Kvb Jo-Sie (koud achterschip)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stephan le Sage, 2 jan 2012.

1. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    bij mijn container schip waren het er toch nog wat meer spantjes voor op de den ;)

is deze nu breder dan de stelsa? zo op de foto lijkt het nog iets breder.

2. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Heren dank jullie,

Deze is even breed als de Stelsa, denk dat het "kale" hout een vertekend beeld geeft.

Laatst bewerkt: 25 feb 2013
  3. Jan Walpot

Jan Walpot verslagschrijvers

Lid geworden:
    26 okt 2007
    Ziet er goed uit Stephan. Moet de Stelsa het voortaan zonder bak doen ?
    Succes verder.

Groeten, Jan.

4. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Jan,

Dankje
    Nee dat niet, aangezien hij er hoe dan ook voor past, maar het is beter tijdens het varen ivm het knikken door de golfjes om het op deze manier te gaan doen.

Mijzelf kennende zal ik wel afwisselen tussen de schepen en bak.

5. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Hallo,

Gezien het lekkere weer afgelopen zondag ben ik met mijn vader op de scheepswerf beland, hij zijn model, ik het mijne. Gezellig bouwen :)

Ik ben begonnen met de bolderkasten te maken voor de kont. Deze mogen net als bij de eerste goed stevig zijn want de boeing heeft vlees nodig om aan te hechten. Later verzink ik de bolders in deze kasten zodat ze je niet direct om de oren vliegen bij enige kracht.

Eerst weer alles opgemeten bij de Stelsa en toen begonnen met het zagen, schuren, beetje bijwerken, nog een beetje bijwerken. (soms wat te veel dus opnieuw :p)

Op deze foto staan ze nog niet allemaal, maar wel de broodnodige om de boeing tegen aan te maken. Tussen achterop en die vlak bij de den staan komt nog een kastje met een kleiner boldertje.

Toen de bolderkasten vaststonden heb ik de boeing gemaakt uit een deel en deze uitgesneden in 3mm triplex, op maat gemaakt met het dek, een papieren malletje en het uitsnijden is toch niet helemaal gelijk gelijk gegaan, enfin, je kunt beter passend maken door te schuren dan andersom.

Hier het eindresultaat van het geheel tot nu toe. Er ontbreken dus nog 2 bolderkastjes (bb en sb) en de afwerking (meer detail), maar wat ben ik er nu al blij mee. Geeft direct al een heel ander zicht zo :D :D

Tot zover weer deze update.

6. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    ziet er weer mooi uit Stephan!!!!!!!!!

7. Vincent1

Vincent1

Lid geworden:
    28 nov 2011
    strak hoor!
    vincent

8. modelbouwwerf

modelbouwwerf

Lid geworden:
    27 apr 2012
    mooi project Stephan, ziet er gelikt uit

9. rcboy

rcboy

Lid geworden:
    9 nov 2011
    netjes!!!;)

10. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Heren dank jullie,

@ Ingmar,

In deze wil ik dus zo'n kopschroef zetten die jij aan het bouwen bent. Dat moet toch wel uit te voeren zijn dacht ik.

Haha en zo heb ik straks in elk schip van me een ander soort kopschroef zitten :p

11. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Concurrent van het Marin? :D

12. modelbouwwerf

modelbouwwerf

Lid geworden:
    27 apr 2012
    Gezien jou bouw kunsten ga jij dat zeker wel voor elkaar krijgen. ik blijf de vorderingen zeker volgen.

Gr, Ingmar

13. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    alleen nog geen gekochte ;)

maar dat komt zeker goed!!!!

14. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    @ brecht,

Jawel hoor. In mij allereerste zelfbouw ms: Stephan, heb ik een buisje liggen. Precies om die reden ben ik ze zelf gaan bouwen.

15. rcboy

rcboy

Lid geworden:
    9 nov 2011
    stephan, misschien een off-topic vraag hoor, maar wat houdt nou een koud achterschip in??
    verder is dat wel grappig, op elke een verschillende kopschroef, maar zolang het werkt heb ik er niks over te zeggen.

16. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Of het een officiële benaming is weet ik niet, maar ik hoor de term Koud op koud verbinding van een koppelverband wel vaker.

Het gaat om de verbinding tussen schip en voorschip/bak en het betekend, platweg uitgelegd, bij het schip halen ze de kop weg, maken het vierkant zegmaar, en bij het 2e schip de kont eraf, en maken het plat aan de achter kant.

Zo zit plat op plat tegen elkaar.

17. rcboy

rcboy

Lid geworden:
    9 nov 2011
    OK, Dank voor de uitleg ;)

18. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Update lang gewacht en toch verwacht

Hallo medebouwers,

Lang geleden, maar er kwam van alles tussendoor. Inmiddels het bouwen weer opgepakt en weer lekker bezig.

Sinds de vorige update (het bouwen van de boeing) ben ik verder gegaan waar ik gestopt was.

De boeing verder afmaken door middel van nog een bolderkast plaatsten en vervolgens de bolders. En geloof me dit zijn er veel haha.

Hier een kleine greep uit de hoeveelheid.

Voor op het schip heb ik hetzelfde gedaan.
    Vervolgens heb ik mijn bak erbij gepakt om het geheel te laten aansluiten. Hier heb ik de oude bolders eruit/afgesloopt. Er stonden er 2 maar heb het ze vervangen voor 3 bolders. Dit leek mij makkelijker met koppelen.

Na 19 bolders gemaakt te hebben vond ik het wel weer even genoeg. Ik moet er nog minimaal 12, 12 in het gangboord, en misschien nog wat voorop.

Vervolgens ben ik begonnen aan de woning. Ik had een voorbeeld, maar je moet toch vanuit nul beginnen.

Met dit als resultaat, het is nog ruwbouw, maar goed jullie weten dat ook wel dat er nog veel meer detail op en in komt.

Deze foto vond ik zelf net alsof je op een werf naar binnen kijkt tijdens een afbouw.

dit is de huidige stand van zaken:

19. rcboy

rcboy

Lid geworden:
    9 nov 2011
    prachtig Stephan, had eigenlijk niks anders verwacht van jou ;)

20. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    oooo, ik had beter niet gekeken in dit verslag! wat sta ik nu te popelen om aan mijn nieuw binnenschip te beginnen, dit keer iets hoger en iets breder ;) zo'n beetje het model van de jouwe (maar dan geen koppelverband)

oo, ik ben vergeten te zeggen dat ik het weer prachtig vind :D

Deel Deze Pagina