KNRM / RNLI Rib Atlantic 75 veronica van station Harlingen

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door arie visser, 6 jan 2010.

1. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Afgelopen 2 weken druk bezig geweest met de tube.
    Nadat de eerste matjes erop aangebracht waren en de tube zijn juiste vorm had aangenomen, de tube van het dek gehaald.

Daarna ook de onderzijde in de hars gezet + nog een laagje keeperdoek eromheen.
    Toen dit droog was de tube goed glad geschuurd (de aanzettingen van het weefsel in het bijzonder) en nogmaals een laagje 80 grams eroverheen gezet.
    Daarna de tube in de plammuur gezet, en schuren maar weer.

Toen kon het plakken beginnen met de 2 componenten lijm (speciaal voor hypalon doek). Nog bedankt voor de lijm Frank !!!!!!
    Voordeel en gelijk nadeel van de lijm is dat zodra het plakt je het eigenlijk niet meer los krijgt en je ook het doek niet meer kan positioneren/verschuiven.
    Dus tube en doek markeren en in 1x goed plakken.
    Dit alles heeft nogal wat tijd in beslag genomen om alles er goed en netjes op te krijgen.
    Vanavond het laatste stukje op de neus van de tube geplakt.
    De deelnaatjes van de diverse stukken moeten nog afgeplakt worden.

Tevens een start gemaakt met het maken van de rubberen stootrand.
    Vanmiddag het profiel in een stuk plexiglas gefreesd dat goed in de lossingswas gezet en gevuld met rubber.
    Nu even afwachten tot het rubber uitgehard is en dan het resultaat bekijken.
    Als het lukt kan ik hiermee ook de andere "zwarte" delen van de boot mee maken.

gr.
    Leo

2. koentjuh1990

koentjuh1990

Lid geworden:
    11 jun 2008
    Arie super strak hoor!!
    Hoop dat net zo mooi word als je vorige boot.:D

3. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Het zelf maken van de rubberen ging goed alleen duurde het wel even voordat het rubber goed was doorgehard ongeveer 2 dagen.
    Aangezien de mal een lengte heeft van 55 cm en ik 1.80 M nodig ben, moest ik dus dit 4x herhalen.

Daarna de juiste hoogte op de tube bepalen en afplakken maar.
    Eerst nog even de punten op de achterzijde van de tube beplakt met een stukje zwart hypalon en daarna de stootrand erop geplakt.

Eerst de beide achterste zijden en de neus van de boot.
    Toen dat goed uitgehard was vanmiddag de beide middenstukken erin geplakt.

Zo begint het er al een beetje op te lijken.

gr,
    Leo

4. Botter

Botter Guest

Leo, ziet er allemaal prima uit! Ik heb alleen echt me twijfels bij het einde van de tube, de punten ogen heel raar en volgens mij heb je ze niet helemaal goed! Als ik mijn atlantic foto's bekijk heeft er geen de punten zo naar beneden gericht.. Misschien vertekend het allemaal wat op de foto dan heb ik niks gezegt!

Christian

5. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Hallo Christiaan,

foto zal best iets een vertekend beeld kunnen laten zien.
    De punten zijn exact nagemaakt met de info van RNLI/KNRM IJmuiden.
    Dus als het anders is lieg/bouw ik in commissie.

gr.
    Leo

6. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Als ik deze foto zo bekijk zijn de "punten" van de tube "zuivere" kegels, de top van de kegel bevind zich precies boven het midden van het grondvlak van de kegel
    Op de foto's van het model lijkt het of de top van de kegel niet zuiver boven de midden van het grondvlak van de kegel zit, waardoor er dus een schuine kegel ontstaat.
    Ik weet niet of dit komt door het fotograferen, of dat ze bewust zo gemaakt zijn.

7. Botter

Botter Guest

Bekijk het maar eens goed..;)

8. redfred

redfred

Lid geworden:
    18 sep 2009
    leo, met veel belangstelling lees ik weer een mooi verslag van de bouw van een mooi schip.
    misschien leuk om te zien hoe men het in de schaal 1:1 doet ;).
    de webcam-beelden worden dagelijks ververst:
    RNLI Cowes Inshore Lifeboat Centre - Location & contact

ik ben benieuwd hoe het er nu voor staat.

succes er mee.

9. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008

Hallo Redfred,

kende deze site al, maar toch bedankt.
    De rib staat nu al een tijdje hoog en droog op zolder.
    Met de herfst gaan we dit weer oppakken.

Moest eerst mijn eigen rib (5,5 M) nog vaarklaar maken.
    Dus console en bank plaatsen, hydraulische bestuuring plaatsen en aansluiten, gashendel + kabels monteren en wegwerken onder de vloer.
    Compleet electrisch alles aangelegd klokjes pompen verlichting reserve tank.
    Motor 130 PK honda er achter gehangen en aangesloten.

Dus je snap wel enige weekjes werk.
    Vaar nu net een paar weken en moet de boot nog wat uittrimmen.
    Draai nu 80 km/h bij 5200 toeren op GPS. :D:D

gr.
    Leo

10. hawser

hawser

Lid geworden:
    23 sep 2007
    80 km/h

Beste Arie,
    Ik ben watersporter (zeiler) en ik ril bij de gedachte dat er een rib van 5.5 m met 80 km/u voorbij komt. Ik maar denken dat je iets met veilgheid had, nu begrijp ik dat je een goede band met de KNRM (nodig) hebt....80 km/u....brr...ik hoop niet dat je ze nodig zult hebben na een kleine korsluiting! (of een ander!)
    grt
    Hawser

Laatst bewerkt: 10 jul 2010
  11. redfred

redfred

Lid geworden:
    18 sep 2009
    ik kan alleen maar verder off-topic gaan hiermee.....

een zeilboot kan ook lek. en dan gaat die reddingboot gelukkig 30 knopen.
    die 80 kilometer vind ik persoonlijk wat langzaam. maar dat is op ruim water, en niet in de haven ;)
    80 km is dus niet per definitie onveilig.

Laatst bewerkt: 11 jul 2010
  12. Botter

Botter Guest

Als je die boot prima onder controle hebt, wat is dan het probleem?;)

Leo, hoe heb je het nou geregeld met de de achterkanten van de tube? Nog veranderd of heb je het zo gehouden?

13. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008

Hallo Botter,

achterzijde van de tubes niet veranderd, je hebt gelijk dat de tube er anders uit ziet bij de veronica.
    Ook de neus van de tube is anders.
    Maar goed dat zien we van de winter wel weer.

Wat betreft de 80 km/h ik vaar grotendeels op het IJsselmeer dus ruim water, en niet dicht bij andere schepen.
    En volgens mij bedien je zelf die gashendel en die hoeft natuurlijk niet altijd op vol gas te staan.
    En ook met een snelle boot kun je rustig toeren.

Veiligheid...........ik moet verplicht een vaarbewijs hebben,dodemansknop,zwemvesten voor elke opvarende,brandblusser,verzekering,geregistreerde boot, zwemvest dragen bij staand sturen, en elke politieboot die op mij let !!!

Hoeveel duitsers en nederlanders huren een groot jacht voor de vacantie, kunnen amper varen en raggen erop los met hekgolven van hier tot tokio
    met alle gevolgen van dien.
    Een ieder heeft vast wel eens op een sluis gestaan om die brokkepiloten te aanschouwen of niet soms ???

Dus snelheid zegt zeker niet alles over veiligheid of veilig varen.
    En precies wat Botter zegt zolang je weet wat je doet en de boot onder controle hebt is er niets aan de hand.

14. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008

Hallo Hawser,

ja ik heb een goede band met de KNRM en gelukkig hun nog nooit nodig gehad, wel vele andere watersporters geholpen die minder gelukkig waren.

Ik snap heel goed dat zeilers een iets andere kijk op snelle boten hebben als wij.
    Maar vergis je niet er zijn zeilboten die sneller gaan dan mijn rib en of die zeilboten zo veilig zijn........ik weet het niet lees onderstaand berichtje maar eens;

De merkwaardige zeilboot die op de foto's hierboven staat afgebeeld, is de Britse Sailrocket. Eind 2008 haalde het tuig over een afstand van 500 meter een gemiddelde snelheid van 87,6 kilometer per uur, waarmee het de snelste zeilboot ter wereld werd. Tijdens een andere recordpoging haalde de Sailrocket een topsnelheid van 96 kilometer per uur, om vervolgens de lucht in te vliegen voor een spectaculaire salto (zie foto hieronder, en deze video). De zeiler bleef ongedeerd.

gr.
    Leo

15. oase

oase

Lid geworden:
    25 mrt 2010

hier heeft u zeker een punt,ik vaar zelf met een motorboot en heb idd rond vakantie zeer veel last van huurvaarers

gr oase

16. sleper

sleper

Lid geworden:
    11 apr 2010
    mischien een beetje een oud topic op halen, maar hoe gaat het met de boot?
    ik kan het verhaaltje niet meer vinden maar ik heb eens gelezen dat de veronica niet mag uitruken zonder de Wiecher en Jap Visser-Politiek aangezien hij geen GPS heeft.

Niels

17. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008

Hallo Niels,

rompje met tube staat keurig netjes op zolder.
    aangezien ik eerst (zoals reeds gemeld in vorige topics) mijn eigen rib klaar wilde hebben, en ik daarna druk ben met een compleet nieuwe tuin aan te leggen moet de veronica even wachten tot het winter wordt.
    Dan zal ik weer verder gaan met bouwen en zal ik ook weer het bouwverslag gaan bijhouden.

In ieder geval bedankt voor de belangstelling.
    Tevens ben ik ook nog bezig om de Koos van Messel electisch startend te krijgen, ook op afstand via de zender.
    maar dan niet met een gekocht setje, aangezien ik die veel te prijzig vind +/- Euro 250,- en dan moet er nog een accu bij !!!

gr.
    Leo.

18. Botter

Botter Guest

De Veronica is voorzien van GPS hoor, de witte stip boven op de bok bij het stuur is de GPS paddestoel.

Misschien mag ze niet in het donker of bij mist alleen gaan varen omdat ze geen radar heeft zoals alle atlantics van de KNRM (met uitzondering van de Griend van station Ouddorp.)

Laatst bewerkt door een moderator: 19 okt 2010
  19. Justin

Justin

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Botter,

De atlantic's varen niet met een onweersbui en als de schipper het niet verantwoordelijk vind om uitvaren door bijvoorbeeld te hoge golven.

Groeten,

Justin (opstapper bij KNRM Marken;))

20. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    De Veronica 2 weken geleden maar weer eens van zolder gehaald.
    De tuin vordert aardig en stenen leggen, schanskorven bouwen, grind schoon maken,schuttingen verfen en bouwen daar was ik nu wel even klaar mee.

Eerst maar even wat messing buisjes besteld voor het A-frame.
    Daarna malletje voor de 2 hoodbuizen gemaakt en het zaakje gebogen.
    Eeerst de 6 MM buis afgedicht aan 1 kant gevuld met zand inkloppen en weer afsluiten.
    Buisje beetje verwarmd en buigen maar.
    Daarna overige buisjes opgemeten afgesneden met een kleine pijpensnijder en solderen maar.
    Uit een stukje messing plaat de verlichtingsbakken gemaakt.

Nu moet ik het A-frame nog afwerken en dan is deze klaar om gespoten te worden.

Ben aan het zoeken geweest naar de motoren en de keuze is eigenlijk op deze gevallen. Motoren lijken het meest op een "echte" buitenboordmotor en zijn voor een normale prijs te koop.Er komen natuurlijk 2 stuks achter te hangen.
    Nu nog even zien waar ik deze het beste kan bestellen.

Uploaded with ImageShack.us

Even terug komend op de tube............en de a-symetrische kegels en de puntige neus.
    Bij het wegen / op de waterlijn leggen van de boot............waar ik al een beetje bang voor was wordt ook deze iets te zwaar.
    Dit komt met name door het hypalon rubber en het laagje polyester wat eronder zit.
    De complete tube weegt nl. 1030 gram !!!
    Alleen de binnenste schuimkern maar 140 gram.
    De bedoeling is dan nu ook om een nieuwe tube te maken alleen dan met een ander veel lichter buitenmateriaal b.v. oranje krimpkous o.i.d.

Als ik ongeveer 700 gram kan besparen op het gewicht ligt de boot met deze 2 motoren redelijk op z'n waterlijn.
    Om e.e.a. op de opendag van KNRM klaar te hebben zal ik straks eerst de romp inelkaar lijmen en deze in de kleur gaan spuiten evenals het A-frame.
    Lijkt het straks toch eerst wat.

gr.
    Leo.

Deel Deze Pagina