig zijn met de hobby. We moeten ons bewust zijn van de risico's die er zijn.
Ik ben er dan ook voorstander van om bij de gemeentes aan te dringen op een APV (algemene Politie verordening) waarin staat dat rc sporten zoals vliegen, rijden en varen alleen toegestaan is op daarvoor aangewezen plaatsen. ALs de plaatsen voor alle drie de sporten dan ook nog eens voldoende afstand tot elkaar hebben kan er eigenlijk niets gebeuren en de wildvlieger/rijder/vaarder is aan te pakken via de APV zeer zeker als er sprake is van enigerlei overlast.
Een logboek moeten wij als club toch al van gemeente wege bijhouden, en dat zal wel voor de meeeste clubs gelden. Dat heeft dus niets met het brevet te maken.
Kijk en nu komen we ergens. We zijn het dus eigenlijk allemaal eens met elkaar. Alleen die ijzeren disipline ontbreekt.
Jullie zien dat brevet eigenlijk totaal verkeerd. Ik geloof zelfs dat jullie veel te hoog tillen aan het brevet voor modelvliegen. Iedereen roept maar dat ze minder regels willen, maar dan zullen ze zich eerst eens aan de basis regels moeten gaan houden.
Voorbeeld.....
Gisteren nog zo een gevalletje gezien. Als je ons dorpje in komt is er een drempel met wegversmalling, het uitgaande verkeer heeft voorrang. Een meneer vond dat hij als inkomend verkeer voorrang had en drukte zijn auto op de drempel voor de neus van een uitgaande auto. Nadat hij toch tot inzicht gekomen was ging hij achteruit en ging een gesprek aan met de andere meneer. Ik hoorde een gedeelte van dat gesprek, het stukje wat ik hoorde was dat de schuld voor dit gedoe bij de gemeente lag, maar feitenlijk ligt die schuld bij de mens zelf omdat we nu alleen nog maar aan onszelf denken en niet meer aan anderen. We willen allemaal als eerste door, en we denken allemaal dat we de wijsheid in pacht hebben en dat we allemaal beter zijn dan de rest.Let wel: geen brevet betekent helemaal niet 'niet vliegen'. Geen brevet betekent 'begeleid vliegen'. Begeleid door een instructeur, welke je zal helpen om je klaar te stomen voor het brevet. Wederom niets met logboeken oid.Begeleid vliegen kan ook betekenen dat de persoon net niet klaar is voor zijn brevet, maar wel perfect solo zijn brevet figuren kan oefenen, soms hoef je zelfs als instrukteur er niet meer naast te staan, zolang je als instructeur maar in de buurt bent om toch eventueel in te grijpen, en dat mag verbaal of fysiek zijn. Dit betekend ook dat je als instructeur heel goed moet weten in te schatten hoe je leerling is en hoe hij reageert in paniek situaties.
En dat is een waarheid als een koe. Alcohol maakt meer kapot dan je lief is. Eigenlijk is alcohol schenken op vliegshows een NOGO. Als de club het doet om extra inkomsten dan denk ik dat ze maar eens moeten gaan zoeken naar andere middelen. Bij ons op vliegshows en vliegevenementen komt er geen alcohol op het terrein.
Dit klopt als een bus en daar wil ik het bij afsluiten, Weet waar je mee bezig bent en doe dat dan op een zo veilige en verantwoorde manier.
Sorry hoor maar A.P.V betekend algemene plaatselijke verordening