KNRM reddingboot

Dat heb ik nergens geschreven :)
Ik heb alleen getracht wat nadelen, waar misschien niet bij stilgestaan was, te benoemen

Haha, Ik zeg ook niet dat jij dat hebt gezegd.....

Maar over het algemeen is het niet verstandig om tegen goed beargumenteerde meningen in te gaan, dat doe ik nu dus bewust wel. Dat is "dom" van mij.
Ga het eerst ook wel even heeeeel goed testen want wat jij zegt over de afvallende en weer op komende spanningen is gewoon reëel.
Nu is het zo dat ik er een relai tussen heb zitten, m.a.w. eenmaal afgevallen, dan moet ik eerst het relai weer deactiveren via de zender.
De stroom komt dus niet automatisch weer terug. (scheelt veel narigheid)

Ben er dus wel voorzichtig mee.

Grt,
Roelof

ps. Goede tips zijn altijd welkom hoor!!
 
Update:

Heb de motor-as koppelingen binnengekregen en deze waren net iets groter dan die ik gewend ben.
Hierdoor moesten de waterinlaten verwijderd worden en opnieuw gemonteerd worden.
De witte plaatjes onder de motorsteun liggen over de gaten van de wateropnemers.
Eerst heb ik met secondelijm de witte plaatjes gelijmd, vervoglens heb ik aan de buitenkant de ontstane gaten gevuld met stabilit express (SE). Om gelijk een mooie vlakke bodem te krijgen heb ik het afgeplakt met isolatietape. Heb een heel klein randje vrijgelaten zodat de overtollige SE daar eruit kon.
Moet zeggen dat het goed is gelukt, de onderkant is gelijk vlak.
Hierna heb ik de motoren vastgezet.

inbouw.JPG


inbouw-1.JPG



De motoren staan in het ruim!
IMG_0095.JPG


Hier zijn de wateropnemers opnieuw gemonteerd.
IMG_0098.JPG


De verlichtingsbakken van de positie verlichting hebben ook hun kleur gekregen en de lampen zijn gemonteerd.
IMG_0096.JPG


Hier zie je dat de maat van de lampjes exact goed is!
IMG_0097.JPG


tot zover weer.....

grt,
Roelof
 
hey Roelof,

mooie boot word dat, echt super! maar ga je er nog prewetting systeem inbouwen? ik denk dat dat nadat ze klaar is moeilijk word aangezien je ook spuitkoppen in de reling moet maken!

groetjes Dick

kapiteinshazewinkel4zg1.jpg
 
Hallo Dick,

Ik heb wel een pompje liggen maar ik zou zo niet weten hoe ik die spuitkoppen moet maken.
Ik wil niet dat er i.p.v. een waaier een straaltje uitkomt.
Mocht iemand hier suggestie voor hebben...

De relingen zitten nog niet vast, ik kan ze dus nog eens opnieuw maken maar dan van rond 4mm messing buis zodat het pre-wetting systeem erop kan.

Vandaag heb ik de besturing er verder ingebouwd en jawel het werkt.

grt,
Roelof
 
Ik lees de draadjes met de reddingsboten al een tijdje met veel belangstelling.
Mooie en leuke schepen.

Ik kom al een paar keer de term "Pre-wetting-systeem" tegen. Ik heb gegoogled, de KNRM-site afgestruind, maar kan niet vinden waar dit systeem precies voor bedoeld is. Ik zou zelf denken "om het schip af te koelen bij een redding van opvarenden van een brandend schip", maar ik kan volledig mis zitten.

Wie kan me vertellen wat het precies inhoudt??
 
Het pre wetting systeem verneveld water over het hele schip.. Waardoor het in de buurt van een brandend schip kan komen zonder dat het gevaar loopt om zelf vlam te vatten of schade op te lopen.. Je kunt het vergelijk met een soort sprinkler systeem dat het hele schip nat maakt en houdt als dat nodig is..
 
Bij de marine wordt prewetting gebruikt om een schip nat te spuiten aan de buitenkant, voor het in een radioaktieve besmette zone binnenvaart (gelukkig tot op heden alleen als oefening). De reden: stof blijft op een droog schip plakken, dit vooraf nat maken, met vaste sproeiers, heet dus prewetting. Achteraf wordt de neerslag gemakkelijker verwijderd, met dezelfde sproeiers, dan vanaf een droog dek. In de machine kamer staat dikwijls een speciale pomp voor dit doel, die heel origineel "prewettingpomp" heet. Ik denk dat bij die reddingsboten de term "waterscherm" meer op zijn plaats is.
 
Laatst bewerkt:
Toch heet het pre wetting Gilbert :wink: Wat in mijn oren logisch klinkt hoor.. Want je maakt geen waterscherm.. je maakt alleen de boot nat..
 
Want je maakt geen waterscherm.. je maakt alleen de boot nat..
Euh een kleine nuance.
De boten kunnen wel degelijk een waterscherm maken.
Op de meeste voorbolders kan een zogenaamde "deflector" worden gezet.
Deze deflector zorgt voor een voorwaarts gericht waterscherm waar achter de boot zich bevind.
Je moet je er echter niet te veel van voorstellen. Het zijn geen brandweerboten. Het is primair bedoeld als zelfbescherming, en niet om zwaar brandende schepen heel dicht bij te benaderen.

@Gilbert:
Om reddingboten heet deze pomp trouwens ook pre-wetting pomp. :)
 
Maar over common sense gesproken, Ik denk dat een werkend waterscherm op deze schaal toch een beetje te veel van het goede is. Ik vrees dat je nooit een mooi verneveld scherm zal krijgen. Je hebt nog al wat waterdruk nodig en een soort van vernevelaar om dit voor elkaar te krijgen. ( Neem als voorbeeld zo'n plantenspuit welke je op druk zet om er een vernevelde scherm uit te krijgen ). Ik zou het mooi fictief houden dus alleen de sproeikoppen maken en het er daar bij laten. Maar mocht het je lukken een mooi ( op schaal ) verneveld waterscherm te maken , neem ik mijn petje af ;).

Gr Martin :D
 
Ik heb wel een pompje liggen maar ik zou zo niet weten hoe ik die spuitkoppen moet maken.
Ik wil niet dat er i.p.v. een waaier een straaltje uitkomt.
Mocht iemand hier suggestie voor hebben...

grt,
Roelof


hey Roelof

ik heb zelf ook al na lope denken hoe ik het zou gaan maken. dacht aan sproei kopjes van bijvoorbeeld een deo bus of een sprayflesje te proberen?! lijkt mij dat je dan een waaiertje heb, en tis niet te groot.

Groetjes en Suc6 Dick
 
Zoals Adam al aangaf, een deflector om een watergordijn te maken. Nu is dat een duur woord (wel het juiste natuurlijk) voor een plaat waar een sproeier tegen spuit. Door de kracht van het water, vliegt dat naar buiten. Wat kun je verliezen met even te experimenteren. Ik heb me laten vertellen dat de koplampsproeiers van een auto de krachtigste zijn.
 
Roelof,

leuk om dit zo allemaal te lezen over het pre wetting systeem.
Zit er zelf ook nog over na te denken of ik dit erop moet zetten.
Maar voor mij is dat van latere zorg eerst de romp en opbouw klaar maken, daarna de rest.

Maar hoe zit het eigenlijk met de dubbele bediening van de buckets,
of ga je dat niet meer doen ???:rolleyes::rolleyes:
Want dat vindt ik veel belangrijker dan zo'n pre wetting systeem (its nice to have).

Kom je trouwens ook nog naar de open dag van de KNRM in Lemmer op 26-april ???

gr.
leo
 
Roelof,

leuk om dit zo allemaal te lezen over het pre wetting systeem.
Zit er zelf ook nog over na te denken of ik dit erop moet zetten.
Maar voor mij is dat van latere zorg eerst de romp en opbouw klaar maken, daarna de rest.

Maar hoe zit het eigenlijk met de dubbele bediening van de buckets,
of ga je dat niet meer doen ???:rolleyes::rolleyes:
Want dat vindt ik veel belangrijker dan zo'n pre wetting systeem (its nice to have).

Kom je trouwens ook nog naar de open dag van de KNRM in Lemmer op 26-april ???

gr.
leo

Zal er om spannen of ik op de reddingbootdag kom. Mijn vrouw is in die periode uitgerekend...

De gehele aansturing van de jets heb ik inmiddels uit mijn boot gehaald en opnieuw gemonteerd.
Ik kan nu de buckets afzonderlijk van elkaar aansturen.
Zal kijken of ik vandaag nog foto's kan gaan plaatsen.

grt,
Roelof.

ps. zal gaan nadenken over de verschillende moglijkheden die hier besrpoken zijn qua pre-wetting.
 
Zou je als sproeikopjes geen spijkers kunnen gebruiken? Bijvoorbeeld een heel klein gaatje boren waar net een kleine spijker in past.. Als het water dan naar buiten gaat zal het tegen de platte kop aan komen waardoor het verneveleld zal worden..
 
Hierbij de foto's:
Ben op het moment nog aan het wachten op "gaffel" bevestiging voor de servo's, vandaar dat er nu nog maar twee servo's ingebouwd zijn. Ik heb de besturing uitvoerig getest en het draait allemaal heel erg soepel.
De besturing moet nog wel definitief vastgezet worden.

IMG_0104.jpg


De bucket bediening loopt net onder de stuurinrichting door.
IMG_0105.jpg


Zoals de rechter aansturing is gaat ook de linker worden, m.a.w. de bucket bediening gaat door het plaatje.
IMG_0106.jpg
 
Roelof,

voor de bestuuring, koppel jij de servo's d.m.v. een "splitter" of mix jij de 2 kanalen in de zender ??

En als je niet kan komen op 26-april heel jammer alleen dat andere gaat voor :D:D

gr.
leo
 
Back
Top