Inderdaad, een diesel. Trouwens geen KMA, maar KMD (onze letter D lijkt in het cyrillische russische schrift inderdaad wat op een A). Net als Bruno doe ik aan lijnbesturing en gebruik daarbij veel diesels. Ik gebruik ze ook voor vrije vlucht sportmodellen, dan meestal kleiner dan 1cc. Ik heb ook nog wat KMD's. Er zaten goeie en slechte tussen. Als brandstof zou ik liever een iets ander recept gebruiken: 25% wonderolie, 35% ether en 40% petroleum. Het is soms lastig een drogist te vinden die ether voor je wil bestellen (van het merk Tendo), als ze moeilijk doen, laat ze de motor en de gebruiksaanwijzing zien, dan kunnen ze zien dat je er geen drugs mee wilt maken (reden waarom ether in de VS niet te koop is voor particulieren). Propeller: probeer eerst een nylon 8x4. Om te starten: schroef hem goed op een bokje, pak een blikken tankje (niet alle plastic tankjes zijn bestand tegen ether, net als siliconen brandstofslang en doorzichtige solarfilm, pak dus plastic slang en bekleed het model met Oracover, dat is dieselbestendig). Sluit de tank nog NIET aan. Draai de compressieschroef (boven op de kop, waar bij een glowmotor de plug zit) een volle omwenteling (één slag) terug (tegen de klok in). Maak de motor los met enkele druppels brandstof in de inlaat en flip een paar keer rond (gebruik een vingerbeschermer!). Het moet dan niet moeilijk zijn de motor rond te slingeren. Dan draai je de compressie een kwart slag dicht (met de klok mee) en flipt weer twee tot drie keer. Als hij niet start, weer een kwart slag meer compressie en weer 2, 3 keer flippen. Dat blijf je herhalen tot hij iets doet. Elke twee keer dat je de compressie verhoogt doe je twee druppels brandstof in de luchtinlaat. Blijf zo doorgaan tot hij een teken van leven geeft, waarschijnlijk even héél kort loopt. Dan pas sluit je de tank aan, vult die, maar draait de brandstofnaald helemaal dicht (met de klok mee). Vervolgens blijf je van de compressie af, maar gaat weer elke keer 2, 3 druppels in de inlaat geven en starten, maar nu draai je elke keer de brandstofnaald een halve slag verder open (tegen de klok in) tot de motor blijft lopen. Als hij loopt laat je hem de tank leeglopen. Niet te veel toeren, liever zo rijk mogelijk, dus met de naald zo ver mogelijk open. Zo laat je de motor inlopen. Wel elke keer 10 minuten tussen een tankje laten afkoelen. In de begintijd van RC hadden veel motoren geen gasregeling. Je kunt het beste een 2,5cc trainertje nemen met een niet-symmetrisch profiel (vlakke onderkant) en een licht gewicht, zodat het een beetje wil zweven als de motor is uitgevallen, of je zet hem op een zwever. Mocht je problemen met het laten lopen ondervinden, stuur me dan een PB, want ik lees dit forum niet vaak.