kind van 6 jaar dood door heli

spijtig dat het gebeurt , zoals elk ongeluk waar mensen het leven bij laten .
maarr , het is toch wel een behoorlijk veilige hobby , als we maar van zo weinig ongelukken horen . een dodelijk ongeluk door modelbouw komt altyd op een wereldwijd fora als rr terecht .
voorzorgsmaatregelen zijn makkelijk te nemen , dingen die fout kunnen gaan goed te overzien , 98 % van de ongelukken hoeven gewoon niet te gebeuren .
mn helihobby is mn veiligste hobby denk ik.
mvg ferry

sassen , lijkt me niet mogelijk om een ongeluk onder de pet te houden , of hoe bedoel je dat ?
ik heb bijv eens een open bovenbeenbreuk gehad , met een crossmotor , tegen iemand anders aan ook met crossmotor . niemand die daar om maalt , geen letter over in de krant , op het net , of in het clubblad . sindsdien hebben wel 10 mensen die ik ken ook een been of arm gebroken met de motor . is crossen en circuitracen gevaarlijk ? ja , soms , en als je het niet kunt , kun je het ook levensgevaarlijk maken , maar iedereen weet dat , en iedereen die er mee begint alsook die in het wereldje toeven , nemen de risicos voor lief .

iedereen die over motorongelukken hoort haalt zn schouder op en zegd ,; erg , maar wat erin zit kan eruit komen .
nu zou het zo moeten zijn dat de modelsport ongelukkenvrij blijft , omdat het geen fysieke sport is . maar ook daar kunnen gewoon ongelukken gebeuren zoals we weten .
net zoals bij klussen , sporten ed
het zou van de zotte zijn om de sport erop aan te kijken en niet de mensen die 'schuldig ' zijn aan verkeerd gedrag dat er tot lijdt.

dus jy denkt dat die knvvl gegevens verzwijgt ofzo ?
waarom zouden ze dat doen dan , ik bedoel , als er ongelukken gebeuren in een sport , dan word de sport toch niet verboden ?
en hoeveel ongelukken op jaarbasis zouden er in nl nu wezen dan , lijkt me niet veel iig .
niks om je voor te schamen of bang voor te zijn .
mss wordt er wel met meerdere maten gemeten , want als een crossclub een wedstrijd heeft , dan staat er standaard een ambulance klaar . ook komen er op assen met circuitracen elk jaar wel 1 of meerdere personen om , de nordschleiffe , mijn favoriete bestemming , heeft de laatste jaren 10 doden per jaar gehad .
en zo kun je nog wel even doorgaan .
misschien heeft het er mee te maken dat de gemiddelde modelbouwer doorgaans een wat serieuzer en pietje precieser persoon is dan in de motorsport , waar ze meestal wat onverschilliger zijn .
ikzelf denk dat iedereen lekker moet doen waar ie zin in heeft , maar er zorg voor dient te dragen dat een ander geen nadeel heeft of gevaar loopt door zijn gedrag.
trouwens , vandaag zijn er waarschijnlijk minimaal 100 ONSCHULDIGE kinderen , vrouwen en burgers per ongeluk gestorven in irak , afganistan , en sudan , maar leed is relatief , voor iedereen .
mvg ferry

de naam is ferry , maar dat had je natuurlijk wel gelezen .
jy begint in postje 29 over of wel alles gerapporteerd word . aangezien jy het te sprake brengt dat je je wel het een en ander kan voorstellen .
meer niet . en ik gebruik geen medicijnen meneer sassen .
mvg ferry

Ken hier geen slotje op , net zoals mijn topic over t vliegen in almere ??
Dit is allemaal offtopic geouwehoer !!
Komop heren moddereters , sluiten die zooi wees hier s net zo snel mee als in t andere topic .

Eddie,

Fora zoals deze zijn over 't algemeen op democratische leest geschoeid, dwz. omdat jij een discussie in topic niet interessant genoeg vindt betekent niet dat dit voor alle forumleden 't geval is en er dus maar een slotje op moet Je hoeft tenslotte niet te reageren of 't topic te lezen, of wel soms? Soms ontstaan juist off-topic de meest interessante discussies.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Hardware Analysis - Computer hardware news, reviews and forums that provide help and assistance with problems.

Met alle respect Sander, maar ik sluit me toch aan bij Eddie. In heb net het hele draadje zitten lezen en zeker de laatste helft ervan verdient niet het predikaat interessant. Ik zie er niets constructiefs of leerzaams meer in. Wel een paar ego's die zout op elkaars slakken aan het leggen zijn....

Zeker gezien de ernstige aard van het topic vindt ik het gehalte van deze draad inmiddels niet meer getuigen van gepast respect.

Dus wat mij betref mag hier aub ook een slotje op.

Gezellig, weer zo'n volwassen discussie. Een kind wordt doodgevlogen door iets wat voor de meesten van ons een passie is.
Dat lijkt me toch wel ernstig.

Ipv elkaar af te zeiken, kun je niet gewoon accepteren dat het bericht is: Wees voorzichtig!

Meer zit er echt niet achter.

In tegenstelling tot auto ongelukken e.d. is dit iets wat zeer zelden voorkomt, ook omdat er niet zo gek veel rc piloten zijn. Als het dan gebeurd kan dat potentieel behoorlijke gevolgen hebben. Stel je voor dat dat in NL gebeurd en er komt een onderzoek die dan bepaald dat de veiligheids maatregelen aangepast moeten worden wat leid tot beperkte tijden en speciale clubs (bijvoorbeeld maar 3 in NL)... Dan zijn we pas echt blij.

Ik zou zeggen, "grow up!" en heb eens respect voor elkaar!

Ron

In dit geval sluit ik me helemaal aan bij Sander.
Dat monddood maken van kritische medeforummers is inderdaad een bedenkelijk verschijnsel.
Zo had ik ook nog wat terechte repliek op wat feitelijke onjuistheden in genoemde 'vliegen bij almere poort' thread, maar net toen die discussie echt interessant werd ging de boel op slot. En dat reken ik niet de moderatoren aan, maar degene(n) die daarom verzochten.

On topic:
Juist het bespreken van het in dit topic genoemde ongeval maakt dat er weer eens goed wordt nagedacht over hoe we de risico's verder omlaag kunnen brengen.
Nu zal het uitdenken van een oplossing die het verstoren van een piloot aan het werk voorkomt, of op zijn minst bemoeilijkt, niet eenvoudig zijn.
Maar aangetoond is nu dat, als zo'n verstoring gebeurt, dat catastrofale gevolgen kan hebben. En dus moeten we er over nadenken. En discussieren.
Struisvogels (je moet er niet over praten) of fatalisten (sommige risico's moet je gewoon aanvaarden) helpen ons geen steek vooruit. Integendeel, die helpen ons regelrecht naar het door Ron (Kraaijer) geschetste scenario toe.

Gezien de overwegend negatieve houding van beleidsmakers en -uitvoerders tegenover modelvliegen is het heel belangrijk dat we hen alle munitie ontnemen om ons uit de lucht te schieten.
Dat bereiken we door:
Voortdurend vast te stellen wat de risico's zijn en die (hoe graag we ook lekker willen doen waar we zin in hebben) niet aangaan.
Dat daarbij de hoofdtaak bij de overkoepelende organisatie ligt is onmiskenbaar, hoe graag sommigen dat ook proberen te ontkennen.
Ik heb de afgelopen 30 jaar teveel voorbeelden gezien van individuen, die zelf wel even bepaalden waar voor hen de grenzen lagen, wat door een grote dosis geluk niet tot dramatische gevolgen leidde. Eigen initiatief is hier een gepasseerd station.

Laatst bewerkt:
Ik mis eigenlijk nog hetgeen dat er bij zon georganiseerd evenement een (dronken) toeschouwer zo dicht bij de piloot kan komen dat die op knopjes kan gaan drukken?

Als ik (dronken) in een hijskraan klim en op allemaal knopjes ga drukken terwijl er een sloopkogel aan hangt gebeurt er ook waarschijnlijk iets dat niet helemaal de bedoeling is.

Vandaar ook dat ervoor gezorgd word dat daar geen mensen bij kunnen komen.

Daarbij is de RC sport ook niet iets dat je van 10 meter afstand niet meer kan zien.

Ik vind het iig vrij bizar dat iemand die geen piloot is zo dicht bij de piloot kan komen.

Iedere andere piloot kan zich dronken ook nog wel bedenken dat als je op een zender knopjes om gaat halen dat er dan nare gevolgen kunnen gebeuren.

Dus als de toeschouwers gewoon op afstand blijven (en worden gehouden indien dat nodig is) word het risico op herhaling hiervan gewoon minimaal.

Het is nou eenmaal gebeurd en het is triest vooral omdat er een kind bij betrokken is geweest.

Jeroen.

Bruno, wat me nu zo intrigeert is dit.

Modelvliegen is potentieel gevaarlijk, daar zijn we het over eens. Jij lijkt voor de vermindering van dat risico vooral ten strijde te trekken tegen het wildvliegen (afgaande op je andere reacties neem ik aan dat je met "eigen initiatief" hetzelfde bedoelt).

Maar leg mij nu eens uit hoe je tot de conclusie komt dat dat de oplossing is.
Met mijn boerenverstand denk ik dat de risico's op ongelukken toenemen als je met meer mensen vliegt (meer kans op storing) en als er veel omstanders zijn (meer kans iemand te raken). Voor mij betekent dat, dat de eenzame wildvlieger op een weiland ver bij iedereen vandaan VEILIGER vliegt dan degene die bij een club vliegt en demonstraties verzorgt, aan meetings deelneemt en mee doet aan shows.

Zelf als ik als totaal onervaren wildebras zomaar wat ga pielen in een veldje buiten de stad kan ik geen andere schade aanrichten dan die aan mijn eigen auto, mijn eigen persoon of het grasveld. En het raken van mijzelf is tientallen keren moeilijker dan het raken van 200 toeschouwers op een kluit.

Ik ben net als Sander zeer benieuwd naar de ongevalscijfers van de KNVvL in vergelijking tot die van de wildvliegers. Het zou mij niet verbazen als er véél meer wildvliegers dan clubvliegers zijn trouwens.

Tot slot een opmerking; ik heb geen enkel probleem met deze discussie, zeker niet in een draadje als dit wat er duidelijk over gaat. Wel als die discussie iedere keer in draadjes wordt gevoerd die daar helemaal niet voor zijn. Dat irriteert mij mateloos. Er lopen genoeg draadjes over risico's etc om je ei kwijt te kunnen.

Op een club is er over het algemeen een zender controle. Door middel van een frequentie bord, of knijpers. Het komt volgens mij niet zo vaak voor dat iemand daardoor crashed op een club. Wildvliegen doe ik zelf ook, maar is het risico dat iemand stoort op dezelfde frequentie veel hoger want er is immers geen, of weinig controle.

Dus als je geen lid bent van een club en je weet niet hoe het er daar aan toegaat, dan kun je misschien beter je mond houden...

Feit blijft, het is gevaarlijk en een ongeluk zit in een klein hoekje. Het enige wat we kunnen doen is het risico zoveel mogelijk beperken, in het wild, of op een club.

Kraaijer,

Oh, dus omdat ik geen lid van een club ben heb ik geen recht van spreken? Beetje kortzichtig niet? Dat betekent niet dat ik geen ervaring heb hoor. Ik kom wel óp clubs, meestal in 't buitenland, maar ben geen lid en maak dus ook geen deel uit van een gezelschap wat ervaringen deelt en uitwisselt. Vandaar ook dat ik vraag of degenen die wel aktief zijn in een club wellicht een reactie willen geven. Het enigste wat jij doet is mij een veeg uit de pan geven, daarmee help je deze discussie geen stap verder, toch?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Hardware Analysis - Computer hardware news, reviews and forums that provide help and assistance with problems.

Je spreekt jezelf nu tegen dumbo, ff een quote uit je vorige post:

"Iemand wellicht meer kaas van deze materie gegeten? Ik ben zelf geen lid van een club, ook nooit geweest, dus kan niet uit eigen ervaring spreken."

Heren heren, het onderwerp is al erg genoeg zonder dat we elkaar in de haren vliegen.

Beetje verdraagzaam zijn tegen elkaar aub?
Geen kreten als 'dumbo' enz aub.

Laatst bewerkt:
Je zegt zelf "ook nooit geweest"... Daarmee bedoel je een club (postnummer 45)

En dumbo is een vriendelijk scheldwoord...

Ok, voor intrepretatie vatbaar, maar zeker niet duidelijk geschreven, mijn excuses dat ik het anders lees...

Ik ben trouwens gewoon een nederlander die in België woont...

Verder, zoals ik gezegd heb, gaat het mij gewoon om de kwestie veiligheid en niets anders.

Echter één ding is mij wel duidelijk, in de regel is 't niet de piloot zelf die slachtoffer wordt van een crash, het zijn in de regel altijd derden..

Sander, hoe kom je daar nou bij? Klopt volgens mij niets van. Kijk maar eens op de draad SAFETY op helifreak. Staat vol met verhalen en foto's van verwondingen van PILOTEN.

Trouwens, als je wilt weten of de KNVvl statistieken bijhoudt, waarom bel je ze dan niet ipv de vraag hier als discussie-onderwerp tig keer te herhalen?
Ik heb wel een telefoonnummer voor je als je wilt

HeliEdje,

Tsja, ik zie liever iemand van de KNVvL hier een reactie geven (d'r lezen er immers een aantal mee is mij verteld), anders moet ik bellen en dan 't gesprek hier weer in een forumpost gieten, en als er dan nog vraagtekens zijn, weer bellen? Beetje trage manier van communiceren. Daarnaast is 't een stuk interesse mijnerzijds, maar niet dusdanig dat ik de behoefte heb erachteraan te gaan bellen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

:sleepy::sleepy::sleepy::sleepy::sleepy:

Back