KNRM / RNLI Rib Atlantic 75 veronica van station Harlingen

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door arie visser, 6 jan 2010.

1. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008

Hallo Rob,

ja, dat weet ik alleen is dit in verhouding maar een klein en eenvoudig rompje dus de perslucht is niet nodig voor mij.

Ook is dit natuurlijk niet voor serie bouw maar one off a kind.

gr.
    leo

2. BigBoat

BigBoat Guest

Toch koste me het lossen met kegjes de eerste keer een gietsel en de tweede keer een mal (eigen schuld, had hem niet star genoeg gemaakt).
    Daarna met lucht, en de hoeveelheid valt best mee, waarna ik een zeer mooi gietsel en een hele mal eraan over hield.
    Volgens mij moet de plug nog ergens in mijn kruipruimte liggen....

3. susho

susho

Lid geworden:
    9 dec 2005
    vooral geduld is handig bij het lossen ;)
    voor de dekken van kleine bootjes(6m) waren we zomaar een paar uur met z'n 2en bezig, met perslucht, keggen, houten hamers,heftuck, spanbanden, enz.
    Beetje zonde dat je PVA gebruikt, met loswas krijg je een beter resultaat.
    PVA is eigenlijk alleen voor slechte pluggen ;)
    Ziet er voor de rest al leuk uit!

4. greef

greef

Lid geworden:
    18 dec 2007
    lossen mal

probeer eerst met perslucht en wil dit niet gebruik dan WATER lost zeer goed deden wij ook als een product slecht uit een mal wou komen D de greef

5. BigBoat

BigBoat Guest

Foute topic sorry

6. rjm69

rjm69

Lid geworden:
    21 apr 2007
    Hallo Leo,

Moet zeggen dat dit weer een schitterend project is...
    Was al onder de indruk van je vorige verslag maar nu vergaat het mij weer zo!!

Dit is gewoon Modelbouw met hoofdletters..
    Zelf ben ik ooit eens aan polyester begonnen maar dat vond ik maar een kleverig vies goedje.. alles bleef aan de kwast plakken en het werd één grote troep.. vanaf dat moment heb ik er nooit meer mee gewerkt.
    Als ik nu zie met wat voor een "gemak" jij hier mee bezig bent dat wordt ik daar wel een beejte jaloers op.. haha..

Ga zo door! SUPER

grt,
    Roelof

7. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008

Susho,

de bedoeling was/is om PVA te gebruiken na het zeer moeilijk los komen van mijn vorige boot (koos van Messel).
    Maar als ik nu zie hoe "gemakkelijk" dit dek en romp los komt van de mal, met 5x waxen en een mooi resultaat, overweeg ik om de PVA achterwege te laten.
    En let wel dat ik geen gedeelde mal gebruik.

En inderdaad krijg je een strakkere boot uit de mal met alleen lossingswax.

Bijkomend voordeel voor mij is dat ik de boot later in de kleur spuit dus gemakkelijk de oneffenheden nog kan bijwerken.

gr.
    Leo

8. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008

Hallo Roelof,

en hoe staat het met jou reddingsboot..........al lange tijd geen update meer gezien.
    Wacht nog met spanning af hoe die er nu uit ziet.

Dat werken met polyester moeilijk is valt reuze mee.
    Eerst goed lezen hoe je een en ander moet doen en wat de juiste volgorde is.
    De juiste materialen gebruiken (yellcoat, hars, harder, glasvezelmatten) en niet de kant en klare reparatie setjes bij de bouwmarkt !!!!!

Een paar proefstukjes maken en daarna is een malletje van een Kalmeleon zo klaar.
    En als je dat een paar keer gedaan hebt ga je er net zo gemakkelijk mee om als mij :):):) en maak je alleen nog maar polyesteren scheepjes.

En een 2e of 3e is dan ook zo klaar !!!!

gr.
    Leo

9. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Nog een paar foto's van de mal voor de romp.
    Zondag de plug in de polyester gezet, maandag de versteviging onder de mal geployesterd, en gisteren de plug uit de mal gesloopt.......;);)

Nu de mal voor de romp een beetje bijwerken en superglad maken.
    Daarna kan de definitieve romp voor de Atlantic 75 gemaakt worden.

gr.
    Leo.

10. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    vandaag proefje gedaan met de mal en een vacuumzak er om heen.
    Probeem is altijd om de matjes goed strak in de haakse hoeken te krijgen.
    Helemaal als je 2 haakse hoeken vlak na elkaar hebt.

Tevens druk je zo alle lucht uit de matjes/polyester en druk je dit alles strak in alle hoeken/sprayrails van de romp.

Zelf vandaag een grote plasticzak gemaakt die zeer ruim om de mal past.
    De onderzijde van de mal bedekt met een oude handdoek om te voorkomen dat de zak lek geprikt wordt tijdens het vacuum zuigen.

Daarna de compressor op het vacuumpompje aagesloten (zit in de zak onder de mal) en pompen maar.

Het verbaasde mijzelf dat dit zo goed ging, had dit wel gehoopt, maar niet verwacht :p:p:p

Zaterdag as. ga ik de definitieve romp maken in de mal.

gr.
    Leo.

11. susho

susho

Lid geworden:
    9 dec 2005
    Ik smeer moeilijke hoekjes altijd vol met ingedikte hars. Weegt vrij weinig, scheelt een hoop gedoe ;) (en daarna flink vacuum er op voor gewichtsbesparing ;) )
    Welk gewicht mat gebruik je? Ik ben bang dat je de mat niet echt in de sprayrails e.d. krijgt. Je kan dunne weefseltjes gebruiken. Nemen ook minder hars op, dus wordt het allemaal ook nog wat lichter.
    (Als je echt licht wil: geen gelcoat, 80 grams weefsel, 3 mm corecell, 80 grams weefsel. onder een druk van -0,9 bar ;) )

Ziet er verder goed uit!

Johannes

Laatst bewerkt: 26 feb 2010
  12. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008

Hallo Johannes,

heel erg licht hoeft voor mij niet, het gaat ons niet om snelheid.
    Maar meer om een sterk en degelijk bootje te bouwen.

Ik strijk eerst de mal in de yellcoat, daarna vul ik de sprayrails in met strings uit een dikke mat zodat de bovenkant vlak ligt met de romp.
    Daarna 4 laagjes keperweefsel van 160 gram.
    Als het rompje klaar is zal/moet het ongeveer 600 gram wegen.

gr.
    Leo

13. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    nog even een update van afgelopen weekend.
    Zaterdag de romp en het dek van de atlantic 75 gemaakt.

De oranje kleur van de yellcoat is niet de juiste kleur van de boot, maar puur om een goed onderscheid te zien in de witte mal bij het aanbrengen van de laag yellcoat.

Aangezien in nu onder vacuum werkte heb ik iets minder harder gebruikt (nu 1,5 % i.p.v. 3%)zodat ik wat meer tijd had om alle matjes (4 lagen keperdoek van 160 gram) aan te brengen en in de hars te zetten.
    Daarna het spul afgedekt met plastic folie en in de vacuumzak gestopt.
    Beetje vacuum gezogen en de zak netje in alle hoeken gedrukt zodat alles goed verdeeld is.
    Daarna de zak verder vacuum getrokken zodat alles goed in de mal wordt geduwd.

Na 3 uur uitharden de mal uit de zak gehaald, randen weggeschuurd en na een half uurtjes in de weer met kegjes hamertje en het nodige trek en duwwerk kwam uiteindelijk de romp uit de mal.

Heb dus geen PVA gebruikt maar alleen lossingswas.
    Toch was de romp lastiger dan ik dacht met lossen, vooral op de sprayrails en platte kielbalk bleef de romp een beetje hangen.

Bij een van de sprayrails en bodem bleef een stukje yellcoat in de mal achter.......jammer maar goed de romp moet toch nog verder afgewerkt worden dus dat lossen we ook wel weer op.

Tevens s' middags gelijk ook maar het dek gedaan, deze vanmorgen uit de mal gehaald en ook hier bleef een stukje yellcoat van het voordek in de mal hangen.
    Het dek kwan wel vrij gemakkleijk los maar het oppervlak is dan ook een stuk kleiner dan die van de romp.

Verder is het werken met deze vacuumzak mij zeer goed bevallen, alle hoeken mooi scherp en geen luchtbellen/luchtinsluitigen in het polyester.

Na weeging kwam de romp nu op 450 gram en het dek op 280 gram.
    Dus zit nu in totaal op 730 gram.
    Moet de romp nog even in bad doen om te zien hoe zwaar deze in totaal moet zijn voordat ze op haar waterlijn ligt.

en nog een paar plaatjes van afgelopen weekend.

gr.
    Leo.

14. susho

susho

Lid geworden:
    9 dec 2005
    jammer van de gelcoat, maar das makkelijk te fixen :)
    3 procent? dan kun je vrij snel lamineren ;)

15. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    Na 3 uur al weer droog, ik vind het snel hoor. Maarja ik ben epoxy gewend en dat werkt natuurlijk echt anders. Hoegroot is de verwerkingstijd bij de polyester, en mengverhouding die jij gebruikt? Vind een half uur-drie kwartier soms al kort.

Groeten Halmar

16. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008

Hallo Johannes,

nee, ik heb nu geen 3%, maar 1,5 % harder gebruikt.
    En heb natuurlijk alle matjes van te voren op maat geknipt en in de juiste volgorde gelegd.
    Daarna is het een kwestie van smeren en matjes inleggen en tamponeren maar.
    Maar goed ik heb van Chiljon al begrepen dat ik jou daar niets over hoeft te vertellen !!!!!
    Waarschijnlijk is het net andersom, niet waar Johannes ?????

Had na ongeveer 15 min. alles in de mal liggen.
    Het vacuum trekken van de zak is binnen 1 min. klaar.

gr.
    Leo

Laatst bewerkt: 3 mrt 2010
  17. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008

Hallo Halmar,

als ik 3% MEKP harder gebruik en roer verder niet meer in de hars bij een temp. van 18 graden C. dan staat na ongeveer 15 min. de kwast stijf in het bakje.

Bij het maken van de romp (bij 18 graden C.) met 1,5 % verharder was de hars na ongeveer 35-45 min. hard.

Opgegeven verhouding harder is min. 1% en max. 3%.

Voordeel van de vacuumzak is dat je natuurlijk niet steeds de kepermat in alle hoekjes hoeft te duwen, en je heb hierdoor ook geen luchtbellen achter de matjes, dus een homogene samenstelling en dus een sterker geheel.

Heb de dikte van de romp nog even gemeten en de laag yellcoat + 4x 160 grams keperdoek geeft mij een dikte van 0.8 tot 1 MM.

gr.
    Leo.

18. susho

susho

Lid geworden:
    9 dec 2005
    Hp- textiles heeft epoxy die tot 110 minuten te verwerken is. Er zijn epoxy's die 8 uur verwerkingstijd halen, die zijn niet goedkoop in modelbouw hoeveelheden, als je interesse hebt kun je me een pb'tje sturen, dan stuur ik je het adres door halmar :)

haha, denk het wel ja, maar dat is ook mijn werk ;) (naast mijn stage :) )

19. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    afgelopen week de romp aan de binnenzijde geschuurd.
    Een stukje hechthout van 5 MM in de spiegel verlijmd en 2 stringers in de romp gelijmd.

De stootrand van de romp teruggeschuurd naar een hoogte van 4 MM.
    Nu nog in de stootrand van de boot een latje lijmen voor de stevigheid.
    Hieraan kan dan later ook het dek aan vast gelijmd worden.

Het latje eerst in heet water gedompeld (uurtje laten liggen) en daarna nat in de mal geklemd zodat het de vorm van de mal/romp aan neemt.
    Morgen als het latje droog is deze definitief in de romp verlijmen.

Daarna lamineer ik nog 2x een matje van 160 grams keperweefsel in de gehele romp.
    Hierdoor zal de romp nog wat stijver en sterker worden.

Het dek aan de onderzijde geschuurd en tevens ook 3 latjes onder het dek verlijmd om deze ook wat meer stevigheid/sterkte te geven.
    Ook deze worden na drooging weer met 2 matjes gelamineerd.

Aangezien het dek nu uit de mal is kon ik ook het laatste stukje van de tube (neusdeel) afzagen en verlijmen.
    Malletje gemaakt om de tube te fixeren en de reeds geboorde gaatjes van het dek over te nemen op de tube.

Daarna in de pluggen (wokkels) schroefdraad M4 getapt en deze in de tube geschoefd/verlijmd.
    Zo kan ik straks gemakkelijk de tube op het dek schroeven en gelijk verlijmen.

OP verzoek nog een foto van het vacuumblokje dat ik gebruik om de zak vacuum te zuigen.

Op de foto van de tube lijkt het net alsof de delen niet recht ten opzichte van elkaar verlijmd zijn.
    Dit komt waarschijnlijk door de lichtinval.
    Ze wijken nl. niet meer dan 0.5 MM af.

gr.
    Leo.

20. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    update afgelopen week:

in de romp de houten binnenrand verlijmd en daarna de gehele romp nog een keer met 2 matjes 160 grams keperweefsel bedekt.
    Romp is nu aardig stevig en sterk zelfs zonder dek erop.

Ook de latjes aan de onderzijde van het dek bedekt met 2x 160 grams.
    Alles weer in de mal met de vacuumzak gedaan zodat de romp en het dek de juiste vorm behouden.

Daarna was de tube aan de beurt.
    Deze behandeld met een beetje spuitlijm zodat het dunne doek van 80 gram blijft plakken aan de tube en later tijdens het inpregneren niet verschuift.
    Op de tube 2 laagjes keperweefsel aangebracht en daarna de tube op het dek geschroeft zodat deze de juiste vorm aanneemt.
    Daarna de hars aangebracht en de boel laten drogen.
    Vanmiddag de tube eraf gehaalt en de onderkant gedaan.

Tevens van de week weer wat verder gekomen met de console.
    Deze is wat lastiger te maken aangezien je het meest met foto's moet doen en dus niet alle maatvoeringen hebt.

Tevens van de week 500 ml hypalon lijm binnengekregen van een sponsor (nogmaals bedankt frank) voor het plakken van het oranje doek.

Van een andere sponsor een stuk hypalondoek binnengekregen in de juiste kleur voor het beplakken van de tube.

Allemaal bedankt voor jullie bijdrage in deze KNRM boot.

gr.
    Leo.

Deel Deze Pagina