Kortsluiting. ;-(

Goedenavond beste forum leden,

Ik zou jullie hulp goed kunnen gebruiken bij een probleem welke ik vanmiddag helaas per ongeluk gecreëerd heb.
al heel lang stond een afstand bestuurbare auto zonder accu op zolder.
Deze auto had geen originele accu meer, en deed het prima met een accu van een accuboormachine.
Alleen moest deze aangesloten worden met klemmetjes. Per ongeluk verwisselde ik de + en de -. met een plof en wat rook tot gevolg. ( tja, ik weet dat dat niet gebeurd was met een originele accu)
Wat is er stuk? En is het nog de moeite om hem te maken? Graag enig advies.
Bijgevoegd wat foto's.
Alvast hartelijk dank.
Groet
Willem
 

Bijlagen

  • IMG_20160611_194116.jpg
    IMG_20160611_194116.jpg
    613,5 KB · Weergaven: 349
  • IMG_20160611_194045.jpg
    IMG_20160611_194045.jpg
    330,4 KB · Weergaven: 372
  • IMG_20160611_194053.jpg
    IMG_20160611_194053.jpg
    526,3 KB · Weergaven: 352
  • IMG_20160611_194104.jpg
    IMG_20160611_194104.jpg
    517,5 KB · Weergaven: 392
Ik zou hem in de kliko doen.
Als je al iets vind, zal er ongetwijfeld meer stuk zijn dan dat.
 
Bedankt voor jullie snelle reacties. Kliko past hij niet in ;-)
Maarre..........printplaat nakijken, bekabeling nakijken? kun je dat verder uitleggen aub?
Groet en alweer bedankt.
Willem
 
tsja, hoe ver gaat de kennis van de electronica en het gebruik en werking van een multimeter ?

En alles past met een hamer :banana:
 
Als ik het zo bekijk zullen hoogstwaarschijnlijk de 4 transistoren/FET's aan het koelblok de klap hebben gehad. Als ik de printbanen goed volg lijkt de voeding voor de rest van de print via mogelijk een 7805 of een transistor te gaan.

Maar inderdaad, is het het waard?
En heb je enige kennis van electronica en de daarbij horende foutzoeken?
 
Bedankt voor je reactie Rob.
Misschien had ik gehoopt dat er iemand mij specifiek kon zeggen wat er stuk is na de betreffende kortsluiting. Of het 1 onderdeel is of misschien de gehele printplaat? De aandrijfmotor?
Heb ook geen idee wat zo'n nieuw printplaatje kost, en of dit nog wel te verkrijgen is? Anyway, ik waardeer de leden die toch de moeite nemen om mij te helpen en/of mij wat meer over de materie wil vertellen.
Ik heb een soldeerpistool en een multimeter, welke ik wel eens gebruik.
Misschien is het wel helemaal niet rendabel om deze verouderde oude te maken, maar toch ben ik benieuwd wat ik opgeblazen heb?
Ben gewoon ook erg benieuwd of deze auto op de een of andere manier toch weer zou kunnen werken?
Maar alleen met een reactie: " de printplaat nakijken" , kom ik er niet uit. Dat zegt trouwens ook iets over de vakkennis van Speedys, hij weet er dus veel van.
Vriendelijke groet
Willem
 
Je kan dus het 1 en ander doormeten , de motor zal niet defekt zijn , bij plus en min omdraaien zal de motor de ander kant op draaien , echter wordt die pas uitgestuurd door de printplaat , dus grote kans dat daar iets stuk is , maar meten is weten , en op www, is er een hoop te vinden van de werking van electronica ..., ja kan bv een brushed esc (regelaar) kopen en proberen , maar dat vergt weer investering , je kan ook op de diverse chinese verkoop site's kijken en mogelijk een nieuwe print scoren of een complete auto , kan je uitwisselen en proberen .Je kan ook de draden doormeten of die nog " heel zijn tot aan de printplaat , soms zit er een soort zekering aan de voeding(print), bij verkeerd aansluiten zal deze door branden ...
En dan is de vraag als je weet welke componenten er stuk zijn of er soldeer skills zijn om dit te vervangen en wat de investering is . (blijft altijd een gok, wie weet is er nog meer stuk)

Zo aan de hand van een foto een diagnose stellen met dit en dat is kapot is moeilijk..........
 
Laatst bewerkt:
Roelof , bedankt voor je reactie. Als je me nu zou vragen om de transistoren te meten, zou ik niet weten hoe ik dat moet doen. Ik zou dan moeten googlen en kijken of ik er uit kom en of het te doen is voor mij.
Ik ga me in ieder geval alvast verdiepen in je bericht, erg bedankt bij deze alvast.
Groet
Willem
 
En mogelijkerwijs is er op het www een handleiding en/of schema te vinden, maakt het meten en zoeken weer wat makkelijker .......


suc6
 
Helaas zal het vrijwel onmogelijk zijn om het defect of de defecten te vinden als je niets van de elektronica af weet. Met veel geluk is er alleen een condensator opgeblazen. Meestal is dat goed te zien en op de foto's zie ik dat niet. Dus helaas zal je hoogstwaarschijnlijk niet zo veel geluk hebben.
Wat er ook gebeurt kan zijn is dat twee of alle vier de Fets van de motorregeling doorgebrand zijn. Dat is meestal ook zichtbaar maar dat hoeft niet! Die Fets doormeten is geen raketwetenschap als je weet wat je doet. Heel simpel gesteld is het als volgt: Gebruik de multimeter in de stand diode doormeten. Meet tussen alle drie de poten van de Fets. Als de Fet heel is zal je tussen één poot (De Gate) en de twee andere poten niets mogen meten, ook niet als je de meetpennen verwisselt. Helaas kan er een beveiligingsdiode gebruikt zijn en dan zal de wel een diode meten en niets als je de meetpennen verwisselt.
Tussen de andere twee poten zal je niets moeten meten en als je de meetpennen verwisselt zal je een diode moeten meten.
Meet je tussen twee of meer poten een kortsluiting dan is die Fet kapot!

Helaas kan je nog meer pech hebben en zijn er nog meer transistors kapot. Ook kan er een chip (een Ic) kapot zijn. Transistors vervangen is meestal niet echt moeilijk alleen kan het lastig zijn om de juiste transistor ergens te kopen. Een defecte chip (Ic) kan nog lastiger zijn om te vervangen. Het is al lastig soldeerwerk en de juiste chip ergens kopen kan echt een flink probleem zijn. Er zijn fabrikanten die chips speciaal voor hen laten maken. Die zijn echt niet in de handel te koop dus zal je de reparatie moeten laten doen door de fabrikant of iemand die door die fabrikant is aangewezen. Vooropgesteld dat die printen wel gerepareerd worden. Meestal zijn de kosten daarvan zo hoog dat nieuw kopen goedkoper is. En een nieuwe print is meestal niet te koop dus komt het er op neer dat je een hele nieuwe auto moet kopen.

Ben je "een beetje" handig dan kan je alle bestaande elektronica er domweg uit slopen en er "normale" modelbouw onderdelen in zetten. Een zender, een ontvanger, een motorregelaar en een stuurservo. O, en natuurlijk een accu! In jouw geval zal je ook een geluidsmodule nodig hebben want er zit een speaker in die volgens mij een sirene of zo iets zal weergeven. Maar die kan je ook weg laten natuurlijk.
 
Bedankt Ernst dat ook jij de moeite hebt genomen om diep in mijn probleem te duiken en een duidelijk bericht achter te laten zodat ik weet wat ik kan verwachten.
Ik weet zeker dat het meten me gaat lukken. Binnenkort maar eens aan de slag en kijken wat de resultaten zijn.
Forumleden, mijn waardering bij deze nogmaals! Erg prettig dat er mensen zijn die je zo willen helpen.
Fijne avond en tot binnenkort.
Groet
Willem
 
Good morning ladies and gentlemen! here are the results off the dutch jury!
haha. Ik heb hier de uitslag van mijn metingen van de 4 fets!
Allereerst heb ik me een beetje verdiept in de materie via sites als circuitsonline.net en schakelingenonline.nl!
Hoe meer ik lees , hoe ingewikkelder het lijkt. Zelfs als ik fet "goedgekeurd" is kan hij vervangen moeten worden.
Daarom vind ik het ook erg bijzonder dat jullie me in ieder geval een hoop informatie gegeven hebben om toch te proberen het probleem te lokaliseren.
Als ik het goed begrijp kan dus een goede elektronika specialist elk printplaatje doormeten of hij goed is? Respect!

Ik denk dat het zoooooooooooooooooveel werk is om te meten wat er stuk is aan mijn printplaat, dat ik liever een vervangende koop. Als ik google op het printplaatnummer 9100-41 , komt er niets naar boven. hoe kom ik daar achter?

Anyway, bij deze wil ik wel graag nog even mijn test hier neer zetten, dit ben ik verplicht tegenover jullie vind ik.

Er zijn inderdaad 4 fets, 2 verschillende namelijk 2 stuks van A1357, en 2 stuks van 3420. De 1ste fets ( A1357) is verbonden met fet 2 ( 3420) , Fet 3 verbonden met fet 4.

/= de meter geeft niets aan.

Fet 1(A1357) : BE=/ EB=610 BC=/ CB=612 CE=/
Fet 2(3420 ) : BE=601 EB=1248 BC=600 CB=/ CE=/
Fet 3(A1357) : BE=/ EB=612 BC=/ CB=492 CE=/
Fet 4(3420 ) : BE=601 EB=1251 BC=600 CB=/ CE=/

Nogmaals bedankt voor jullie hulp, super!

Groet

Willem

ps: ik vermoed dat de mini een plaatsje gaat krijgen op een plank ;-)
 

Bijlagen

  • IMG_20160615_085105.jpg
    IMG_20160615_085105.jpg
    471 KB · Weergaven: 216
Als je het merk weet van de auto en type kan je misschien daarop google'n, en anders kijk eens op aliexpress, vast wel wat te vinden, hetzij kompleet (auto) of misschien delen


suc6
 
A1357 staat voor 2SA1357 en dat is een PNP transistor. Die ander zal wel een 2SC3420 zijn en dat is een NPN transistor. Deze 4 staan in een zgn H-brug geschakeld.
Om de correctheid te meten moet je ze eigenlijk van de print halen maar dat je daar geen 0 ohm meet lijkt daar in ieder geval even niet het probleem te zitten.

Bij het grote witte blokje met de opdruk 5WR25 aan de rand van de print zit ook een soort transistor met een metalen uitsteksel eraan. Kan je eens kijken wat daarop staat, ik vermoed dat dit een spanningsstabilisator is.
 
Bedankt voor je reactie Roelof.
Heb even gekeken en volgens mij staat er van boven naar beneden: HTC 324 805.
Er lijkt een barstje aan de zijkant in te zitten, maar misschien zie ik dat verkeerd. in ieder geval stonk het behoorlijk na de knal destijds.
Groet
Willem
 
Zeker 805? Mogelijk misschien 7805?

Ik zt te denken dat het dit is:

0359-1.jpg


Als je even wilt doormeten:
Pin 1 moet als ik de banen goed gevolgd heb aan de + van de accu zitten
Pin 2 aan de massa (of ook wel - )

Meet dan ook over pin 1 en 2 of daar een sluiting zit.
Als dat het is kan die scheur wel kloppen....
 
Back
Top