KNRM Johannes Frederik-Klasse

Hallo allemaal!

eindelijk heb ik vandaag mijn boot binnen! ben gelijk begonnen met het inbouwen van de jets. één heb ik er al inzitten en de tweede moet alleen nog vast gelijmd worden. ook heb ik de water inlaten van de waterkooling er al in zitten. Als ik de jets vast heb zitten ga ik de motoren inbouwen en de water koeling en daarna de overige elektronica

Groetjes Dick

Ps. Foto's volgen nog

Loop met zo'n boot alsjeblieft niet te hard van stapel Dick.. Deed ik ook met mijn Amsterdam waardoor ik uit eindelijk weer onderdelen los moest gaan halen omdat het krom was getrokken of gewoon krom erin was gelijmd.. Ben nu bijvoorbeeld weer bezig om mijn hele motorsteun op nieuw te maken.. omdat ik de vorige keer daar veel te vlug mee ben geweest..

hallo,

hier weer een verslagje.

ik had de jets ingebouwd maar omdat ik het niet mooi vond om een vierkante binnekant van de tube te hebbben, ga ik nu een mal maken om daar een nieuwe romp uit te trekken en daar een ronde tube op te maken. zo dat ik niet zomaar de orginele romp verziek. ook heb ik aan de achterkant het een en ander verbouwd maar dat zie je op de foto's.
de jets heb ik er dus maar weer uit gehaald, en ga nu eerst een andere romp maken en daar een ronde tube op, en dan maar weer jets inbouwen

afbeelding356nf9.jpg

Groeten Dick

Weer een beetje verder......

Zo ik heb een poosje terug een mal gemaakt van de romp. uit deze mal heb ik een romp gehaald. alleen heb ik er geen de in gemaakt en waar de tube zat heb ik alleen een randje van ongeveer een centimeter laten oversteken. vervolgens heb ik net een verbrander PVC pijp verwarmd en in de goede ronding gebogen. dat is de eerste keren niet helemaal goed gegaan. de boot is wel wat zwaarder maar nu heb ik een 'echte' tube een ronde! ook heb ik de kiel scherp gemaakt want die liep eerst wat rond. Aan de opbouw heb ik ook nog wat verandert namelijk een nis gemaakt waar de deur in komt.

1003049bx1.jpg

De Kiel ............
1003048fj7.jpg

de nieuwe tube.............
1003052jx4.jpg

En de nis waar de deur in komt

Mischien is nog niet alles even recht maar dat word nog aangepakt!

GR. Dick

toch even een zeikerd hier..

Heb jij de mal + romp vanaf de knrm tekeningen gemaakt of gewoon van je kehrer romp? Bekijk namelijk maar eens even deze foto van de Dorus Rijkers die ik een paar weken geleden gemaakt heb..

dscf0391kj7.jpg

dscf0398li5.jpg

Dan zie je toch hele grote verschillen tussen jou romp en de real life johannes frederik klasse.. Ook de zeeg die in de tube zit klopt bij jou niet.. Maar misschien gaat dat nog allemaal aangepast worden..

In tegenstelling tot Botter zijn opmerking,is dat volgens mij toch een mooie boot aan het worden hoor.

Zelf iets bouwen is echt niet zo simpel.

Doe zo verder,alles komt goed.

Groetjes

Marc

In tegenstelling tot Botter zijn opmerking,is dat volgens mij toch een mooie boot aan het worden hoor.

Zelf iets bouwen is echt niet zo simpel.

Doe zo verder,alles komt goed.

Groetjes

Marc

Hohohoho mafkees.. Je hebt mij niet horen zeggen dat het geen mooie boot wordt!

toch even een zeikerd hier..

Heb jij de mal + romp vanaf de knrm tekeningen gemaakt of gewoon van je kehrer romp? Bekijk namelijk maar eens even deze foto van de Dorus Rijkers die ik een paar weken geleden gemaakt heb..

Dan zie je toch hele grote verschillen tussen jou romp en de real life johannes frederik klasse.. Ook de zeeg die in de tube zit klopt bij jou niet.. Maar misschien gaat dat nog allemaal aangepast worden..

Hoi Christian, :P

ik heb de mal idd gemaakt van de kehrer romp. van af de tekeningen lijkt mij nog iets te ingewikkeld :S dit is nog maar mijn eerste project!

en wat bedoel je met zeeg??

Gr. Dick

ps. van zeiken leer je ook:P:P:P

Een zeeg is de kromming van het dek (van voor naar achter en naar de zijkanten).
De "oudere" schepen hadden bijna standaard een zeeg.
Tegenwoordig zie je het niet zo vaak meer, oftewel het dek is recht geworden van voor naar achter.
Voor zover ik weet worden viskotters nog steeds met een zeeg gebouwd, maar dat weet ik niet zeker.
Er was hier zelfs iemand die beweerde dat "zeeg" een Friesch woord is....tsja ;)

Om kort te gaan, je tube heeft geen zeeg, oftewel er zit geen kromming in van voor naar achter.
Voor meer info:
Zeeg - Wikipedia
zeeg (Betekenis/definitie van)

Greetz,
Luit

Laatst bewerkt:
Hoi Ron,

Okay, bedankt voor de info!
No hard feeling over Friezen trouwens hoor...;););)
Vond het alleen wel geinig dat iemand het veronderstelde.

Luit (dit is mijn naam trouwens...Greetz is een strakke vorm van groeten in het Engels)

Hoi Ron,

Okay, bedankt voor de info!
No hard feeling over Friezen trouwens hoor...;););)
Vond het alleen wel geinig dat iemand het veronderstelde.

Luit (dit is mijn naam trouwens...Greetz is een strakke vorm van groeten in het Engels)

En er zijn ook sleepboten gebouwd met een kattenrug.
In plaats van een Zeeg
Kijk maar naar de donalddukkies
Hadden allemaal kattenruggen hoor
mvg
Frederik:D

Laatst bewerkt:
oke luit

zo had ik het niet gezien, maar het het kunnen weten greetz natuurlijk engels ik zat te :sleeping:kwam van het warme weer lichtelijke zonnesteek :zon:

greetz ron

hallo,

bedankt voor de info! maar op wikipedia staat ook dat een zeeg een ronding ergens in is dus waarschijnlijk bedoelt Botter de ronding van de tube. deze is mischien niet honderd procent zo die hoort maar dat komt omdat de romp gemaakt is naar de romp van kehrer.

H.G. Dick

Ja Sorry, maandje geleden hadden wij een nieuwe punter gekocht en hebben het v oor de koop nog vaak over de 'zeeg' in de punter gehad.. Daarom gebruikt het automatisch voor de tube.. Ik bedoelde gwoon van achter naar voren de lijn in je tube..

Ik heb voor de rest niet echt foto's voor je.. Alles wat ik heb vind je op het reddingbotenforum dus dan kijk je het daar maar af:P

oke luit

zo had ik het niet gezien, maar het het kunnen weten greetz natuurlijk engels ik zat te :sleeping:kwam van het warme weer lichtelijke zonnesteek :zon:

greetz ron

Ha ha, okay...heb zelf ook regelmatig last van zonne-, sneeuw-, hagel- en regensteek ;)

hallo,

bedankt voor de info! maar op wikipedia staat ook dat een zeeg een ronding ergens in is dus waarschijnlijk bedoelt Botter de ronding van de tube. deze is mischien niet honderd procent zo die hoort maar dat komt omdat de romp gemaakt is naar de romp van kehrer.

H.G. Dick

Wist eerlijk gezegd ook niet dat een zeeg voor nog veel meer uidrukkingen gebruikt word, maar Botter bedoelt wel de zeeg zoals ik e'm ook bedoel; van voor naar achteren dus.

Greetz,
Luit

Ik ben nu vanaf april dit jaar bezig met de bouw van de Kapiteins Hazewinkel. Omdat er op internet en in de boekjes altijd vermeld word dat een Johannes Frederik-klasse 14.4 meter lang is. dacht ik dat de lengte-breedte verhouding niet klopte.
Maar om het dekbeslag te maken en de detailering te maken heb ik tekeningen besteld bij de KNRM. Daar staat op dat de Johannes Frederik klasse 15.20 meter is en de verhouding klopt dus gelukkig wel! Het is namelijk zo dat bij de eerste modellen van het type JF 14.4 meter zijn. Maar de latere modelen vanaf de Graaf van Bylandt is de romp verlengt.

Afgelopen tijd heb ik de mast gemaakt voor op het dak. Hier komen verschillende lampjes in. ik ga proberen om de mast net als in het echt neer klapbaar te maken, dat lijkt me handigger met het vervoeren.

(Foto's volgen nog)

Groeten Dick.

Ik ben nu vanaf april dit jaar bezig met de bouw van de Kapiteins Hazewinkel. Omdat er op internet en in de boekjes altijd vermeld word dat een Johannes Frederik-klasse 14.4 meter lang is. dacht ik dat de lengte-breedte verhouding niet klopte.
Maar om het dekbeslag te maken en de detailering te maken heb ik tekeningen besteld bij de KNRM. Daar staat op dat de Johannes Frederik klasse 15.20 meter is en de verhouding klopt dus gelukkig wel! Het is namelijk zo dat bij de eerste modellen van het type JF 14.4 meter zijn. Maar de latere modelen vanaf de Graaf van Bylandt is de romp verlengt.

Afgelopen tijd heb ik de mast gemaakt voor op het dak. Hier komen verschillende lampjes in. ik ga proberen om de mast net als in het echt neer klapbaar te maken, dat lijkt me handigger met het vervoeren.

(Foto's volgen nog)

Groeten Dick.

Vanwege de beperkte werkruimte op het achterdek he;) Zet hem op maat (Y) Ben benieuwd!

Back