KMA-2,5

Ik kwam vanmiddag thuis en mijn vader had een leuke verrassing! Hij had een tweede autootje erbij gekocht maar nog leuker was dat hij er ook een oud motortje bij gekregen had. De vader van de verkoper had ooit eens dit motortje gekregen, niks mee gedaan, zoon gevraagd om die ''troep'' op te ruimen en toevallig kwam mijn vader langs :D Hier twee foto's:

Het is een KMA 2,5 cc, er zit verder geen gashendel op omdat ze vroeger gebruikt werden bij de lijnbesturing. Er zit ook nog een briefje bij waarop staat waarop hij moet lopen: Ether 40% Petroleum 40% en Wonderolie 20%. Verder weet ik er niks van af maar het leek mij in ieder geval leuk om het hier te posten, en misschien weet iemand er nog wel wat meer van.
Groeten Ruben

mooi motortje een diesel ik zou er zuinig op wezen het is een nieuwe zo te zien
en die kun je tegenwoordig vast niet meer kopen .,
groet wiebe

Dat is een DIESEL motortje.
Lees goed de beschrijving en de handleiding want je moet een diesel motortje anders behandelen dan een "gewone" modelmotor. Pas wel op hij heeft een veel hogere compressie dan een gloeiplug motor en kan onder sommige omstandigheden lelijk terug slaan bij het starten.
Ga eens met de zoekfunctie naar dieselmotor zoeken hier op het forum. Je zult dan nog veel meer info vinden.

Ernst Grundmann zei:
Lees goed de beschrijving en de handleiding want je moet een diesel motortje anders behandelen dan een "gewone" modelmotor.
De handleiding is in het russisch en daar ben ik helaas niet zo verschrikkelijk goed in, ik kan geen woord russisch eigenlijk :? Maar goed, eerst maar eens een vliegtuig omheen bouwen dan zien we wel weer verder 8)

hey broertje,

ik zeg: ebay, en dan een saito voor terugkopen.......

nog een vliegtuig bouwen en je hebt helemaal geen zin meer in school.... :wink:

Matthijs NED 469 zei:
nog een vliegtuig bouwen en je hebt helemaal geen zin meer in school.... :wink:

Daar hoef je geen vliegtuig voor te bouwen om er geen zin in te hebben ,pff ik word er zo al ziek van !!! :(

wel een stoer motortje zo'n diesel :>

Met vroeger bedoel ik de tijd toen ik nog niet leefde, begin jaren tachtig schat ik.
Lijn besturing wordt nog wel gedaan en ze gebruiken daar nog steeds 2,5 cc diesel motortjes voor. :yes:

wiebe zei:
Matthijs NED 469 zei:
Bruno van Hoek zei:
Ruben Jansen zei:
Het is een KMA 2,5 cc, er zit verder geen gashendel op omdat ze vroeger gebruikt werden bij de lijnbesturing.
Wat bedoel je met 'vroeger'?

worden deze motortjes nu nog steeds gebruikt dan?

oeffff bruno eerst tot 10 tellen :) :) :)

hahaha, ik bedoel dit type motortjes (KMA), zodat onze topicstarter wat meer infomatie kan krijgen. :wink:

Ruben Jansen zei:
Met vroeger bedoel ik de tijd toen ik nog niet leefde, begin jaren tachtig schat ik.
Lijnbesturing wordt nog wel gedaan en ze gebruiken daar nog steeds 2,5 cc diesel motortjes voor. :yes:
Op dezelfde wijze als er 'nog' met RC wordt gevlogen.... :D Overigens kun je dat ook uitstekend met 2,5 cc diesels. :yes:

Ik zit er wel om te denken om er een vliegtuigje omheen te bouwen, nadeel is alleen dat er geen gashendel op zit. zal dus eentje moeten worden die een beetje goed kan zweven in verband met landen

En al plannen gemaakt voor wat er met het motertje gaat gebeuren? :wink: Of gaat die niet meer de lucht in?
Succes en veel plezier ermee :D

Inderdaad, een diesel. Trouwens geen KMA, maar KMD (onze letter D lijkt in het cyrillische russische schrift inderdaad wat op een A). Net als Bruno doe ik aan lijnbesturing en gebruik daarbij veel diesels. Ik gebruik ze ook voor vrije vlucht sportmodellen, dan meestal kleiner dan 1cc. Ik heb ook nog wat KMD's. Er zaten goeie en slechte tussen. Als brandstof zou ik liever een iets ander recept gebruiken: 25% wonderolie, 35% ether en 40% petroleum. Het is soms lastig een drogist te vinden die ether voor je wil bestellen (van het merk Tendo), als ze moeilijk doen, laat ze de motor en de gebruiksaanwijzing zien, dan kunnen ze zien dat je er geen drugs mee wilt maken (reden waarom ether in de VS niet te koop is voor particulieren). Propeller: probeer eerst een nylon 8x4. Om te starten: schroef hem goed op een bokje, pak een blikken tankje (niet alle plastic tankjes zijn bestand tegen ether, net als siliconen brandstofslang en doorzichtige solarfilm, pak dus plastic slang en bekleed het model met Oracover, dat is dieselbestendig). Sluit de tank nog NIET aan. Draai de compressieschroef (boven op de kop, waar bij een glowmotor de plug zit) een volle omwenteling (één slag) terug (tegen de klok in). Maak de motor los met enkele druppels brandstof in de inlaat en flip een paar keer rond (gebruik een vingerbeschermer!). Het moet dan niet moeilijk zijn de motor rond te slingeren. Dan draai je de compressie een kwart slag dicht (met de klok mee) en flipt weer twee tot drie keer. Als hij niet start, weer een kwart slag meer compressie en weer 2, 3 keer flippen. Dat blijf je herhalen tot hij iets doet. Elke twee keer dat je de compressie verhoogt doe je twee druppels brandstof in de luchtinlaat. Blijf zo doorgaan tot hij een teken van leven geeft, waarschijnlijk even héél kort loopt. Dan pas sluit je de tank aan, vult die, maar draait de brandstofnaald helemaal dicht (met de klok mee). Vervolgens blijf je van de compressie af, maar gaat weer elke keer 2, 3 druppels in de inlaat geven en starten, maar nu draai je elke keer de brandstofnaald een halve slag verder open (tegen de klok in) tot de motor blijft lopen. Als hij loopt laat je hem de tank leeglopen. Niet te veel toeren, liever zo rijk mogelijk, dus met de naald zo ver mogelijk open. Zo laat je de motor inlopen. Wel elke keer 10 minuten tussen een tankje laten afkoelen. In de begintijd van RC hadden veel motoren geen gasregeling. Je kunt het beste een 2,5cc trainertje nemen met een niet-symmetrisch profiel (vlakke onderkant) en een licht gewicht, zodat het een beetje wil zweven als de motor is uitgevallen, of je zet hem op een zwever. Mocht je problemen met het laten lopen ondervinden, stuur me dan een PB, want ik lees dit forum niet vaak.

Bedankt voor de informatie FOX35! Hier kan ik wat mee, als hij ergens in de toekomst gaat draaien weet ik in ieder geval hoe ik hem aan de praat moet krijgen.
@ Julius, als jij me kan uitleggen hoe je dat precies werkend kan krijgen hoor ik het graag :wink:

Back