KNRM Valentijn Class scale 1:7

snelheid

Heren,

Ik heb op het NZ rc jetdrive forum Snikwah Jets een aantal formules aangereikt gekregen om het opgenomen vermogen van een waterjet te berekenen (waterpower). Deze zijn gebaseerd op de Wet van Bernoulli.

Als ik het model om bouw naar 2 jets, en ik blijf gebruik maken van het huidige blokje (voorlopige aanname: max 8-9 PK) dan mag bij 60 % efficiency elke jetdrive maximaal ongeveer 3,5 PK energie vragen. Dan hou ik rekening met 10-20 % energieverlies door een splitter-gearbox.

Ik heb het hele verhaal in een Excell-bestandje gezet, en na wat uitproberen komt daar het volgende uit:

full

De hoogste Jetspeed die ik kan halen door te spelen met de spoed en de diameter van de uitstroomopening bij een vermogensvraag van ongeveer 3,5 PK is bijna 60 km/u.:)

Als ik uitga van een enkele jet en een vermogen van 8-9 PK met een toerental van 14 K dan haal ik maximaal een jetspeed van net boven de 80 km/u.:cool:

Boven de 85 km/u jetspeed loopt de vermogensvraag erg snel op; om boven de 100 km/u te komen heb je meer dan 15 pk nodig...:(

Groetjes,

HJ

Laatst bewerkt door een moderator:
Excelbestand delen

Hallo,

Hoe kan ik het excel bestand op het forum plaatsen zodanig dat alle functies ervan behouden blijven? Het is natuurlijk wel leuk als iedereen dit zou kunnen gebruiken:D, maar ik ben een echte digibeet...

Deze die ik nu heb is bedoeld om een dual-stage pomp uit te rekenen, ik wil ook nog een versie maken om een single-stage uit te rekenen, omdat er van dit type jet veel meer fabrikanten zijn, en die dingen veelvuldig toegepast worden in de modelbouw, ook hier op het forum.

Groetjes,

HJ

Laatst bewerkt:
Je realiseert je toch wel dat je op nagenoeg geen enkel evenement mag varen met zo'n knetter herrie ding?
Of kunnen daar tegenwoordig wel normale uitlaten op, zodat je ze niet meer hoort?

excelbladen met werkende formules kan je hier niet plaatsen.
Je zou ze downloadbaar kunnen plaatsen op je eigen site, zodat anderen het er daar vanaf kunnen halen.

Sodeknetter!

Tja,

Had ik idd niet bij stilgestaan toen ik er mee begon...
Gelukkig zijn er ook nog 'Knetterevenementen' in NL:):)

HJ

Excell file

Hallo allemaal,

Hendrick heeft de file voor me online gezet, veel dank daarvoor.

Je kunt het hier downloaden:

http://www.powerboat-friends-freising.de/usergallery/albums/userpics/Jetspeed(English).xls

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben, ik weet dat het (nog lang) niet compleet is...
Momenteel wordt er geen rekening gehouden met slip op de 1ste impellor; dit zou wel moeten, alleen ben ik er nog niet uit hoe..

Misschien dat jullie het wat kunnen uitproberen, en aangeven wat er beter kan (en hoe:confused:)..

Groetjes,

HJ

Laatst bewerkt:
Dualstage

Zo, eindelijk weer wat te posten.

Het ontwerp van de dualstage is in de afgelopen maanden diverse keren aangepast. Dit heeft veel tijd en denkwerk gekost, maar zo wordt hij ongeveer. (we moeten nog wat kleine dingen aanpassen, maar in grote lijnen is dit het geworden):

full

Groetjes,

HJ

Het eerste onderdeel is een feit!
De voorste impellor is geprint bij Shapeways in een RVS-Brons "composiet". Dit wil zoveel zeggen dat een 3D printer m.b.v. een binder een zeer open structuur print in fijn RVS poeder. Deze fragiele RVS poeder structuur wordt vervolgens bij 1200 °C geinfuseerd met vloeibaar brons. Bij deze temperatuur wordt de binder verbrand maar smelt het RVS poeder niet.Vandaar "composiet"; er ontstaat geen legering maar de RVS-poeder deeltjes worden volledig omkapselt en met elkaar verbonden door brons. Er zit ongeveer 60 % RVS in, de rest is brons.

Er bestaat nog een extra stap na het beschreven proces waarbij het product een nabehandeling krijgt bij hoge temperatuur en onder een nog hogere druk (30.000 Bar als ik me niet vergis!!!). Dan ontstaat er wel een legering en is het eindproduct nog sterker maar het nadeel is dat het product tot ongeveer 20% krimpt. .. Bovendien is het behoorlijk duur...

Shapeways geeft aan dat zonder deze laatste behandeling het product 80 % van zijn eindsterkte haalt.
Ik denk (en hoop) dat dat voldoende is.

Qua maatvoering zie ik dat ook dit product een beetje is gekrompen; de boring is 10,1 mm ipv 10.00 en de buiten diameter is 52.9 ipv 53.00. Gezien de oppervlakte-gesteldheid verwacht ik dat ik de boring zal moeten nabewerken, dus die moet iets kleiner geprint worden bij de volgende onderdelen. Ook moet de buitendiameter een fractie groter worden geprint om de boel iets af te kunnen draaien om een optimale passing te garanderen. Net als bij traditionele gietstukken eigenlijk dus...

Foto's volgen!

Groeten,

HJ

Laatst bewerkt:
plaatjes

De impellor weegt 80 gram; ik vind het wat zwaar.
Ik zal nog wel moeten schuren, slijpen, polijsten en uitbalanceren dus dat zal er nog wat snoepen.
De bladdikte is 2 mm. Wellicht dat dat dunner kan maar ik weet vooralsnog niet to hoever ik kan gaan. Ik vermoed dat de belasting op de bladen anders is dan bij conventionele schroeven, laat staan oppervlakteschroeven. In een jet is alles er op ge-ent dat er hoge druk achter de bladen wordt gecreëerd, hoger waarschijnlijk dan bij andere type schroeven. Als jullie tips hebben hou ik me aanbevolen; ik doe dit voor het eerst:???:

Een paar plaatjes:

full

full

full

full

full

Groeten,

HJ

Is dit gemaakt naar een berekende/ reeds werkende schroef of een verzinsel?
Je hebt een flink bladoppervlak, maar kan het water ook tussen de bladen door????

Hoi Baggeraar,

De schroef is ontworpen naar een combinatie van meerdere modellen impellors van reeds bestaande waterjet systemen op ware schaal. Daarbij hebben we o.a. gekeken naar het aantal bladen, de bladvorm, de vorm van de leading-edge, de overlapping van de bladen onderling en de vorm van de conus. Het ontwerp van de jet-unit als geheel is gebaseerd op de dual-stage modellen van Scott Jets en de oudere Hamilton 752, beide axiale pompen. Andere modellen zoals American Turbine en de nieuwere Hamilton HJ serie zijn mixed flow pompen. Hierbij is de geometrie anders dan bij de axiale pompen. Axiale pompen zijn in single, dual en triple stage uitvoeringen verkrijgbaar, de mixed flow pompen voor zover ik weet binnen de waterjetindustrie alleen in single stage.

Nu is het nog een heel ruw ding maar zoals gezegd wil ik hem mooi glad afwerken. De bladen zullen dan ook een fractie dunner worden al ben ik bang dat het niet veel is.
Op de foto's is te zien dat de leadingedges en trailingedges van de bladen een verdikking hebben. Deze verdikking is geadviseerd en toegepast door het controle programma van Shapeways om te voorkomen dat het eindproduct daar mankementen vertoont; het proces heeft een minimale wanddikte nodig om een goed resultaat te garanderen. Dat zal ik er dus sowieso af moeten vijlen.

Ik ontwerp de totale unit zo, dat het mogelijk is om in dezelfde behuizing verschillende impellor/stator combinaties te plaatsen met grotere of kleinere spoed, al naar gelang de bevindingen. Het idee daarachter is dat de unit gematched kan worden aan het beschikbare vermogen.

Aangezien ik 2 van deze units wil aandrijven met 1 motorblokje via een splitter gearbox, moet ik het opgenomen vermogen per jet met daarbij opgeteld de vermogensverliezen van de tandwielkast afstemmen op het beschikbare vermogen van het blok.

Gezien dat er per jet maar 35-40% van het totale vermogen (8 PK max) beschikbaar is moet ik de spoed van de impellors en de diameter van de uitstroom opening daar op afstemmen.

ik heb daar het Excell-sheet voor gebruikt dat ik eerder onder "Hydrodynamica" hier op het forum heb geplaatst. Er blijft na de berekeningen inderdaad weinig van de spoed over, maar we zullen het zien. De sheet is niet volledig dus het kan zijn dat ik bedrogen uitkom.

Aan het eind van de rit blijf over dat ik het zal moeten testen: Testen, testen testen... Ik denk dat we er heel dichtbij zitten, maar er is genoeg ruimte om dingen aan te passen. Ik weet dat het geen 1 op 1 vertaling is vanuit de werkelijkheid maar ja, je moet ergens beginnen niet waar?

Eerst maar iets fatsoenlijks bouwen om mee te kunnen testen:D

Groeten,

HJ

Laatst bewerkt:
plaatjes

Een paar voorbeelden van conische axiaal pomp impellors:

full

full

full

groetjes,

HJ

Goedemorgen,

Omdat de opmerking van Baggeraar over de doorstroming van het water tussen de bladen wel kan kloppen (dank je voor je opmerking; het krijgen van goede feedback hier op het forum is me heel waardevol maar lijkt erg schaars de laatste tijd...), hebben we alvast een nieuw ontwerp gemaakt.

Dit ontwerp heeft dezelfde naaf, dezelfde bladen, maar heeft er 3 in plaats van 4. De tussenruimte tussen de bladen is daarmee vergroot van 6 mm naar 10 mm. De doorstroom zou daardoor beter moeten zijn. De overlap van blad op blad is nu wel een stuk kleiner wat op dat punt de efficiency waarschijnlijk iets verlaagt, maar dat is bij nader inzien misschien van minder groot belang.

Ik zal zo wat plaatjes van het nieuwe ontwerp posten.

Groetjes

HJ

Laatst bewerkt:
het krijgen van goede feedback hier op het forum is me heel waardevol maar lijkt erg schaars de laatste tijd

Er waren personen die bij een klein beetje anders antwoord dan ooooohh of aaaahhhhh of prachtiggggg helemaal uit hun stekker gingen.
Dan krijg je vanzelf minder interesse om wat te zeggen.
Dat je er serieus mee verder gaat zegt genoeg lijkt me.
Mijn opmerking over de schroef komt voort uit de interesse die ik had toen ik nog regelmatig bij een scheepsschroeven reparatiebedrijf over de vloer kwam en vragen stelde over de verschillende vormen toen ik voor mijn sleepboot zelf schroeven ging maken.

Zie je nog wel kans om later die oude schroef nog te vergelijken met de nieuwe?

grt Harm

Harm,

Dat is inderdaad spijtig. Ik weet van me zelf dat ik ook altijd goed kan uitweiden aan de hand van technische repliek. Het is niet mijn bedoeling om daar mensen mee af te schrikken; ik denk dat het voort komt uit enthousiasme (en ik ben ook trots op hoe ver ik ben gekomen met het model en alles er om heen). Ik weet dat ik zonder technische input van anderen in de eerste plaats echt niet zo ver had kunnen komen.

Dus jouw opmerkingen en die van eenieder die kan/wil bijdragen aan het succesvol verloop van dit project zijn altijd welkom, ook omdat ik me de laatste tijd weleens afvraag waar ik in hemelsnaam aan begonnen ben...(dit is mijn eerste echte grootschalige brandstof-modelbouwproject).
Zonder input van anderen is het simpelweg niet te doen, en al helemaal niet in het tijdsbestek dat men verwacht/graag wil zien.

Maar goed, ik zou nog wat plaatjes posten van het nieuwe ontwerp. Ik beschouw de 4-blads impellor, het eerste geprinte onderdeel, sowieso als een test; ik weet niet of ik hem ook echt ga gebruiken.

HJ

Back